واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
مدیر شبکه مستند سیما اعلام کرد، قولی که برای ساخت تولیدات خلاق و ماندگار از سوی شبکه داده شده بود، در گام اول با ساخت مستند «مردی با جین آبی» عملی شده است. به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نشست خبری و مراسم رونمایی از مستند «مردی با شلوار جین» دوشنبه، ۲۷ مهر ماه با حضور اهالی رسانه در مرکز آموزش و پژوهش بنیاد تعاون زندانیان برگزار شد. امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، جواد توانا کارگردان و محمود خسروی وفا رییس فدراسیون معلولین و جانبازان که «مردی با جین آبی» بر اساس زندگی او ساخته شده، چهرههایی بودند که در نشست به سخنرانی پرداختند. همچنین چهرههایی چون محمد احسانی (مدیر شبکه یک سیما)، مجید زینالعابدین (مدیر شبکه پنج)، حسین مسافرآستانه (مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری و مستندسازان برجسته نیز در مراسم حضور داشتند. تاجیک در ابتدای نشست با بیان اینکه از هر هفت نفر ایرانی یک نفر جانباز یا معلول است، اظهار کرد: این موضوع ما را بر آن داشت که سراغ تولید «مردی با جین آبی» برویم و از ایده تا تحقیق وتصویربرداری و اتمام تولید، ۹ماه این پروژه به طول انجامید. وی افزود: این مستند را بر اساس یکی از قولهایی که داده بودیم و آن ساخت تولیدات فاخر بود، به تصویر کشیده شد. البته عبارت تولیدات فاخر، تولیداتی با هزینه بالا را تداعی میکند و بهتر است از این نوع کارها به عنوان تولیدات خلاق نام ببریم. مدیر شبکه مستند همچنین جواد توانا را کارگردانی خلاق و خوب با تولیدات بسیار توصیف کرد و گفت: اتفاقی که در دوره جدید رسانه ملی افتاده این است که جوانان میتوانند بیایند و با خلاقیت و دلی کارهایشان را جلو ببرند. آثاری خلاق و ماندگار که بودجه آنها اندازه یک مستند معمولی گزارشی است. تاجیک تصریح کرد: جا دارد از دوستان دفتر نشر مقام معظم رهبری نیز تشکر ویژه ای داشته باشم که تلاش بسیاری کردند و اگر حمایت های موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نبود شاید این مستند به سرانجام نمی رسید. خسروی وفا نیز در سخنانی بیان کرد: من ادبیات و اخلاق خاص خودم را دارم. قبل از اینکه این کار آغاز شود، نمی دانستم اینقدر بزرگ هستم! اکنون هم که در میان سه تن از دوستان مدیران شبکه ها نشسته ام و این جلسه دومین جلسه سخت زندگی ام است. قبل از این وقتی تنهایی به خواستگاری رفتم این احساس را داشتم. آن زمان شلوار سپاه پایم بود و پیراهن تنم را قرض کرده بودم، ۸۰۰ تومان بیشتر هم پول نداشتم. او از سفارش دهندگان این مستند که بودجه ساخت آن را تأمین کرده اند، قدردانی و تصریح کرد: جا دارم از آقای تاجیک مدیر شبکه مستند سیما تشکر کنم. من ناخودآگاه و تصادفا در جریان انقلاب و دفاع مقدس قرار گرفتم و راوی این اتفاقات بزرگ شدم. امیدوارم که این فیلم نیز تأثیرگذاری کافی را داشته باشد. در ادامه توانا نیز ضمن تقدیر و تشکر از مدیر شبکه مستند و دیگر دوستان، در سخنانی گفت: با توجه به اینکه من مستندهای شخصیت نگار یا پرتره ساختهام، سال گذشته از من دعوت کردند سراغ ساخت این مستند بروم. من هم قول قطعی برای ساخت مستند را به زمانی پس از ملاقات با آقای خسروی وفا موکول کردم. به ویژه که تصور متفاوتی از یک مدیر فدراسیون و برای این کار اکراه داشتم اما در لحظات اول دیدارمان، تحت تاثیر ایشان قرار گرفتم. این مستندساز ادامه داد: ساخت فیلم ملزوماتی دارد و کارگردان باید به جنبه های بصری آن فکر کند؛ اینکه چقدر فضای سینما را میتواند در اثر خود جاری کند. من باید نگاه و روایتی را پیدا می کردم که متناسب با محتوا و شخصیت اصلی باشد و بیننده را با خود همراه کند. بنابراین نگرانی من رسیدن به یک روایت و ساختار درست بود که همه چیز را در خودش داشته باشد. شخصیت خسروی وفا نیز ویژگی هایی دارد که میتواند آنچه جامعه ما نیاز دارد برطرف کند؛ مثلا اتهام زدن ها و برچسب زدن هایی که وجود دارد. یا اینکه برخی صاحب رسانه هستند و بدون شناخت از افراد علیهشان قلم می زنند. وی افزود: من چهار سال درگیر ساخت «حدیث سرو» بودم و در فضای خاصی به سر می بردم اما برخورد با خسروی وفا نیز اتفاق خیلی مثبتی بود. من بعد از آن جلسه به این نتیجه رسیدم می توان مستند جذابی از این شخصیت ساخت اما این محتاج به گذشت زمان بود. به ویژه که خود ایشان به سختی حاضر شدند در پروژه حضور داشته باشند و مدام منتظر بودند پروژه کنسل شود. توانا تصریح کرد: از انسان هایی با این جایگاه و سمت و فعالیت های مختلف انتظار نمی رود چنین ویژگی هایی داشته باشند و برخورد با خسروی وفا تصورات مرا تغییر داد. او همراهی خوبی با پروژه داشت و با اینکه به خاطر ویژگی های جسمی قدری برایشان دشوار بود اما با مَنشی تاثیرگذار به موفقیت فیلم کمک کردند. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مستند در تلویزیون یادآور شد: گاه با حضور مدیرانی که علاقه شخصی به مستند داشتند اتفاقات خوبی در این عرصه افتاده که ادامه نداشته است. اکثر مدیران تلاش میکنند سمت ستارهها بروند و با سریال سازی مخاطب جذب کنند. اینگونه به مستند اجحاف شده است. اما اکنون می بینیم در هر جشنواره ای هزار فیلم مستند به دبیرخانه می رسد و ضروری است نگرش جدی به مستندسازی شود. توانا تأکید کرد: به ویژه ضروری است تلویزیون به عنوان مجموعه ای بزرگ و ملی نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشد نه اینکه اگر آنتن خالی بود و سریالی نداشتند، به مستند روی بیاورند. در تلویزیون های مطرح دنیا نیز نگاه جدی به مستند وجود دارد و همپای سریال، مستند میسازند. حتی مواردی را سراغ دارم که شبکه های مطرح بر سر خرید فیلم مستند و پخش آن برای اولین بار با هم رقابت داشته اند. این مستندساز با تمجید از مدیریت جدید بر شبکه مستند، ادامه داد: مدیریت پرانرژی و جوان شبکه مستند تلاش میکنند در این مسیر جلو بروند. امیدوارم نگاه حرفه ای در شبکه مستند به این مقوله ادامه داشته باشد. به ویژه که مستندسازان روزهای سختی دارند و پتانسیل و پشتوانه آنها تلویزیون است. از سوی دیگر صبوری و همراهی که شبکه مستند برای ساخت این اثر داشت نیز ستودنی است و امیدوارم همیشگی باشد. چرا که قرار نیست مثلا دو ماه بعد از انعقاد قرارداد، ساخت مستند به پایان برسد. وی افزود: آقای تاجیک از من خواسته بودند «مردی با شلوار جین» در ۳۵دقیقه ساخته شود اما جذابیتهای سوژه باعث شد کار به ۷۵ دقیقه برسد، گرچه میتوانست طولانی تر از این هم باشد و ما برای حفظ ریتم تند حذفیات زیادی داشتیم. توانا در پایان با اشاره به همراهی همکارانش در این اثر و تشکر از آنها، در پایان گفت: امیدوارم روز به روز مستند در رسانه ملی جایگاه خود را پیدا کند و زمان های خوبی برای پخش این آثار درنظر گرفته شود. در ادامه حاضران به تماشای فیلم «مردی با جین آبی» نشستند. سعید رشتیان رییس هیات مدیره انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند، ارد زند رییس و فرزاد توحیدی نایب رییس هیات مدیره انجمن مستند سازان سینمای ایران، معین کریم الدینی، محمود یارمحمدلو، پناه برخدا رضایی، محمد کارت، جواد بزرگمهر، سخا، هادی آفریده، علیرضا حسینی، محمدحسین آیینه، مونا فلاح، ابوالفضل کریمی، حسن نقاشی، مینا مشهدی، محمد جعفری، آذر مهرابی و... از جمله حاضران در این مراسم بودند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]