محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831253148
قابهای خاطرهانگیز سینما
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
قابهای خاطرهانگیز سینما
هفتهای که گذشت سینمای ایران رنگ و بوی دیگری داشت و سینماگران فارغ از مشکلات، گردهم آمدند و روز سینما را جشن گرفتند. هفدهمین جشن خانه سینما در عمارت مسعودیه و جشن روز ملی سینما در مجموعه سعدآباد مهمترین این رویدادها بودند.
روزنامه جام جم: هفتهای که گذشت سینمای ایران رنگ و بوی دیگری داشت و سینماگران فارغ از مشکلات، گردهم آمدند و روز سینما را جشن گرفتند. هفدهمین جشن خانه سینما در عمارت مسعودیه و جشن روز ملی سینما در مجموعه سعدآباد مهمترین این رویدادها بودند.ما هم تصمیم گرفتیم در این جشنها سهیم باشیم و با برخی قابهای ماندگار سینمای ایران خاطره بازی کنیم.
فیلم های شاخص و ماندگار را یا با تصاویر و قاب های درخشان شان به یاد می آوریم یا با دیالوگ های زیبا و موثرشان. برخی لحظه ها چنان ترکیب درستی دارند که تا همیشه در یاد تماشاگر می ماند و عشق فیلم ها با مرور آنها حافظه سینمایی خود را محک می زنند و به وجد می آیند.
گرفتار شدن چاپلین در چرخ دنده های دستگاهی در کارخانه در فیلم «عصر جدید»، سکانس پایانی «کازابلانکا» و تبادل نگاه های ریک و ایلزا در فرودگاه، جلسه دون ویتو کورلئونه با سران مافیا در «پدرخوانده»، کشته شدن بانی و کلاید و آستالاویستا (تا دیدار بعدی) گفتن آرنولد در «ترمیناتور2» در ذهن سینمادوستان حک شده است و از شمایل ها و قاب های مثال زدنی سینما محسوب می شوند.
سینمای ایران هم کم صحنه، قاب و عکس ماندگار ندارد؛ لحظاتی که شناسنامه و هویت فیلم های خود بود و تماشاگر با دیدن تصاویر آنها به صورت مجزا بلافاصله یاد کل اثر می افتد. آنچه پیش روی شماست یک خاطره بازی و مرور است و می دانیم نمونه ها خیلی بیشتر از این حرف هاست.
دونده
دونده ساخته امیر نادری که سال 63 تولید شد، یکی از نخستین فیلم های پس از انقلاب است که موردتوجه سینمادوستان در جهان قرار گرفت.
این فیلم که اثری سمبلیک درخصوص فرار از جهل و رسیدن به آگاهی است، یک سکانس درخشان و متفاوت دارد و امیرو (مجید نیرومند) نوجوان تنهای فیلم که در سودای رفتن به خارج است و با جمع آوری و فروش زباله ها زندگی می کند، در رقابت با بچه های دیگر می دود و حروف الفبا را فریاد می زند.
امیرو در پایان این سکانس به جایزه اش، یعنی یخی که در مجاورت آتش پالایشگاه نفت در حال آب شدن است، می رسد و آن را در آغوش می گیرد.
گل های داوودی
این فیلم که یکی از محبوب ترین ملودرام های سینمای ایران است، قصه جوان نابینا و در شرف ازدواجی به نام جواد را روایت می کند که در انتظار آزادی پدر زندانی اش به سر می برد، اما براثر اتفاقی پدرش پیش از آزادی در زندان می میرد.
باقی ماجرا به پنهان کردن این واقعیت از سوی مادر و سرانجام برملا شدن آن مربوط می شود. سکانس پایانی فیلم و دیدار جواد و همسرش مریم در پارک هنوز و پس از 31 سال از نمایش فیلم، در یاد مردم زنده است.
در حالی که موسیقی کامبیز روشن روان سوار بر صحنه است، جواد و مریم با عصای سفید به سمت هم گام برمی دارند و برای این که راحت تر هم را پیدا می کنند با به هم زدن دو تکه چوب کوچک (شاید هم دو مداد) به هم علامت می دهند.
از کرخه تا راین
بیشتر از آن که نماها و سکانس های آن در چشم و حافظه شما ماندگار شده باشد این موسیقی جادویی مجید انتظامی است که همچنان ما را به یاد این شاهکار حاتمی کیا می اندازد، البته توانایی دوربین محمود کلاری هم در ثبت زیبایی های این فیلم غیرقابل چشم پوشی است.
این فیلم که محصول سال ۱۳۷۱ است به سرنوشت قربانیان بمب های شیمیایی در جنگ ایران و عراق می پردازد.
از بازیگران این فیلم می توان به علی دهکردی و همچنین نقش آفرینی تحسین برانگیز هما روستا اشاره کرد. از نکات جالب توجه حضور پرویز شیخ طادی به عنوان بازیگر در این فیلم است که حالا او خودش به عنوان کارگردانی مطرح در حوزه دفاع مقدس شناخته می شود و فیلم «روزهای زندگی» او بسیاری از نگاه ها را همین دو سه سال پیش به خود معطوف کرد.
از کرخه تاراین همچنین برای حاتمی کیا در جشنواره فجر سیمرغ بهترین فیلم را به ارمغان آورد.
باشو ، غریبه کوچک
این فیلم ضدجنگ بهرام بیضایی که مهر مادری زنی شمالی به پسری جنوبی و جنگزده را نشان می دهد، پر از لحظات خاطره انگیز و به یادماندنی است. مثل صحنه ای که نایی جان با بازی سوسن تسلیمی نام گیلکی برخی خوراکی ها و اشیا را به باشوی عرب زبان یاد می دهد.
اما یکی از زیباترین قاب های فیلم مربوط به حضور نایی در مزرعه و هنگامی است که او شال سفیدش را طوری روی سر و صورتش می بندد که فقط چشمان روشنش پیداست.
خانه دوست کجاست؟
احمد دانش آموزی روستایی است که موقع مشق نوشتن در خانه متوجه می شود دفتر همکلاسی اش را به اشتباه برداشته، بنابراین به جای بی اعتنایی به این قضیه و ساده انگاری، احساس تعهد می کند و عزم رفاقتش را جزم می نماید و همه سختی راه خانه دوست را به جان می خرد.
فیلم تحسین شده عباس کیارستمی علاوه بر لحظات دلنشین یک سکانس بسیار معروف و زیبا هم دارد که به یکی از قاب های ماندگار سینمای ایران تبدیل شده است؛ احمد احمدپور برای رسیدن به خانه محمدرضا نعمت زاده از جاده ای مارپیچ و سربالایی می گذرد که تک درختی بر فراز آن قرار دارد.
شیر سنگی
اثر به یادماندنی مسعود جعفری جوزانی درباره بختیاری ها و نقش مخرب انگلیسی ها در ایجاد نفاق و نزاع های قبیله ای است که به درگیری آعلی یار و نامدارخان می پردازد. در سکانس پایانی فیلم، آعلی یار با بازی علی نصیریان کشته می شود و ما سرش را که با چشمانی باز به دیوار تکیه زده، می بینیم.
نامدارخان وقتی با جنازه رقیبش روبه رو می شود، می گوید: آعلی یار سر قبرت شیر سنگی می گذارم. چند لحظه پس از گفتن این جمله سر آعلی یار خم می شود و ما بلافاصله از نقطه دید او کوههای اطراف را می بینیم و نوای تورج زاهدی شنیده می شود که می خواند: مرجنگه، مرجنگه/ خدا دونه جنگ تفنگه.
آژانس شیشه ای
این فیلم حاتمی کیا از شاخص ترین آثار سینمای ایران است و تا دلتان بخواهد لحظات و دیالوگ های به یادماندنی دارد. اما تعیین کننده ترین سکانس فیلم ورود حاج کاظم به دفتر مدیر آژانس و تقاضای صدور بلیت لندن در ازای گرو گذاشتن مدارک ماشین است.
مدیر موافقت نمی کند و حاج کاظم با مشت به شیشه اتاق می کوبد، بیرون می رود، سربازی را خلع سلاح می کند، گلنگدن را می کشد و پس از شلیک هوایی به عباس می گوید: وایسا تماشا کن.
هامون
خسرو شکیبایی با این که نقش های مختلفی را در کارنامه بازیگری اش تجربه کرد، اما خیلی ها او را تا همیشه با بازی درخشانش در «هامون» ساخته داریوش مهرجویی به یاد می آورند. اصلا موفقیت او در این نقش باعث سرازیر شدن سیل پیشنهادهای هامونی به شکیبایی شد و خود این بازیگر هم بدش نمی آمد حیرانی حمید هامون را در آثار متعدد و در قالب شخصیت های متفاوت بازتاب دهد.
اساسا خود شخصیت هامون به سبب پرداخت درست در فیلمنامه و اجرا به یک شمایل بی تکرار در سینمای ما تبدیل شد، اما با این حال سکانس دادگاه این فیلم و دیالوگ های هامون که فریاد می زند «این زن سهم منه، حق منه، عشق منه، طلاق نمی دم» جذابیت دیگری دارد.
مادر
این ادعای گزافی نیست که بگوییم اثر زنده یاد علی حاتمی، نمونه ای ترین فیلم سینمای ما درباره مقام شامخ مادر است و زنده یاد رقیه چهره آزاد با صدای بدری نوراللهی تصور دلنشینی از مادر ارائه می دهد، کسی که ستون یک خانواده پرجمعیت از نظر دیدگاهی و سلیقه ای متنوع و متضاد است و همه را درنهایت زیر پرچم مهر خود به وحدتی صمیمانه فرا می خواند و متحد می کند.
این فیلم پراست از لحظات ناب و دیالوگ های شعرگونه، اما لحظه ای که مادر از در خانه وارد می شود و غلامرضا با هنرمندی اکبر عبدی با سادگی کودکانه به چادر مادر بوسه می زند، هنوز هم آدم را منقلب می کند و تماشایی است.
پرده آخر
فیلم ماندگار واروژ کریم مسیحی قصه زنی به نام فروغ الزمان را به تصویر می کشد که میراث همسر مرحومش حسام میرزا رفیع الملک به او می رسد، اما این پرده اول ماجراست و خواهر و برادر حسام با طرح توطئه ای سعی در تصاحب این میراث دارند.
برای همین سعی می کنند فروغ را مجنون جلوه دهند. بازیگر نقش فروغ الزمان فریماه فرجامی است و با آن لباس سبزرنگ، کلاه مشکی و چتر و کیفی در دست شمایلی فراموش نشدنی از نقش می سازد و به مهم ترین نشانه فیلم تبدیل می شود.
ردپای گرگ
مسعود کیمیایی از خاطره سازترین کارگردان های سینمای ماست و شخصیت های ماندگاری را خلق و به سینما هدیه کرده است. سکانس ها و دیالوگ های منحصربه فرد فیلم های خوبش هنوز هم میان علاقه مندانش شیفته وار مرور می شود.
صحبت کردن از یک سکانس و یک شخصیت و یک دیالوگ از فیلم های خوب کیمیایی، اجحاف به دیگر آثار موفق اوست. اما کمتر اهل سینمایی است که به عجیب و خاص بودن سکانس اسب سواری رضای خسته و زخمی در خیابان های شلوغ تهران در «ردپای گرگ» اذعان نکند.
فرامرز قریبیان خون آلود سوار بر اسبی قهوه ای تا همیشه جاودانه شده است.
بچه های آسمان
مجید مجیدی ازجمله کارگردان های شاخص سینمای ماست که فیلم هایش قاب هایی تماشایی دارد. بچه های آسمان هم ازجمله این فیلم هاست و تعلیقی که در سکانس مسابقه دو وجود دارد هنوز جذاب است.
اما سکانس پایانی این فیلم حکایت دیگری دارد؛ جایی که علی پاهای زخمی اش را در آب حوض قرار می دهد و ماهی های قرمز به پاهایش بوسه می زنند.
چند مترمکعب عشق
فیلم چند مترمکعب عشق ساخته جمشید محمودی که در جشن اخیر خانه سینما با دریافت 8 تندیس، بیشترین جوایز اصلی را از آن خود کرد، روایتی رنج آور از عشقی ناکام دارد.
جوان کارگری به نام صابر (ساعد سهیلی) عاشق مرونا (حسیبا ابراهیمی)، دختر یک مهاجر افغان می شود، اما نشانه های دنیای فیلم از ابتدا طوری است که می دانیم این عشق پایان خوشی ندارد.
دریکی از مهم ترین و البته تلخ ترین سکانس های فیلم، عشاق جوان به وعده گاه همیشگی ـ همان کانتینر معروف ـ می روند و با مرگی ناخواسته و زجرآور کامیابی و خوشبختی را به دنیایی دیگر حواله می دهند.
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
شهاب حسینی به سینما استعدادهای جدید معرفی میکند؟
سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۴ دستاندرکاران فیلم خورشید نیمه شب وعده میدهند که این فیلم استعدادهایی جدید معرفی خواهد کرد به گزارش ایسنا فیلم خورشید نیمه شب به کارگردانی شبیر شیرازی اولین تهیهکنندگی مستقل شهاب حسینی به شمار میآید او در این فیلم وظیفه انتخاب بازیگر و بازیدر شصت و یکمین جلسه سینما روایت عنوان شد یاری:با ساخت «کربلا جغرافیای تاریخ» حالم خوب است/این فیلم ب
در شصت و یکمین جلسه سینما روایت عنوان شدیاری با ساخت کربلا جغرافیای تاریخ حالم خوب است این فیلم برای من تبدیل به گودال قتلگاه شده استکارگردان فیلم کربلا جغرافیای یک تاریخ با بیان اینکه این فیلم برای داریوش یاری تبدیل به گودال قتلگاه شده است تاکید کرد اگر قرار است فقط یک عده در ممروری بر سینمای مستقل تجربه گرا فرانسه در جشنواره خورشید
مروری بر سینمای مستقل تجربه گرا فرانسه در جشنواره خورشیددبیر جشنواره فیلم کوتاه خورشید گفت با افزودن بخش مروری بر سینمای مستقل تجربه گرا فرانسه بهعنوان یکی از کشورهای موفق و شاخص در این زمینه فرصتی برای نمایش 30 فیلم مستقل و تجربه گرا از سینمای امروز فرانسه در جشنواره ایجاد نماانتقاد تند ثریا قاسمی از وضعیت سینما
در فیلمنامه ها وضعیت خیلی خوبی نداریم انتقاد تند ثریا قاسمی از وضعیت سینما ثریا قاسمی از فعالیتهای هنریاش و وضعیت فیلمسازی در این روزهای ایران میگوید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز ثریا قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص وضعیت فیلمنامههای ایرانی گفت در این زمینه«جامه دران» وامدار ادبیات است/ آشتی مخاطب با سینما
سید جمال ساداتیان در گفتگو با مهر جامه دران وامدار ادبیات است آشتی مخاطب با سینما شناسهٔ خبر 2938463 - دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۵ هنر > سینمای ایران تهیهکننده فیلم جامه دران که با اقتباس از رمانی با همین نام ساخته شده و به زودی اکران میشود درباره اهمیت و نقش ادبیات دتعطیلی موزه سینما در ایام سوگواری
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۴ موزه سینمای ایران در در ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع تعطیل میشود به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران سالنهای سینمای موزه از روز پنجشنبه مورخ 30 مهر تا پایان روز دوشنبه مورخ 4 آبان 94 تعطیل خواهد بود همچنیبهترین های سینمای جهان از دید مخاطب ها
بهترین های سینمای جهان از دید مخاطب ها انتشار فهرستی از بهترین های سینما طبق نظر کاربرهای IMDB نشان از تفاوت فاحشی با نظر منتقدها دارد روزنامه هفت صبح - محمد طالبیان انتشار فهرستی از بهترین های سینما طبق نظر کاربرهای IMDB نشان از تفاوت فاحشی با نظر منتقدها دارد وب سایت IMDB بهبنیاد سینمایی فارابی امسال از ۱۱ فیلم اولی حمایت میکند
بنیاد سینمایی فارابی امسال از ۱۱ فیلم اولی حمایت میکند شناسهٔ خبر 2944769 - دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۶ هنر > سینمای ایران طبق دفترچه سیاست های سینمایی سال۱۳۹۴ بنیاد سینمایی فارابی حمایت از ۱۱ کارگردان فیلم اولی را به عهده گرفته و تا امروز از ۷ فیلم اولی حمایت کرده است بهتشکیل کمیسیون مشترک سینمایی ایران و ایتالیا
تشکیل کمیسیون مشترک سینمایی ایران و ایتالیاکمیسیون مشترک همکاریهای سینمایی ایران و ایتالیا تشکیل شد به گزارش خبرگزاری فارس این نشست صبح دوشنبه 27 مهر با حضور معاون وزیر فرهنگ ایتالیا مدیران امور بین الملل و سینمایی و نیز نمایندگان اصناف سینمایی در حوزه پخش و تهیه ایتالیا هیات«حمایت از همه تولیدات سینما در ماموریت فارابی نیست»
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۲ مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی گفت این بنیاد بر اساس سیاستگذاریها و هدفگذاریهای سازمان سینمایی کشور وظایف خود را انجام میدهد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا اکبری صحت ضمن اشاره به رویکردهای کلی حمایت از سینمای ایران که آغاز هر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها