محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828661111
تا صبح میتوانم برای شما قصه بگویم ولی پولی برای ساخت آنها ندارم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سیروس الوند مطرح کرد:
تا صبح میتوانم برای شما قصه بگویم ولی پولی برای ساخت آنها ندارم
شناسهٔ خبر: 2951303 - سهشنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
هنر > سینمای ایران
سیروس الوند در برنامه نمایش فیلم «یکبار برای همیشه» درباره شرایط امروز سینمای ایران و مشکلات فیلمسازی سخن گفت. به گزارش خبرگزاری مهر، در یکصد و سی و دومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه ۴ آبان در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «یکبار برای همیشه» ساخته سیروس الوند روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور سیروس الوند، جواد طوسی و کیوان کثیریان برگزار شد. سیروس الوند در ابتدای این نشست گفت: «یکبار برای همیشه» سرنوشت غریب و غمانگیزی دارد. اولین طرح سینمایی که در سال ۱۳۵۰ قصد ساخت آن را داشتم، همان چیزی بود که به ساخت این فیلم منجر شد. سعی کردم در این فیلم نیز نشانههایی از آن طرح اولیه را به کار ببندم. در آن زمان همه، ساخت چنین فیلمی را دیوانگی میدانستند و میگفتند برای موفقیت باید فیلم جاهلی ساخت. از میان فیلمهایم شاید این فیلم تنها موقعیتی بود که توانستم آزادانه فیلم دلخواهم را بسازم. البته در ابتدا به آن ۱۷ اصلاحیه وارد کردند، ولی بعدها در گفتگو با فخرالدین انوار مسائل را حل کردیم. در آن زمان هنوز مجلس در مورد سقط جنین تصمیمی نگرفته بود و شعارها هم برخلاف حالا، «فرزند کمتر زندگی بهتر» بود. ضمن اینکه با به نمایش در آمدن تب مهاجرت ایرانیها به ژاپن هم چندان موافق نبودند. پشت پروانه ساخت فیلم نوشتند «مشروط به آن که هیچ حرف و تصویری از کورتاژ در فیلم وجود نداشته باشد». این موضوع کار را بسیار سخت میکرد اما به آنها گفتم تنها راه این است که به من اطمینان کنید. وی ادامه داد: به هر حال در نهایت حتی یک فریم هم از فیلم حذف نشد و در جشنواره فجر هم موفق به دریافت جایزه شد اما متاسفانه امکان نمایش فیلم در خارج از کشور فراهم نشد و فرصت ارزیابی تماشاگران و منتقدان خارج از ایران را از دست دادیم. فیلم «آبادانیها» کیانوش عیاری نیز سرنوشت مشابهی پیدا کرد. جشنواره فجر آن سال بسیار پُربار بود و شهید آوینی نیز به عنوان رییس هیات داوران، این فیلم را دوست داشت و نقدی نیز در مورد آن نوشت. اولین بار اتفاقی با شهید آوینی مواجه شدم که گفت با دیدن فیلم شما خستگی از تن ما بیرون رفت. او یک انقلابی مسلمان و متعهد و آگاه بود که هیچ تظاهری در رفتارش دیده نمی شد. سینما را به خوبی میشناخت و فیلم مورد علاقهاش نیز «سرگیجه» هیچکاک بود. در ادامه کیوان کثیریان به بیان ویژگیهای فیلم پرداخت و گفت: این فیلم خاصیتی دارد که با گذر زمان تمام نمیشود؛ شاخصههای درام مثل انگیزه آدمها برای مهاجرت به ژاپن یا شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را، از زمانه خودش وام گرفته و همه از دل جامعه بیرون میآید. این جامعه متناقض، در تار و پود درام تنیده شده است و از دیالوگهای شعاری در فیلم خبری نیست. طوسی در ادامه صحبتهای کثیریان گفت: در شرایط نابسامان فعلی سینمای ایران، ارزیابی دوباره یکی از بهترین فیلمهای الوند، بستر مناسبی برای مقایسهای تطبیقی و تاریخی فراهم میآورد. در این سالها بر اساس سلایق جناحی، یک دوره را کاملا نفی میکنند و بر کارنامه سینمایی و شیوه مدیریتی آن خط بطلان میکشند. اگر از این زاویه به سینمای الوند بنگریم و مسیر طی شده توسط او و شرایط فعلیاش را در نظر بگیریم، نگاه و ارزیابی واقع بینانهتری نیز نسبت به آن دوره پیدا میکنیم. الوند به تعریف هویتمند بخش خصوصی