تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805804163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت عربستان بايد در برابر زائران مفقود شده ايراني پاسخگو باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۱۹ب.ظ)
دولت عربستان بايد در برابر زائران مفقود شده ايراني پاسخگو باشد موج - سرپرست هيات ايراني اعزامي به عربستان با اشاره به تعدادي از حجاج مفقود شده در حادثه منا گفت: دولت عربستان بايد در برابر زائران مفقود شده ايراني پاسخگو باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، در ادامه سفر سيد حسن هاشمي و هيأت همراه به قم و ديدار با علما، پيش از ظهر امروز در دفتر حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي حضور يافتند و با ايشان ديدار و گفت و گو کردند.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي در ديدار با آيت الله العظمي مکارم شيرازي با اشاره به مخالفت‌هاي دولت عربستان جهت صدور رواديد براي مقامات ايراني در سفر به اين کشور گفت: مخالفت‌ها به حدي بود که حتي اينجانب در بدو ورود به عنوان يک زائر در عربستان حضور پيدا کردم نه به عنوان وزير و نماينده دولت جمهوري اسلامي.
سيدحسن هاشمي با اشاره به تعطيلات دو هفته اي عربستان در زمان مراسم حج گفت: حادثه منا زماني رخ داده که ايام مصادف بود با تعطيلات در عربستان که مقامات سعودي يا در خارج از کشور حضور داشتند يا مشغول انجام اعمال بودند.

تسهيل انجام فريضه حج با فتاواي مراجع
سرپرست هيات ايراني اعزامي به عربستان با بيان اين که تا چند روز آينده تعدادي ديگر از جانباختگان ايراني به کشور منتقل مي‌شوند، تاکيد کرد: دولت عربستان بايد در برابر مفقودان ايراني پاسخگو باشد.
وي با اشاره به بي تدبيري مقامات عربستان در مراسم حج امسال خاطرنشان کرد: بي کفايتي مقامات سعودي در اداره اين مراسم مشهود بود و از اين رو بايد درس‌هاي بسيار از اين حادثه براي سال‌هاي آينده گرفت.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي با ابراز خرسندي نسبت به فتاواي آيت الله العظمي مکارم شيرازي در مورد رمي جمرات عنوان کرد: امکان طواف در طبقات دوم و سوم سازه جديد مسجد الحرام به ايجاد نظم در مراسم حج کمک کرده است.

ايران در انتقال پيکر جان باختگان پيشگام ساير کشورها بود
آيت الله العظمي ناصر مکارم شيرازي نيز در اين ديدار با بيان اينکه سفر وزير بهداشت موجب رفتار آبرومندانه و تسريع در انتقال پيکرهاي جان باختگان شد، از دولت خواست براي تسکين آلام خانواده جان باختگان آنان را در رديف شهدا قرار دهد و همچنين خانواده‌ها را به دفن پيکرهاي باقي مانده در مکه تشويق کرد.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي در اين ديدار با تقدير و تشکر از وزير بهداشت عنوان کرد: شما نهايت فداکاري را در اين هواي گرم داشتيد.
کار شبانه روزي در اين شرايط جاي تقدير دارد به گونه اي که اين اقدامات منجر به رفتار آبرومندانه با پيکر جان باختگان شد.
ايشان با اشاره به روند طولاني انتقال پيکر حجاج جان باخته به کشور تصريح کرد: عزاي دوم صاحبان عزا، نرسيدن پيکرها به دست خانواده‌هايشان است. البته در ميان تمام مسلمانان جهان، ايران در انتقال جنازه‌ها پيشگام بود. اين بيانگر ارزشي است که براي هموطنان خود قائل هستيم.
اين مرجع تقليد شيعيان جهان با تاکيد بر اين که زنده و يا پيکر فوت شده هم‌وطن محترم است، عنوان کرد: فلسفه غسل ميت نيز اين موضوع است که پيکر جانباختگان نيز محترم است.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي با ابراز خرسندي از پيام به موقع رهبر معظم انقلاب بعد از حادثه منا خاطرنشان کرد: نظر ما اين است که بي تدبيري در اين حادثه دخيل بوده است تا تعمد. مقامات سعودي نبايد در تعطيلات اين ايام مهم همانند ساير ايام تعطيل رفتار کنند.
آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به اين که در حال حاضر ملت‌هاي مسلمان، عصبانيتي را نسبت به عربستان دارند که ممکن است تبديل به کينه شود، گفت: عربستان اگر عذرخواهي نمي‌کند با صراحت ابراز همدردي کند. در درجه دوم هيئت تحقيق از مراکز بين المللي تشکيل شود تا افراد خاطي مجازات شوند.

لزوم پرداخت خسارت‌ها و تضمين تکرار نکردن چنين حوادثي در حج
ايشان ادامه داد: بايد خسارت‌ها به حادثه ديدگان حجاج و خانواده‌هاي آن‌ها پرداخت شود و تضمين دهند با ايجاد هيئت کارشناسي اين حادثه تکرار نمي‌شود.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي با تاکيد بر اين که عربستان با اين چهار اقدام مي‌تواند از عصبانيت مسلمين کم کند، خاطرنشان کرد: هيچ چيز مهم تر از رفتار صادقانه نيست.

بايد علما تدبيري بينديشند که به محبوبيت حج ضربه وارد نشود
آيت الله العظمي مکارم شيرازي با تاکيد بر اين که برگزار کنندگان مراسم حج در عربستان بايد پيش بيني بدترين شرايط را داشته باشند، عنوان کرد: در حال حاضر موقتاً حالت زدگي از حج ايجاد شده است. اين بر عهده علما است که با سخنان خود تدبيري بينديشند که به محبوبيت حج ضربه نخورد.
ايشان پيشنهاد کرد تا دولت جانباختگان حادثه منا را به عنوان شهيد محسوب کند.

حج جان باختگان کامل محسوب مي‌شود
اين مرجع تقليد تاکيد کرد: هر کسي احرام ببندد و وارد حرم شود اعمال آن‌ها قبول است لذا افرادي که مرحوم شدند حج آن‌ها کامل و نياز به اعمال مجدد نيست.

متلاشي شدن پيکرها روا نيست
آيت الله العظمي مکارم شيرازي با تاکيد بر اين که متلاشي شدن پيکرها روا نيست، عنوان کرد: در صورت بروز اين اتفاق بهتر است پيکرها در همان مکان مقدس دفن شود.
ايشان ادامه داد: همچنين امکان اين وجود دارد که براي افراد گمنام که پيکر آن‌ها منتقل مي‌شود مکاني همانند شهداي گمنام در نظر گرفته شود.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي با اشاره به اين که مطالعه بسياري در مورد رمي جمرات و اعمال حج داشته است، گفت: در اين موضوع، فتواها از يک سو و تدابير مقامات سعودي از سوي ديگر مؤثر است. به طور مثال در صورت وجود مانع، مي‌توان نماز را در قسمت‌هاي دورتر حرم خواند. همچنين اتصال صف نماز را شرط نمي‌دانيم. در مورد طبقات نيز آن‌ها که موازي بيت است مانعي نيست و آن‌ها که موازي بيت نيست در صورت ضرورت همانند وضعيت افراد معلول که از ويلچر استفاده مي‌کنند امکان استفاده وجود دارد.

خدمات وزارت بهداشت قابل تقدير است
آيت الله العظمي مکارم شيرازي همچنين با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در کشور گفت: خدمات وزارت بهداشت قابل تقدير اما نظارت بيشتر نياز است تا بيمارستان‌ها و اطبا به اين که برنامه‌هاي جديدي در حال اجرا است عادت کنند.
اين مرجع تقليد يادآور شد: در صورت نبود نظارت قوي ممکن است اثرات اقدامات از بين برود، لذا در اين صورت مي‌توان به عملي شدن قطعي طرح تحول سلامت اميد داشت














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن