واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری دانشجو: حجت الاسلام پناهیان در جمع عزادارن حسینی در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر کسی در مورد هدف نیندیشد نمی تواند وارد مقوله ی نیت شود و اگر کسی در اعمالش، نیت نکند نمی تواند نیات خود را خالص کند.به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بخش هایی از نهمین شب سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع «برای نزدیک شدن به خدا» را در ادامه می خوانید: شرح آنچه از ابتدای محرم بحث شد طبیعی است که هر انسان عاقلی هدف دار زندگی می کند، از اینجا بحث ما شروع شد. در روایات از قول لقمان حکیم آمده است که، به پسر خود توصیه می نمود که هیچ کاری را بی هدف انجام ندهد. هدف های کوچک و پراکنده و غیر منسجم روح انسان را شرحه شرحه می کندو و قدرت انسان را نابود می کند. از این جهت خیلی مهم است که ما هدف انتخاب کنیم. و خیلی مهم است که خود ما با تفکر به این برسیم که از این به بعد این هدف زندگی من باشد. با تفکر باید هدفی که انتخاب کرده ایم را در ذهن خود ورز دهیم. وقتی در مورد هدف فکر کنیم، چیزی جز این نخواهد بود که من در بهترین شرایط خدا را ملاقات بکنم. همه خدا را ملاقات می کنند ولی ما می خواهیم خدا را در بهترین ملاقات کنیم. خدا را ملاقات کردن به چه معناست کمی که فکر کنیم انوار محبت به قلب ما خواهد تابید. بعد از انتخاب هدف و فکر کردن در مورد آن به این می رسیم که در تمام رفتارهایمان متناسب با آن هدف نیت کنیم. رسیدیم به اینکه حتی بدون عمل نیت کنیم از این جهت که خود نیت موضوعیت دارد. گاهی برای کل زندگی نیت می کنیم و گاهی برای تک تک اعمال. نیت کل زندگی ما این باشد که خودمان را وقف و نذر کنیم. واقعاً نیت می تواند زندگی انسان را به یک زندگی عاشقانه تبدیل کند. اینکه علاقه مند به اهل بیت باشیم خود یک نیت است حتی اگر عملی انجام ندهیم. نیت مهم تر از عمل عمل ممکن است ریایی شود ولی نیت ریایی نمی شود. این نیتی که نتوانسته به عمل منتهی کند برای او ثبت می شود. کارکرد عمل آن است که می تواند نیت انسان را تثبیت کند. کمی که عمل کنیم نیت در وجود ما نافذ می شود. عمل فرع نیت است. هنگامی که می خواهیم عملی انجام دهیم، توفیق خدای متعال را نیاز دارد خداوند به کسی توفیق می دهد که نیت درستی داشته باشد. خلوص نیت به دو مفهوم کلیدی در مورد نیت باید بپردازیم که در روایات و آیات به آن تصریح شده است: یکی از آن ها در امشب پرداخته می شود که باب بسیار گسترده ای را روبه انسان باز می کند. مفهوم اول، اخلاص در نیت است. هنگامی که نیت می کنیم تازه آغاز ماجرا است. اینکه نیت فقط برای خدا باشد، یا اینکه خدا هم ... . الإمامُ علیٌّ علیه السلام : تَصْفِیَةُ العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، و تَخْلیصُ النِّیّةِ عنِ الفَسادِ أشَدُّ على العامِلِینَ مِن طُولِ الجِهادِ جهاد و جنگیدن خیلی کار سختی است و بازی کردن با مرگ است. سخت ترین ورزش ها را به برای رزمنده ها می دهند و سخت ترین شرایط زندگی را دارند. از جهاد طولانی سخت تر این است که نیت خود را در درون خالص کنید. اگر کسی در مورد هدف نیندیشد نمی تواند وارد مقوله ی نیت شود و اگر کسی در اعمالش، نیات نکند نمی تواند نیات خود را خالص کند. چی کارکنیم که از اعمال خودمان خوشمان نیاید از اینکه از تعریف کردن دیگران خوشمان نیاید؟ تلاش کنید که تعریف دیگران بر شما تأثیری نگذارد. بگوییم که ای خوش نیا! نمی آید؟ خیلی سخت است. چگونه من باید کار خودم را خالص کنم؟ یک مقداری کار باطنی است که هر کسی باید انجام دهد تا ببیند که کار چه مقدار سخت است. کسی که بداند که چه میزان سخت است به اهل بیت متوسل شود و از خدا مدد بگیرد. الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : الإبْقاءُ على العَمَلِ حتّى یَخْلُصَ أشَدُّ مِن العَمَلِ برای کسانی که کار خوب انجام دادن سخت است و کار بد کردن سخت است یک پیشنهاد، یک مرتبه بالاتر امتحان کنید. هر کاری که انجام می دهید را خالصانه انجام دهید. عمل برای خدا مزه می دهد. مگر می شود خداوند متعال در این دنیا پاداش ندهد و در این دنیا به بهشت ما را وارد نکند. بهشت و جهنم بخشی در همین دنیا درک می شود. اینکه از کاری که انجام می دهد خسته می شوید به این دلیل است که نیت درستی ندارید. نمی شود گناه کرد و نیت خدایی داشت. بدترین قسمتی که خیلی متعفن است آن قسمت است که نیت آن برای خدا نیست. استاد عرفان حضرت آیت الله بهجت، طباطبایی آیت الحق قاضی، در بین الحرمین قدم می زد و درخواست کرد که چرا درب به روی من باز نمی شود. پیرمردی در مقابل او ظاهر شد و به او گفت تمام درب معرفت با توسل به حضرت ابوالفضل باز می شود. کار بد چون نمی تواند برای خدا باشد خوب نیست. هولناک است عمل خوبی که نه برای خدا باشد حال آدم را به هم می زند برو جلو جلوتر از اینکه ترک گناه کنی. تا وقتی که نیتت را در این ترک و فعل تمرین نکنید مزه ی آن را نمی چشید. امام علی علیه السّلام فرمودند: اَلإخْلاصُ غایَةُ الدِّین. وقتی که برای نیت تلاش کردید و خداوند مطلع شود که بنده دوست داشته اخلاص داشته باشد، در حدیث قدسی آمده است که او اداره ی زندگی اش را بر عهده می گیرد. همین که اداره ی زندگی دست خدا باشد یعنی در بهشت زندگی می کند و هر چیزی که بخواهد برای او فراهم می شود. خدا شاهد است نشستی داخل تاکسی در همان لحظه رادیو نکته ای می گوید که برای کار شما لازم بود. اینکه بنده ی خدا چه نیاز دارد در همان لحظه برای او از راهی فراهم می شود. گاهی برمی گردید زندگی را بررسی که می کنید می بینید، زندگی شما یک برنامه ی خیلی جالبی داشته است و هیچ چیز آن دست شما نبود است درحالی که همه چیز ترتیب خاصی داشته است، دلیل آن اینکه خداوند اداره ی زندگی او را به دست گرفته است. اخلاصی که شیخ عباس قمی در نوشتن مفاتیح الجنان داشته است و آن را به حضرت فاطمه ی زهرا تقدیم کرده است باعث شده است، کار او تا این حد برکت پیدا کرده است که در هر خانه ای در کنار قرآن یک مفاتیح هم وجود دارد. نیت مخلصانه را قبول می کنند حتی اگر همراه با عمل نباشد. بهترین جایی که می توانید نیت خالص داشته باشید نماز است. چون یک امر علنی است و همه انجام می دهند و کسی برای آن ما را تشویق و به به نمی گویند. نماز راحت ترین کاری است که می توان در آن نیت خود را اخلاص کنیم. چون نه سرگرمی خوبی در آن است و نه جذاب است. تنها عملی که می توان معرفی کرد و شدت اخلاص این عمل نوعاً از عبادات ما به ویژه نمازهای خالصانه ی ما بالاتر است، گریه ی بر اباعبدالله است. وقتی که بهشت و دوزخ و گناه را نمی بینیم ولی آهی از اعماق وجود می کشیم و می گوییم که ای حسین .... روضه، اشک ریختن، دسته رفتن، سینه زدن برای امام حسین و خلاصه یک کاری کردن، اخلاص آن بسیار راحت است و با دل آدم بازی می کند.
جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری دانشجو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]