واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فریدون محرابی در گفتگو با مهر:
تئاتر مانند نان شب ضروری است/لذت خواندن آواز دستهجمعی
شناسهٔ خبر: 2928870 - یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶
هنر > تئاتر
فریدون محرابی بازیگر نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی، ابراز امیدواری کرد از طریق تئاتر فرهنگ عمومی جامعه ارتقا پیدا کند. فریدون محرابی بازیگر نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایفای نقش در این اثر نمایشی اینگونه توضیح داد: نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» برگرفته از نمایشنامه «هملت» شکسپیر است که دستمایه های بسیار جذابی برای بازیگر فراهم می کند. این نمایش تا حد زیادی وامدار اثر شکسپیر است اما با شیوه های نمایش ایرانی تلفیق شده و به صحنه می رود. وی با اشاره به اینکه در نگارش متن این نمایش بخش روایت به اثر تزریق شده است، بیان کرد: در حقیقت در اجرای «مجلس انتقام جوبی هملت» از شیوه های نمایش ایرانی همچون نقالی و تکنیک های تعزیه استفاده شده است. این بازیگر با اشاره به اینکه نمایش با تلفیقی از شیوه های نمایش های ایرانی اجرا مى شود، بیان کرد: باید دید مخاطبان تا چه اندازه با این تلفیق ارتباط برقرار می کنند اما معتقدم افرادی که دغدغه نمایش های ایرانی دارند از دیدن این نمایش لذت خواهند برد. در این اثر نمایشی من نقش هملت را بر عهده دارم که به دلیل بهره بردن نمایش از راوی در برخی مواقع مجبور می شوم از شخصیت هملت فاصله بگیرم و در هیات فریدون محرابی برخی اتفاقات نمایش را با مخاطب در میان بگذارم. این بازیگر و کارگردان تاتر درباره اقتباس های مدرن و تجربی برخی از هنرمندان از آثار کلاسیک و تغییراتی که در این راستا در متن اصلی به وجود می آورند، بیان کرد: براى روی صحنه بردن آثار کلاسیک بهتر است که قبل از خلق و استفاده از هر سبک تازه ای تجربه هاى های گذشته را مورد توجه و شناسایی قرار داد. به عنوان نمونه پیکاسو قبل از اینکه سبک «کوبیسم» را خلق کند، سبک های شناخته شده پیش از خودش را تجربه کرده بود و نقاش ماهری به شمار می رفت. در تئاتر نیز به همین شکل است و باید قبل از اقتباس مدرن از آثار کلاسیک، شناخت کاملی از ساختار اصلی این آثار پیدا کرد. اگر چنین شناختی وجود نداشته باشد بازخوانی آثار کلاسیک دچار نقصان می شود مگر اينكه واژه بازنگرى و بازخوانى حذف شود. وی متذکر شد: البته در این زمینه نبايد دچار تكرار شد بلکه بهتر است بسیاری از آثار کلاسیک را با توجه به شرایط و ادبیات روز جامعه مجددا ترجمه و بازنگرى کنیم. به این شکل میتوان اميدوار بود ادبیات کلاسیک ما در اجرا ساختار مناسب ترى پیدا کند و از بی شمار شلختگی در اجرای چنین آثاری جلوگیری می شود. امر آموزش در تئاتر نادیده گرفته میشود محرابی درباره شرایط نامساعدی که در تئاتر وجود دارد، گفت: متاسفانه برنامه خوب و مشخص و سازمان دهی شده ای برای تئاتر نداریم و امر آموزش نیز نادیده گرفته می شود. امروز در تئاتر کشور شرایطی وجود ندارد که مشخص شود چه نمایشی مناسب اجرا در چه مقطع زمانی و چه مکانی است. معتقدم در جامعه ای زندگی می کنیم كه قبل از هر چیز باید فرهنگ رفتاری مان را درست کنیم وگرنه هیچ اتفاقی در زمینه ارتقای فرهنگ و هنر رخ نمی دهد. همچنین باید امیدوار باشیم برنامه ریزان نگاه دقيق تر و متخصصانه ترى به تئاتر داشته باشند. وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: من به همکارانی که در حال حاضر تمرکزشان را روی تئاتر گذاشته اند دست مریزاد می گویم چون این افراد، آدم های بسیار شریف و دوست داشتنی هستند. هنرمندان تئاتر ما در شرایط نامساعدی قرار دارند و اگر شرایط مناسب برایشان فراهم شود مثل خورشید خواهند درخشید. به عقیده من تئاتر مثل نان شب برای ارتقای فرهنگ جامعه ضروری است چون از طریق هنر می توانیم زندگی بهتری را تجربه کنیم. این مساله را در نظر بگیرید که خواندن یک آواز دست جمعی چه شور و شعفی را ایجاد می کند اما ما مردمی هستیم که آواز دسته جمعی كم مي خوانيم و يا نمي خوانيم. نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» دستاورد پژوهش اجرا در راستای مدونسازی و تعریف سیستم نمایشی برای نمایشهای شرقی و ایرانی است. فريدون محرابى، مجید رحمتی، فرزین محدث، ارسطو خوشرزم، لطفالله سیفی، مسعود حجازیمهر، علی عامل هاشمی، مسیح کاظمی، سارا عباسپور و بهاالدین مرشدی بازیگران این نمایش هستند که تا ۲۲ مهرماه در دو نوبت ۱۹ و ۲۰:۴۵ در تالار سایه به صحنه می رود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]