محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828757644
برخی از موفقیت «هنر و تجربه» احساس خطر میکنند/ریتم اکران میلنگد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد وضعیت سینمای مستند در مهر-۲
برخی از موفقیت «هنر و تجربه» احساس خطر میکنند/ریتم اکران میلنگد
شناسهٔ خبر: 2953846 - دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
هنر > سینمای ایران
ادامه مباحث میزگرد بررسی جایگاه مستند در سینمای ایران و تاثیر «هنر و تجربه» در دیده شدن این آثار به بیان نکاتی برای بهبود بیش از پیش عملکرد این گروه سینمایی رسید. خبرگزاری مهر - گروه هنر: اکران آثار مستند در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در عین حال که برای فیلمسازان اتفاقی فرخنده بود تماشاگران را هم با بینش جدیدی مواجه کرد که سینما را فقط به چشم سرگرمی نبینند. اهمیت توجه به سینمای مستند و همچنین لزوم تمهیداندیشی برای اکران این آثار و ایجاد امکان مواجهه مخاطب با مستندها خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا میزگردی با سه مستندساز که آثارشان در این گروه سینمایی اکران شده است برگزار کند. در بخش نخست این میزگرد کارنامه یکساله گروه سینمایی «هنر و تجربه» و اهمیت آن توسط محسن استادعلی کارگردان مستند «جایی برای زندگی» که تجربه اکران فیلمش را در این گروه سینمایی از سرگذرانده به همراه معین کریم الدینی که پس از هشت ماه همچنان «آتلان» را روی پرده دارد و محسن خانجهانی که به تازگی مستند «آزادراه» را در «هنر و تجربه» به نمایش گذاشته است، مورد بررسی قرار گرفت. بخش دوم میزگرد به پیشنهادهای این افراد برای ادامه فعالیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حوزه اکران آثار مستند اختصاص دارد. خبرگزاری مهر در نظر دارد در جلسات بعدی با دعوت از سیاستگذاران «هنر و تجربه» جدی تر وضعیت سینمای مستند را در حوزه اکران، تبلیغات و حمایت پس از اکران پیگیری کند. * تا اینجا کارنامه یک ساله گروه «هنر و تجربه» و تاثیر آن بر سینمای مستند را بررسی کردیم. به نظر شما بعد از یکسال چه راه هایی برای بهتر شدن و از بین بردن نقاط ضعف و خلاهای موجود وجود دارد؟ محسن استادعلی: همچنان معتقدم می توانیم پتانسیل های موجود را در بخش های جانبی مثل دانشگاه ها فعال کنیم. بخش جدی مخاطب ما در نیمه دوم سال در کنار افراد فرهنگی، جامعه دانشجویان هستند اما طی این سال ها واقعا در این فضا چه اتفاقی رخ داده است؟ به نظر من هم در تبلیغات و هم اکران از دانشگاه ها می توان به عنوان پتانسیل خاموش یاد کرد. به نظر من باید دانشگاه های خوب انتخاب شوند و در سالن هایشان بلیت فروشی صورت بگیرد و به «هنر و تجربه» تزریق شود. این مساله می تواند بر میزان مخاطبان بیش از پیش بیفزاید. نکته دیگر اینکه ما تهیه کننده فیلم خودمان هستیم و با توجه به بضاعت محدود برای تبلیغات باید خودمان دست به کار شویم. در درستی روش صرف هزینه گروه «هنر و تجربه» برای تبلیغات فیلم مستند شکی نیست اما مشکل من با عدد و رقم تعیین شده ای است که به نسبت فیلم داستانی تفاوت چشمگیری دارد. وقتی فیلم مستند آنقدر قابلیت دارد که بیشتر از یک کار داستانی بفروشد چرا باید در چرخه اکران و تبلیغات در موضع ضعف قرار بگیرد؟ معین کریم الدینی: پیشنهادم فراتر از سینمای مستند است. طی این مدت بارها یک سوال از زبان افراد مختلف مطرح شد اینکه چرا عده ای خواستند فیلم من را ببینند اما موفق نشدند. چون ریتم اکران فیلم ها می لنگد ولی می توان این ریتم را مرتب تر کرد. ما با برنامه ای از اکران مواجه هستیم که بیننده باید برای دیدن فیلم برنامه ریزی کند و نمی تواند هر وقت دلش خواست برود فیلم مستند گروه «هنر و تجربه» را ببیند. مساله تا اینجا پذیرفتنی و منطقی است اما با همین فرض، باز هم برنامه ریزی برای دیدن یک فیلم بعضی وقت ها خیلی سخت می شود. این اتفاق شاید صد در صد حل شدنی نباشد اما می شود متعادل ترش کرد.
سالن نمایش بزرگترین مشکل «هنرو تجربه» محسوب می شود. این گروه اجاره نشین است و چون جای دیگری ندارد باید به ساز سینمادار برقصد. این وسط مستندها بیشترین قربانی چرخه اکران هستند. «هنر و تجربه» نیازمند اتفاق بزرگتری است. باید در تهران یک پردیس سینمایی داشته باشد و در آن، یک سالن مستقل برای فیلم های مستند در نظر گرفته شود. در صورت این اتفاق، بیننده اگر یک اکران را از دست داد لازم نیست تا ۱۲روز دیگر برای یک سانس آن هم در یک ساعت نامناسب روز شنبه صبر کند. در کنار این، بقیه فیلم های «هنر و تجربه» هم وضعیت اکرانشان بهتر می شود. اگر سازمان سینمایی بتواند بودجه ای را یکبار برای همیشه برای این مساله طراحی کند خیلی از مشکلات حل می شود. محسن خانجهانی: با ضعف در ریتم اکران بسیار موافقم. کاش دوستان ما بدانند «هنر و تجربه» جای کسی را تنگ نمی کند. این گروه با کمترین هزینه بزرگترین جریان سینمایی را راه انداخت. حتی اگر فرض محال کنیم این دوره بدترین دوره ریاست سازمان سینمایی بوده است اما نمی توان کتمان کرد که چه اتفاق بزرگی در این زمینه رخ داده است. * آیا سینمای مستند به جایی رسیده که بعد از اکران هم به فکر شبکه نمایش خانگی یا پخش از تلویزیون باشد؟ شما به عنوان فیلمساز مستند چه برنامه ای برای دیده شدن بیشتر آثارتان مدنظر دارید؟ استادعلی: جایگاه اصلی مستند کماکان تلویزیون است که گسترده ترین دامنه مخاطب را دارد، هرچند که به خاطر شرایط فعلی تلویزیون مستندهای زیادی از نمایش جا می مانند. در درجه دوم فرصت دیگری که می توان فراهم کرد فعال کردن بخش نمایش خانگی است. فکر می کنم موسسه رسانه های تصویری که در بخش دولتی فعالیت دارد می تواند در عرضه آثار «هنر و تجربه» ورد کرده و شرایطی فراهم کند تا این آثار راحت تر در دسترس عموم قرار بگیرد. راه سوم هم نمایش اینترنتی است به این صورت که متقاضیان در ازای واریز مبلغ، فیلم مورد نظرشان را از طریق فضای مجازی تماشا کنند. به طور کل این مشکل فرهنگی ماست که مردم خیلی عادت به مستند دیدن ندارند و به خاطر این نگاه غلطی که وجود دارد خیلی ها مستند را فیلم نمی دانند. مستندساز می تواند برای دیده شدن فیلمش هر تلاش میکند اما این تفکر غلط باید ریشه ای حل شود. * باتوجه به کلام آخرتان پس اگر شرایط اکران در «هنر و تجربه» خوب باشد فکر می کنید همین راضی کننده است و نیازی به فرصتهای پس از اکران نیست؟ استادعلی: بله به این دلیل که دوسال پیش زمانی که فیلمم را می ساختم اصلا به این فکر نمی کردم مستند هم روزی شرایط اکران پیدا کند. قطعا اگر می دانستم اقدام به برپایی نمایش های خصوصی نمی کردم و به دوستانم در تاریخی مشخص وعده اکران در گروه «هنر و تجربه» را می دادم. چون این اتفاق در تصور من نبود احساس می کنم الان در موقعیت خوبی قرار داریم. خودمان می دانیم «هنر و تجربه» و فرصت برای اکران مستند چه اتفاق خوبی است. اگر پله پله پیش برویم الان زمان مناسبی است که بحث بهتر اکران شدن را دنبال کنیم.
کریم الدینی: بزرگترین اتفاقی که برای یک فیلمساز رخ می دهد این است که فیلمش در فضایی گسترده به نمایش گذاشته شود و بتواند بازخورد وسیع مخاطبش را چه مثبت و چه منفی، ببیند. در رابطه با «آتلان» لذت بخش ترین اتفاق زمانی بود که در فضاهای مجازی نظرات مردم را می خواندم. من بین نظرات مردم چند پیام مشترک دیدم که چندین بار تکرار شده بود و نوشته بودند بعد از سال ها به توصیه یک دوست دوباره به سینما رفتند و این فیلم را دیدند. این نشان می دهد گروه «هنر و تجربه» شرایطی ایجاد کرده که مردم دوباره به سینما رفتن علاقه نشان می دهند و فیلم ها را دهان به دهان تبلیغ می کنند؛ همان شیوه سنتی و محکم تبلیغات که اتفاقا در ایران بسیار جواب می دهد. این اتفاق خیلی خوبی است و نباید آن را دست کم گرفت. به نظر من «هنر و تجربه» خیلی خوب شروع کرد و ساز و کارش می تواند از این هم قوی تر باشد. خانجهانی: با صحبت آخر محسن استادعلی موافقم ولی معتقدم برای این بحث جای خالی یکی از اعضای «هنر و تجربه» احساس می شود و بهتر است در گفتگوهای بعدی این عزیزان هم در جمع حضور داشته باشند. * با این حساب هنوز پرداختن به شرایط اکران و اهمیت دادن بیشتر گروه «هنر و تجربه» به مستند جای بحث بیشتری دارد. در پایان از نظر اقتصادی فکر می کنید چه توجیهی باید پیدا کرد؟ کریم الدینی: «آتلان» هشتمین ماهی است که روی پرده است. همزمان با این فیلم، آثار غیر مستند زیادی اکران شدند و پایین آمدند ولی این مستند همچنان روی پرده ماند چون به زعم «هنر و تجربه» این مستند یک کف فروشی را رعایت کرد و هنوز مخاطب به دیدنش تمایل دارد. بنابراین نمی توانم بگویم «هنر و تجربه» به مستند اهمیت نمی دهد. بحث من سر ساز و کار اکران یک فیلم مستند روی پرده است. شاید اگر از مسئولان این گروه بین ما بودند می توانستند ما را قانع کنند. من سعی میکنم منطقی باشم و زیاده خواهی نکنم اما مطمئنم که باید تعداد و ریتم سینمای مستند از این وضعیت بهتر شود. برنامه ها و تصمیمات «هنر و تجربه» از پایه درست است. این گروه، مستند را به مردم معرفی کرد و نشان داد اینجا قانون تفاخر به فروش جایی ندارد. این گروه هم برای فیلمسازهای مستقل یک دستاورد بزرگ به همراه داشت و هم برای مخاطب سینمای ایران چون مخاطب سال ها مجبور بود فقط یک نوع سینما را انتخاب کند ولی الان جایگزین دارد و این فضا برایش فراهم است که بتواند نوع دیگری از سینما را که خیلی هم جدی است، تجربه کند و از آن لذت ببرد. همانطور که می بینید مخاطب «هنر و تجربه» روز به روز بیشتر می شود. خانجهانی: نمی خواهیم حسن این کار از نظرها پنهان بماند. همین که «هنر و تجربه» نگاه اقتصادی ریزبینانه ندارد امتیاز محسوب می شود. گاهی از سر کنجکاوی به سینماها می روم تا ببینم چه تعداد تماشاگر برای دیدن مستند در سالن سینما نشسته اند. اگرچه همه مستندها و به طور کل فیلم های این گروه همیشه سالن را پر نکرده اند اما جمعیت به نظرم قابل قبول بود و این از تصمیمات درست «هنر و تجربه» است که به مخاطب بیش از فروش اهمیت می دهد.
استادعلی: اگر قرار بود بحث اقتصادی هدف باشد به طور کل نیازی به تشکیل این گروه نبود. من «هنر و تجربه» را حیاط خلوت کوچکی می بینم که عده ای کار می کنند و به همین فضای کم قانع هستند اما متاسفانه بسیاری از افراد همین حیاط خلوت را نمی توانند ببینند. کریم الدینی: حق دارند نپذیرند چون سینمای «هنر و تجربه» به شدت در حال هدایت سلیقه مردم است و هر روز بر تعداد مخاطبانش افزوده می شود. آنها که با این گروه مخالفت می کنند قطعا به ۵ سال آینده شان فکر می کنند و می هراسند که مخاطبشان در آینده ای نه چندان دور افت قابل ملاحظه ای داشته باشد. گفتگو از محیا رضایی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
اکران «احتمال باران اسیدی» درگروه هنر و تجربه/یک شاعر مشهور نقش اول این فیلم را بازی میکند
اکران احتمال باران اسیدی درگروه هنر و تجربه یک شاعر مشهور نقش اول این فیلم را بازی میکند فرهنگ > سینما - اعتماد نوشت نشست خبری فیلم احتمال باران اسیدی نخستین فیلم بلند سینمایی بهتاش صناعیها در آستانه اکران عمومی این اثر در گروه هنر و تجربه با حضور کارگردان مریاکران مستند ناصر حجازی در سینماهای هنر و تجربه
فیلم مستند من ناصر حجازی هستم در سینماهای هنر و تجربه اکران خواهد شد به گزارش کاپ امیر رفیعی تهیه کننده فیلم در گفتگوی کوتاهی با اعلام این خبر گفت در پی قراردادی که با گروه سینماهای هنر و تجربه منعقد نمودیم " من ناصر حجازی هستم " بزودی اکران سینمایی خواهد شد کهسینمای حرفهای ما گرفتار معیشت خود است/ سینمای هنر و تجربه متعلق به سینماگران حرفهای است
سینمای حرفهای ما گرفتار معیشت خود است سینمای هنر و تجربه متعلق به سینماگران حرفهای است جایی که سینمای حرفهای ما مشکل معیشتی دارد بودجه میلیاردی خرج بخش هنر و تجربه میشود سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگهنرمندان در اکران خصوصی یک فیلم
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۴ اکران خصوصی فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو با حضور تعدادی از سینماگران در تالار ایوان شمس برگزار شد به گزارش بخش سینمایی ایسنا عوامل فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی شامگاه گذشته 8 آبانماه میزبان«ماهی سیاه کوچولو» در حضور هنرمندان اکران شد
ماهی سیاه کوچولو در حضور هنرمندان اکران شد شناسهٔ خبر 2954132 - شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۵ هنر > سینمای ایران اکران خصوصی فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی مجید اسماعیلی پارسا و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در تالار ایوان شمس برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر اکران خص«هنر و تجربه» پشت در سفارتخانههاي خارجي!
هنر و تجربه پشت در سفارتخانههاي خارجي گروه سينمايي دولتي هنر و تجربه كه بيش از يكسال از راهاندازي آن ميگذرد و تاكنون انتقادهاي فراواني به عملكردش وارد شده اين روزها در حال رايزني با برخي مسئولان سفارتخانههاي خارجي در تهران است نویسنده حامد مظفري گروهحمایت از هنر و تجربه فقط در حد ادامه بقاست
حمایت از هنر و تجربه فقط در حد ادامه بقاست حمایت مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور از هنر و تجربه فقط در حد ادامه حیات آن است بهتاش صناعیها در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به بیان نکاتی در خصوص فیلم و گروه هنر و تجربه پرداخت وی در خص«خواب تلخ» امیریوسفی در هنر و تجربه تعبیر میشود
خواب تلخ امیریوسفی در هنر و تجربه تعبیر میشودخواب تلخ به کارگردانی محسن امیریوسفی ساخته محسن امیریوسفی پس از ۱۲سال از اواخر آبان ماه درگروه هنروتجربه به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس خواب تلخ اولین فیلم سینمایی محسن امیریوسفی است که در سال 82 تولید شد خواب تلخ داتضمین کننده حداقلی موفقیت ما در برجام، اجرای تمام بندهای نامه رهبری است/ مجلس در حوزه نظات بر برجام می تواند ش
دزفول امروز علیرضا زاکانی رئیس کمیسون ویژه برجام مجلس شوای اسلامی در نشستی سیاسی با طلاب دزفول در حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفول به بررسی نامه 9 بندی مقام معظم رهبری خطاب به رئیس جمهور در مورد الزامات اجرای برجام و برخی ناگفته های از برجام و بررسی آن در کمیسیون ویژه برجام پرداز هر 10 فرانسوی 7 نفر احساس خطر می کنند
بوشهرنیوز یک روزنامه فرانسوی در مطلبی اعلام کرد که از هر ۱۰ فرانسوی ۷ نفر نسبت به حومه شهرهای این کشور احساس خطر می کنند به گزارش " بوشهرنیوز " به نقل از تسنیم روزنامه لوپوئن فرانسه اعلام کرد که براساس نظرسنجی ها از هر ۱۰ فرانسوی ۷ نفر نسبت به حومه شهرهای فرانسه احس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها