تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835533394
قصهای ایرانی اولین فیلم سینمای مالزی را رقم زد/ صنعتی رو به رونق
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آشنایی با صنعت سینمای جهان
قصهای ایرانی اولین فیلم سینمای مالزی را رقم زد/ صنعتی رو به رونق
شناسهٔ خبر: 2953369 - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
هنر > سینمای جهان
می گویند نخستین فیلم بلندی که در کشور مالزی تولید شد «لیلی و مجنون» برگرفته از کتاب کلاسیک مشهور ایرانی است که همه بازیگران این اثر از گروه یک اپرای محلی بودند. خبرگزاری مهر - گروه هنر: مالزی صنعت سینمای کوچکی دارد که قدمت آن به سالهای ۱۹۳۰ بر میگردد، این کشور سالانه یک جشنواره سینمایی بین المللی برگزار می کند و حدود ۲۵۰ پردیس سینمایی و سالن سینما دارد که به ۶۵۱ سینما در سال جاری افزایش پیدا کرده است. سینمای مالزی گرچه از صنایع مطرح هنر هفتم در جهان نیست ولیکن آشنایی با تاریخ این هنر در این کشور خالی از لطف نیست. سینمای مالزی از فیلم های هندی (به ویژه فیلم های با گویش تلگو)، تئاتر موزیکال عامه پسند که به بانگساوان مشهور است، فرهنگ چینی ها، سینمای ژاپن در دوران اشغال مالزی به خصوص آثار کوروساوا، یاسوجیرو ازو، میزوگوچی، فیلم های عامه پسند ژاپنی و همینطور از فیلم های هالیوودی دهه های ۳۰ و ۴۰ (به خصوص کمدی های آن دوران، فیلم های نوآر، فیلم های هیولایی) و فیلم هایی با موضوع اسلام و مسلمانان متاثر است. فیلم های نخست (۱۹۳۳-۱۹۴۴) می گویند نخستین فیلم بلندی که در کشور مالزی تولید شد «لیلی و مجنون» به کارگردانی ب. اس. راجهانس در سال ۱۹۳۳ بود. داستان لیلی مجنون برگرفته از قصه کلاسیک ایرانی بود و تهیه فیلم را کمپانی «موتیلال کمیکال کامپنی» بر عهده داشت که در سنگاپور واقع شده بود. بازیگران لیلی و مجنون همگی از گروه یک اپرای محلی بودند. دو برادر به نام های ران ران و ران می شاو (همان برادران شاو) در سال ۱۹۳۷ برخی تجهیزات فیلمبرداری را از شهر شانگهای وارد مالزی کردند و فیلم های کم هزینه به زبان مالایی را ساختند. کمپانی کوچک آنها در «امپاس رود» سنگاپور قرار داشت. آنها تا پیش از اشغال مالزی توسط ژاپنی ها تنها پنج یا شش فیلم تهیه کردند. اشغال ژاپن و فیلمسازی تحت استعمار ژاپن (۱۹۴۱-۱۹۴۵) گرچه اشغال منطقه جنوب شرق آسیا توسط ژاپنی ها در تاریخ مالزی یک لکه ننگ و نقطه سیاه تلقی می شود اما اشغال ژاپنی ها به جهات فرهنگی تاثیر مفیدی داشت و برای سینما مفید بود. تاثیر فیلم های ژاپنی در دوران اشغال، در فیلم های عصر طلایی مالزی و آثار سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ مشهود است. در سال ۱۹۴۱ ژاپنی ها مالزی را اشغال کردند. نخستین کمپانی های تولید فیلم ژاپنی دریافتند که تولیدات محلی بسیار محدود و بیشتر بازار تحت سلطه چینی ها و برادران شاو است. نکته جالب اینجاست که ژاپنی ها نیز به همین هدف روی بازار سینمای مالزی تحقیقات کردند. گرچه صنعت سینمای مالزی تحت نظر ژاپنی ها هیچ وقت به بالندگی نرسید اما بازار سینمایی مهمی برای اشغالگران این کشور بود. ژاپنی ها تعدادی فیلم در شونان (آنها منطقه سنگاپور را شونان می خواندند) ساختند. سنگاپور کشور همسایه مالزی است. توسعه و شکوفایی (۱۹۴۵-۱۹۷۵) در سال ۱۹۴۵ و در پی پایان یافتن جنگ جهانی دوم برادران شاو با ساختن «سنگاپور در شب» به کارگردانی راجهانس و بازیگری سیپوت ساراواک دوباره به تولید فیلم روی آوردند. برادران شاو که مالک تعدادی از سالن های سینما بودند و یا سالن اجاره کرده بودند توانستند نمایش موفقیت آمیزی با «سنگاپور در شب» داشته باشند. برادران شاو به تولید ادامه دادند و چهره های جدیدی را در دنیای سینمای گویش مالایی ارایه کردند مانند کاسما بوتی که متولد سوماترا بود. نخستین فیلم بوتی به نام «سمپاکا» زندگی دختری در جزیره را دستمایه قرار داده بود. در سال ۱۹۴۸ پ. راملی که بعدها به اسطوره مشهور دنیای سینمایی مالایی تبدیل شد در «عشق» نقش آفرینی کرد. استعداد این بازیگر در خوانندگی، موسیقی و آهنگسازی بی بدیل بود. او بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، حتی آهنگسازی و ترانه سرایی می کرد. بیشتر فیلم های اولیه او موزیکال بود.
به طور کلی در این دوران بیشتر فیلم ها موزیکال و متاثر از سینمای کشورهای دیگر به خصوص هند ساخته می شدند. این گرایش سینمایی را تعدادی فیلمساز هندی به راه انداخته بودند. پس از راجهانس، برادران شاو چندین کارگردان هندی با استعداد را وارد بازار تولید فیلم های به زبان مالایی کردند مانند سیتارام ساستری، پانی ماجومدار و ... تعدادی از فیلمسازان محلی مانند ل. کریشنان و ک. م بشکر که تکنیک ها و سینما را تجربی آموخته بودند هم فیلم می ساختند. در سال های ۱۹۶۰ کارگردان های بومی جای فیلمسازان وارداتی و خارجی را گرفتند. موفقیتهای اقتصادی کمپانی برادران شاو، مالای فیلم پروداکشنز (mfp) و تعدادی از سرمایه داران محلی را تشویق به همکاری در عرصه سینما کرد. در همان سالها کمپانی «نوسانتارا فیلم» تاسیس شد که هسو چیو منگ بنیان گذار آن بود. او به شدت وابسته به سالن های مستقل بود و پس از تولید چند فیلم در سال ۱۹۵۴ تعطیل شد. کمپانی مهم دیگر کریس فیلم پروداکشنز بود. در سال های ابتدایی، همه فیلم ها سیاه و سفید بودند. استودیوها لابراتورها و استودیوهای ضبط صدا و تدوین خود را داشتند. فیلمنامه ها بیشتر داستان های فولکور برگرفته از نمایشنامه ها، افسانههای تاریخی و علمی تخیلی بودند. از فیلم های مهم این سال ها می توان به افسر حسن به کارگردانی لامبرتو آوالنا و نقش آفرینی پ. راملی محصول ۱۹۵۵ یا بوجانگ لاپوک به کارگردانی پ راملی محصول ۱۹۵۷. «هنگ تواه» به کارگردانی پانی ماجومدار که در جشنواره فیلم شرق آسیا به نمایش درآمد و ستاره فیلم های به گویش مالایی راملی نقش هنگ تواه را در آن بازی می کرد، اشاره کرد. کمپانی کریس پروداکشنز نیز فیلم هایی مانند «فلوت جادویی»، «دوشیزه بورنیو» و «پیشخدمت لنگکاوی» را تهیه کرد. در سال ۱۹۶۱ فردی به نام ه. م شاه قطعه زمینی در نزدیکی شهر کوالالامپور خریداری و استودیو مردکا را تاسیس کرد. کم کم ستارگان فیلم ها از استودیوهای سنگاپوری خارج شدند و به این استودیو آمدند. در حال حاضر در این منطقه مراکز شرکت های توسعه سینمای ملی مالزی (FINAS) قرار دارند. برادران شاو بعضی از فیلمسازان فیلم های سنگاپوری مانند ل. کریشنا، پ. راملی، صالح غنی و... را به مالزی فرستاند. نوزایی سال ۱۹۷۵ تا امروز وقتی که کمپانی صباح فیلمز سود کلانی با فروش فیلم «خانواده کمات» برد، سال ۱۹۷۵ شاهد احیا و نوزایی سینمای مالزی شد. به زودی کمپانی های دیگری مانند پرفیما، سید کوچک پروداکشنز، ایندرا فیلم پروداکشنز تاسیس شدند. در سال ۱۹۷۶دولت قانونی را تصویب کرد که فیلم های خارجی باید با زیرنویس نمایش داده شوند. سالهای ۱۹۸۰ صنعت سینمای مالزی دستخوش تغییرات فراوانی شد. یکی از مهم ترین تغییرات تاسیس شرکت های توسعه سینمای ملی مالزی/فیناس (FINAS) در سال ۱۹۸۱ بود تا به رشد و توسعه سینمای بومی و حفظ استاندارهای صنعت سینما کمک کند. یکی از خدمات این شرکت ها تحقیقات و خدمات مشاوره ای است. «فیناس» تسهیلات و امکانات زیادی را برای رونق صنعت سینمای مالزی به همراه آورده و تا حدی شکل تولیدات داخلی را دستخوش تغییر کرده است. تقریبا تمامی فیلم های ساخت مالزی رنگی هستند و از فرمت «اسکوپ» استفاده می کنند. هیچ دستمزد ثابتی برای هنرمندان وجود ندارد. کمپانی ها فقط می توانند در دو زمینه فعالیت کنند: تولید یا پخش و نمایش فیلم. این سیاست برای جلوگیری از تک قطبی شدن صنعت سینما بوده است. تهیه کنندگان شاید بتوانند بخشی از سرمایه خود را به عنوان مالیات سرگرمی سازی از دولت بازپس بگیرند که انگیزه ای آنها برای سرمایه گذاری در سینما را تقویت می کند. در حال حاضر ۳۰۰ کمپانی تولید برنامه تلویزیونی و سینمایی در فیناس ثبت شده اند. در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ بیش از ۲۰ فیلم بلند در مالزی تولید شد که در سال های بعد این آمار پایین آمد. در سال ۱۹۹۵ تنها ۱۵ فیلم در مالزی تهیه شد. در سال های میانی ۲۰۰۰ صنعت سینمای مالزی رونق بیشتری گرفت. کشور مالزی از تولید ۷ فیلم در سال ۱۹۹۹ به ۲۶ فیلم در ۲۰۰۹ رسید. یکی از دلایل رونق بیشتر فیلم های محلی محدودیت نمایش فیلم های خارجی در سینماهاست. در حال حاضر صنعت سینمای مالزی رقابت سختی با سینمای کشورهایی مانند هند، اندونزی و فیلیپین دارد. در سال ۲۰۰۷ فیلم «عشق بر همه چیز پیروز می شود» به کارگردانی تان چوی مویی توانست جایزه تایگر را از سی و ششمین جشنواره فیلم روتردام دریافت کند. در سال ۲۰۰۸ گل های در جیب ساخته لیو سنگ تات از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم روتردام برنده جایزه شد. سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۰ فیلم در مالزی به نمایش عمومی درآمد. این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ عنوان رسید. پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای مالی «سفر» به کارگردانی استرو شاو محصول ۲۰۱۴ است که البته محصول مشترک چین و مالزی بود. گزارش از ارغوان اشتری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
«نمایش ترومن» در دومین نشست باشگاه فیلم «سینمای زندگی»
نمایش ترومن در دومین نشست باشگاه فیلم سینمای زندگیدر دومین نشست باشگاه فیلم سینمای زندگی فیلم سینمایی نمایش ترومن در ایوان شمس به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس دومین نشست باشگاه فیلم سینمای زندگی در ایوان شمس با نمایش فیلم نمایش ترومن به کارگردانی پیتر ویر روز یکشناولین نمایش فیلم «محمد رسولالله» در اروپا
فیلمی از مجید مجیدی اولین نمایش فیلم محمد رسولالله در اروپا نمایش فیلم سینمایی محمد رسولالله ص از 23 آبان ماه در اروپا آغاز می شود و جایزه بیست و سومین دوره از جشنواره کمریمیج به مجیدی و استرارو اهداء خواهد شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیـوز جشنواره بینالمللیآغاز اکران فیلم سینمایی «محمد(ص)» در اروپا
آغاز اکران فیلم سینمایی محمد ص در اروپا اولین نمایش فیلم محمد رسولالله در اروپا در جریان بیست و سومین جشنواره بینالمللی فیلم کمریمیج لهستان خواهد بود به گزارش فرهنگ نیوز جشنواره بینالمللی فیلم «کمریمیج» «جایزه برجسته زوج سینمایی» خود را بهدر راه تولید فیلمبرداری فیلم سینمایی «آبجی» به نیمه رسید/ قصه جدایی یک مادر و دختر
در راه تولیدفیلمبرداری فیلم سینمایی آبجی به نیمه رسید قصه جدایی یک مادر و دخترفیلم سینمایی آبجی نخستین فیلم بلند سینمایی مرجان اشرفیزاده در خانه ای قدیمی در تهران به نیمه رسید به گزارش خبرنگار سینمایی فارس مرجان اشرفیزاده که نخستین تجربه بلند سینمایی خود را با نام آبجی بهآغاز اولين نمايش فيلم «محمد رسولالله(ص)» در اروپا
آغاز اولين نمايش فيلم محمد رسولالله ص در اروپا نمايش فيلم سينمايي محمد رسولالله ص از ۲۳ آبانماه در اروپا آغاز ميشود و جايزه بيست و سومين دوره از جشنواره کمريميج به مجيدي و استرارو اهدا خواهد شد جشنواره بينالمللي فيلم کمريميج جايزه برجسته زوج سينمايي خود را به مجيمهمترین اخبار سینمایی در هفتهای که گذشت از دلایل ایوبی برای عبور از مسافرآستانه تا ممنوعیت تولید بیش از دو فی
مهمترین اخبار سینمایی در هفتهای که گذشتاز دلایل ایوبی برای عبور از مسافرآستانه تا ممنوعیت تولید بیش از دو فیلمِ همزمان برای یک تهیهکنندهاز دلایل ایوبی برای عبور از مسافر آستانه ممنوعیت تولید بیش از دو فیلمِ همزمان برای یک تهیهکننده قیمت بلیط سینما در کشورهای مختلف جهان آرزوی وجایزه جشنواره کمریمیج به مجیدی و استرارو اهداء میشود/ آغاز اولین نمایش فیلم «محمد رسولالله» در ارو
جایزه جشنواره کمریمیج به مجیدی و استرارو اهداء میشود آغاز اولین نمایش فیلم محمد رسولالله در اروپانمایش فیلم سینمایی محمد رسول الله از 23 آبان ماه در اروپا آغاز می شود و جایزه بیست و سومین دوره از جشنواره کمریمیج به مجیدی و استرارو اهداء خواهد شد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزمحمد رسول الله (ص) در صدر فروش فیلم های سینمایی
گزارشی از آمار فروش فیلم های در حال اکران محمد رسول الله ص در صدر فروش فیلم های سینمایی فیلم سینمایی محمد رسول الله ص پس از 64 روز اکران به فروش 11 میلیارد و 700 میلیون تومانی دست یافته است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیـوز جدیدترین آمار فروش فیلمهای در حال اکران سینماجداسازی بستههای نمایش فیلم برای اولین بار در جشنواره امسال
جداسازی بستههای نمایش فیلم برای اولین بار در جشنواره امسال امسال برای اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران آثار شرکتکننده در بستههایی بهصورت مجزا و در سالنهای جداگانه نمایش داده خواهد شد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوافيلم هاي سينمايي آخر هفته تلويزيون
۷ آبان ۱۳۹۴ ۱۰ ۲۸ق ظ فيلم هاي سينمايي آخر هفته تلويزيون موج-شبکههاي مختلف سيما در روزهاي پاياني هفته جاري فيلمهاي انيميشن سينمايي و تلويزيوني با داستانهاي متنوعي را براي علاقهمندان به تماشاي آثار سينمايي و تلويزيوني پخش ميکنند به گزارش خبرگزاري موج فيلمهاي سينمايي و تلو-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها