تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804114467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس هم‌زمان با فصل برداشت گزارش می‌دهد نبض بازار میوه و تره‌بار دماوند در دست دلالان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس هم‌زمان با فصل برداشت گزارش می‌دهد
نبض بازار میوه و تره‌بار دماوند در دست دلالان
دلالان بازار میوه و تره‌بار در حالی سودهای کلانی را به‌راحتی آب خوردن به جیب می‌زنند که نابرابری قیمت‌ محصولات از خرید تا فروش، دیگر هیچ سودی برای کشاورزان زحمت‌کش به همراه ندارد.

خبرگزاری فارس: نبض بازار میوه و تره‌بار دماوند در دست دلالان



به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان دماوند در فاصله 45 کیلومتری پایتخت به‌عنوان یکی از قطب‌‌های کشاورزی استان تهران شناخته و معرفی شده است. امروز محصولات دماوند نظیر سیب و گردو جدای از فروش در شهرها و استان‌های مختلف ایران اسلامی، به کشورهای هم‌جوار و حتی اروپا صادر می‌شود و این تنها یکی از ظرفیت‌‌های باغداران و کشاورزان این شهرستان بکر و خوش آب ‌و هواست. شهرستان دماوند در حالی 10 درصد از سیب کشور را تأمین می‌کند که در سال‌های اخیر باغداران و کشاورزان آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و بسیاری از محصولات کشاورزی تولیدی این شهرستان، ماه‌‌ها در سردخانه‌ها باقی مانده و البته نقش دلالان در این زمینه پررنگ بوده است. در سال‌های اخیر، شاهد فعالیت‌های گسترده بسیاری از دلالان در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و حضور آنها در عرصه کشاورزی و باغداری نیز خالی از اثر نبوده؛ دلالانی که با در دست گرفتن بازار فروش، سود کلانی را به جیب می‌زنند و ضرر بسیاری را به کشاورزان وارد می‌کنند. کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که در راستای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به آن بی‌توجهی شده؛ در حالی‌ که اثرات مترتب در راه حمایت از این بخش را می‌توان امنیت غذایی، رونق اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار دانست. نبود حمایت درست‌ و مستمر از تولیدات کشاورزی و در نظر نگرفتن عوامل توزیع، منجر به رشد دلالی و واسطه‌گری شده و این همان موضوعی بوده که بیشترین ضربه را به کشاورزان وارد آورده است.

سود کلان فروش میوه در جیب دلالان/ صبر کشاورزان به سر آمد یکی از کشاورزان و باغداران باتجربه شهرستان دماوند، در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن انتقاد از وضع فروش میوه در بازار بیان می‌کند: فصل برداشت محصول آغاز شده است؛ دلال‌های فروش میوه در سال‌های گذشته، 10 درصد از مبلغ فروش باغداران را دریافت می‌کردند که این موضوع در دو سال اخیر به گونه‌ای پیش رفته که اکنون نزدیک به 40 درصد از مبلغ فروش کشاورز سهم دلالان می‌شود. علی عباسی افزود: آیا این درست است که کشاورز یک سال زحمت بکشد و با وجود تمام مشکلات و کم‌آبی‌ها، بحران‌ها را پشت سر بگذارد و در نهایت یک دلال تمام سود حاصل از کار را دریافت کند؟ این باغدار دماوندی گفت: ما دیگر توان کشاورزی در این وضع را نداریم و از مسئولان خواهش می‌کنیم تا برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان از سوی دلالان، راه‌حلی بیندیشند تا محصولاتمان به قیمت واقعی به فروش برسد.

مافیای دلالی در بازار میوه و تره‌بار/ حمایت دولتی‌ها از دلالان! این باغدار دماوندی در پاسخ به این سئوال که چرا محصولات را خود را مستقیماً در میدان اصلی میوه و تره‌بار نمی‌فروشید، می‌گوید: میوه‌فروشان و دلالان، مافیایی درست کرده‌اند تا کسی مستقیماً از باغداران محصولی را خریداری نکند. وی معتقد است: از سوی دیگر حتی صنعت، معدن و تجارت نیز در ایام عید برای توزیع میوه از کشاورزان خرید نمی‌کند و از دلالان بزرگ خریدهای خود را انجام می‌دهد. این باغدار با بیان اینکه اگر کسی خریدار باشد، با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت قبل نیز خرید خواهد کرد، تصریح می‌کند: همه باغداران توانایی خرید مغازه و عرضه مستقیم محصول را در بازار ندارند و مجبور می‌شوند به معامله با دلالان هر چند حقشان تضعیف می‌شود، تن بدهند و این موضوع فضایی را ایجاد می‌کند که دیگر باغداران انگیزه کشاورزی نداشته باشند و زمین‌های منطقه نیز به کویر تبدیل شود.

کسی به حرف‌هایمان گوش نمی‌دهد عباسی با اشاره به اینکه بارها به مسئولان مربوطه پیشنهادهایی مبنی بر بهبود وضع باغداران داده شده است، افزود: چندین بار به ملاقات مسئولان شهرستان دماوند در این حوزه رفتم تا با راه‌اندازی تعاونی‌ها، وضع باغداران و کشاورزان بهبود یابد و از متضرر شدن مردم و باغداران نیز جلوگیری شود. این باغدار دماوندی معتقد است: به این ترتیب، باغدار مستقیماً محصولاتش را از طریق تعاونی‌ها به بازار عرضه می‌کند تا از این راه، میوه با قیمت مناسب، آسان و با کیفیت عالی به دست مردم برسد و چرخه اقتصاد و اشتغال کشور نیز رونق پیدا کند. وی با انتقاد از اینکه کسی به این حرف‌ها گوش نمی‌کند و روزبه‌روز وضع کشاورزان و باغداران بدتر می‌شود، گفت: چرا میوه را از باغدار باید هر کیلوگرم یک هزار تومان بخرند؛ اما مصرف‌کننده 5 هزار تومان بابت آن پرداخت کند و در این میان، تنها دلال است که بدون هیچ زحمتی سود کلانی نصیبش می‌شود.

سیب‌زمینی‌هایی که از پس خودشان هم برنمی‌آیند یکی دیگر از کشاورزان شهرستان دماوند نیز در این‌باره بیان کرد: چند سالی است که به کاشت سیب‌زمینی مشغول هستم و هیچ‌وقت هم درآمدی را که باید از برداشت این محصول به من برسد، با هزینه‌های آن برابری نکرده است و دیگر انگیزه‌ای برای کاشت محصول وجود ندارد. محمد میرزایی ادامه داد: باید برای خرید بذر سیب‌زمینی مبلغی بیش از یک‌هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم هزینه کنیم و با هزینه‌های شخم زمین، سموم و کود‌های حیوانی و شیمیایی و در نهایت شرایط آبی مناسب منطقه، این محصول با قیمت 300 تومان از ما خریداری می‌شود. ضرر کشاورزان در فروش نهایی محصولاتشان این کشاورز دماوندی ادامه داد: قیمت نهایی فروش سیب‌زمینی برای کشاورزی چیزی جز ضرر نیست و چند سالی است که سیب‌زمینی‌ها در انبار می‌مانند و خراب می‌شوند و راهی جز دور ریختن آن‌ها باقی نخواهد ماند. وی افزود: از سوی دیگر، این زمین‌ها قابل کشت نیستند؛ زیرا زمین آفت دارد و این آفت باعث می‌شود که محصول ما به ثمر نرسد و تاکنون راه‌حلی برای رفع این مشکل پیدا نکرده‌ایم و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، دیگر کسی کشاورزی نمی‌کند و تمام زمین‌ها به سمت خشک شدن پیش می‌روند.

دخل ‌و خرج کشاورزان پاسخ‌گوی نیازها نیست این کشاورز دماوندی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان راه‌حلی برای رفع مشکلات کشاورزان و باغداران دماوندی پیدا کنند، زیرا دیگر دخل ‌و خرج‌ها پاسخ‌‌گوی نیازهایمان نیست. وی تأکید کرد: امیدواریم کسی پیدا شود و صدای کشاورزان و باغداران را بشنود؛ چون دیگر توانی برای ما نمانده که با مراجعه‌های پی ‌در پی به این اتاق و آن اتاق رفته و در آخر پاسخی نیز دریافت نکنیم. ویلاهای رنگی جای محصول سبز می‌شود البته اکنون وقتی حرف از کشاورزی در دماوند به میان می‌آید، ناخودآگاه ساخت و سازهای غیرمجاز نیز به ذهن می‌رسد؛ ساخت‌و سازهای غیرمجازی که در سال‌های اخیر با رشد قارچ‌گونه خود یکی از بزرگ‌ترین معضلات نابودی کشاورزی این شهرستان را رقم زدند. در این زمینه، بسیاری از کشاورزان به دلیل نبود امکانات، تسهیلات و سرمایه‌ای برای توسعه و رشد کشاورزی خود، دست به فروش زمین‌های پررونق زده‌اند تا در این زمین‌ها به‌جای کاشت محصولات ناب، ویلاهای رنگی سبز شود. در این بین، انتظار می‌رود مسئولان نظارتی و اجرایی برای حفظ و توسعه زمینه‌های کشاورزی در یکی از شهرستان‌های قطب کشاورزی استان تهران، تلاش کنند تا علاوه بر تقویت چرخه اقتصاد کشور، در راه حمایت از تولیدکنندگان نیز گام برداشته شود.

در آخر باید گفت ... در آخر باید گفت امیدواریم جهاد کشاورزی که همواره کمک‌رسان کشاورزان بوده، ‌اکنون نیز به فکر کشاورزان و باغداران باشد و ندای کمک کشاورزان را بشنود و حداقل کاری برای این کشاورزان نمونه منطقه دماوند انجام دهد تا آنها بتوانند محصولات خود را به قیمت مناسب به بازار عرضه کنند و مجبور به دور ریختن آن نشوند. خواسته کشاورزان این است که سموم کشاورزی در دسترسشان قرار گیرد تا بتوانند با از بین بردن آفت‌ها، کشاورزی را در منطقه حفظ کنند. شهرستان دماوند که در شاخص‌های مختلف کشاورزی و باغی، رتبه‌های برتری را در سطوح کشوری و استانی دارد، امروز نیاز به حمایت‌های ویژه دولت دارد تا زحمات کشاورزانی که ماه‌ها چشم انتظار به ثمر رسیدن محصولات خود هستند، زیر پای دلالان لگدمال نشود. سیب‌ درختی، گلابی، آلبالو و گیلاس، هلو، انجیر، زردآلو و قیسی، انار، انگور، گردو، شلیل و ... از جمله محصولات معروف شهرستان دماوند، این خطه خوش آب‌ و هوای استان تهران به شمار می‌رود. انتهای پیام/67015/ن30

94/07/24 - 09:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن