تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815466379
معروف گستری و منکر زدایی در نهضت عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: نهضت عاشورا یک مکتب فکری است که در هر مقطع زمانی دریچه هایی از نور معارف دینی را به روی انسان تشنه درک حقایق می گشاید و در آن ماهیت و اهداف جهان شمول و پویا وجود دارد. با این حال آسیب شناسی برای پیروان این مکتب عشق و حماسه حسینی ضرورتی انکارناپذیر است. حجت الاسلام عسکری در همین زمینه به سوال های خبرنگار آنا پاسخ داده است. علت یا علل وقوع نهضت عاشورا چه بود؟ با عرض تسلیت به مناسبت شهادت سیدالشهداء حضرت امام حسین علیه السلام و یاران پاک آن شهید جاوید و پیشوای به حق، در یک نگاه اجمالی لازم است بگویم که در منابع اسلامی و متون دینی و تاریخی علت های متنوع و مختلفی در این رابطه بیان شده و بسیاری از بزرگان که آثار فکری و تحلیلی از خودشان به یادگار گذاشته اند در این خصوص مطالبی را ارائه کرده اند. در میان این بزرگان مرحوم استاد شهید مطهری (اعلی الله مقامه الشریف) که خود شهید راه مکتب عاشوراست به سه عامل بسنده کرده است. دو عامل مقدماتی و به قول ما طلبه ها معدّه و یک عامل اصلی؛ یک عامل مقدماتی بیعت است. یزید علی رغم فساد و جایگاه نامشروعی که داشت پس از مرگ معاویه توسط نماینده خود در مدینه فردی به نام ولید به شکل شبانه در حضور مروان در کاخ امویان امام را مجبور به بیعت با یزید کرد و امام با صراحت استنکاف از بیعت نمود و اعلام کرد هرگز انسان مسلمانی همانند من ِ حسین با فردی مثل یزید به عنوان خلیفه برای مسلمان بیعت نمی کند و فصلی از فسادهای عینی و آشکار یزید را بازگو می کند. طبیعی است وقتی با این صراحت نفی بیعت می شود معنا و مفهوم آن این است که برای هر نوع پیشامدی آمادگی وجود دارد. در متون تاریخی معتبر هست که مروان به ولید گفت همین امشب گردن حسین را از تنش جدا کن و اگر به فردا بماند کار ما و شما با او مشکل و پیچیده خواهد شد. عامل مقدماتی دیگر طراحی یک فرآینده و حرکت تبلیغی، اصلاح گرایانه و افشاگرانه از سوی امام حسین (ع) است که در قالب سفر حج و رهسپاری به سوی خدا آن هم با کاروانی جامع و فراگیر از خاندان عصمت و طهارت و اصحاب وفادارشان صورت گرفت. امام (ع) در این سفرچند ماهه آن هم در ماه های حرام و در موسم حج خطبه و سخنرانی های روشنگرانه زیادی داشت که در کتابی سخنان امام حسین (ع) از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا آنها را یکی از اساتید و بزرگان جمع آوری کرده و مرحوم استاد مطهری نیز در کتاب ارزشمند حماسه حسینی آنها را متذکر شده است. امام (ع) چون می دید دین جدش رسول خدا(ص) در حال نابود شدن است و اگر سکوت کند مورد سوال خواهد بود که چرا سکوت کرده؟! با منطق عقل و عشق و دلدادگی به خدا رسالت دینی خودش را به انجام می رساند و سعی می کند نگذارد فطرت پاک دینی مردم دستخوش فساد و تباهی حکومت یزیدی شود و آن هنگام هم که مردم کوفه از او استغاثه می کنند و برای نجات خودشان از امام می خواهند که راهی کوفه شوند رهسپار کوفه می شوند و دعوت آنها را پاسخ مثبت می دهند. این اقدام از نظر جایگاه امامت و هدایت دینی مردم آنقدر مهم است که امام (ع) روز هفتم ذی حجه در مکه حج واجب را تبدیل به عمره مفرده کرده و از سیل جمعیت مسلمان حج گذار جدا شده و روز هشتم ذی الحجه عازم عراق می شود و اعلام می کند هر کس حاضر است خون خود را در راه آرمان های دین و نجات امت اسلام نثار کند و خودش را آماده ملاقات با خدا نماید همراه ما بیاید. این نوع عرفان و شناخت معرفت دینی که با درک قلبی و معرفت حضوری یک مسلمان عاشق و عارف میسور است در صحرای عرفات در قالب دعای عرفه از زبان پاک و معصومانه امام(ع) نیز بیان شده بود آنجا که فرمود: یا اِلهِی ماذا وَ جَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَاْ الِذی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ بار خدایا چه یافت آنکه تورا گم کرد و چه گم کرده است آنکه تو را یافته است. به هر حال امام(ع) و یارانش دنبال گمگشته حقیقی خود یعنی خدا بودند و تعجب آنکه بنا به شرایط پیش آمده او را در جایی غیر از مکه و مدینه جستجو می کردند آنهم به شکلی کاملاً آزاد و عاشقانه. روشن است که امام اگر راهی عراق نمی شد ممکن بود در مکه ترور بشوند و نهضت عاشورا به وقوع نمی پیوست لذا عامل دعوت مردم کوفه و عزیمت امام(ع) به کوفه یک عامل مقدماتی دیگر بود. *عامل سوم که عامل اصلی است، عنصر معروف گستری و منکر زدایی در قیام امام حسین(ع) است. نقل شده شبی که امام(ع) می خواست از مکه خارج شود برادرش محمد حنفیه نزد حضرت آمد و نگرانی خودش را از سفر به عراق اعلام کرد و گفت خوب است به راه دیگری ادامه بدهی در جای دیگر محفوظ تری و اگر می ترسی عوامل یزید در مکه خون تو را بریزند و حرمت کعبه و خانه خدا شکسته شود، شبانه به یمن و یا نواحی ناشناخته دیگر برو در آنجا کسی به شما دست رسی نخواهد داشت. امام(ع) فرمود: اِنّما خَرَجْتُ لَطَلبِ اِلْاصِلاح فِی اُمّهِ جَدْی وَ اُرِیدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ اَنْهی عَنْ اِلْمُنْکَرِ من خروجم برای طلب اصلاح در میان امت جدم رسول خدا(ص) است و اراده کرده ام معروف گستری و منکر زدایی نمایم. در جای دیگر فرمود: مگر نمی بینید حق اجرا نمی شود و باطل لجامش گسیخته شده و همه جا را درنوردیده است. در چنین شرایطی من زندگی با ظالمان را به جز ذلت و مرگ شرافتمندانه را به جز عزت چیز دیگر نمی پندارم. روی همین جهت بود که امام(ع) با منطق عقل و دین برای اصلاح در میان مردم و با توسل به عشق برای تجلی ایمان عاشقانه که برگرفته از عرفان اسلامی است ماهیت نهضت عاشورا را عینیت بخشید و جهانی کرد. به جز عوامل نهضت عاشورا در صورت امکان به عناصر اثرگذاری آن هم به اختصار اشاره کنید؟ خوب است به این مطلب با یک پیش داوری از پیامبر (ص) اشاره کنم که فرمود: اِنْ الحُسِینَ مِصْباحُ الْهُدی وَ سَفِینَه النِجاه - حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است. این مطلب در نوع خودش نشانگر اثرگذاری وجود مقدس امام(ع) است. مطلبی که به عنوان مکتب فکری در وجود امام(ع) و یاران پاکش تصویر شده، به عنوان یک فرهنگ در قالب یک جریان مستمر و سرمشق دائمی مکتبی که عنصر منطق، عقل، عشق و حماسه را بطور توأمان دارا است به این اضافه کنید. عاطفه را که نقش تعیین کننده در ابراز عطوفت انسانها دارد و رخداد عاشورا و کربلا را از حالت خشک و استدلالی و تحلیلی خارج می کند و با عشق، محبت و گریه های عاطفی همراه می سازد. قدرت گریه آن هم گریه های عاطفی قدرت بزرگ و عظیمی است که همچون سیل بنیان کن عمل می کند. امام خمینی (ره) فرمود: ما ملت گریه هستیم، ملت عاشوراییم ما با این گریه ها سیل راه می اندازیم و خورد می کنیم دشمنانمان را. روی همین جهت بود که امام سجاد(ع) زینب کبری(س) در کوفه، شام و در مدینه در سخنرانی های خودشان استدلال می کردند اما مرثیه هم می خواندند و از آن روز این مرثیه خوانی تا به امروز ادامه داشته تا عواطف متوجه موضوع و رخداد عاشورا شود. شما الان می دانید که خیمه های عزاداری تنها به ایران و عراق منحصر نمی شود بلکه جهان شمول است. در روایت داریم در قتل امام حسین(ع) و واقعه عاشورا حرارتی است که تا قیامت استمرار دارد و هرگز به خشکی نمی گراید. این باعث شده ده ها بلکه صدها قیام پس از واقعه عاشورا در راستا و در ادامه قیام امام حسین(ع) صورت گرفته است. از قیام توابین کوفه تا نهضت آل طباطبا از سربداران در منطقه خراسان تا انقلاب بزرگ امام خمینی (ره) این ها به خاطر درسی است که امام حسین(ع) و نهضت عاشورا به انسان ها آموخت. مرحوم استاد شهید مطهری(ره) در بازنگری تاریخی نهضت عاشورا نگران تحریف عاشورا بودند. نظر شما در این رابطه چیست؟ بله درست است از ایشان کتابی هم چاپ شده با عنوان تحریفات در نهضت عاشورا. روشن است هر نهضت و قیامی در افکار عمومی مصون از تحریف نیست و بویژه مهارتی که تحریف گران دارند. شما ببینید حتی بعثت بزرگ پیامبر خدا(ص) در ادامه مسیر آن پس از رحلت غم بارشان چگونه به بنی امیه، بنی مروان، بنی العباس سرانجام پیدا کرد؟! تحریف در افکار عمومی همیشه توسط دشمنان، یکی از ابزارهای کاری آنها است. این مطلب به نهضت عاشورا و فرایند آنهم ممکن است راهیابی داشته باشد که دارد. در این رابطه خوب است ابتداء بدانیم که تحریف چیست؟ بدیهی است تحریف متمایل کردن یک چیزی از مسیر اصلی آن به وضع دیگر و عکس آن است. لفظ و معنا هر دو در این رابطه دخیل است. تحریف های لفظی در نوحه ها، اشعار و بیان خاطرات تاریخی نمود پیدا می کند که ماهیت و هدف را برعکس می سازد. مثل شعری که مربوط به لیلی و مجنون است و از زبان ام لیلا مادر حضرت علی اکبر خوانده می شود به اینکه اگر علی اکبر کشته نشود و سالم به خیمه ها برگردد از کربلا تا مدینه را ریحان کشت خواهند کرد در حالی که بطور قاطع گفته شده، ام لیلادر کربلا نبوده و رباب مادر علی اصغر امام حسین(ع) را در این سفر همراهی می کرده. داستان عروسی قاسم ابن حسین در کربلا و بسیار موارد دیگر از همین دروغ ها و تحریف های لفظی است که اهداف قیام را زیر سوال می برید و افکار را تخدیر می کند به جز مواردی از تحریفهای لفظی که متاسفانه زیاد هم شده است. تحریفهای معنوی است که خیلی خطرناک است و از جمله اینکه امام حسین(ع) کشته شده برای اینکه گناهان ما آمرزیده شود شبیه آنچه که در میان مسیحیت برای شهادت و به صلیبکشیده شدن حضرت عیسی(ع) مطرح است. این تحریف در نوع خودش یک انحراف بزرگ است چون هر نوع گناهی را که طرف بخواهد مرتکب شود، توجیه می کند. می گوید فقط برای امام(ع) قطره اشکی بریز و در عوض می خواهی شمر باش، یزید باش هر کسی می خواهی باش. این مطلب با هدف اصلی که همان عنصر معروف گستری و منکر زدایی در نهضت عاشورا است منافات دارد و با هدف خوشکانیدن ریشه قیام امام حسین(ع) به انجام می رسد. در واقع می خواهد بگوید کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا برای مظلومان و به بند کشیدگان نباید موضوعیت داشته باشد.دست روی دست بگذارید منتظر یک معجزه باشید. به انتظار فرج از نوع انتظار قاعدان فکر کنید نه انتظار فرج از نوع قیام کنندگان و از نوع اندیشه و عمل امام خمینی(ره) رسالت نخبگان و عالمان در رابطه با پشگیری از تحریف عاشورا چیست؟ مشکل اصلی نخبگان وجود افراد عوام در جامعه و بالاتر از آن انسانهای عوام فریب است که در این ماجرا سوء استفاده گرانه نقش آفرینی می کنند. انسانهای عوام فریب تلاش می کنند با سوء استفاده از تریبون عزاداری ها و مراسم های عاشورا و محرم به جای راستگویی و اعتلای کلمه حق و ترویج درست دین، با دروغگویی و اغراء بر جهل، خودشان را اثبات کنند . درصد قابل توجهی از اینان می خواهند در دنیا و در رسانه ها خودشان را مشهور ساخته و کاسبی بکنند . متاسفانه افراد عوام و آنهایی که از اندیشه عمیق برخوردار نیستند به اینها گرایش دارند. این فضای پیش آمده کار نخبگان دلسوز را مشکل ساخته . کار به جایی رسیده که غیبت، تهمت، دشنامی به دیگران، حتی آواز خوانی در شکل باطل و استهزاء در روضه های رواج یافته. این نوع ذکر مصیبت ها از منظر آموزه های دینی ما حرام است هرچند که متاسفانه وجود دارد. و اما اینکه در این رابطه چه باید کرد؟ به نظر می رسد هم کار سلبی لازم است صورت پذیرد مثل قمه زنی که رایج شده بود و برحسب مقررات از آن جلوگیری شد. از سوی دیگر کار اثباتی و روشنگری هم یک ضرورت است که کار نخبگان و عالمان است . پیامبر (ص) فرمود: در موقعی که بدعت ها و دروغ ها ظاهر می شود بر عهده عالمان و دانایان است که حقایق را بگویند ولو اینکه بعضی ها خوششان نیاید. قرآن در خطاب آشکاری به آگاهان می گوید : لاتَکْتُمُوا اَلْشَهادَه کتمان شهادت نکنید. از این وظیفه خطیر عالمان و آگاهان اعم از حوزه و دانشگاه نباید غفلت کنند و برای انجام درست، جامع و اثربخش چنین مأموریتی نهادهای مسئول باید برنامه ریزی کنند.
جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[مشاهده در: www.ana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
امربه معروف و نهی از منکر مهم ترین پیام نهضت عاشورای حسینی
در ماه محرم مسئله امر به معروف و نهی از منکر بیش از هر زمانی در ذهن ها تداعی می شود واژگانی که با قیام تاریخی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع گره خورده است به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مینوجهان نخستین هفته ماه محرم هفته زنده نگه داشتن امر به معمحمدی: فعالان در مسیر احیای امر به معروف و نهی از منکر در مسیر نهضت عاشورایی هستند
محمدی فعالان در مسیر احیای امر به معروف و نهی از منکر در مسیر نهضت عاشورایی هستند استانها > کرمانشاه - دبیر ستاد احیاء امر به معروف اسلام آباد غرب گفت کسانی که در راستای احیای این فریضه مسلم الهی گام برمی دارند قطع به یقین در مسیر نهضت عاشورایی هستند و موجبات رضایپیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است
فرمانده سپاه ناحیه صحنه گفت مهمترین پیام قیام حضرت سیدالشهدا ع و حماسه عظیم عاشورا احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است سرهنگ پاسدار عزت الله عظیمی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کرمانشاه افزود حضرت امام حسین ع با این قیام به ما درس اخلاق آموخت و یاددر آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی همایش امر به معروف و نهی از منکر در همدان برگزار میشود
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینیهمایش امر به معروف و نهی از منکر در همدان برگزار میشودرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان گفت همایش امر به معروف و نهی از منکر با عنوان حفظ نظام و فرهنگ اسلامی در همدان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از همدان داود ابوترابی ظهر اامر به معروف و نهی از منکر مهمترین فلسفه قیام عاشورا بود
امام جمعه یاسوج امر به معروف و نهی از منکر مهمترین فلسفه قیام عاشورا بود شناسهٔ خبر 2942063 - جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ استانها > کهگیلویه و بویراحمد یاسوج – امام جمعه یاسوج گفت امر به معروف و نهی از منکر مهمترین فلسفه قیام عاشورا بود به گزارش خبرنگار مهر آیت الله سید علیحماسه تاسوعا و عاشورا نماد احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ا
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد حماسه تاسوعا و عاشورا نماد احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ا معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد حماسه تاسوعا و عاشورا نماد احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر ساعت 13 41 به گزارش خبرنگپيام عاشورا چيزي جز امر به معروف و نهي از منکر نبود
۲۹ مهر ۱۳۹۴ ۱۰ ۲۵ق ظ پيام عاشورا چيزي جز امر به معروف و نهي از منکر نبود موج-نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي گفت پيام عاشورا چيزي جز امر به معروف و نهي از منکر نبود و امروز همه موظفيم در جهت حفظ ارزش ها و حفظ و حراست از آن ها و احياي اين مهم تلاش کنيم به گزارش خبرگزارئیس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه مطرح کرد خطر اشاعه منکرات با فراموشی فلسفه نهضت عاشورا
رئیس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه مطرح کردخطر اشاعه منکرات با فراموشی فلسفه نهضت عاشورارئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمانشاه حرکت نکردن در مسیر قیام امام حسین ع را حرکت در مسیر منکرات دانست به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه حجتالاسلام محمدجواد مهری پیش از ظهر امروفلسفه نهضت حضرت سید الشهداء(ع) بر پایه امر به معروف و نهی ازمنکر است
رییس شورای اسلامی شهراسلامشهر در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر فلسفه نهضت حضرت سید الشهداء ع بر پایه امر به معروف و نهی ازمنکر است جلسه ستاد احیای امر به معروف ونهی از منکر به حضور مسئولان ادارات شهرستان و اعضای ستاد در ساختمان شورای شهر اسلامشهربرگزار شد ۱۳۹۴ جمعهعضو شورای اسلامی شهر قدس: نهضت عاشورایی امام حسین (ع) برای امر و معروف است
عضو شورای اسلامی شهر قدس نهضت عاشورایی امام حسین ع برای امر و معروف استعضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قدس گفت نهضت عاشورایی امام حسین ع برای امر و معروف و نهی از منکر برای نجات امت اسلامی و مبارزه با پلیدیها و با انگیزه اجتماعی سیاسی تربیتی در هر زمان و مکا-
گوناگون
پربازدیدترینها