تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820008099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقساط احتمالي وام‌هاي جديد مسکن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۹ب.ظ)
اقساط احتمالي وام‌هاي جديد مسکن موج - ساير رسانه ها؛ وام خريد مسکن در شرايطي تا سقف 60 ميليون تومان افزايش يافت که ظاهرا متقاضي اين تسهيلات بايد رقمي معادل وام جعاله را خرج خريد اوراق وام مسکن از طريق فرابورس کند.
ايسنا نوشت:
بعد از اينکه وام خريد مسکن در دي سال 1392 از حدود 20 ميليون به 35 ميليون تومان براي افراد عادي و 50 ميليون تومان براي زوجين افزايش يافت، تغييري در مبلغ نداشت تا اينکه اخيراً شوراي پول و اعتبار پيشنهاد بانک مسکن و بررسي‌هاي بانک مرکزي را به رأي گذاشت و در نهايت مصوب کرد که وام مسکن از محل حساب سپرده ممتاز -که البته عمده آن از طريق خريد اوراق مسکن در فرابورس پرداخت مي‌شود- افزايش يابد.
بنا بر تصميمات اتخاذ شده اعضاي شوراي پول و اعتبار، تقسيم بندي وام مسکن براي دو گروه عادي و زوجين حذف و بنابر موقعيت جغرافيايي متقاضيان سقف بندي شد. بر اين اساس متقاضيان دريافت وام جديد مسکن، در شهر تهران مي‌توانند تا 60 ميليون تومان تسهيلات دريافت کنند. در عين حال که اين وام در «مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر جمعيت» 50 ميليون و در «ساير مناطق شهري» 40 ميليون تومان خواهد بود که البته اگر وام جعاله 10 ميليوني نيز به آن اضافه شود سقف‌ها به 70، 60 و 50 ميليون تومان افزايش مي‌يابد.
با گذشت حدود دو هفته از اين مصوبه، تاکنون نه از سوي بانک مرکزي و البته نه بانک مسکن هيچ جزئياتي در رابطه با وام افزايش يافته مسکن ارائه نشده ولي بر اساس پيشينه قبلي و گمانه‌زني‌ها مي‌توان اين گونه برآورد کرد که دريافت تسهيلات جديد نيز در صورت عدم سپرده‌گذاري از طريق خريد اوراق خواهد بود. در عين حال که سودي حدود 14 درصد به آن تعلق گرفته و دوره بازپرداخت 12 ساله خواهد داشت.

اقساط وام 40، 50 و 60 ميليوني چقدر است؟
اما اينکه ميزان بازپرداخت تسهيلات جديد مسکن چقدر خواهد بود بي‌ترديد از دغدغه‌هاي اصلي کساني است که احتمالاً روي دريافت اين وام حساب مي‌کنند. اين در حالي است که اگر روش بازپرداخت وام را به توصيه قبلي خود مديران بانک مسکن اقساط ساده و مساوي انتخاب کنند روند بازپرداخت به گونه اي است که براي وام 60 ميليون توماني در تهران بايد ماهانه حدود 862 هزار تومان در طول 144 ماه پرداخت شود. در اين دوره دريافت کننده وام بايد حدود 65 ميليون تومان هم به بانک مسکن سود برگرداند به عبارتي براي وام 60 ميليوني بايد 125 ميليون تومان به عنوان اصل و فرع برگشت داده شود.
از سويي ديگر اگر در کنار وام 60 ميليوني وام جعاله 10 ميليوني نيز گرفته شود آنگاه قسط ماهيانه متقاضي به حدود يک ميليون تومان در ماه مي‌رسد و در مجموع سود وام جعاله و وام مسکن سودي نزديک 70 ميليون تومان را به همراه خواهد داشت که در نهايت بايد 130 ميليون تومان طي 12 سال بازپرداخت شود.
متقاضي که در «مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر جمعيت» براي گرفتن وام مسکن اقدام مي‌کند هم بايد در يک دوره 12 ساله در ازاي دريافت 50 ميليون تومان ماهانه 718 هزار تومان قسط و در مجموع 53 ميليون تومان سود پرداخت کند؛ يعني وام 50 ميليون توماني در نهايت براي دريافت کننده حدود 103 ميليون تومان آب مي‌خورد. البته اگر وام 10 ميليوني جعاله به آن اضافه و به 60 ميليون برسد شرايطي که در مجموع قسط حدود 950 هزار توماني در ماه و سود 60 ميليوني در 144 ماه رقم مي زند.
همچنين براي وام 40 ميليون توماني که افراد حاضر در شهرهاي با جمعيت کمتر از 200 هزار نفر براي آن اقدام مي‌کنند، سودي نزديک به 43 ميليون تومان پيش‌بيني مي‌شود. در اين حالت بايد ماهانه 574 هزار تومان قسط و در نهايت اصل و سودي معادل 83 ميليون تومان به بانک مسکن پرداخت شود که بعلاوه جعاله قسط ماهانه به حدود 800 هزار تومان خواهد رسيد.

عمده وام جعاله براي خريد اوراق
اما در سوي ديگر ماجراي تسهيلات مسکن از طريق حساب سپرده ممتاز، خريد اوراق قرار دارد؛ يعني پيش‌تر اين گونه بود که اگر متقاضي حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن نداشت بايد براي دريافت وام 35 ميليون توماني اوراق خريداري مي‌کرد به طوري که به ازاي هر 500 هزار تومان يک برگه حق تقدم تسهيلات مسکن در فرابورس خريداري مي‌کرد. بنابر اين براي دريافت وام 35 ميليون توماني به علاوه جعاله يعني 45 ميليون تومان بايد 90 برگ مي‌خريد که مبلغ مجموع آن بنابر قيمت‌هاي روز بازار متفاوت بود. اين در حالي است که قيمت اوراق حتي در دوره اي تا مرز 100 هزار تومان هم پيش رفت و متقاضي دريافت وام بايد تا نزديک به 9 ميليون تومان براي دريافت وام 45 ميليون توماني هزينه مي‌کرد؛ رقمي که مبلغ 10 ميليون توماني وام جعاله را پوشش مي‌داد؛ اما در حال حاضر قيمت اوراق حدود 60 هزار تومان است.
بر اين اساس اگر در وام‌هاي جديد، گيرنده تسهيلات در تهران بخواهد براي 70 ميليون تومان اوراق بخرد به 140 برگ نياز دارد که با توجه به قيمت 60 هزار توماني فعلي حدود 8.4 ميليون تومان هزينه در بردارد. مبلغي که به نظر مي‌رسد در ازاي پرداخت آن گيرنده تسهيلات درنهايت همان وام 60 ميليوني را دريافت کرده و وام جعاله را خرج خريد تسهيلات 60 ميليوني کرده است.
در عين حال که براي وام 50 ميليوني به علاوه جعاله يعني وام 60 ميليوني بايد حدود 120 برگ اوراق خريداري شود که با مبلغ 60 هزار تومان فعلي مبلغي نزديک به 7.2 ميليون تومان بايد براي دريافت وام خرج کرد. همچنين براي وام 40 ميليوني به اضافه 10 ميليون جعاله هم به 100 برگ اوراق نياز است که مجموع هزينه آن به حدود شش ميليون تومان خواهد رسيد.
اين در حالي است که قيمت اوراق در حال حاضر نسبت به برخي دوره‌ها در رنج پاييني قرار داشته و در صورت افزايش مي‌تواند در وام‌هاي مختلف هزينه خريد اوراق به بيش از 10 ميليون تومان هم برسد. ضمن اينکه طبق پيش بيني کارشناسان مسکن و بازار سرمايه با ابلاغ و اجرايي شدن وام‌هاي جديد مسکن احتمالاً قيمت هر برگه حق تقدم تسهيلات مسکن نيز افزايش خواهد يافت.
به هر حال تمامي احتمالات و اعداد و ارقام مطرح شده بر اساس شواهد و تجارب قبلي در پرداخت تسهيلات مسکن است که مي‌تواند معادلات آن با انتشار جزئيات بيشتر از سوي بانک مسکن و پيش بيني شرايطي متفاوت از قبل نظير ميزان سود و دوره بازپرداخت تغيير کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن