واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صحرایی عنوان کرد
شخصیتهای منفی در داستان دینی برای پرواز نویسنده بیشتر کشش دارند
یک نویسنده گفتن: شخصیت «شبث بن ربعی» را خواندم، دیدم که اتفاقاً ماجراهای این شخصیت داستانی است، خب همین نکته باعث شد که برای اولین بار صحنه عاشورا را از زاویه یک شخصیت منافق برای چند ساعت به مخاطب نشان بدهم.
به گزارش خبرگزاری فارس، اکبر صحرایی از نویسندگان کشور در گفتوگویی پیرامون داستان «درناهای فرات» که در مجموعه داستان «آینه» منتشر شده به نکاتی در ارتباط با داستان دینی اشاره کرده است. راجع به داستان «درناهای فرات» و نحوه شکل گیری آن ابتدا توضیح دهید. صحرایی: در مورد شکل گیری این را عرض کنم که این سعادت نصیب بنده شده که یک داستان را به صورت جدی در حوزه عاشورا و قیام سیدالشهداء کار کنم. البته بنده یکی دو سال بود که در فکر نوشتن یک رمان با این موضوع بودم و حتی مطالعاتم را در همین مورد شروع کرده و حتی فصل هایی را هم نوشته بودم، که با پیشنهاد خوبی که توسط مؤسسه خاکریز مطرح شد و گام خیلی خوبی بود برای شروع کار در این زمینه و بعد از مطالعه راجع به شخصیت پیشنهادی، فرصت را غنیمت شمرده تا عرض ادبی خدمت حضرت امام حسین(ع) داشته باشم. من فکر می کنم با حرکتی که مؤسسه انجام داد، این خاکریز یک تکانی خورد ولی هنوز پا برجاست و ضربههای جدیتری لازم است تا برداشته شود. حالا چرا؟ ما با این سؤال روبرو هستیم که چرا تمام نوشتههای حوزه ائمه و اهل بیت تکراری هستند و خیلی نمیتوانند با مخاطب جوان و نوجوان نسل چهارم ارتباط مؤثر برقرار کنند؟ اولین پاسخ من اشاره به سختیهای کار در این حوزه و نوشتن راجع به شخصیتهای مقدس هست، اتفاقاً یکی از سؤال های ما هم همین بود که از سختی هایی که احتمالاً این کار دارد، برایمان بفرمایید. صحرایی: شما در داستان با یک شخصیت خاکستری روبرو هستید که تضادهای شخصیتی او موجب تعلیق و کشش داستان میشود ولی در مورد شخصیت اهل بیت و شخصیتهای مقدس این مطلب جاری نیست و لذا کار خیلی سختتر است. دومین مطلب در این زمینه برخی نگاههای موجود در مورد اهل بیت و حساسیتهایی که وجود دارد، اجازه نمیدهد که نویسندگان جوان کار را به سمت داستان و رمان ببرند. به دلیل اینکه در داستان و رمان آنچه که به صورت جدی کار میکند تخیل نویسنده است و شما در نوشتن یک داستان بر اساس مطالب تاریخی حتی بعضاً در مورد حواشیاش هم با مشکل و سختگیری روبرو هستید. این میشود که کار کلیشهای میشود و نویسنده جرئت و جسارت نوشتن در این حوزه را ندارد. به اعتقاد بنده ما باید تا جایی که خطوط قرمز ما اجازه بدهد اجازه پرواز به نویسنده بدهیم. وقتی من این شخصیت «شبث بن ربعی» را خواندم، دیدم که اتفاقاً ماجراهای این شخصیت داستانی است و همین نکته که گفتم شخصیتهای منفی بیشتر کشش دارند برای پرواز نویسنده و پرداخت آن، خب همین نکته باعث شد که من بهتر بتوانم این شخصیت را پردازش بدهم و این نکته که برای اولین بار صحنه عاشورا را از زاویه یک شخصیت منافق برای چند ساعت به مخاطب نشان بدهیم هم خودش به جذابیت موضوع افزود. اجازه بدهید راجع به اسم داستان هم توضیح بدهم که من در تحقیقاتی که داشتم راجع به موقعیت جغرافیایی و ویژگیهای زیست محیطی منطقه کربلا، متوجه شدم که رودخانه فرات درنا دارد و همین باعث شد که درناها در داستان حضور پیدا کنند و نام داستان هم به همین عنوان جهت پیدا کند. در مورد شیرینیهایی هم که کار برای اهل بیت و خصوصاً حضرت سیدالشهداء برای هنرمندان دارد توضیحاتی بفرمایید. صحرایی: خب ببینید وقتی کار در مورد یک شخصیت اسوه و محبوب انجام میشود این کار روی خود نویسنده هم اثرات جدی دارد و من وقتی همین داستان 10 -15 صفحهای را می نوشتم واقعاً در مورد خیلی جاها حس خاصی داشتم و به شدت ابعاد بیشتری از این واقعه و از این شخصیتهای نورانی برایم روشن میشد. من فکر می کردم ورود در حوزه ائمه اولاً تأثیرش روی خود نویسنده هست. در پایان اگر نکته خاصی در مورد این مجموعه داستانی «آینه» و یا اصل تولید و نوشتن داستانهای اینگونه دارید، بفرمایید. صحرایی: من گمان میکنم که مؤسسه خاکریز در حد بضاعت خودش کار بسیار خوب و ارزشمندی را انجام داد ولی میتوانند مجموعههای بزرگ و کسانی که دستشان در زمینههای مالی هم باز تر است، عنایت بکنند و تلاش کنند که با کار با نویسندگان حرفهای و تأمین هزینههای تولید آثار فاخر در مورد اهل بیت فضا را برای نویسندگان فراهم کنند که ما هر ساله شاهد آثار بهتر و بیشتری در مورد اهل بیت باشیم. از زمانی که در اختیار ما قرار دادید تشکر می کنیم. انتهای پیام/
94/07/18 - 12:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]