تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803347745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از سفر استاندار کرمان به قلعه‌گنج گزارش می‌دهد باز شدن طلسم گنج‌های پنهان قلعه‌گنج با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از سفر استاندار کرمان به قلعه‌گنج گزارش می‌دهد
باز شدن طلسم گنج‌های پنهان قلعه‌گنج با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی
شهرستان قلعه‌گنج دارای ثروت و گنج‌های فراوانی است که مغفول مانده‌اند، اما به نظر می‌رسد اجرای طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه‌گنج تنها راه باز شدن طلسم این گنج‌های پنهان باشد.

خبرگزاری فارس: باز شدن طلسم گنج‌های پنهان قلعه‌گنج با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی



به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، اجرای طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از ایده‌های علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در شهرستان قلعه‌گنج موجب شده تا گنج‌های پنهان این خطه زرخیر در زمینه‌های مختلف از جمله معادن، گردشگری و کشاورزی شناسایی شود و راهی برای توانمندسازی مردم نجیب اما محروم قلعه‌گنج باشد. جنوب یعنی ... سحرگاه یکی از روزهای سرد پاییزی کرمان است که همراه با علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، ابوالقاسم سیف‌اللهی معاون عمرانی استاندار و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی به سمت جنوب استان حرکت می‌کنیم. جنوب کرمان برای ما کرمانی‌ها تداعی کننده مردمی نجیب، باغیرت، سختکوش، مهمانواز و البته محروم است، مردمی که در سال‌های نه چندان دور، وقتی آسمان با آن ها مهربان‌تر بود و باران می‌بارید، روزگار خوشی داشتند، مردم جنوب کرمان در سال‌های پر باران تلاش زیادی برای تولید محصولات کشاورزی و دامی می‌کردند و حاصل دسترنج‌شان را با روی خوش و دست و دلبازی پیشکش همه می‌کردند. اما امان از سال‌هایی که غول خشکسالی به جنوب کرمان پا گذاشت و همه چیز را بلعید و دیگر نه خبری از مزارع و باغ‌ها و نخلستان‌های سرسبز بود و نه دام‌های پروار و سرحال. در این سال‌های کشدار خشکسالی حال و روز مردم جنوب کرمان روز به روز سیاه‌تر شد و سایه شوم فقر هم روز به روز گسترده‌تر شد، اما مردمان جنوب کرمان هم مانند مردم دیگر مناطق استان روحیه مطالبه‌گری ندارند و در سایه فقر و محرومیت زندگی می‌کنند و دم بر نمی‌آورند. البته ناگفته نماند بسیاری از پولدارهای جنوب کرمان هم که دیگر نمی‌توانستند به زمین‌های خشک و بی‌آب و علف دل ببندند و راهی هم برای سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌ها نداشتند، پول‌های‌شان را برداشتند و از منطقه رفتند به جاهای دیگر، کویت، قطر و یا امارات. تجربه 3 فصل در چند ساعت پس از گذر از نخلستان‌ها و باغ‌هایی که در دو طرف جاده دوبانده جیرفت و کهنوج قرار دارند به جاده دوطرفه قلعه‌گنج می‌رسیم، جاده به نسبت خلوت است و گاهی خودرویی از کنارمان عبور می‌کند و گاهی مردی با لباس‌های بلوچی سوار بر موتورسیکلت از کمر جاده می‌گذرد. در بین راه اما نخلستان‌هایی را می‌بینیم که نخل‌های‌شان اسیر دست خشکسالی شده‌اند و سر ندارند و نخل بی‌سر هم یعنی «آن نخل مُرد». جالب اینکه تنها با طی مسافت سه، چهار ساعته از کرمان به قلعه‌گنج سه فصل سال را تجربه می‌کنیم، پاییز در کرمان، بهار در جیرفت و کهنوج و تابستان در قلعه‌گنج. داد از بی‌آبی نزدیک اذان ظهر است که به قلعه‌گنج می‌رسیم، هنوز پای پاییز به قلعه‌گنج نرسیده است، شهر بوی تابستان می‌دهد، از ماشین که پیاده می‌شویم، خورشید را می‌بینم که در میان آسمان می‌درخشد و گرمای مطبوعی با نفس‌های داغ خورشید سر تا پای آدمی را فرا می‌گیرد. جمعی از مردم و مسولان قلعه‌گنج برای استقبال از استاندار کرمان و هیئت همراه وی به ورودی شهر آمده‌اند، هفت دختربچه دبستانی با مانتو و شلوار آبی و مقنعه سفید به استاندار کرمان خیرمقدم می‌گویند و زیر پای او گل می‌ریزند.

در این میان اما دو زن روستایی از بین جمعیت خودشان را به استاندار کرمان می‌رسانند، چهره هر دو زن آفتاب‌سوخته است و از اهالی روستایی هستند به نام شوزون، یکی از زن‌ها پیرتر است و کمر خمیده‌ای دارد، اما  زنی که جوان‌تر است و مثل بسیاری از زنان جنوب، بلندقامت و گندمگون، داد بی‌آبی روستا را می‌زند و اینکه تانکر آب روستا هم سوراخ شده است و مردم حتی آب برای خوردن ندارند. زن روستایی خطاب به استاندار کرمان می‌گوید: هیچ‌کدام از مسئولان پاسخگوی ما نیستند، ما دنبال شما بودیم و امروز آن‌قدر ایستادیم تا شما بیایید و کاری برای ما انجام دهید.

اما یک روحانی جوان که می‌گویند، امام جماعت روستای شوزون قلعه‌گنج است، دنباله حرف زن روستایی را می‌گیرد و می‌گوید: لوله‌کشی آب در روستای شوزون از دو سال قبل انجام شده، اما هنوز آب آشامیدنی به روستا نرسیده است. رزم‌حسینی استاندار کرمان از مدیر آب و فاضلاب روستایی استان کرمان می‌خواهد، درباره معطل ماندن پروژه آبرسانی به روستای شوزون توضیح دهد و رشیدی هم بدهکاری یک میلیارد و 400 میلیون تومانی به پیمانکار این پروژه را علت اصلی بی‌آبی روستای شوزون ذکر می‌کند.

در عین حال استاندار کرمان بعد از صحبت بیشتر با مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان به مردم شوزون قول می‌دهد، پروژه آب‌رسانی به روستا تا پنج، شش ماه دیگر انجام می‌شود. تبدیل قلعه‌گنج به شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در عین حال سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستغصفان کشور نیز به جمع هیئت همراه استاندار کرمان می‌پیوندد، زیرا طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج توسط بنیاد مستضعفان به عنوان یک مجموعه غیردولتی از یک سال قبل کلید خورده است. اما طرح ایجاد شهر نمونه اقتصاد مقاومتی یکی از ده‌ها ایده استاندار کرمان است، این طرح برای رزم‌حسینی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا وی در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به «اقتصاد مقاومتی» دست به اجرای این طرح زده است، طرحی که به گفته رزم‌حسینی برای موفقیت آن «نذر» هم کرده است. تلفیق زندگی مدرن و سنتی در مهمانپذیر قلعه‌گنج دوباره به دل جاده می‌زنیم تا استاندار کرمان بعضی از طرح‌های شهر اقتصاد مقاومتی را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد، بعد از طی مسافتی کوتاه به مکانی می‌رسیم که قرار است، مهمانپذیر قلعه‌گنج شود، مهمانپذیری با 30 اتاق ساخته شده با مدل بومی منطقه که برای ساخت آن‌ها علاوه بر مصالح معمولی از مصالح بومی منطقه مانند برگ درختان خرما هم استفاده شده است.

این مهمانپذیر توسط بنیاد مستضعفان به عنوان مجری طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج و با به‌کارگیری نیروهای بومی ساخته می‌شود، سری به یکی از اتاق‌های تکمیل شده این مهمانسرا می‌زنیم، این اتاق دارای سرویس بهداشتی است و در آن از حصیرهای بافته شده از برگ درخت نخل و روتختی، بالشت‌ها و کوسن‌های گلدوزی شده توسط بانوان هنرمند قلعه‌گنج استفاده شده است. تلفیق زندگی مدرن امروزی و زندگی سنتی مردم قلعه‌گنج حال و هوای بسیار دلنشینی به اتاق‌های مهمانپذیر قلعه‌گنج می‌دهد که بی‌شک چشم و دل هر گردشگری را خواهد ربود و آن‌ها را برای چند روز در این شهر ماندگار می‌کند.

استاندار کرمان هم در حاشیه بازدید از این طرح تاکید کرد: مهمانپذیر قلعه‌گنج باید به سبک خانه‌های مردم جنوب ساخته شود که مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی باشد. ایجاد 4 هلدینگ در قلعه‌گنج اما استاندار کرمان و هیئت همراه وی از سایت اداری بنیاد علوی در مجاورت مهمانپذیر قلعه‌گنج هم بازدید کردند، رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان قلعه‌گنج در سایت اداری بنیاد علوی مستقر می‌شود.

سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان کشور از ایجاد چهار هلدینگ سیاحتی، کشاورزی، صنعت و معدن در قلعه‌گنج در راستای ایجاد شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در این شهرستان خبر می‌دهد. قلعه‌گنج سوار بر ریل توسعه بعد از بازدید از این دو پروژه دوباره به سمت شهر قلعه‌گنج برمی‌گردیم، پوشش مردم قلعه‌گنج به ویژه بزرگترها مانند مردمان بلوچ است، مردان، لباس‌های محلی بلوچی به تن دارند و زن‌ها هم چادرهای رنگی را به سبک زن‌های جنوبی به روی سر انداخته‌اند. به مسجد جامع شهر قلعه‌گنج می‌رویم، مردم شیعه و سنی در کنار هم نماز را اقامه می‌کنند و سپس پای صحبت مسئولان می‌نشینند، ابتدا وحدت عیدی فرماندار قلعه‌گنج صحبت می‌کند. عیدی خطاب به استاندار کرمان و رئیس بنیاد مستضعفان کشور گفت: مردم شریف قلعه‌گنج قدردان هستند و قدر زحمات خالصانه و مخلصانه خدمتگزاران صدیق خود را می‌دانند و بی‌شک تاریخ این دیار از شما به نیکی یاد می‌کند.

وی ادامه داد: بعد از گذشت یک سال از تفاهمنامه تبدیل قلعه‌گنج به عنوان پایلوت ملی طرح اقتصاد مقاومتی، امروز قلعه‌گنج بر روی ریل توسعه قرار گرفته و مورد توجه مسئولان ملی و استانی است. آمادگی قلعه‌گنجی‌ها برای ساختن شهر نمونه اقتصاد مقاومتی   فرماندار قلعه‌گنج عنوان کرد: مردم قلعه‌گنج می‌دانند و شهادت می‌دهند که این شهرستان از مسیرهای اصلی مدیران ملی و استانی شده و مسئولان کشوری و استانی هر هفته در قلعه‌گنج حضور می‌یابند که این امر در راستای تحقق ایده استاندار کرمان مبنی بر تبدیل قلعه‌گنج به شهر نمونه اقتصاد مقاومتی است. عیدی خاطرنشان کرد: اقشار مختلف قلعه‌گنج آمادگی هرگونه همکاری، مساعدت و ایثارگری برای تبدیل این شهرستان به شهر نمونه اقتصاد مقاومتی را دارند.      اراده آهنین بنیاد مستضفعان برای آبادانی قلعه‌گنج همچنین استاندار کرمان هم در جمع مردم قلعه‌گنج با تسلیت ماه محرم اظهار داشت: برای چندمین بار است که در دولت یازدهم به قلعه‌گنج سفر می‌کنم و از نزدیک با مسائل این شهرستان آشنا می‌شوم.

علیرضا رزم‌حسینی ابراز داشت: قلعه‌گنج، همان‌طور که از نامش پیداست، یک گنج است، اما محرومیت‌هایی هم دارد و این شهرستان با وجود دارا بودن ظرفیت‌هایی چون سرمایه اجتماعی، امکانات مادی، کشاورزی و معدنی اما توسعه نیافته است. وی ادامه داد: خدمات زیربنایی خوبی توسط نظام جمهوری اسلامی در قلعه‌گنج انجام شده است، اما در زمینه وظیفه اصلی کشور مبنی بر اداره مردم توسط خودشان کمتر موفق بوده‌ایم. مقام عالی دولت در استان کرمان از سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری سخن به میان آورد و تاکید کرد: بر اساس این سیاست‌ها، اقتصاد درون‌زا مبتنی بر مشارکت مردمی را می‌خواهیم.

رزم‌حسینی افزود: مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید دارند که مردم باید کارفرما و دولت باید کارگزار باشد و ما به عنوان نماینده دولت در استان کرمان کارگزار شما مردم هستیم. وی تصریح کرد: امروز بنیاد مستضعفان اراده آهنین برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در قلعه‌گنج دارد و کارهای ماندگار و بزرگی را در این شهرستان انجام می‌دهد. سران طوایف وارد میدان سازندگی شوند استاندار کرمان همچنین خطاب به دانش‌آموزان نخبه‌ای که در مسجد جامع قلعه‌گنج حضور داشتند، گفت: با برنامه‌هایی که در قلعه‌گنج در حال انجام است، آینده درخشانی برای شما کلید می‌خورد. رزم‌حسینی همچنین از سعیدی‌کیا مدیرعامل بنیاد مستضعفان به عنوان مجاهد اقتصادی نام برد و با اشاره به اینکه مردم نباید توقع داشته باشند، دولت بیاید و مسائل اقتصادی را به دست گیرد، خواستار مشارکت و همکاری مردم قلعه‌گنج به ویژه سران طوایف این شهرستان در راستای شکوفایی قلعه‌گنج شد.

وی از نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی سخن به میان آورد و اضافه کرد: باید از وحدتی که در استان کرمان برای توسعه اقتصادی وجود دارد برای توانمندسازی مردم بهره ببریم، زیرا رسالت انقلاب اسلامی این است که مردمی با دیانت همراه با امکانات اقتصادی و رفاه اجتماعی داشته باشیم. اهدای هدایای رهبری به 2582 دانش‌آموز نخبه قلعه‌گنج در همین حال در این مراسم از تعدادی از دانش‌آموزان نخبه به نمایندگی از 2 هزار و 582 دانش‌آموز نخبه قلعه‌گنج تجلیل به‌عمل آمد، موسی برزگری رئیس بنیاد علوی در سخنانی اظهار داشت: همزمان با اجرای برنامه‌های مختلف از سوی بنیاد مستضعفان در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، صنعت، معدن و کشاورزی به این موضوع رسیدیم که جوانان و نوجوانان ما هم از این موقعیت بی‌بهره نباشند، بنابراین شاگردان اول تا سوم مقاطع مختلف را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: 2 هزار و 582 دانش‌آموز نخبه قلعه‌گنج در مقاطع تحصیلی مختلف شناسایی شدند و هدایایی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آن‌ها در نظر گرفته شد که به آن‌ها تقدیم می‌شود. با مردم برای مردم کار می‌کنیم رئیس بنیاد مستضعفان کشور هم در این آیین بیان داشت: رزم‌حسینی استاندار کرمان پایه‌گذار شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج است، زیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند برای اقتصاد مقاومتی ابتدا یک منطقه را انتخاب کنید و بعد از آبادانی آن منطقه به جاهای دیگر بروید. سعیدی‌کیا تاکید کرد: ما به پیشنهاد استاندار کرمان به قلعه‌گنج آمدیم و هیچ نقطه‌ای آباد نمی‌شود مگر به همت مردم و قصد داریم، قلعه‌گنج را به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی مطرح کنیم و یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی این است که از امکانات موجود حداکثر بهره را ببریم.

وی با بیان اینکه ما با مردم برای مردم کار می‌کنیم، خواستار ارائه پیشنهادات و نظرات مردم قلعه‌گنج برای پیشبرد کارها شد و خاطرنشان کرد: ایجاد شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه‌گنج با همت مردم و مسئولان امکان‌پذیر است. انعقاد تفاهمنامه راه‌اندازی مجتمع 3 هزار رأسی بز شیری همچنین انعقاد تفاهمنامه ایجاد یک واحد مجتمع 20 هکتاری پرورش 3 هزار رأس بز شیری با هدف به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان بومی بیکار بخش کشاورزی با اولویت رشته‌های دامپروری با تأمین هزینه‌های تکمیل و تجهیز توسط بنیاد مستضعفان از دیگر دستاوردهای سفر یک‌روزه استاندار کرمان به شهرستان قلعه‌گنج است.

و اما بازدید از کارگاه آموزشی فرشبافی قلعه‌گنج که از سال 88 احداث شده اما به دلیل نبود امکانات تعطیل و از شش ماه گذشته به همت بنیاد علوی فعالیت دوباره آن آغاز شده است و بازدید از روند اجرای طرح انتقال آب به شهرک صنعتی شهرستان قلعه‌گنج برنامه‌های پایانی سفر استاندار کرمان به قلعه‌گنج بود. گزارش خبرنگاران جنوبی از اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در قلعه‌گنج هرچند بخشی از اقدامات انجام شده در راستای تبدیل قلعه‌گنج به پایلوت ملی شهر نمونه اقتصاد مقاومتی را با چشم خود دیده‌ام اما باز هم از چند نفر از خبرنگاران جنوب کرمان می‌خواهم تا درباره بازتاب اجرای این طرح در مناطق روستایی شهرستان صحبت کنند. یکی از خبرنگاران جنوب استان کرمان گفت: اجرای طرح اقتصاد مقاومتی جنب و جوش خوبی را در بین مردم قلعه‌گنج به وجود آورده و اجرای این طرح به هر حال بهتر از اجرا نشدن آن است. یکی دیگر از خبرنگاران فعال در جنوب استان کرمان هم تاثیرات مثبت اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در قلعه‌گنج را تایید کرد و ابراز داشت: مردم روستایی از اجرای طرح ترسیب کربن استقبال کرده‌اند، زیرا این طرح که توسط بنیاد مستضعفان در حال اجراست برای حفظ منابع طبیعی منطقه و ایجاد اشتغال موثر است. قلعه‌گنجی‌ها باید طلسم گنج‌های قلعه‌گنج را بشکنند با آن که اتفاقات خیلی خوبی با اجرای ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی استاندار کرمان در شهرستان قلعه‌گنج در دست اجراست، اما نخل‌های سوخته، چاه‌های خشکیده، لب‌های تشنه روستاییان و بازار گرم فقر و نداری، می‌گویند، قلعه‌گنج هنوز راه طولانی و دشواری برای رسیدن به شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در پیش دارد. بنابراین حالا دیگر مردم قلعه‌گنج باید آستین‌ها را بالا بزنند و همراه با مسئولان کشوری و استانی برای باز شدن طلسم گنج‌های قلعه‌گنج تلاش کنند و آینده‌ای روشن را در پیش روی خود و فرزندانشان قرار دهند. ============== گزارش از: مهسا حقانیت ============== انتهای پیام/80019/ج



94/07/30 - 15:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن