واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: چرا راه ورود نقالی به دانشگاه بسته شد / مرشدی که برای مردم از کربلا گفت فرهنگ > تئاتر - دوشنبه شب، 27 مهرماه، مراسم پردهخوانی ایام محرم در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پيش از اينكه مرشد محسن ميرزا علي، پردهخواني را آغاز كند، اردشیر صالح پور، پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره تاريخچه و ويژگيهاي پرده نقالي صحبت كرد. وي گفت: هنر نقالي تركيبي از چند هنر نگارگري و نقاشي يا صورتگري، شعر و موسيقي است و پيش از آغاز به كار رسانههاي جمعي، با معركهگيريهايي كه داشته، نقش اطلاعرساني را ايفا ميكرده است. درواقع اگرچه ماه محرم و مراسمي كه در آن برپا ميشود، ديني و مذهبي و مربوط به فرهنگ تشيع است اما خواستگاه آيينهايي همچون سينه زني، زنجيرزني، تعزيه، پردهخواني و... مربوط به سرزمين عربستان نيست و با ذوق و سليقه ايراني آميخته شده است به اضافه اينكه سوگواري در فرهنگ كهن ايراني در فرهنگ ايران باستان نيز وجود داشته است و ميتوان گفت سوگواري در ايران زمين، قدمتي هفت هزار ساله دارد. دكتر صالح پور همچنين اظهار داشت: با همه اينها سوگواريهاي مذهبي ايام محرم در دوره صفويه يك بار ديگر احيا ميشود و ميتوان گفت از اين دوره شاهد يك رنسانس فرهنگي هنري هستيم و پردهخواني هم يكي از آن هنرهاست چراكه اولين بار از اين هنر در جنگ چالدران براي تشجيع و همراهي سپاهيان استفاده شد و آنچه امروز ميبينيم، يك كسوت و ريكاوري تازه است. اين پژوهشگر با بيان اينكه پردههاي نقالي شامل 72 مجلس هستند اظهار داشت: اين پرده 6- 355 صورت دارد كه به صورت فشرده و با يك پرسپكتيو ذهني و هندسي در كنار هم قرار گرفتهاند به اين ترتيب كه صورتها بنابر منزلت و جايگاهي كه دارند، بزرگ يا كوچك تصوير شدهاند. به عنوان مثال حضرت عباس (ع) كه در فرهنگ ايران نماد جوانمردي، شجاعت و علمداري است، درشت ولي اشقياء كوچكتر كشيدهاند. وي ادامه داد: به طور كلي بنمايه پرده نقالي، نشان دهنده فرهنگ خير و شر، خوبي و بدي يا نور و ظلمت است كه در فرهنگ ديرين ايرانيان به خوبي مشاهده ميشود. البته اين پرده به غير از داستانها مذهبي، روايات معمولي كه در فرهنگ عامه مهم هستند نيز در اين پرده ديده ميشود؛ داستانهايي مثل عاق والدين يا روايت جوانمرد قصاب بنابراين مرشد، فقط به داستان كربلا بسنده نميكند. اين استاد دانشگاه افزود: ميتوان گفت كه پردهخواني اسطرلابي از باورها و فرهنگ عاميانه ايران و از نظر زيباييشناسانه قابل بررسي است و افراد مختلف ميتوانند با آن ارتباط برقرار كنند چراكه اين پرده، نوعي سينماي پرتابل است و مرشد يا نقال ميتواند ساعتها با شعر، آواز و حتي طنز و مطايبه، مخاطب را با خود همراه كند. دكتر صالحپور در بخش ديگري از سخنانش گفت: متاسفانه اين هنر سنتي ايراني در دانشگاهها جدي گرفته نشد. درواقع دو جريان روشنفكري و مدرنيته اجازه نداد اين هنر به دانشگاهها ورود پيدا كند البته هنوز در شهرهايي همانند نيشابور، اراك و شاهرود، از نسل نقالان باقي مانده است و مرشد محسن ميرزاعلي هم اين راه را ادامه داده است اما به نظر من براي تداوم مسير نقالي، اين رشته بايد به دانشگاهها وارد شود. پس از سخنان دكتر صالح پور، مرشد محسن ميرزاعلي پردهاش را باز كرد و دو داستان از داستانهاي پرده را براي حضار نقالي كرد؛ يكي از اين داستانها قصهاي مربوط به زمان شاه عباس و زني بود كه از حضرت عباس (ع) گندم ميخواست و شاه عباس به زن پيشنهاد ميكند گندمزاري به او عطا كند اما زن قبول نميكند، داستان آخر هم مربوط به قصه حضرت رقيه بود. 5757
دوشنبه 27 مهر 1394 - 23:40:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]