اعتقاد دارد و تلاش میکند اکثر فیلمهایش را با این شکل بودجه بندی و سرمایهگذاری، عملیاتی کند. کارنامه سینمای او پیش از انقلاب نیز این موضوع را اثبات میکند. برای او، مخاطب و بازگشت سرمایه به طور هم زمان اهمیت دارد و این طور نیست که علایق شخصی خود را به قیمت از دست رفتن سرمایه سرمایهگذار بر فیلم حاکم کند. از سوی دیگر مخاطب را به سمت یک نگاه سخیف نیز سوق نمیدهد و نمونه اعلای چنین رویکردی را در «یکبار برای همیشه» شاهد هستیم. وی ادامه داد: الوند به خوبی دوگانگی و تضادها و عدم ثبات فردی محمود را به تصویر کشیده و به ریشخند میگیرد. این عناصر، به فیلم هویتی درست و قابل دفاع میدهد و این امکان را فراهم میکند که در دورههای مختلف تاریخی، فیلمی قابل بحث باقی بماند. او در ساخت این فیلم، اسیر شعارزدگی نشده و شخصیت «زهرا» نیز حس اقلیمی خود را با واژگانی ملی بیان میکند که بخشی از واقعیت عینی آن زمان محسوب میشود. «زهرا» انسانی منفعل نیست، بلکه در حد توان خود میکوشد همسرش را به سمت ریشههایی سوق دهد که خود به آنها پایبند است. بنابراین «یکبار برای همیشه» ملودرامی اجتماعی است که از نشانههای یک سینمای ملی برخوردار است. لوکیشن در «یکبار برای همیشه» مفهوم دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع الوند جزئیات لوکیشن را به نشانهشناسی بصری تبدیل کرده و همین کار، امضای سیروس الوند را پای این اثر گذاشته است. در ادامه الوند به داستان فیلم پرداخت و گفت: سوالی که در فیلم مطرح میشود این است که یک موجود، از چه زمانی به رسمیت شناخته میشود؟ از لحظه تولد یا گرفتن شناسنامه؟ به نظر من، این اتفاق از لحظه شکل گرفتن نطفه میافتد و فیلم قصد دارد بگوید ما با یک موجود زنده سر و کار داریم، موجودی که شخصیت پیدا میکند و وقتی میخواهند نابودش کنند، مقاومت میکند. موجود زندهای که میتواند هجر را به وصل تبدیل کند را نمیتوان به راحتی نابود کرد. «محمود» در تمام لحظات فیلم با حس و عاطفهای مبارزه میکند که از نظر مادی به نفعش نیست. نوشتن سناریوی فیلم نیز کار دشواری بود، چرا که تنش و حادثهای در فیلم نداریم که از طریق آن تماشاگر را پای فیلم نگه داریم. در چنین فیلمی، این طراحی شخصیت است که اهمیت پیدا میکند. دو شخصیت پُربار یعنی شکیبایی و معتمدآریا با بازی درخشان خود در واقع عصای دست این فیلم بودند. به همراه این دو نفر، یک ماه از صبح تا شب تمرین کردیم و فیلم گرفتیم. تمرینهایی که از آنها شش ساعت فیلم داریم و بعدها در دانشگاه برای تدریس مورد استفاده قرار گرفت. در حالی که امروزه، با چنین تمرینهایی مثل جوک برخورد میکنند. به هر حال در این فیلم کوشیدم با پرهیز از شعارزدگی و بدون اینکه دوربین بخواهد خودش را به رخ بکشد، سندی از تهران اوایل دهه ۷۰ برجای بگذارم. پس از آن طوسی به بررسی روند فیلمسازی الوند پرداخت و گفت: لازم است نگاهی آسیبشناسانه به روند فیلمسازی الوند داشته باشیم و برای اینکار، معیارها را هم از کارنامه خود الوند در نظر بگیریم. او برخاسته از خانوادهای فرهنگی است، فعالیت مطبوعاتی داشته، سینمای موج نو ایران را در کنار فیلمسازان برجسته تجربه کرده و فیلمنامه هم نوشته است. همه این ها، متریال خوبی برای راه یافتن به سینمایی به شمار میروند که به راحتی به جوانان فضا نمیدهد. به رغم نگاه عاشقانه الوند به سینما و فیلمهای پرفروشی که در اوایل کار داشته، در ادامه شاهد اوج و فرودهایی در عملکرد او هستیم، جولان دهی او در سینما با فیلمهایی مانند «یکبار برای همیشه»، استمرار نداشته است. در اینجا میتوان پرسید که چرا فیلمی مانند «ساغر» که میکوشد نگاهی متفاوت داشته باشد، شکست میخورد؟ چرا در مسیر متاخر سینمای الوند، از فیلمهای مورد علاقهاش خبری نیست؟ یک دلیل آن میتواند به شرایط سینمای ایران و از رده خارج شدن بخش خصوصی آن مربوط باشد. کسانی به زور سینمای ایران را مصادره به مطلوب میکنند و کسانی مثل الوند که قواعد این بازی را بلد نیستند و آن را توهین به خود و سینما میدانند، از زمانه عقب میمانند. از این نظر باید گفت در شرایطی بیرحم به سر میبریم. «یکبار برای همیشه» با تمام شاخصههای سینماییاش، الگوی خوبی برای مقایسه دوران پر رونق سینمای الوند با دورانی است که با تواناییهای او همخوانی ندارد. چرا سیروس الوند که به این رسانه و مخاطبانش تسلط دارد، تقریبا در موقعیت انفعال به سر میبرد؟ الوند در پاسخ به سخنان طوسی گفت: در یکسو استعداد، شور و توانایی فیلمساز قرار دارد و در سوی دیگر با شرایط حاکم بر فیلمساز مواجه هستیم، شرایطی که دائم در حال تغییر است و اصلا قابل توصیف نیست. برای ساختن فیلم، یک راه رفتن به سراغ بخش خصوصی است که در حال حاضر تقریبا تعطیل است. تمام فیلمهای من تقریبا به همین شکل ساخته شده و از نظر تامین سرمایه برای فیلمسازی، به کیمیایی شبیه هستم. البته بنیاد فارابی به هر کسی که پروانه ساخت داشته باشد حداقل ۱۰۰ میلیون کمک میکند ولی به جز این کمک عمومی، هیچگاه از امتیازات دولتی برخوردار نبودهام. راه دیگر، ساختن فیلم با حمایت نهادها و دولت است که در این عرصه شاهد پرداختهایی کلان به برخی افراد هستیم. راه سوم نیز تامین سرمایه از خارج از کشور است که گاهی اوقات جنبه سفارشی هم پیدا میکند. راه سوم که برای امثال من قابل استفاده نیست، از امکانات دولتی نیز هیچگاه بهره نگرفتهام. اما مگر میشود ۶ سال هیچ داستانی برای ساختن نداشته باشم؟ تا صبح هم میتوانم برای شما قصه بگویم، اما پولی برای ساخت فیلم ندارم. وی بیان کرد: من انقلاب و مملکتم را دوست داشتم که ماندم و فیلم ساختم. من و امثال من که کم نیستیم، دیده نمیشویم. بنیاد فارابی سر پا مانده تا صرفا ۵-۶ نفر در این سینما فیلم بسازند، وگرنه دوران خرید نگاتیو از فارابی به پایان رسیده است. اگر فارابی را تعطیل کنند، این افراد بودجهای ندارند که فیلم بسازند. این در حالی است که ما در سینمای ایران حدود ۴۰۰ کارگردان داریم. عدهای گمان میکنند با پخش فیلم خارجی یا پخش فوتبال در سالن سینما میتوانند پای مردم را به سینما باز کنند. در این شرایط تنها نقطه امید، باز هم روزنامهنگاران و منتقدین سینما هستند. الوند در پایان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ساخت قسمت دوم این فیلم گفت: حال و هوای زمانه عوض شده است و اصولا باید پرسید سینمای ایران کجا میرود؟ حق را به طوسی میدهم که میگوید چرا ساخت چنین فیلمهایی استمرار پیدا نکرد؟ اما متهم ردیف اول این وضعیت فیلمساز نیست، بلکه شرایط جامعه است. مگر میشود کیمیایی فیلمسازی را از یاد برده باشد؟ چطور میشود که مجید مدرسی پس از ساخت «بانو» و «دندان مار» و «پرده آخر»، سراغ «کلاه قرمزی» میرود؟ البته کسی که زیاد فیلم بسازد احتمالا فیلمهای بد و متوسطش هم زیاد میشود. حتی نمیدانیم اگر کسانی مثل بیضایی و تقوایی زیاد فیلم میساختند کارشان به کجا میکشید، کما اینکه فیلم آخر بیضایی در حد و اندازههای او نبود. اما به هر صورت، شرایط برای ساخت چنین فیلمهایی مهیا نیست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
برنامه های محرم امسال از کیفیت بی بهره بود/ بی پولی؛ بهانه ای همیشگی برای ساخت آثار دینی
گروه هنر حجت الاسلام محمدتقی انصاری گفت تولیدات نمایشی سیما در سال جاری نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند چون از کیفیت لازم بی بهره بودند حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی انصاری کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا با بیان این که برنیادداشت مدیرعامل موسسه اوج درباره انیمیشن «بازگشت» یک اتفاق خوب برای سینمای انیمیشن کشور/قصهای دربا
یادداشت مدیرعامل موسسه اوج درباره انیمیشن بازگشتیک اتفاق خوب برای سینمای انیمیشن کشور قصهای درباره اولین هولوکاست تاریخ بشراحسان محمدحسنی رییس سازمان هنری رسانهای اوج با انتشار تصاویری از سوّمین پروژه سنگین سینمایی این سازمان انیمیشن سینمایی بازگشت را قصهای درباره اولین هولوکامحمدرضا فرجی در گفتوگو با فارس مطرح کرد تولید بیش از دو فیلمِ همزمان برای یک تهیه کننده ممنوع شد/تاثیر مستقیم
محمدرضا فرجی در گفتوگو با فارس مطرح کردتولید بیش از دو فیلمِ همزمان برای یک تهیه کننده ممنوع شد تاثیر مستقیم پروانه نمایش فیلم قبلی در پروانه ساخت فیلم بعدیمدیرکل دفتر سینمای حرفهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که هر تهیه کننده بیش از دو فیلم را به طور همزمان نمیعکس / سلفی شماره 14 پرسپولیس در کنار همسرش
در اینستاگرام منتشر شد عکس سلفی شماره 14 پرسپولیس در کنار همسرش مهاجم هندوراسی پرسپولیس که روز گذشته موفق شد برای تیمش گلزنی کند تصویری در کنار همسرش در صفحه اجتاعی خود منتشر کرده است جری بنگستون و همسرش 109 ۰۵ ۰۸ ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۳هر آنچه در برنامه 90 دیشب گذشت؛ پرسپولیس دربی را برد / کی روش نام دشمن شماره یک خود را فاش کرد
افشاگری آبانگاه علیه سرمربی تیم ملی هر آنچه در برنامه 90 دیشب گذشت پرسپولیس دربی را برد کی روش نام دشمن شماره یک خود را فاش کرد ادامه حرف و حدیثها بر سر قرارداد کیروش و پرونده او در این رابطه آنالیز استقلال و پرسپولیس پیش از دربی 81 و گلایه سرمربی سپاهان از هواداران بیاخلجلد روزنامه های ورزشی دوشنبه؛ مدیر سابق پرسپولیس برانکو را قبول ندارم!
روزنامه نود از قول حبیب کاشانی مدیر عامل اسبق پرسپولیس نوشت نه برانکو را قبول دارم و نه در موردش حرف می زنم روزنامه گل هم از قول یکی از اعضای کمیته اخلاق نوشت که پس افشاگری کی روش چی شد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا دوشنبه ۴آبان۱۳۹۴مصوبات جلسه شورای تامین استان برای دربی پایتخت ساعت دیدار استقلال - پرسپولیس تغییر کرد/ درهای ورزشگاه 10 صبح ب
مصوبات جلسه شورای تامین استان برای دربی پایتختساعت دیدار استقلال - پرسپولیس تغییر کرد درهای ورزشگاه 10 صبح باز میشوددر نشست شورای تامین ساعت شروع دربی پایتخت تغییر کرد به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی سازمان لیگ این جلسه با حضور صفرعلی براتلو معاونت سیاسی امنیتیعکس / شماره 8 پرسپولیس به یاد هادی نوروزی شمع روشن کرد
همزمان با شام غریبان عکس شماره 8 پرسپولیس به یاد هادی نوروزی شمع روشن کرد احمد نوراللهی شب گذشته همزمان با شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به و به یاد هادی نوروزی شمع روشن کرد احمد نوراللهی به یاد هادی نوروزی 109 ۰۳ ۰۸ ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴«مهاجران» به شبکه افق میآید/ قصه آنهایی که در تهران ماندگار شدند
مهاجران به شبکه افق میآید قصه آنهایی که در تهران ماندگار شدند شناسهٔ خبر 2950540 - سهشنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ هنر > رادیو و تلویزیون علیرضا محمودزاده کارگردان مستند مهاجران بیان کرد این اثر پاییز از شبکه افق پخش می شود علیرضا محمودزاده کارگردان در گفتگو با خبرنگار مبی پولی و اعتصاب کارگری ادامه ساخت متروی اهواز را متوقف کرد
بی پولی و اعتصاب کارگری ادامه ساخت متروی اهواز را متوقف کرد اهواز- ایرنا- مجری طرح قطارشهری اهواز گفت ادامه طرح قطار شهری اهواز به دلیل مشکلات مالی و اعتصاب کارگران متوقف شده است سیدناجی محبت چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد کارگران متروی اهواز از 10 مهر امسال در اعتراض-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها