تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827473455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاشورا فضای مناسبی برای شناختن موسیقی نواحی ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


عاشورا فضای مناسبی برای شناختن موسیقی نواحی ایران است فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت: یک پژوهشگر و خواننده موسیقی ایرانی معتقد است الحان مذهبی در موسیقی اقوام ایران گونه‌های متعددی دارد که می‌تواند فضای مناسبی برای شناختن و کیفیت نوع موسیقی مناطق مختلف ایران باشد.


متین رضوانی پور محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان  با اشاره به نقش الحان مذهبی در موسیقی اقوام ایران، بیان کرد: در پژوهش هایی که پیرامون نوحه خوانی های اصیل اقوام ایرانی انجام دادم نمونه‌هایی به دست آوردم که از الحان و ضرب‌آهنگ های ریتمیک برخوردارند. این نوحه ها به بیان صحنه‌های رخصت‌طلبی شهدای کربلا از امام حسین (ع) و حضورشان در میدان جنگ پرداخته‌اند که لازم است برای بهتر انتقال دادن این فضا اشاراتی به اتفاقات شب عاشورا و صحبت‌های حضرت امام حسین (ع) و یاران‌شان داشته باشم. وی ادامه داد: در شب عاشورا امام حسین (ع) براى آخرین بار به یاران‌شان فرمودند: «قَدْ قَرُبَ الْمَوْعِدُ. هنگام شهادت فرا رسیده و این لشکر تنها مرا می‌خواهند و اگر بر من دست یابند با دیگران کارى نخواهند داشت. من در این‌ لحظه بیعتم را از شما برمی‌دارم، از تاریکى شب استفاده می کنم و به شما اعلام می کنم می توانید راه شهر و دیار خویش را پیش گیرید» اما یاران در پاسخ ایشان سخنان زیبایی می‌گویند. اولین شخص برادرشان عباس‌بن‌على (ع) چنین گفت: «خدا چنین روزى نیاورد که تو را بگذاریم و به شهر خود بازگردیم» .در ادامه فرزندان مسلم‌ابن‌عقیل (ع) هم گفتند: «چگونه از حمایت مولا و سرورمان دست برداریم؟». مسلم بن عوسجه نیز می‌گوید: «چگونه دست از یاریت برداریم؟ در پیشگاه خدا چه عذرى خواهیم داشت؟ به خدا از تو جدا نمى‌گردم تا با نیزه خود سینه دشمنانت را بشکافم». رضوانی پور با اشاره به اینکه در این مجالی که حضرت سید الشهدا با یارانشان صحبت می کردند هر یک از یاران به فراخور حال خود سخنانی را گویا شدند، بیان کرد: آنگاه حسین بن على (ع) فرمودند: «خدا به همه شما پاداش نیک عنایت کند». البته طبق نقل «خرائج راوندى» امام پرده ای را از جلو چشم‌شان کنار زدند و یکایک، محل و نعمت های مهیا شده ای را برای اصحاب و یاران در بهشت دیدند که باعث مشتاق شدن یاران به به شهادت شد. امام در این فاصله فرمان می‌دهند خیمه‌ای را به استحمام و غسل شهادت اختصاص دهند تا شب را به مناجات و نماز بپردازند. عبدالرحمن بن عبد انصاری و بریر بن خضیر برای ورود به آن خیمه به نوبت ایستاده بودند که بریر با عبدالرحمن مزاح کرد و عبدالرحمن گفت: «الان وقت شوخی نیست»، بریر گفت: «خویشان من می‌دانند که من نه در جوانی و نه در کهولت هرگز اهل شوخی نبوده‌ام، ولی چون به من بشارت داده‌اند که رستگار می‌شوم، سر از پا نمی‌شناسم و فاصله میان خود و بهشت را جز شهادت نمی‌بینم.» این خواننده با اشاره به این وقایع ادامه داد: بسیاری از نوحه‌سرایان قدیم با آگاهی به این حالات شادمانی و روحیه شهادت‌طلبی یاران امام و اشراف کامل و استفاده به جا از گوشه‌های موسیقی، اشعار و آیات قرآن و بهره‌مندی صحیح از ضربآهنگ‌های گوناگون، به خلق نوحه‌هایی با درون‌مایه‌های شاد روی آوردند که بیان بسیار زیبا و دقیقی از حالات شهدا در آن‌ صحنه‌ها دارد. این ویژگی از نوحه‌سرایی‌ها در تمامی نقاط ایران از جمله اصفهان، شوشتر، بهشهر، ازنا، یزد، رودبار و شیراز مشترک بوده است. وی با معرفی نمونه هایی از این الحان موسیقایی گفت: نوحه «حر ریاحی بگفت در بر سلطان دین» از نوحه‌های فی‌المرثیه شهر اصفهان در دستگاه ماهور بود که نوحه‌خوان آن آقای رضا دایی رجب بود که موضوع آن کسب اجازه حرابن یزید ریاحی از امام (ع) برای نبرد است. نوحه دیگر اثر «آماده‌ ای مي دانم، لبيک عمو جانم» از نوحه‌های شهر شوشتر در دستگاه همایون است که می توانم به عنوان دومین نمونه  از این نوحه های موسیقایی اشاره کنم. نوحه خوان این اثر محمدرضا ماهورزاده و موضوع آن اجازه خواستن حضرت قاسم از امام (ع) برای نبرد است که خوانش آن همچنان در برخی از مناطق ایران مورد استفاده قرار می گیرد. رضوانی‌پور در معرفی نمونه سوم نوحه های اصیل ویژه محرم به نوحه «شبیه پیغمبرم به نام علی اکبرم» اشاره کرد و توضیح داد: نمونه سوم معرفی شده از نوحه‌های اصیل منطقه بهشهر از استاد مازندران به نام «شبیه پیغمبرم به نام علی اکبرم» در دستگاه ماهور است. موضوع این نوحه گفت‌وگوی حضرت‌علی‌اکبر با لشکریان دشمن است که هم اکنون در مناطق شمالی کشور خوانده می شود، نمونه چهارم هم که بیانگر صحنه رخصت‌طلبیدن حضرت عباس (ع) از امام حسین (ع) برای حضور در میدان نبرد است، نوحه «به نام ماه هاشمی چو قرعه جدال شد» نام دارد که از نمونه‌های اصیل منطقه ازنا در دستگاه چهارگاه بوده است. این پژوهشگر افزود: نمونه پنجم این دسته از آثار موسیقایی مرتبط با محرم و صفر که نقش عمده ای در موسیقی اقوام ایران دارد به نوحه «آمده شهسوار دین اسب حماسه زین کند» از منطقه یزد اختصاص دارد که در دستگاه نوا با اجرای سیدحسین فلاحتی اجرا شده و  موضوع آن، میدان رفتن حضرت سید الشهدا (ع) است. این نوحه از آن دسته آواهایی است که در درون مردم این منطقه دارای ارزش و جایگاه بالایی است و عزاداران حسینی در یزد همچنان از آن در مراسم بهره می گیرند. نوحه دیگری که می توان آن را در دسته الحان موسیقایی ویژه محرم قرار داد، نوحه ای با نام «قوم دغا من شرف آیه قرآنم» است که مربوط به نوحه‌های منطقه رودبار در آواز بیات ترک است که گفت‌وگوی امام حسین (ع) با لشکر مقابل را به تصویر کشیده است. نوحه «ای لشگر قرآن منم» نیز  از نوحه‌های منطقه شیراز در آواز دشتی با اجرای حسین کاردان است که به گفت‌وگوی امام حسین (ع) با لشکر مقابل پرداخته و در آن امام حسین (ع) را قرآن ناطق، عروة‌الوثقای دین معرفی کرده است. ۵۷۲۴۴


کلید واژه ها: موسیقی - عاشورا -




جمعه 1 آبان 1394 - 11:31:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن