واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۴
دبیر بخش ایران جشنواره بینالمللی تئاتر «هایفست» ارمنستان، پس از اتمام این جشنواره ضمن اظهار رضایت از اجرای گروههای ایرانی این جشنواره، به نداشتن ارتباط بینالمللی مناسب گروههای ایرانی اشاره کرد. "آلبرت بیگجانی" در گفتوگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن ابراز امیدواری برای حضور فعالتر گروههای تئاتر ایرانی در این فستیوال بینالمللی، گفت: درست است که الان هم تعداد نمایشهای ایرانی در «هایفست» کم نیست، ولی باز هم امیدوارم که کارهای بیشتر، قویتر و باکیفیتتری از گروههای ایرانی شاهد باشیم. بیگجانی که مسئول انتخاب آثار ایرانی این جشنواره هم هست، ادامه داد: از انتخاب خودم راضی و از اجراهای گروههای نمایش ایرانی هم تشکر میکنم. او در خصوص اجراهای گروه تئاترهای ایرانی این جشنواره گفت: گروه نمایشهای ایرانی چهار اثر در بخش اصل جشنواره و چهار اثر دیگر در بخش جنبی داشتند که از میان آنها دو سه اثر که برای شهرستانهای میناب، اراک و... بودند اجرایی بهتر از اجرای ایرانشان داشتند و با کارشان مرا سورپرایز کردند! دبیر بخش ایران جشنواره بینالمللی تئاتر «هایفست» اضافه کرد: دو کار فرم و یک کار درام هم از تهران داشتیم که هر سهی آنها در پایان با تشویق حضار روبهرو شدند. او با بیان اینکه «کارهای ایران جایگاه خود را در جشنواره پیدا کردهاند»، گفت: اجرای گروههای ایرانی مخاطبان خاص خودش را دارد و ما نه تنها هیچوقت با سالن خالی اجرا نکردهایم بلکه همیشه سالن نمایش برایمان پر شده است. بیگجانی در توضیح بیشتر مخاطبان جشنوارهی «هایفست» خاطرنشان کرد: مخاطبی که این جشنواره دارد، منتقد است، زیرا آمده است که به تماشای کار خوب بنشیند؛ به همین دلیل اگر کاری خوب نباشد سالن را ترک میکنند و اگر از کاری راضی باشند با تشویقهایشان سالن را روی سرشان میگذارند! و من در اجرای گروههای ایرانی به ندرت دیدم که کسی سالن را ترک کند. او با اشاره به دیدگاه مخاطب خارجی به آثار ایرانی، گفت: خیلی از مخاطبان خارجی که به تماشای آثار ایرانی میآیند، میگویند «آمدهاند تا ببینند ایرانیها با توجه به محدودیتهایی که دارند، چگونه و با چه خلاقیتی میخواهند صحنهی موردنظر خود را به نمایش درآورند؟» و دیدن خلاقیتی که ایرانیها در نشان دادن مسائلی که محدودیتهایی در نشان دادنش دارند، برایشان جالب است. این عضو هیات انتخابی جشنواره در خصوص دستاوردهای این جشنواره برای گروههای تئاتری تصریح کرد: حتی اگر گروههای ایرانی فرصت اجرای عمومی در ارمنستان را پیدا نکنند، بودنشان در این جشنواره مطمئنا بر حضورشان در جشنوارههای خارجی تاثیرگذار خواهد بود. بیگجانی در بخش دیگری از سخنانش به نقاط ضعف گروههای ایرانی هم در این فستیوال بینالمللی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که در این فستیوال افراد زیادی از کشورهای خارجی غیر از ارمنستان هم شرکت میکنند، گروههای ایرانی متاسفانه با روابط بینالملل ضعیفی در این جشنواره حاضر میشوند. مانند اینکه آنها اغلب بروشور و کاتالوگ برای معرفی کارشان ندارند و یا سیدیهایی که از کار خود میآورند کافی نیست؛ و همچنین آنها شخصی را که به زبان انگلیسی و شبکههای مجازی تسلط داشته باشند که بتواند با دنیا ارتباط برقرار کند، ندارند. او با بیان اینکه «هایفست» امسال در همهی بخشها بسیار پربارتر از سالهای دیگر بود، تصریح کرد: امسال به دلیل همزمانی نمایش آثار کشورهای اتریش، گرجستان، ایران و... اگر قصد دیدن آثار خوب جشنواره را داشتید، در بهترین حالت روزانه دو، سه کار خوب را از دست میدادید. دبیر بخش ایران جشنواره بینالمللی تئاتر «هایفست» ادامه داد: سه سال است که این جشنواره به دلیل زیاد و متنوع بودن آثار ایرانی، بخشی مجزا برای کشور ایران دارد که این بخش برای کشورهای دیگر به وجود نیامده است. آلبرت بیگجانی در پایان اظهار کرد: امیدوارم مسئولین جشنوارههای ایرانی هم ارتباط با ارمنستان را مد نظر داشته باشند و گروههای تئاتر ایرانی بدانند که من همیشه برای دیدن آثار یا سیدیهایشان بدون هیچ پیشداوریای در خدمتشان هستم. به گزارش ایسنا، سیزدهمین جشنوارهی بینالمللی هنرهای نمایشی «هایفست» که امسال میزبان 58 نمایش از 24 کشور است، از 9 تا 16 مهرماه (هفتهی اول اکتبر) با حضور 9 گروه تئاتر از ایران در شهر ایروان ارمنستان برگزار شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]