تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806798699
![نمایش مجدد: جمعه با منتظران/ اوضاع دینداری در آخرالزمان به روایت پیامبر(ص) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
جمعه با منتظران/ اوضاع دینداری در آخرالزمان به روایت پیامبر(ص)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جمعه با منتظران/
اوضاع دینداری در آخرالزمان به روایت پیامبر(ص)
زمانی بر مردم خواهد آمد که چهره شان چهره انسانی و قلوبشان قلوب شیطانی است. مانند گرگ های بیابانی خون می ریزند، از کارهای بد یکدیگر را نهی نمی کنند. اگر آنها را تبعیت کنی، تو را به تردید می اندازند.
![خبرگزاری فارس: اوضاع دینداری در آخرالزمان به روایت پیامبر(ص) خبرگزاری فارس: اوضاع دینداری در آخرالزمان به روایت پیامبر(ص)](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/04/01/13920401000052_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، واژه «آخرالزمان» یکی از واژههایی است که بارها در روایات پیشوایان معصوم(ع) و متون ادیان الهی آمده است. آخرالزمان نه فقط یک دوره زمانی خاص است، بلکه واقعاً به مرحلهای ویژه در پایان زمان اتلاق میشود. فهم زمانی دقیق و تعیین این دوره، بسیار سخت و بلکه ناممکن است. به همین خاطر، ادیان به بیان خصوصیات این دوره پرداختهاند. البته به نظر می رسد آخرالزمان از چنان وسعت زمانی ای برخوردار باشد که بتوان مطمئن بود هنوز تا پایان زمان، راه درازی مانده است. چرا که پیامبر اکرم(ص) در ادیان الهی، پیامبر آخرالزمان معرفی شده است و زمان ظهور امام عصر(عج) نیز آخرالزمان بیان شده است و زمان وقوع قیامت هم آخرالزمان معرفی شده است. در متون دینی ما بارها عبارت آخرالزمان آمده است، در این میان ویژگی های متفاوتی از آخرالزمان ذکر شده که کنار هم قرار دادن آنها می تواند تصویر روشنی از آخرالزمان به ما بدهد. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره «دینداری در آخرالزمان» در یادداشتی مینویسد: پیامبر اکرم اسلام(ص) فرموده اند: «یکون فی آخر الزمان عباد جهّال و قرّاء فسقه»(1)؛ در آخر الزمان، پرستش گرانی نادان و قرآن خوانانی گناهکار (و فاسق) خواهد بود. کتاب معارج الیقین فی اصول الدین نوشته شیخ محمد بن محمد سبزواری از قول پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که فرمودند: گروهی از امّت من در آخرالزمان خواهند آمد که به مساجد می روند و دور هم می نشینند و در مسجد در مورد محبّت دنیا حرف می زنند. با آنها ننشینید.(2) همچنان که در مورد برخی علمای ریاکار آمده است: مردم را به آخرت ترغیب می کنند و خود به آن علاقه ای ندارند و مردم را به زهد در دنیا دعوت می کنند ولی خود زهد نمی ورزند.(3) در روایتی دیگر از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که روزی ایشان در جمع اصحاب خود به کودکی نگاه کردند و بعد فرمودند: وای بر فرزندان آخر الزمان به سبب پدرانشان. به ایشان عرض شد: به سبب پدران مشرک و کافرشان؟ فرمودند: نه! از پدران مسلمانشان که هیچ چیزی از واجبات را به آنها یاد نمی دهند و اگر آنها خود بخواهند فرا بگیرند نیز منعشان می کنند و به جای آن به کمترین چیز از دنیا برای فرزندانشان راضی می شوند.(4) پیامبر اکرم(ص) در روایتی در بیان حال همه مردم و نه فقط مسلمانان آخرالزمان می فرمایند: «زمانی بر مردم خواهد آمد که چهره شان چهره انسانی و قلوبشان قلوب شیطانی است. مانند گرگ های بیابانی خون می ریزند، از کارهای بد یکدیگر را نهی نمی کنند. اگر آنها را تبعیت کنی، تو را به تردید می اندازند، اگر برایشان حرف بزنی، تو را تکذیب می کنند و اگر از نزد آنها بروی، بد تو را می گویند. سنت الهی نزد آنان بدعت و بدعت نزد آنان سنّت است. انسان حلیم در چنین جامعه ای فریب خورده دانسته می شود و فریب دهندگان، انسان های حلیم معرفی می شوند. مؤمن بین آنها مستضعف است و فاسق و گنهکار، محترم... پناه بردن به آنها عین پشیمانی، عزتمندی با آنها عین ذلّت و خواستن از آنها عین فقر است.(5) ایشان در بیان دیگری می فرمایند: «زمانی بر مردم خواهد آمد که شکم هایشان خدای آنهاست و زنان قبله آنان و دینارهایشان دین آنان و شرفشان، متاع خرید و فروش آنهاست. از ایمان جز اسم آن و از اسلام جز آداب آن و از قرآن جز تدریس آن چیزی نمی ماند. مساجد آنها آباد و قلوبشان از هدایت ویران است. دانشمندانشان بدترین مخلوقات روی زمین محسوب می شوند. برخی در آخرالزمان قرآن می خوانند امّا قرآن به قلوب آنها راه ندارد. «لا یجاوز ایمانهم حناجرهم» یعنی ایمان از حنجره هایشان عبور نمی کند.(6) علاوه بر شاخصه ارزشمندی دنیا در زندگی مردم آخرالزمان که ناشی از کم توجهی آنها به آخرت می باشد، شاخصه دیگر این مردم، با توجه به روایات وارده، نجات یافتن عدّه ای در آخرالزمان از شر دنیا و گرفتاری های آن است. این افراد اگر چه در اقلیّت زندگی می کنند و همواره از هر جهت مستضعف اند، امّا در ایمان خود راسخ اند. در دینداری این گروه سه محور لحاظ شده است: 1. ایمان به غیب: نگاه اینان به غیب، نگاهی ماورای این دنیاست و غیب در نظر اینان، نه یک مسأله معرفت شناختی بلکه یک حقیقت هستی شناختی است. همچنان که در برخی روایات، غیب را مسأله وجود حضرت بقیة الله الأعظم(عج) دانسته اند و ایمان آورندگان به غیب در آخرالزمان، ثابتان در امر غیبت حضرتش معرفی شده اند. از همین جهت است که پیامبر اکرم اسلام(ص) در وصف این گروه از مردم آخرالزمان در روایتی به حضرت علی(ع) می فرمایند: یا علی! عجیب ترین افراد در ایمان و بزرگترین آنها در ثواب، قومی هستند که در آخرالزمان می آیند. پیامبر اکرم(ص) را ندیده اند و امام نیز از نظر آنها پنهان است و آنان در سیاهی به روشنی ایمان می آورند (یا از روی نوشته ها ایمان می آورند.(7) 2. سختی در دینداری: ویژگی دیگر مردم آخرالزمان، دینداری در آخر الزمان است که در روایات آمده است که توجه و تقیّد به دینداری جزء سخت ترین کارهاست و دینداران در نهایت مشقّت، دین خود را حفظ می کنند و البته خداوند نصرت خود را بر مقیّدان به دینداری در آخر الزمان فرو خواهد فرستاد. 3. انتظار ظهور منجی: عقیده به ظهور منجی در عقاید اسلامی، وسعت فوق العاده ای دارد و به عنوان یک عقیده زیر بنایی شناخته شده است و تنها یک مذهب از مذاهب اسلامی معتقد به این امر نیستند بلکه در تمامی فرق اسلامی این بحث ریشه دارد به طوری که مردم آخرالزمان تشویق برای انتظار فرج گشته و عامل نجات از فتنه های آخر الزمان را فرج منجی خوانده اند. پیامبر اکرم(ص) در سال دهم هجرت در غدیر خم در آن اجتماع بی نظیر که از سراسر بلاد اسلامی و از همه اقشار و صفوف حضور داشتند، 4 بار نام مبارک آن حضرت را در خطبه معروف غدیر طرح نمود و فرمود: «... آگاه باشید که آخرین خلیفه از ما، قائم آل محمد(ص) است» و سپس در چند جمله پشت سر هم، صفات و ویژگی های آن حضرت را چنین تبیین فرمود: اوست غلبه کننده بر ادیان، انتقام گیرنده ظالمان، او فاتح دژها و منهدم کننده آنهاست. او وارث دانش ها و حاکم بر ادراکهاست. او ولی خدا بر روی زمین است و بالاخره او کسی است که تمام گذشتگان، ظهور او را پیشگویی کرده اند.(8) در مورد حتمی بودن ظهورش، حضرت محمد(ص) فرموده اند: اگر از زمان فقط یک روز باقی مانده باشد، خداوند مردی از اهل بیت مرا بر میانگیزد تا زمین را پر از عدل کند همچنان که از جور پر شده باشد.(9) پینوشتها: 1. سبزواری، محمد بن محمّد، معارج الیقین فی اصول الدین، تحقیق علاء آل جعفر، موسسه آل البیت، 1413ق، ص131. مستدرک حاکم، ج4، ص315. 2. همان، ص179 و 356. مجموعه ورّام، ج1، ص69. 3. دیلمی، حسن بن ابی الحسن، اعلام الدین فی صفات المؤمنین، موسسه آل البیت، ص90. تنبیه الخواطر، ج1، ص301. 4. معارج الیقین، ص285، مستدرک الوسائل، ج15، ص116، ح1770. 5. مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، ج22، ص453. 6. المکتبة الشاملة، صحیح کنوز السنة النبویّة، السنن الکبری للنسائی. 7. معارج الیقین، ص508. خصال ص594. من لایحضره الفقیه، ج4، ص366. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج52، ص125، ح12. 8. بحارالأنوار، همان، ج51، ص109. 9. سجستانی، سنن ابو داود، ج2، ص207. التذکرة، ص204. منهاج السنّة، ص211 انتهای پیام/ک
![](http://farsnews.com/shares/img/tele-nt.jpg)
94/08/08 - 00:28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
جمعه با منتظران/ اذعان غرب به نقش قیام حسینی در شکلگیری مهدویت
جمعه با منتظران اذعان غرب به نقش قیام حسینی در شکلگیری مهدویتاکثر پژوهشگران غربی در حوزه آخرالزمان به نقش قیام امام حسین ع و حادثه کربلا در شکلگیری اندیشه مهدویت نزد شیعه و ارتباط حرکت امام حسین ع علیه ظلم حاکمان در پایهگذاری اولیه مفهوم مهدویت اذعان دارند به گزارش خبرگزارروایت زندگی شهید حسین فهمیده در «قصه ظهر جمعه»
روایت زندگی شهید حسین فهمیده در قصه ظهر جمعه فرهنگ > تلویزیون - یوسف قوجق داستان زندگی شهید حسین فهمیده را در قصه ظهر جمعه روایت می کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به مناسبت سالروز شهادت شهید حسین فهمیده نوجوان 13 ساله بسیجی داستان زندگی او روایت می شود یوسفامام جمعه موقت سنندج: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) محور وحدت مسلمانان جهان هستند/ هندسه حکومت اسلامی در زمان یزید عو
امام جمعه موقت سنندج پیامبر ص و اهل بیت ع محور وحدت مسلمانان جهان هستند هندسه حکومت اسلامی در زمان یزید عوض شده بودامام جمعه موقت سنندج گفت پیامبر ص و اهل بیت ع محور وحدت مسلمانان جهان هستند به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ماموستا امین راستی در خطبههای نماز جمعه این هفتهامام جمعه شاهینشهر: عاشورا نقطه پیوند رسالت پیامبر اسلام(ص) و عدالت حضرت ولیعصر (عج) است
امام جمعه شاهینشهر عاشورا نقطه پیوند رسالت پیامبر اسلام ص و عدالت حضرت ولیعصر عج استامام جمعه شاهینشهر اظهار کرد عاشورا نقطه پیوند رسالت پیامبر اسلام ص و عدالت حضرت ولیعصر عج است به گزارش خبرگزاری فارس از شاهینشهر حجتالاسلام مرتضی ملکیان ظهر امروز در خطبههای این هروایت دانشجوی تونسی از سفر به ایران توریستی که به تهران میرود باید به خانه پیشوای انقلاب اسلامی برود/دو
روایت دانشجوی تونسی از سفر به ایرانتوریستی که به تهران میرود باید به خانه پیشوای انقلاب اسلامی برود دوست داشتم تهران برفی را ببینمبلال عموری دانشجوی تونسی روایت خود از سفر به تهران و شرکت در دوره دانشافزایی بنیاد سعدی را بازگو کرده است به گزارش خبرگزاری فارس بلال عموری از کنگاهی به سفر حجتالاسلام نواب به یونان کارشکنی دولتمردان یونانی علیه مسلمانان/یونان مسجد ندارد/تاکید بر وحدت د
نگاهی به سفر حجتالاسلام نواب به یونانکارشکنی دولتمردان یونانی علیه مسلمانان یونان مسجد ندارد تاکید بر وحدت در نماز جمعه آتنسخنرانی در جمع نمازگزاران جمعه در مرکز اسلامی شهر آتن دیدار با رییس انجمن مسلمانان یونان و همچنین گفتوگو با استاد زبان عربی دانشگاه ارسطوی تسالونیکی از جروايت عزاداري شيعيان تانزانيا
۱ آبان ۱۳۹۴ ۲۱ ۱۹ب ظ در يک مستند روايت عزاداري شيعيان تانزانيا موج - عاشورا در تانزانيا شنبه دوم آبان روي آنتن مي رود به گزارش خبرگزاري موج عاشورا در تانزانيا ساعت 15 روز شنبه دوم آبان روي آنتن مي رود تانزانيا کشوري است در شرق آفريقا که از شمال با کنيا و اوگاندا از غربروايت عاشوراي فکه
۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۵ ۱۳ب ظ در شبکه افق روايت عاشوراي فکه موج-گزارشي از برگزاري مراسم عاشوراي حسيني در منطقه فکه با عنوان عاشوراي فکه سه شنبه 5 آبان از شبکه افق پخش مي شود به گزارش خبرگزاي موج فکه منطقه اي بياباني در شمال غربي خوزستان و جنوب شرقي استان ايلام است اين منطقه يکيمداحیهای تاریخی بازسازی شدند/ روایتگری بازیگران در «میراث مرثیه»
مداحیهای تاریخی بازسازی شدند روایتگری بازیگران در میراث مرثیه شناسهٔ خبر 2951622 - سهشنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۰ هنر > رادیو و تلویزیون مجموعه مستند داستانی میراث مرثیه که از شبکه یک پخش می شود زندگی و آثار ۷ مداح اهل بیت را مرور می کند و به دوره های مختلف تاریخی از صفویهامام جمعه دزفول:سربازان گمنام امام زمان(عج) با دستگیری تروریست ها دل ملت را شاد کردند
امام جمعه دزفول سربازان گمنام امام زمان عج با دستگیری تروریست ها دل ملت را شاد کردند دزفول - ایرنا - امام جمعه و رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دزفول از تلاش سربازان گمنام امام زمان عج به خاطر دستگیری عوامل حمله تروریستی به عزاداران حسینی در شهر صفی آباد تجلیل کرد و گفت سربازا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها