تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819870750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گاندی، امام حسین (ع) را رمز فهم خود از قرآن می دانست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: - همشهری آنلاین: پروفسور «عبدالعزیز ساشادینا» ضمن تأکید بر تأثیرات جهانی قیام عاشورا، به سخنان افرادی مثل مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند اشاره کرد و گفت: گاندی که قرآن را نیز مطالعه کرده بود، امام حسین (ع) را رمز فهم خود از قرآن می دانست.به گزارش ایکنا، پروفسور «عبدالعزیز ساشادینا» استاد دانشگاه ویرجینیای آمریکا با تاکید بر اینکه باید ابعاد گوناگون و پیچیده کربلا را با هم جمع کرد تا به حقیقت حسینی پی برد، گفت: به طور کلی دو روایت تاریخی عمده و متفاوت درباره قیام عاشورا وجود دارد؛ یکی این است که فلسفه قیام امام حسین (ع) زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر بود و دیگری این که برخی بر این باورند حرکت امام حسین (ع) در کربلا قیامی برای تشکیل حکومت اسلامی بر پایه عدالت بود. این مورخ افزود: وقایع تاریخی در خلأ به وجود نمی آیند بلکه دارای بستری هستند و از طریق آن شکل می گیرند. وقایع تاریخی سبب و مسبب دارند. اسباب واقعه کربلا پیچیده تر و وسیع تر از آن است که بتوان نگاه تقلیل گرایانه به آن داشت. اگرچه که هر دو روایت فوق درست است اما بیانگر کل حقیقت قیام امام حسین (ع) نیست. هر چند که یکی از اهداف تشکیل حکومت اسلامی همان امر به معروف و نهی از منکر است، اما مقصود اصلی امام حسین (ع) این بود که دین اسلام را آن گونه که جد ایشان ابلاغ کرده بودند و در حال از بین رفتن بود احیا کند. ساشادینا با اشاره به اوضاع امت مسلمان در دوران امام حسین (ع) گفت: تا سال 60 هجری حکومت وقت در دین اسلام بدعت های بسیاری گذاشته بود. اما پس از قیام امام حسین (ع) هیچ حاکمی جرات نکرد ارکان و احکام شریعت اسلام را دستکاری کند. بنابراین هدف اصلی امام حسین (ع) از قیام عاشورا حفاظت از پیغام حضرت رسول (ص) بود. اهل بیت (ع) به خوبی می دانستند که پیغام اسلام مختص به قوم عرب نیست بلکه جهان شمول است و واقعه کربلا توانست این موضوع را روشن کند. تا قبل از واقعه کربلا منافق از مومن قابل تشخیص نبود، معاویه مردم را با پول می خرید اما اصحاب امام حسین (ع) دارای ضمیر و وجدان سالم بودند و هیچ کس نمی توانست با وجدان آنها بازی کند. بنابراین فکر می کنم که نمی توان فلسفه قیام عاشورا را به این دو روایت تقلیل داد. حقیقت این واقعه فراتر از آن است که بتوان در دو موضوع یاد شده، خلاصه کرد. این مورخ و محقق شیعه در پاسخ به دلیل میزان بالای علاقه مندی شخصیت های بزرگی مثل گاندی و ماندلا به امام حسین (ع)، گفت: علت علاقه فراوان مهاتما گاندی به امام حسین (ع)، مساله اقلیت و اکثریت بود. فرض کنید فردی با حاکم ظالمی روبرو است که ابرقدرت به شمار می رود، مستعمره دارد و از هر جهت می تواند او را از بین ببرد. اما او علیه ظلم قد علم می کند و به آن تن در نمی دهد. در فرهنگ هندی چنین فردی «مبارزی که برای حقیقت مبارزه می کند» نامیده می شود. واقعه کربلا برای گاندی از این جهت نمادین شده بود که اقلیت حقیقت جو توانست با مقاومت خود حکومت زمان خود را متزلزل کند؛ گاندی می گوید مبارزه خود علیه استعمار انگلیس را از حسین (ع) آموختم که چگونه در برابر استبداد مقاومت کرد. گاندی که قرآن را نیز مطالعه کرده بود امام حسین(ع) را رمز فهم خود از قرآن می دانست چرا که قرآن انسان ها را به عدالت فرا می خواند. ساشادینا درباره ارادت نلسون ماندلا ، رهبر جنبش آزادی خواهی آفریقای جنوبی به امام حسین (ع) نیز گفت: ماندلا هم برای امام حسین (ع) احترام بسیار خاصی قائل بود و هم با مسلمانان رابطه خیلی خوبی داشت. من او را چند بار ملاقات کردم. او انسان بسیار شریفی بود. ماندلا می گوید امام حسین (ع) برای او که در برابر نژادپرستی سفیدپوستان آفریقای جنوبی مقاومت می کرد الهام بخش بود. مثال از این دست بسیار است و امام حسین (ع) از دیدگاه بسیاری از افراد در تاریخ مظهر طاقت معنوی و روحانی است که توانست تیغ و شمشیر را شکست دهد و در این راه واقعا پیروز شد. عبدالعزیز ساشادینا؛ اسلام شناس و استاد مطالعات مذهبی دانشگاه جرج ماسون (George Mason) وابسته به دانشگاه ویرجینیا در آمریکاست. زمینه های تحقیق و تدریس او اسلام شناسی به خصوص شیعه، اخلاق زیستی، اسلام در دوران معاصر، دموکراسی و حقوق بشر در اسلام بوده است. ساشادینا در خانواده ای هندی تبار شیعه در تانزانیا در شرق آفریقا به دنیا آمده و مدرک کارشناسی در مطالعات اسلامی را از دانشگاه اسلامی علیگر دریافت کرده است. وی در سال ۱۹۶۷ میلادی به ایران آمد و در رشته کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرد و در این دوران به تحصیلات حوزوی در مشهد، قم و نجف نیز پرداخت. ساشادینا در سال ۱۹۷۲ به کانادا رفت و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه تورنتو در رشته مطالعات اسلامی دریافت کرد. در کارنامه حرفه ای او تحقیق در دانشگاه های مختلف آمریکا، کانادا، ایران، اردن و سایر کشورهای خاورمیانه دیده می شود.


سه شنبه ، ۲۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن