تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815529473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

النينو مي تواند در سيلاب ها تاثير داشته باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۳۰ب.ظ)
يک کارشناس زمين شناسي مطرح کرد: النينو مي تواند در سيلاب ها تاثير داشته باشد موج - يک کارشناس زمين شناسي گفت: سيلاب هاي اخير در غرب کشور مربوط به اثرات تغيير اقليم نيست.
سروش مدبري عضو هيأت علمي دانشکده زمين شناسي دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج در خصوص علل بروز افزايش سيل هاي اخير در کشور گفت: سيل اخير ايلام و لرستان غير عادي بود اما عجيب نيست چراکه در رودخانه هاي آن منطقه، شواهد سيل در 100 - 150 سال قبل نيز وجود داشته است.
وي افزود: تغيير کاربري زمين ها از سوي انسان ها باعث شدت گرفتن مخاطرات طبيعي مي شود.
مدبري با تاکيد بر اينکه آنچنان نمي توان دخالت انسان را در بروز اين سيلاب ها موثر دانست اظهار کرد: وقتي در يک منطقه 250-60 متر بارندگي اتفاق مي افتد با جايي که 50 ميليمتر باران مي آيد و سيل اتفاق مي افتد متفاوت است.
به گفته وي در غرب کشور هنوز جنگل زدايي به اندازه شمال کشور اتفاق نيفتاده و جنگل هاي غرب هنوز بکر هستند، اما از آب گل آلودي که شهرها را فرا گرفته است، مي توان نتيجه گرفت در اين منطقه هم فرسايش خاک شدت گرفته است.
وي تاکيد کرد: فرسايش خاک مي تواند از يک طرف بر شدت گرفتن آسيب ها نقش داشته باشد، اما حجم آب و ميزان بارندگي دخالت محلي وجود ندارد.
به عقيده اين کارشناس ما طوري عمل کرده ايم که فرسايش خاک شدت گرفته و با اولين بارندگي علاوه بر روان آبي که اتفاق مي افتد، مقدار زيادي خاک هم انتقال پيدا مي کند.
وي خاطر نشان کرد: خودمان را در معرض سيلاب قرارداده ايم، در خيلي مناطق توسعه شهري و روستايي در مسير رودخانه ها است و با هر بارندگي، سيلاب هر چه سر راهش باشد با خود مي برد.
مدبري با اشاره به اينکه تغيير اقليم در يک سال اينچنين عمل نمي کند افزود: شايد النينو در افزايش سيل ها نقش داشته باشد، البته النينو هم يک پديده طبيعي است و به تغييرات انساني ربط ندارد.
وي در ادامه افزايش سيل ها در کشور را تا حدودي به اثرات اقليم و تغيير اقليم بي ارتباط نداست و تاکيد کرد: سيلاب هاي اخير در غرب کشور مربوط به اثرات تغيير اقليم نيست.
اين استاد دانشگاه دو راهکار را براي مقابله با سيلاب عنوان کرد و گفت: در برابر اينگونه سيلاب ها يا بايد راهکارهاي تدافعي داشته باشيم و يا با راهکارهاي پيشگيرانه مردم را از مناطق پر خطر دور کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن