واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه فعالیت های قرآنی: قاری برجسته استان مرکزی گفت: قرآن فرازهای گوناگونی دارد و قاری می بایست نسبت به چرایی نزول آیات در مقاطع مختلف زندگی پیامبر(ص) آشنایی کامل باشد تا بتواند به اقتضاء بهترین تصمیم را در انتخاب آیات و هنگام تلاوت بگیرد.حسین گودرزی راد، قاری برجسته قرآن استان مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در تشریح فلسفه تلاوت قرآن گفت: فلسفه اصلی تلاوت قرآن کریم انتقال کلام خداوند به بندگان است و در تبیین این مهم همین بس که خداوند متعال در قرآن خطاب به نبی مکرم اسلام(ص) می فرماید: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ؛ بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید». سوره علق بیانگر اهمیت قرائت قرآن وی بیان کرد: سوره علق به ویژه این آیه شریفه اولین آیاتى است که بر پیامبر(ص) نازل شد و خداوند متعال در این آیه پیامبر بزرگوار اسلام را مأمور به انجام آن کرده است و این بیانگر اهمیت قرائت و تلاوت کلام وحی است، قرآن کریم کلام خداوند است و بی شک بهترین راه انتقال این کلام، خوانده شدن و شنیده شدن توسط مستعمین است که در واقع همان امر تلاوت قرآن نامیده می شود. قاری قرآن استان مرکزی با بیان اینکه تلاوت قرآن از جمله روش های ذاتی اشاعه کلام وحی است ادامه داد: قرائت و تلاوت قرآن زمینه تفکر و تعمق در آیات را به خوبی فراهم می کند، درواقع تلاوت قرآن مقدمه ای برای تدبر در کلام خداوند متعال است، زمانی که قرآن خوانده می شود معارف قرآنی بدون واسطه شنیده شده و ذات حقیقت جوی آدمی نیز آن را دریافت می کند و از این طریق زمینه هدایت و کمال فراهم می شود. اگر قاری مفهوم آیات را نفهمد انتظاری از مستمع نیست وی در ادامه با اشاره به لازمه های تلاوت مقبول تصریح کرد: اساساً در انتقال مفاهیم قرآن به روش بیان کردن، اگر موضوع مورد نظر را خود گوینده نفهمیده باشد دیگر امیدی به درک بهتر و صحیح از جانب شنونده وجود نخواهد داشت، بنابراین قاری قرآن در وهله نخست باید نسبت به معانی و مفاهیم آیات آشنایی نسبی داشته باشد تا بتواند با درکی عمیقتر از آیات و با افزودن زیبایی های هنرمندانه در خواندن آیات، در انتقال معانی و مفاهیم کلام وحی نقش مؤثر ایفا کند. فعال عرصه قرآنی استان مرکزی افزود: قرآن کریم فرازهای گوناگونی از قبیل اندرز و نصیحت، بشارت های رحمانی، عذاب الهی، داستان های جذاب، قوانین زندگی و .... دارد و در واقع برای هر نیاز انسان پاسخی در آیات آن نهفته شده است، بر این اساس قاری قرآن می بایست نسبت به این موضوعات و چرایی نزول آیات در مقاطع مختلف زندگی پیامبر گرامی اسلام آشنایی کامل باشد تا بتواند بنا به اقتضاء زمانی و مکانی بهترین تصمیم را در انتخاب آیات در زمان تلاوت بگیرد تا نقش مؤثرتری در نشر و اشاعه مفاهیم قرآنی داشته باشد. گودرزی راد داشتن طهارت را برترین ویژگی ظاهری و باطنی قاری قرآن برشمرد و گفت: سبک های اصیلی از تلاوت قرآن خصوصاً از قاریان صاحب نام معاصر مصری وجود دارد که می تواند راهنمای خوبی در امر تلاوت برای قاریان قرآن باشد. نگاه مادی به موهبت الهی مذموم است وی همچنین در ادامه با بیان اینکه داشتن نگاه مادی گرایانه به تلاوت کاملاً مذموم است گفت: قرآن کریم جای معامله های مادی نیست تا قاری قرآن به خود اجازه بدهد که برای تلاوت قرآن حساب مادی باز بکند. قاری قرآن استان ادامه داد: در ابعاد ملی و دولتی تشکلات و نهادهایی موظف به پیگیری نشر بیشتر مفاهیم قرآنی هستند و در این راستا بودجه هایی نیز در نظر گرفته شده که قاریان نیز می توانند از آن بهره مند شوند، ولی نکته این است که یک قاری قرآن در هیچ زمانی نباید برای تلاوت قرآن که یک امتیاز و موهبت الهی برای او به حساب می آید رویکردی مادی گرایانه داشته باشد. گودرزی راد بیان کرد: قاری قرآن مسئولیت سنگینی به عهده دارد، وقتی فردی به هر شکلی با فعالیت های قرآنی ارتباط پیدا می کند چه اینکه خصوصاً تلاوت قرآن پیشه کرده باشد، لازم است دارای صفات بارز اخلاقی باشد که خود قرآن به خوبی آنها را تعریف کرده و برشمرده است. قاری قرآن استان در پایان با بیان اینکه گرایش به سوی خدا سبب ایجاد مکارم اخلاقی در وجود انسان می شود گفت: زمانی که این مهم با موضوع قرآن گره می خورد، عمق بیشتری پیدا می کند از همین رو افراد جامعه نسبت به قاریان قرآن انتظارات ویژه ای دارند، ایمان عمیق، مشارکت د امور خیرخواهانه، دوری از کبر و غیبت از مهمترین مشخصاتی است که باید بیشتر در رفتار و کردار یک قاری قرآن بروز کند. خبرنگار: زهره داودآبادی
دوشنبه ، ۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]