محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831352561
آشنایی با صنعت سینمای جهان (3)
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: وقتی «لورل - هاردی» پا به میدان گذاشتند
آشنایی با صنعت سینمای جهان (3)
«مترو گلدوین مایر» دقیقا در سالهایی که رکود اقتصادی بر غرب حاکم بود توانست سر پا بایستد و ستارگانی چون لورل و هاردی و آثار مهمی چون «جادوگر شهر از» و «بر باد رفته» را خلق کند.
خبرگزاری مهر: «مترو گلدوین مایر» دقیقا در سالهایی که رکود اقتصادی بر غرب حاکم بود توانست سر پا بایستد و ستارگانی چون لورل و هاردی و آثار مهمی چون «جادوگر شهر از» و «بر باد رفته» را خلق کند.
مترو گلدوین مایر یا به اختصار «MGM» یکی از قدیمی ترین استودیوهای نیمه بزرگ یا مینی- ماژور در هالیوود است که در بخش نخست این گزارش مروری بر تاریخ شکلگیری آن داشتیم و در ادامه روند فعالیت این کمپانی در دهه ۴۰ قرن پیش را بررسی کرده و تاریخ این غول فیلمسازی را ورق میزنیم.
۱۹۳۰؛ یک دهه صدرنشینی
با افزوده شدن صدا به فیلم ها در اوایل دهه ۳۰ میلادی انقلاب بزرگی در صنعت سینما رخ داد. میلیون ها دلار صرف بازسازی و تجهیز سالن های سینما شد و بسیاری از ستاره ها که نخواستند و یا نتوانستند با این موج جدید کنار بیایند از صحنه حذف و با ستاره های جدید جایگزین شدند.
مترو گلدوین مایر نیز با وجود آن که یکی از آخرین کمپانی های بزرگی بود که به این ورطه وارد شدند، اما نهایت استفاده را از این فرصت برد.
نوای برادوی (۱۹۲۹) اولین فیلم موزیکال مترو گلدوین مایر و اولین فیلم ناطقی است که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شده است. فیلمی که تاثیر عمیقی بر ژانر فیلم های موزیکال بعد از خود گذاشت و بعضی ترانه هایش همچون « You Were Meant For Me» برای همیشه ماندگار شد.
«نوای برادوی» همچنین اولین فیلم موزیکال است که در آن از تکنیک فیلمبرداری رنگی تکنی کالر « Technicolor» استفاده شده است. مفهومی که برای علاقه مندان سینما چیزی بیشتر از یک اصطلاح تکنیکی است. تکنی کالر که قدیمی ترین شیوه ی فیلمبرداری رنگی نیز محسوب می شود یادآور دوران مهمی از تاریخ سینما است.
دوره ای که کمپانی های بزرگ هر کدام برای ساخت فیلم های رنگی کلاسیک خود شیوه ای مخصوص داشتند تا اینکه این سیستم به عنوان شیوه ای کامل و دقیق و البته بسیار گرانقیمت در میان کارگردانان بزرگ سینما مطرح شد.
رکود بزرگ؛ فرصتی طلایی
این دوران مصادف شد با سقوط آزاد شاخص های بورس و آغاز طولانیترین و گستردهترین بحران اقتصادی قرن بیستم که از آن به دوران رکورد بزرگ یاد می شود اما تیم رویایی مترو گلدوین مایر از این تهدید یک فرصت ایده آل ساخت.
آن ها می دانستند مردمی که جیب هایشان خالی شده، علاقه مند به تماشای چه چیزی هستند و بهترین استعدادها و عوامل فنی خود را صرف ساخت موزیکال های شاد و شنگول و کمدی های حرفه ای و پرخرج و بسیاری فیلم های درخشان دیگر کردند.
سیاستی که باعث شد آنها رکورد فروش خود در دهه ۳۰ را هر سال جابه جا کنند و با ۵۰ فیلمی که هر ساله روانه سینماها کردند بیش از هر کمپانی دیگری ستاره سازی کنند.
آنا کریستی (۱۹۳۰)، زن مطلقه (۱۹۳۰) و هورن بازرگان (۱۹۳۱) -که اولین فیلم غیر مستندی بود که در آفریقا فیلمبرداری شده بود- همگی فیلم های موفق و پرفروشی بودند که بزرگان سینما در آنها دنیای سینمای ناطق را تجربه می کردند.
یکی از بزرگترین ستاره های سینما در همین دوران پا به صحنه گذشت. «کلارک گیبل» در فیلم روح آزاد (۱۹۳۱) و در نقشی فرعی به عنوان یک گانگستر چنان بازی تاثرگذار و درخشانی از خود به جا گذاشت که تا ۶ سال بعد در نظرسنجی های ملی عنوان «پادشاه هالیوود» را در اختیار داشت و تا پایان دوران حرفه ایش نقشِ یک فیلم های سینمایی را بر عهده داشت.
اما نمونه شاخص این سال ها، گرند هتل (۱۹۳۲) است؛ اولین فیلمی که تمامی گروه بازیگران آن ستاره های سینما بودند. ستاره هایی چون «جان باریمور»، «جوان کرافورد» و «گرتا گاربو» -ستاره سرشناس سوئدی هالیوود - که دیالوگ می خواهم تنها باشم «I want to be alone» او در این فیلم یکی از ۱۰۰ دیالوگ برتر تاریخ سینما به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا است.
«گرند هتل» همچنین تنها فیلم در تاریخ است که جایزه اسکار بهترین فیلم را برده بدون آن که در هیچ بخش دیگری نامزد شده باشد.
یکی از عوامل درخشش مترو گلدوین مایر در این سال ها، حضور «ایروین تالبرگ» به عنوان سرپرست بخش فیلمسازی بود. مردی که علی رغم سن کمش مهارت عجیبی در انتخاب بهترین فیلمنامه ها، بهترین بازیگران و بهترین عوامل فنی را داشت و با استعداد ذاتیش در پولسازی به مرد عجایب مشهور شده بود.
تالبرگ و همسرش «نورما شیرر» - یکی از سرشناس ترین بازیگران زن هالیوود- نمادی از یک زوج ایده آل در هالیوود بودند، اما خوشبختی آنها دوامی نداشت چراکه در ۱۹۳۶ سلامت جسمی تالبرگ رو به وخامت رفت و در نهایت در ۳۷ سالگی زندگی را ترک گفت.
خاطره تالبرگ با ساختمان بزرگی که در مترو گلدوین مایر به نام و یاد او ساخته اند زنده نگه داشته شده است.
تالبرگ در دوران حیاتش رمان های ادبی زیادی را برای ساخت اقتباس های سینمایی انتخاب کرد.
فیلم هایی چون شورش در بونتی(۱۹۳۵) به کارگردانی «فرانک لوید» و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال، خاک خوب (۱۹۳۷)، ناخداهای دلیر(۱۹۳۷) و به یاد ماندنی ترین آن ها، ماری آنتوانت(۱۹۳۸) که فیلمی بر اساس رمانی از « اشتفان تسوایگ» درباره ماری آنتوانت واپسین ملکه پیش از انقلاب کبیر فرانسه است و آخرین پروژه تالبرگ محسوب می شد و پس از مرگ او به نمایش درآمد.
همسر او نورما شیرر با وجود تالمات ناشی از مرگ شوهرش به نقش خود در فیلم وفادار ماند تا یکی از گرانترین فیلم های دهه ۳۰ ساخته شود.
بعد از مرگ تالبرگ، مدیر عامل کمپانی «لوئیس مایر» هدایت کار را بر عهده گرفت و کمپانی را بیش از پیش به ساخت فیلم های با کیفیت متعهد ساخت.
در دهه ۳۰ مترو گلدوین مایر علاوه بر تولیدات خود پخش مجموعه ای از فیلم ها ومجموعه های کوتاه استودیوی «Hal Roach» را نیز بر عهده داشت.
فیلم هایی عمدتا کوتاه و کمدی که شاخص ترین و سودآورترین آنها «لورل - هاردی» بود. مجموعه ای کمدی با بازی «استن لورن» و «الیور هاردی» که یکی از تاثیرگذارترین زوج های کمدی جهان را ساختند و تقلیدهای زیادی در دنیا از روی آنها ساخته شد که نمونه ایرانی با نام مجموعه «چاق و لاغر» در اذهان ما ماندگار شده است.
و سرانجام رویاسازان به بهشت می روند
اما بی شک طلایی ترین دوران مترو گلدوین مایر در تمام طول تاریخش در ۱۹۳۹ میلادی به وقوع پیوست.
زنان (۱۹۳۹) - با بازی بیش از ۱۳۰ زن بدون حضور حتی یک بازیگر مرد- خداحافظ آقای چیپس (۱۹۳۹) - که در رتبه ۷۲ بهترین فیلم های انگلیسی زبان به انتخاب بنیاد فیلم انگلستان جای دارد - و بی تجربه ها (۱۹۳۹) که یکی از ده فیلم پرفروش آن سال بود همگی مقدمه ای برای دو اتفاق بزرگ بودند.
موزیکال فانتزی جادوگر شهر اُز (۱۹۳۹) به کارگردانی «ویکتور فلمینگ» اقتباسی بسیار موفق از کتابی به همین نام نوشته «ال. فرانک باوم» بود. داستانی درباره دختر کوچکی به نام دوروتی و سگش توتو که خانه شان توسط باد به سرزمین از برده می شود و ماجرای همراهی او با مترسکی که مغز ندارد، آدم آهنیای که قلب ندارد و شیر بزدلی که شجاعتش را از دست داده برای پیدا کردن جادوگر نیکوکار شمال تا با کمک او به خانه بازگردد.
«جادوگر شهر از» که یکی از گرانترین پروژهای مترو گلدوین مایر بود با ۲۲ میلیون دلار فروش در گیشه درخشید و به لیست بهترین فیلم های تاریخ سینما راه یافت و به یکی از نمادهای فرهنگ آمریکا تبدیل شد و به عنوان اثری با تاثیرات برجسته فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناسانه در کتابخانه کنگره آمریکا ثبت شده است.
اما حتی درخشش جادوگر شهر اُز زیر سایه ستاره بزرگتری قرار گرفت.
این ستاره فیلم رمانتیک، تاریخی و حماسی بر باد رفته (۱۹۳۹) بر اساس کتابی جاودان به همین نام نوشته «مارگارت میچل» بود که برای خلق این کتاب جایزه ادبی پولیتزر را از آن خود کرده بود.
«ویکتور فلمینگ» که جادوگر شهر اُز را هم او کارگردانی کرده بود هدایت این فیلم را بر عهده داشت. «بر باد رفته» با بازی جاودان «کلارک گیبل» در نقش رت باتلر و «ویوین لی» در نقش اسکارلت اوهارا روایت عشق یک دختر جنوبی در خلال جنگ داخلی آمریکا را به تصویر میکشد.
فیلم با تاخیرها و مشکلات زیادی مواجه شد و تنها در یک مورد تولید آن دو سال برای به خدمت گرفتن کلارک گیبل و مصاحبه با ۱۴۰۰ زن برای نقش اسکارت اوهارا متوقف ماند. ولی همه ی این مصائب با اکران فیلم به فراموشی سپرده شد.
چرا که فیلم جای خود را به سرعت بین مردم و منتقدان باز کرد، ده جایزه اسکار دریافت کرد و به لیست بهترین آثار سینمایی راه یافت و از همه مهم تر مردم برای دیدن آن در جلوی سالن ها سینما صف کشیدند و رکوردی افسانه ای در گیشه به جا گذاشته شد.
«بر باد رفته» در سال ۱۹۳۹ با تنها ۴ میلیون دلار بودجه ساخت بیش از ۳۹۰ میلیون دلار فروش کرد تا عنوان پر فروش ترین فیلم تاریخ صنعت سینما تا به امروز را در اختیار داشته باشد.
این فیلم با احتساب تورم و به ارزش امروز چیزی بیشتر از سه میلیارد و چهار صد و چهل میلیون دلار فروش کرده است و بالاتر از فیلم هایی چون آواتار، جنگ ستارگان و تایتانیک قرار گرفته است.
«بر باد رفته» نمادی از عصر پر افتخار و غرش شیر مترو گلدوین مایر در دهه ۳۰ آمریکا است. تنها کمپانی فیلمسازی که در دوره رکود اقتصادی آمریکا سودده بود و زیر مجموعه های خود را گسترش داد.
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : سینمای ایران هم پای سینمای جهان گام به گام پیشرفت کرده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران هم پای سینمای جهان گام به گام پیشرفت کرده است ایرنا-اصفهان-وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به تحولات سینمای ایران و کسب افتخارات جهانی گفت سینمای ایران از 80 سال قبل تا به امروز هم پای سینمای جهان گام به گام پیشرفت کرده است به گزارش ایآشنایی با انیمیشنهای روز دنیا/۸ «بلال» انیمیشنی که ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامید/ تلاش شبانهروزی ۱
آشنایی با انیمیشنهای روز دنیا ۸بلال انیمیشنی که ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامید تلاش شبانهروزی ۱۰۰ متخصص از ۲۲ کشور جهانانیمیشن سه بعدی بلال که اخیرا اکران شده است توسط ۱۰۰ متخصص بینالمللی از جمله عوامل سه گانه سینمایی ارباب حلقهها طی حدود ۱۰ سال ساخته شده است به گزارش خبراکبرعبدی: سینمای ما کاباره که نیست |اخبار ایران و جهان
اکبرعبدی سینمای ما کاباره که نیست اکبر عبدی گفت با بسته شدن سینما در ایامی که عزاداری است موافق نیستم سینما کاباره نیست فیلمهایمان مانند آثاری چون تایتانیک نیستند میتوانیم فیلمهای مناسبی را که داریم به نمایش بگذاریم و سینماها را تعطیل نکنیم کد خبر ۵۳۸۰۰۰ تاریخ انتشامحمدرضا عباسیان: جشنواره فیلم محمد(ص) پیامبر صلح نیاز سینمای ایران و جهان اسلام
محمدرضا عباسیان جشنواره فیلم محمد ص پیامبر صلح نیاز سینمای ایران و جهان اسلاممحمدرضا عباسیان گفت به سهم خودم از هیچ تلاشی برای برگزاری بهتر و باشکوهتر جشنواره بینالمللی فیلم محمد ص پیامبر صلح دریغ نخواهم کرد این درشرایطی است که وهابیون سرمایهگذاریهای هنگفتی روی سینما و تلوسینمای ایران همپای سینمای جهان گام به گام پیشرفت کرده است
اصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت سینمای ایران از 80 سال قبل تا به امروز هم پای سینمای جهان گام به گام پیشرفت کرده است علی جنتی در اولین جشن سینمای اصفهان در سینما ساحل این شهر با اشاره به تحولات سینمای ایران و کسب افتخارات جهانی افزود این پیحال و آینده صنعت خودرو ایران با 4 اصل جهانی مقایسه شد
از صنعت خودروسازی به دلیل ایجاد تحرک در زنجیره صنایعی چون پلاستیک فولاد چرم لاستیک شیشه و به عنوان لکوموتیو صنعت یاد می شود از سوی دیگر تولید محصول نهایی خودرو یک زنجیره قطعه ساز را تغذیه می کند که تا مدت ها پس از تولید محصول نهایی این روند ادامه دارد اشتغالزایی بالاکسب رتبه سوم جهانی مسابقات «کمیکار» استرالیا از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
خبرگزاری میزان- تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور در مسابقات کمیکار 2015 استرالیا موفق به کسب رتبه سوم جهانی شد به گزارش گروه اجتماعی میزان حسین غفاریان سرپرست تیم کمیکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به برگزاری مسابقات جهانی کمیکار 2015 در استرالیا گفت در این مسابقات که اآشنایی با بزرگ ترین استخر جهان + عکس
به گزارش تهران پرس استخر هتل زیبای سن آلفونسو دل مار San Alfonso del Mar در کنار سواحل جنوبی شیلی واقعا تماشایی است این استخر که در یکی از شهرهای پررفت و آمد شیلی به نام آلگاروبو Algarrobo واقع شده لقب بزرگترین استخر جهان را از آن خود کرده است این استخر شیک و زیبا حدود یکقاچاق آدامس، دشمن اصلی خودکفایی این صنعت |اخبار ایران و جهان
قاچاق آدامس دشمن اصلی خودکفایی این صنعت بازار آدامس ایران یکی از بزرگترین بازارها در منطقه خاورمیانه است که بخش عمده آن در اختیار محصولات وارداتی می باشد نظر به احداث کارخانه ماسترفوده در کنار کارخانجات موجود داخلی می توان ادعا کرد که ظرفیت های کافی برای تولید داخلی این محصولطرح خصوصیسازی شهرکهای صنعتی تصویب شد |اخبار ایران و جهان
طرح خصوصیسازی شهرکهای صنعتی تصویب شد کد خبر ۵۳۸۵۱۴ تاریخ انتشار ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱ ۰۵ - 11 October 2015 رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت در جلسه امروز این کمیسیون کلیات طرح خصوصیسازی شهرکهای صنعتی به تصویب رسید سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها