تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 12 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسافران از حادثه بوئینگ 747 در آسمان تهران می گویند

واضح آرشیو وب فارسی:ایران: گروه شوک: انفجار موتور بوئینگ 747 شرکت هواپیمایی ماهان در آسمان تهران از حوادث کم نظیر به حساب می آید. در این حادثه که صبح پنجشنبه گذشته رخ داد با کنده شدن قسمتی از توربین های موتور هواپیما و سقوط آن در زمین کشاورزی چهاردانگه اسلامشهر، خلبان همه مسافران را به سلامت در فرودگاه مهرآباد به زمین نشاند. یک خلبان باتجربه درخصوص نقص فنی بوئینگ 747 شرکت ماهان به خبرنگار ما گفت: انفجار موتور شماره 4 هواپیمای بوئینگ 747 شرکت ماهان بسیار نادر بوده است. وی افزود: خوشبختانه خلبان این هواپیما یک خلبان باتجربه و بازنشسته شرکت هواپیمایی ایران ایر بود که دو مهندس پرواز کار کشته و فنی متخصص در بوئینگ 747 را به همراه داشت و بعد از حادثه آنها با خونسردی و مهارت توانستند جان 426 مسافر را نجات دهند. وی در ادامه افزود: هواپیمای بوئینگ 747 یک ناو هوایی بسیار خوب بوده و در سال های گذشته در مسیرهای طولانی و برون مرزی مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه بنا بر سیاست های کلی پس از تحریم این هواپیما در مسیرهای کوتاه مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است. این هواپیما دارای 4 موتور است؛ موتورهای شماره یک و 3 به ترتیب در بال سمت چپ و موتورهای شماره 2 و 4 نیز در بال سمت راست قرار گرفته است. در این حادثه قطعات موتور شماره 4 شکسته و به موتور کناری خود ( شماره 2 )برخورد کرده است اما موتور شماره 2 که کنار بدنه قرار دارد کمتر آسیب دیده است. وقتی خلبان متوجه از کار افتادن موتور شماره 4 شده بلافاصله موتور کناری را خاموش کرده و با خونسردی در حالی که موتور شماره 4 در آسمان منفجر شده بود، هواپیمای بوئینگ 747 را با همکاری دو مهندس پرواز باتجربه با سلامت کامل در فرودگاه مهرآباد فرود آورده است. وی افزود: خوشبختانه در این حادثه و نقص فنی کسی آسیب جدی ندیده است و از همه مهمتر اینکه موتور شماره 2 با مهارت خلبان و مهندس خاموش شده است چرا که اگر این کار صورت نمی گرفت امکان انفجار موتور شماره 2 بسیار جدی بوده و می توانست پس از انفجار آسیب های جبران ناپذیری را به بدنه هواپیما وارد کند. این خلبان باسابقه خاطرنشان کرد: هواپیمای بوئینگ 747 گنجایش 170 هزار لیتر بنزین را دارد و این هواپیما می تواند 8 تا 9 ساعت پرواز کند. با این حال این هواپیما در مسیرهای کوتاه برای مصرف سوخت کمتر با میزان بنزین 20 هزار لیتر برای حداکثر 5/2 ساعت سوخت گیری می شود. هر چه سوخت کمتر باشد هواپیما سبک تر و مصرف بنزین نیز کاهش می یابد. بنابراین یکی دیگر از دلایل راحت کنترل کردن این هواپیما سوخت کم آن بوده است. وی افزود: این هواپیما در بندرعباس به همان ظرفیت 20 هزار لیتر دوباره سوختگیری می کرد و به تهران باز می گشت و این شگرد باعث کاهش استفاده از سوخت می شود که مناسب است. داخل هواپیما چه گذشت؟ یک خانم دکتر که از مسافران حادثه هواپیمای بوئینگ 747 است در تماس با شوک روزنامه ایران گفت: «من یک دندانپزشک هستم و بارها مسافرت های هوایی به داخل و خارج کشور داشته ام اما در این پرواز صحنه های باورنکردنی دیدم.» وی افزود: وقتی هواپیما به پرواز درآمد دقایقی نگذشته بود که صدای مهیبی شنیدیم مانند کنده شدن و اصابت یک شیء به شیء دیگر، همه مسافران نگران شدند و همزمان شخصی با رنگی پریده نزد میهمانداران مستقر در جلوی هواپیما رفت و بعد همگی به تکاپو افتادند. فهمیده بودیم هواپیما در حال چرخیدن به سمت تهران است اما خلبان هیچ حرفی نمی زد و همین باعث شده بود ترس ناشی از توهمات بیشتر شود. این خانم دکتر گفت: به میهماندارها التماس کردم تا خلبان حرفی بزند و گفتم که این حق مسافران است در جریان قرار گیرند اما وی کوچک ترین حرفی نزد، وقتی رفتارهای شتابزده خدمه را می دیدیم بیشتر می ترسیدیم فقط می دیدیم هواپیما به سمت تهران بازگشته و احتمال می دادیم چرخ هایش جدا شده است و حالا بدون چرخ فرود خواهد آمد. همین تصورات وحشتمان را بیشتر کرد، من که می دیدم حالم بد شده است و افت فشار پیدا کرده ام از میهماندار خواستم مقداری آب و نمک درست کند، می شد با کمی آموزش فهمید که چگونه می شود سرم درست کرد مقداری آب، نمک و شکر اما حرفی که میهماندار زد عجیب تر بود او گفت که نمک نداریم، کپسول اکسیژن خواستم و بدتر و تأسف بارتر اینکه کپسول اکسیژن خالی بود، بالاخره خلبان توانست هواپیما را با شدت برخورد زیادی فرود بیاورد و تنها لحظاتی قبل از فرود بود که خلبان اعلام کرد در حال فرود در مهرآباد است. وقتی هواپیما از حرکت ایستاد هیچ آمادگی ای در فرودگاه نبود و بعد از پیاده شدن همه مسافران، تازه تکنیسین اورژانس داخل هواپیما شد، من ساعت 10 به بعد بود که به بیمارستان رسول اکرم(ص) انتقال یافتم و در پرونده پزشکی ام است که مردمک چشمانم گشاده شده است یعنی از مرگ برگشته ام. تا شب در بیمارستان بودم اما یکی از مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان سراغم را نگرفتند. وی در پایان گفت: اگر فرود هواپیما موفقیت آمیز بود؛ اما مدیریت داخل هواپیما اسفبار بود، حتی یک ویتامین ب6 نداشتند تا به من بدهند، من از سفر جا ماندم و همه برنامه هایم به هم ریخت، هنوز تأثیرات مخرب این پرواز روی من تأثیر گذاشته و اگر در آن شرایط خلبان کوتاه حرف می زد و می گفت وضعیت بحرانی نیست چنین اتفاقی نمی افتاد. سعید بیابانکی که اولین پیام را پس از فرود اضطراری هواپیمای ماهان در فرودگاه مهرآباد در شبکه های اجتماعی گذاشت، در این باره گفت: پرواز ما به مقصد بندرعباس ساعت 30/6 صبح پنجشنبه 23 مهر بود. وقتی مقدمات پرواز آماده شد و ما سوار شدیم هواپیما تا ساعت 7 حرکت نکرد. بعد از نیم ساعت خلبان با پوزش از مسافران علت تأخیر را تخلیه بار یک مسافر جا مانده اعلام کرد. با وجود این پس از رفع مشکل، هواپیما از زمین برخاست و شروع به اوجگیری کرد. وی ادامه داد: چند دقیقه ای نگذشته بود و به اصطلاح هواپیما هنوز در وضعیت استیبل قرار نگرفته بودکه ناگهان صدای مهیب انفجار را از سمت راست شنیدیم و هواپیما تکان شدیدی خورد. من در ردیف 45 و تقریباً روی بال نشسته بودم و یک میهماندار مرد ردیف پشتی ام نشسته بود. صدا داخل هواپیما آنقدر شدید بود که فکر کردیم هواپیما را با راکت زده اند. در همین لحظه میهماندار هواپیما از جا بلند شد و پس از اینکه از شیشه بیرون را نگاه کرد با رنگ و روی پریده در پاسخ به مسافران گفت چرخ ها درست جمع نشده و بسرعت به سمت کابین دوید. بیابانکی که در زمان گذاشتن پیام حتی نمی دانست چه اتفاقی افتاده، افزود: 8-7 دقیقه در بی خبری گذشت تا اینکه همان میهماندار برگشت و اعلام کرد به دلیل نقص فنی به مهرآباد برمی گردیم. در آن لحظات هواپیما اصلاً تعادل نداشت و مانیتوری که در هواپیما بود خط افق را شیبدار نشان می داد. چند ثانیه بعد هواپیما دور زد و در مدت 45 دقیقه و شاید 10 بار مسیر دایره ای شکلی را در فاصله نه چندان زیاد از زمین طی کرد. یک ربع به 8 بود که صدای خلبان را شنیدیم و اعلام کرد به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری هستیم. هواپیما در لحظه رسیدن به باند در بی تعادلی بود و مدام به سمت خاکی می رفت اما خلبان با مهارت آن را به وسط باند کشاند و در یک لحظه با برخورد شدید چرخ ها به زمین، متوقف شد. در آن لحظه خیلی از محفظه های بار مسافران و حتی محفظه های ماسک اکسیژن باز شدند و روی سر مسافران ریخته شدند. مسافران که مطمئن شدند سالم به زمین رسیدند صلوات فرستادند و برای خلبان کف زدند. وی مدیریت بحران خدمه پروازی هواپیمای ماهان را تحسین کرد و گفت: ما 15-10 دقیقه بعد از فرود اجازه خروج پیدا کردیم اما در این مدت اجازه گرفتن فیلم و عکس را به ما نمی دادند. ما در مدتی که در هواپیما بودیم به خاطر مدیریت خدمه دچار هیجان و استرس زیادی شدیم و تنهاوقتی از پرواز پیاده شدیم با دیدن کامنت های زیر پیامم و تلفن دوستان و اصحاب رسانه تازه متوجه موضوع شدم. وی گفت: یکی از مسافران که اطلاعات پروازی داشت، می گفت هواپیما برای خالی کردن بنزین این چند بار دور زده است تا از آتش سوزی جلوگیری کند اما تعجب من تنها از یک چیز است که چرا تکنیسین های پروازی این مشکل را پیش از پرواز متوجه نشده بودند چون اگر این اتفاق در ارتفاع بیشتری می افتاد مشخص نبود چه حادثه ای رخ می داد. ما تا ساعت 11 در فرودگاه ماندیم و سپس با دو فروند ایرباس به سمت بندرعباس رفتیم. شاهدانی از زمین محسن و میثم فرجی دو برادری هستند که در نزدیکی محدوده سقوط قطعه هواپیما مغازه داشته و نخستین تماس را پس از سقوط با برج مراقبت مهرآباد گرفتند. یکی از برادران به شوک گفت: ساعت حدود 7 بود که صدای انفجار مهیبی را شنیدیم. با توجه به اینکه چند لحظه قبل هواپیما از بالای سرمان رد شده بود بیرون رفتیم و سقوط قطعه ای همراه با دود را از هواپیما دیدیم. وی ادامه داد: بلافاصله با فرودگاه مهرآباد تماس گرفتیم و بعد از اینکه پاسخ دهنده را مجاب کردیم که قصد مزاحمت نداریم با برج ارتباط گرفتیم. بعد از گزارش چند بار برج مراقبت و هواپیمایی ماهان تماس گرفتند و قرار شد تیم عملیاتی برای شناسایی شیء به محل بیایند. نخستین تماس ما 7:30 صبح بود اما تا رسیدن اکیپ شناسایی 3 ساعت طولکشید. ما فقط توانستیم از لحظه سقوط شیء عکس بگیریم و خوشحالیم این اتفاق تلفات جانی نداشته است.

یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴

پربازدیدترینها
طراحی وب>

صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید