تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804915701
![نمایش مجدد: سیر نزول آیات قرآن درباره زنان با تأکید بر تغییر دیدگاه جامعه refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سیر نزول آیات قرآن درباره زنان با تأکید بر تغییر دیدگاه جامعه
واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: نبود آیاتی در مذمت دختران در قرآن، اینکه متعة الطلاق چیست و انواع مدیریت زنان که در قرآن نام برده شده، از مهم ترین موضوعاتی بود که در نشست «تحلیل سیر نزولی آیات قرآن درباره زنان با تأکید بر جایگاه مدیریتی زنان» مطرح شد.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) ، نشست «تحلیل سیر نزولی آیات قرآن درباره زنان با تأکید بر جایگاه مدیریتی زنان» عصر امروز، 4 آبان ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، مدرس حوزه و دانشگاه، شکوه نوابی نژاد، رئیس انجمن مطالعات زنان و صدر اعظم نوری، رئیس کمیته علمی شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. قرائت قرآن آغازگر این برنامه بود که به همت شورای راهبردی زنان فرهیخه دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری انجمن علمی مطالعات زنان برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین مهریزی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه متون دینی در متن زندگی شکل گرفته است، گفت: یکسری آموزه های انتزاعی نیستند و در 23 سالی که دوره رسالت پیامبر(ص) بوده آیات با همین قاعده نازل شده اند. احادیث هم بحث های انتزاعی نیست و در متن زندگی مردم شکل گرفته است. برای همین آیات به مکی و مدنی تقسیم شده است. می گویند اگر می خواهید آیات را بهتر بفهمید باید با شأن نزولشان آشنا شوید. وی افزود: درک شرایط آن روزگار برای فه آیه ها یک اصل مهم است. نکته دیگر در مورد آیات قرآن که محدود است، این سیر نشان می دهد که قرآن از چه چیزی شروع می کند. این سیر از نظر مدل هدایت و دغدغه ها می تواند برای فهم بهتر به ما کمک کند. بررسی سیر نزول آیات اهمیت را نشان می دهد. این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حدود 350 آیه درباره مسائل زنان است، گفت: این تعداد از آیات در 64 سوره آمده است. در همه سال های رسالت پیامبر(ص)، آیات مربوط به زنان نازل شده است. در بعضی سال ها کمتر و بعضی از سال ها بیشتر است. قدیمی ترین مطلب در مورد زنان در قرآن در سوره قلم آمده است وی به تعداد آیاتی که در سال های مختلف درباره زنان نازل شده است، اشاره و عنوان کرد: در سال اول، در 5 سوره 8 آیه نازل شده است. قدیمی ترین مطلب در سوره «قلم» آمده است. مهریزی با بیان اینکه برخی آیات راجع به دختران و برخی آیات راجع به پسران نازل شده اند، اظهار کرد: در مورد پسران در برخی جاها مذمت شده است اما در مورد دختران، مصداق هایی که در قرآن ذکر شده اند قابل مذمت نیستند. وی گفت: آیه مربوط به زنده به گور کردن دختران در سال اول نازل شده است. مصداق دخترکشی زیاد نبوده اما آنقدر زشت بوده که قرآن به این شکل آن را مذمت می کند. این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در سال دوم در 4 سوره راجع به زنان مطالبی آمده است؛ اولین آن سوره نجم است. در سوره عروج فرموده می شود که آزار زنان و مردان مؤمن کیفر برابر دارد. در سال سوم در 2 سوره 5 آیه آمده است. در سال چهارم در 4 سوره 23 آیه آمده است؛ یکی مسئله داستان حضرت مریم(س) که به تفصیل بیان شده است. قرآن ذکر می کند که مادر نذر می کند یعنی مادر اختیاردار فرزند است. وقتی پدرش زنده بود مادرش او را نذر راه خدا کرده بود. در داستان حر هم می خوانیم که امام حسین(ع) به او می فرماید: تو همانطور که مادرت نامت را حر گذاشت آزاده ای. تغییر تدریجی دیدگاه ها نسبت به زن وی افزود: این نکات در سال چهارم بعثت است؛ یعنی قرآن در حال عوض کردن دیدگاه است. در همان سال چهارم در سوره فاطر به زوجیت اشاره می فرماید. در سوره فرقان نیز در دعای عبادالرحمن آمده است که خدایا همسران ما را چشم روشنی ما در دنیا و آخرت قرار بده. مهریزی عنوان کرد: در سال پنجم در سه سوره 17 آیه آمده است. در سال ششم، در سه سوره 32 آیه مربوط به زن است. داستان همسر فرعون در اینجا مطرح می شود که زن صالحی است. داستان دختران شعیب هم مطرح می شود. در همین سال داستان سبا است. در سوره نمل هیچ نقطه کوری در نقل داستان بلقیس نیست. خداوند در حال تغییر ذهن ها و نگاه هاست. وی گفت: از بعد از سال ششم داستان زن لوط را ذکر می کند. در سال هفتم در دو سوره 21 آیه است و داستان حضرت یوسف(ع) مطرح می شود. در این سوره عزیز مصر می گوید براستی که مکر زنان بزرگ است، در جایی دیگر نیز خداوند می فرماید: مکر شیطان ضعیف است. این دو را با هم مقایسه می کنند و نتیجه می گیرند که مکر زنان از شیطان قوی تر است در حالیکه این مقایسه درست نیست چون در سوره یوسف، آن سخنی که گفته می شود از قول عزیز مصر که فرد ظالمی بوده و حضرت یوسف(ع) را به ناحق به زندان می افکند نقل شده است. این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در سال نهم در پنج سوره و 14 آیه در مورد زنان مطالبی فرموده شده است. بحث نیکی و احسان به پدر و مادر مطرح می شود راجع به فرزندان هم آیاتی آمده است. در سال دهم در سه سوره 8 آیه آمده است. داستان آفرینش زن و مرد را بیان می فرماید. در سوره زخرف تعبیرهای تندی است، به طور مثال وقتی خبردار می شدند که دختردار شده اند چهره شان از خشم سیاه می شده، بعد در مورد سختی هایی که مادر در بارداری تحمل می کند اشاره می شود. وی ادامه داد: در سال یازدهم 14 آیه در 4 سوره آمده است. در سوره ذاریات همسران حضرت ابراهیم(ع) را مطرح می کند، بعد داستان موسی و خضر است که برای آن پسر چون پدر و مادرش صالح بودند آن کار را کردیم. در سال دوازدهم، سه سوره و 7 آیه آمده است. همسر ذکریا مطرح می شود و در سوره مؤمنون مذمت پسران در کنار مال بیان می شود. در سوره رم فلسفه ازدواج بیان می شود. این مسئله درست در سال آخری که در مکه هستند بیان می شود. بعد از آن به مدینه هجرت می کنند. بعد از آن وارد دوره 10 ساله مدینه می شویم که قوانین و مقررات خانواده در آنجا نازل می شود. مهریزی اظهار کرد: در سال اول هجرت در سوره بقره 29 آیه راجع به زنان است. در ابتدا بحث خلقت آدم و حوا مطرح می شود. عادت ماهیانه زنان مطرح می شود که آن را جریان طبیعی معرفی می کند که زن در این ایام با رنج و درد همراه است. بحث ازدواج مطرح می شود که با زنان مشرک ازدواج نکنند. چون یک جامعه جدیدی شکل می گیرد سؤال ها و بحث هایش جدی تر است. قوانین، مقررات و احکام ازدواج و طلاق مطرح می شود. متعة الطلاق چیست؟ وی با اشاره به بحث متعة الطلاق، گفت: اگر مردی زنش را طلاق داد بحثی علاوه بر مهریه است. قرآن می فرماید وقتی زن را طلاق دادید تجهیزش کنید که بتواند زندگی مستقلی تشکیل دهد. امر مستقلی از مهریه است. می فرماید آن ها را برخوردار کنید. وقتی جدا شدید در جامعه ای که زن برخوردار نیست او را برخوردار کنید. این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در سال دوم هجرت، یک سوره و یک آیه است. بحث عام است که می گوید فرزندانتان فتنه هستند. در سال سوم هجرت یک سوره و 15 آیه آمده است، آیه مباهله مطرح می شود که در آن بحث جنسیتی هم هست. در سوره آل عمران می فرماید: هر زن و مردی که کار خوبی انجام دهند آن کار نزد خداوند محفوظ است. در سال چهارم هجرت در سوره احزاب، آیات زیادی داریم. بحث پوشش و جلباب مطرح می شود. بحث زنان و مردان مؤمن و زنان و مردان منافق مطرح می شود. وی گفت: در سال پنجم هجرت سوره آل عمران است که در 34 آیه، مسائل مفصلی مطرح می شود. مطرح می شود که زن و مرد از یک فطرت آفریده شده اند. خانواده ای که خداوند ذکر می فرماید خانواده تک همسری است. سهم زنان و مردان از کسب و کار مطرح می شود. مهریزی اظهار کرد: در سال هفتم در دو سوره 19 آیه نازل شده است. در سال هشتم 16 آیه و بیشتر بحث های قیامت است. راجع به همسران پیامبر(ص) نیز مطالبی آمده است. قرآن وقتی می خواهد الگویی ذکر کند مریم و آسیه را ذکر می کند، مریم(س) که پدر نداشت، آسیه(س) هم که شوهرش ادعای خدایی می کرد. وی ادامه داد: در سال نهم هجرت، در سه سوره 11 آیه آمده است. در مورد حد سرقت زنان و مردان مطالبی آمده است. در سال دهم 7 ایه در سوره توبه مطرح می شود. نکته قابل توجه این است که سوره توبه از سوره هایی است که سال آخر نازل شده است. فرموده می شود که زنان و مردان مؤمن نسبت به هم ولایت دارند و بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شود. امر به معروف و نهی از منکر به فرد ماهیت می دهد. این پایگاه هویت فردی را قرآن در آیات مختلف می فرماید. مدیریت زنان در قرآن مهریزی در مورد آیات مربوط به بحث مدیریتی زنان، گفت: این آیات در سه حوزه است؛ مدیریت خانواده، مدیریت مسائل اجتماعی و مدیریت حوزه سیاسی. در حوزه خانواده مریم(س) که پدر ندارد و از خودش رفع تهمت می کند. در حوزه خانواده، مادر و خواهر حضرت موسی(ع) هستند که زنده بودن و امنیت موسی(ع) را مدیریت می کنند به این معنا که از موانع به نفع خود استفاده می کنند. در حوزه مدیریت اجتماعی دختران شعیب هستند که برای پدرشان پیشکار پیدا می کنند و خودشان شغل دارند. در حوزه مدیریت سیاسی داستان بلقیس است که کشور خودش را با عاقبت اندیشی از تهاجم حفظ می کند.
دوشنبه ، ۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]
صفحات پیشنهادی
سیرنزولی آیات قرآن درباره زنان تحلیل می شود
گروه اندیشه نشست تحیل سیرنزولی آیات قرآن درباره زنان با تاکید برجایگاه مدیریتی زنان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا نشست تحیل سیرنزولی آیات قرآن درباره زنان با تاکید برجایگاه مدیریتی زنان با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدنشست «تحلیل سیر نزول آیات درباره زنان» برگزار می شود
نشست تحیل سیرنزولی آیات قرآن درباره زنان با تاکید برجایگاه مدیریتی زنان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست تحیل سیرنزولی آیات قرآن درباره زنان با تاکید برجایگاه مدیریتی زنان با حضور حجه الاسلام مهدی مهریزی و با همکاری انجمن علمی ایرانی مطانشست «تحلیل سیر نزول آیات درباره زنان» برگزار میشود
در خانه اندیشمندان علوم انسانی نشست تحلیل سیر نزول آیات درباره زنان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2949127 - یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تحیل سیرنزولی آیات قرآن درباره زنان با تاکید برجایگاه مدیریتی زنان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شلزوم توجه قاریان به شأن نزول آیات هنگام تلاوت/بدون قرائت درست فهم دقیق از قرآن به دست نمی آید
گروه فعالیت های قرآنی قاری برجسته استان مرکزی گفت قرآن فرازهای گوناگونی دارد و قاری می بایست نسبت به چرایی نزول آیات در مقاطع مختلف زندگی پیامبر ص آشنایی کامل باشد تا بتواند به اقتضاء بهترین تصمیم را در انتخاب آیات و هنگام تلاوت بگیرد حسین گودرزی راد قاری برجسته قرآن استان مردیدگاه رییس سازمان توسعه تجارت درباره بسته اقتصادی دولت و اجرای برجام
یکی از موضوعاتی که در بسته اقتصادی دولت مطرح شده تسریع رونق اقتصادی در کنار تحریک و افزایش تقاضا و رسیدن به تورم تک رقمی است از سویی در این بسته به مشکل واحدهای تولیدی پرداخته شده که عمده مشکل آنها کمبود تقاضای موثر برای محصولاتشان است رییس سازمان توسعه تجارت در این زمینه معتقزمان تغییر مسیر اقتصادی دولت فرا رسید/ چرا تورم کاهش یافت؟
زمان تغییر مسیر اقتصادی دولت فرا رسید چرا تورم کاهش یافت مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم میانگین در مهرماه امسال در ادامه روند کاهشی خود به 13 3 درصد رسیده است به گزارش نامه نیوز مرکز آمار ایران از کاهش 0 3 درصدی نرخ تورم میانگین در مهرماه امسال خبر داد نرخنظر «بنا» درباره تغییر وزن برخی از فرنگی کاران
به گزارش ملیت به نقل از تسنیم محمد بنا در پاسخ به این سؤال که تکلیف برخی از فرنگی کارانی که در اوزان غیرالمپیکی هستند چه خواهد شد اظهار داشت یوسف قادریان رامین طاهری افشین بیابانگرد از جمله نفرات شاخصی هستند که باید اوزان خود را بالا یا پایین کنند وی افزود مهدی علیاری هم کگزارش کم سابقه مجله خبری شبکه۱ درباره ماجرای ممنوع کار شدن خواننده ها 0 دیدگاه برای این خبر “ویدئو؛”
مجله خبری شبکه یک سیما ساعت ۱۹ دیشب در اقدامی کم سابقه گزارشی مفصل درباره ماجرای ممنوع الکار شدن خواننده های داخلی به دلیل پخش ویدئوکلیپ هایشان از شبکه های ماهواره ای و سایت های غیر مجاز را پخش کرد این گزارش مفصل صحبتهای جالب حسین نوش آبادی سخنگو و معاونت پارلمانی وزارت ارشادچمران: باید در مسیر برجام از دو قطبی شدن جامعه فاصله گرفت
چمران باید در مسیر برجام از دو قطبی شدن جامعه فاصله گرفت تهران- ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره برجام گفت در مسیر برجام باید از دوقطبی شدن جامعه فاصله گرفت به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات شورای اسلامی شهر تهرانحضرت زینب از زنان انسانساز جامعه بشری است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان حضرت زینب از زنان انسانساز جامعه بشری است شناسهٔ خبر 2950365 - دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۶ استانها > گیلان آستانه اشرفیه - مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به جایگاه و منزلت حضرت زینب س گفت حضرت زینب از زنان انسانساز جامعه بشری است-
گوناگون
پربازدیدترینها