تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798313291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با عوامل فیلم سینمایی «دلتنگیهای عاشقانه»/بخش نخست به «دلتنگی‌های عاشقانه» نمره بیست می‌دهم/ ای کاش روایت فتح پشت کار می‌ایستاد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوی تفصیلی فارس با عوامل فیلم سینمایی «دلتنگیهای عاشقانه»/بخش نخست
به «دلتنگی‌های عاشقانه» نمره بیست می‌دهم/ ای کاش روایت فتح پشت کار می‌ایستاد
رضا اعظمیان گفت: چه اتفاقی افتاده است که جامعه امروزمان جشن طلاق می‌گیرند این فرهنگ حاصل چیست؟! فیلم سینمایی «دلتنگی‌های عاشقانه» نقدی بر متولیان فرهنگی است که تئوری‌های درستی جهت استحکام اجتماعی ارائه نداده‌اند.

خبرگزاری فارس: به «دلتنگی‌های عاشقانه» نمره بیست می‌دهم/ ای کاش روایت فتح پشت کار می‌ایستاد



خبرگزاری فارس-گروه سینما: مدتی است که سینمای دفاع مقدس اتفاق تازه‌ای را به خود ندیده یادش بخیر «آژانس شیشه‌ای» که موج تازه‌ای را به راه انداخت. یادش بخیر رسول ملاقلی‌پور و آثارش که روح جنگ تحملیلی و آدم‌هایش را با سینمای کم بضاعت آن زمان چه زیبا به تصویر می‌کشید. امروز سینمای دفاع مقدس حامی درست درمانی که ندارد فیلم‌هایی هم که ساخته می‌شود آنچنان که باید کیفیت لازم را از نظر محتوا و ساختار ندارند. نمی‌دانم اگر امثال ابراهیم حاتمی کیا را که کم هم هستند از سینمای دفاع مقدس حذف کنیم در این عرصه چند جمله می‌توانیم حرف بزنیم به نظرم در‌‌ همان بابا آب دادش خواهیم ماند. بی‌تعارف از سر دلسوزی می‌گوییم دوستان و مدیران ارزشی که چنگ شهدا را به دل می‌زنید و در مقام سخن شیرین زبانی می‌کنید، آه می‌کشید، خوب گوش کنید؛ در سینمای ما صدای پای شهدا را نمی‌توان شنید. در هفته دفاع مقدس که به تازگی پشت سر گذاشتیم دو فیلم در این عرصه به نمایش در آمد که هر دوی آن‌ها هم به لحاظ اکران و هم به لحاظ کیفیت جای بحث دارند. فیلم سینمایی «دلتنگی‌های عاشقانه» یکی از این آثار است به همین منظور از تهیه کننده فیلم «محمد رضا شرف الدین» و کارگردان «رضا اعظمیان» دعوت کردیم تا با آن‌ها در مورد فیلمشان صحبت کنیم و انتقادمان را با آن‌ها در میان بگذاریم. محمد رضا شرف الدین تقریباً نزدیک به 50 دقیقه دیر در جلسه حضور پیدا کرد در بخش اول گفتگو شاهد صحبت‌های کارگردان هستیم که به شرح ذیل آمده است. _یکی از ایراداتی که می توان به فیلم داشت و بدیهی هم است نوع گریم و بازی میتراحجار در سن نوجوانی همسر شهید مدق است که مصنوعی بود البته تمام ایراد به بازیگر وارد نیست گریم مهم ترین مسئله است که ضعیف بوده. البته بازی میتراحجار غیر از این بخش در سایر بخش ها دارای حس خوب و البته درستی است. به نظرم یکی از نقاط قوت فیلم بازی درخشان میترا حجار است. اتفاقاً خیلی دوست دارم این بحث باز شود. چیزی که بازیگری کمک می‌کند شخصیت‌پردازی در فیلمنامه است، کارگردانی از دیگر نکاتی است که باید لحاظ شود گریم هم نیز در همین دسته قرار می‌گیرد و به بازیگر بسیار کمک می‌کند. تمام عوامل جمع می‌شوند کهکمک کنند به بازیگر تا به شخصیت فیلم نزدیک شود. متاسفانه در این گاهی مواقع بخش ضعف وجود دارد. چهره‌پردازی را دعوت می‌کنید  بعد متوجه می‌شوید هم زمان در چند پروژه سینمایی دیگر فعالیت دارد که باعث می‌شود تمرکز نداشته باشد. البته از بازیگرانم می‌خواهم دفاع کنم چون باید قبول کرد که خانم حجار در این نقش به خوبی ظاهر شده است اما گریم می‌توانست در سن نوجوانی کمک بیشتری به او کند. *از بازی میترا حجار دفاع می‌کنم البته انگیزه بازیگران نیز کم شده، به طور مثال ده فیلم نامه خوب وجود دارد و تمام آن‌ها به تعداد محدودی بازیگر پیشنهاد می‌شود. مثلاً پرویز پرستویی بازیگری است که 80 درصد فیلم نامه‌ها به او پیشنهاد می‌شود اما اگر ما تعداد زیادی پرستویی در سینمایمان داشتیم این اتفاق نمی‌افتاد. من از بازی میترا حجار دفاع می‌کنم او در بخش گریم بسیار تحمل به خرج داد و اتفاقا به دلیل اینکه سنش پایین‌تر از اینکه هست جلوه کند دو شی را داخل لثه‌های خود در طول فیلمبرداری صحنه تحمل می‌کرد که باعث شده بود لثه‌های این بازیگر زخم شود. به نظرم باید به بضاعت‌مان در بخش‌های مختلف سینما دقت داشته باشیم. _کمی در مورد فیلم نامه توضیح دهید که چقدر از آن مطابق با کتاب شهید مدق است؟ کتاب خاطرات همسر شهید مدق را خواندم و فیلم نامه را بر اساس برداشت آزاد خودم نوشتم تنها یک جلسه با همسر شهید مدق حرف زدم. ببیند من برای فیلم قبلی‌ام چهار سال زمان گذاشتم تا فیلمنامه‌اش را تکمیل کنم در بخش‌های مختلف مشاور داشتم اما واقعاً برای نوشتن این فیلم زمان نداشتم. انگیزه اصلی‌ام از ساخت این فیلم یک مقدار تعلق خاطر بود که داشتم و هم فضایی که بعد از ساخت «کارناوال مرگ» برای من به وجود آمده بود. قبول کنیم که فیلمساز واقعاً محدودیت‌هایی را دارد. این محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد بتواند آنچه را که در ذهن دارد انجام دهد و به تصویر بکشد. دوران زندگی شهید مدق با احساس شروع می‌شود و با عقلانیت تمام می‌شود. _در صحبت‌های خودتان به بخش‌هایی اشاره داشتید همچون گریم و فیلمنامه که در بازی بازیگر تاثیر دارد. گویا عواملی که با شما همکاری داشتند آنچنان که باید با شما هماهنگ نبودند. هنوز هم آنچان که باید قانع نشدیم و فکر می‌کنیم گریم میترا حجار در سن نوجوانی خوب نبوده است. ببنید بگذارید مثالی بزنم مو در گریم تاثیر گذار است و ما از نشان دادن آن معذوریم. وقتی امکان طراحی برای مو را ندارید نمی‌توانید سن بازیگر را پایین بیاورید. * به دلتنگیهای عاشقانه نمره بیست می‌دهم _ جسارتاً نمی‌توانیم این نکته را از شما بپذیرینم به دلیل اینکه سال‌ها است  این مورد در سینمای ایران رعایت می‌شود و بحث جدیدی نیست که عنوان می‌کنید اثار دیگری در این زمینه ساخته شده‌اند که شرایطی مشابه داشتند اما با ابتکاراتی که به دست گرفتند کیفیت کارشان را حفظ کردند. در ضمن شما کتاب مدق را خوانده اید صحنه‌هایی در کتاب برای شما تصویر می‌شود که همسر شهید مدق در خیابان حضور دارد در آنجا حجاب داشته است در این مورد چه چیزی می‌توانید بگویید؟ کارگردان می‌توانید طراحی پلان داشته باشد یا کنشی را در صحنه ایجاد کند. البته در بخشی باید اشاره کنم که سرعت کنش و انتقال حس در بازیگران ما پایین است البته تنها به این دلیل که فرصت ندارند تا بر روی نقش‌شان تحقیق داشته باشند. بگذارید صادقانه حرف بزنیم من شخصاً به این فیلم از نمره صد، بیست می‌دهم. فیلم سینمایی دلتنگی‌های عاشقانه نسبت به هشتاد درصد آثاری که ساخته می‌شود یک سر و گردن بالا‌تر است. البته یکی دیگر از بخش‌هایی که به این فیلم لطمه زده است زمان فیلم است اگر می‌توانستیم قصه فیلم را در صد و بیست دقیقه روایت کنیم موفق‌تر بودیم. البته یکی دیگر از ایراداتی که داریم و به آن توجه نمی‌کنیم بضاعت کم سینمای ما است. تصور کنید تهیه کننده این فیلم که مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دافاع مقدس است نتوانست چند اسلحه کلاش برای استفاده در فیلم تهیه کند این بضاعت سینمای ما است و به ایشان هم ارتباطی ندارد. این اندازه از بهاء دادن باعث شده که بسیاری از صحنه‌هایی را که نیاز داریم از دست بدهیم. _زمانی که کتاب را می‌خوانیم و به انتهایش می‌رسیم چند مسئله برای خواننده تثبیت می‌شود ابتدا مسئله ایثار و مقاومتی است که در روح آن نهفته است به نظر شما در فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» این پیام وجود دارد؟ به نظرم پیامی که اشاره کردید وجود دارد. اما توجه کنید ما دچار تحول اجتماعی عجیبی شدیم. فرشته در فیلم یک دختر بسیار احساسی است و قهرمانش منوچهر است. اما توسط منوچهر یک تحول شخصیتی در فرشته به وجود می‌‌اید. دختر احساسی قصه ما به بلوغ فکری می‌رسد. او سیر کمال را طی می‌کند. فرشته در فیلم به مرحله‌ای می‌رسد که مقاومت و ایثار را یاد می‌گیرد. *دلتنگیهای عاشقانه اشک همسر شهید مدق را در آورد _ زمانی که مخاطب فیلم را می‌بیند و از طرفی اطلاع دارد که بر اساس کتابی نوشته شده که زندگی شهید مدق و همسرش را تعریف کرده انتظاراتی داردکه باید آن‌ها بر آورده کرد  از طرفی شهید مدق دارای شخصیت حقیقی است اما شما در صحبت‌‌هایتان گفتید که بر اساس برداشت آزاد خود فیلمنامه را نوشتید به نظرتان این کار به آنچه که باید به مخاطب رسانده شود اشکال وارد نمی‌کند؟ بگذارید این گونه پاسخ دهم زمانی که همسر شهید مدق فیلم را دیدند اشک از جشمانشان جاری شد و گفتند: «من را به سال‌هایی که با منوچهر بودم». ببنید فیلم نامه من یک فیلم نامه زندگی نامه‌ای است. مادر فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» تصمیم به قهرمان سازی نداشتیم. خوشحالم که این فیلم بعد از اکران فیلم سینمایی «عصر یخبندان» و «دوران عاشقی» اکران شد. در این فیلم فرشته مدق به عنوان یک زن همراه شوهرش است و در برابر لحظه‌های سخت مقاومت دارد. فساد اخلاقی در فیلم عصر یخبندان را می‌بینیم و در دوران عاشقی شاهد هستیم که زن از اینکه معشوقه دارد ناراحت نیست از این ناراحت است که یک وارث اضافه شده است غیرت زنانه‌اش تکان نمی‌خورد. *دلتنگی‌های عاشقانه» نقدی است بر متولیان فرهنگی جامعه‌مان/ ای کاش روایت فتح پش این کار می‌ایستاد چه اتفاقی افتاده اس که نسلی که زمان قبل ازانقلاب آموزش دیده این گونه مقاومت می‌کند و این نسلی که زاییده شده، آموزش دیده و تربیت شده نظام جمهوری اسلامی است آنقدر در بین آن‌ها فساد اخلاقی وجود دارد که جشن طلاق می‌گیردند. به نظرم «دلتنگی‌های عاشقانه» نقدی است بر متولیان فرهنگی جامعه‌مان که نتوانستند تئوری‌های درستی را ارائه دهند که در ساختار اجتماعی جهت استحکام آن پیش برویم. این فیلم برای نسل جوان گره گشا است.‌ای کاش روایت فتح پش این کار می‌ایستاد و آن را اکران گسترده می‌کرد. در مورد اقبال فیلم باید بگویم که اگر کم است یکی از دلایلش نبود تبلیغات مناسب است. ممیزی‌های زیادی وجود دارد و ما نمی‌توانیم هر نوع تیزری بسازیم. _واقعاً در بحث تبلیغات نمی‌توان به کسی خرده گرفت ابتدا باید خودتان و عوامل فیلم برای تبلیغات فکری می‌کردید. من باید چه کار می‌کردم. این تهیه کننده در طول فیلم نبوده و حضور نداشته است. عاجزانه خواهش می‌کنم زمان شروع فیلم به اولین نکته‌ای که باید دقت داشته باشند انتخاب تهیه کننده مناسب است. تهیه کننده‌ای که به واسطه حیثیت خودش هم که شده پای کار باسد. اصلاً قرار نیست من با فیلم‌بردارم دعوا کنم یا با گریم بحثی داشته باشم یا به دنبال بازیگر باشم. باورتان نمی‌شود نمی‌خواهم بهانه بیاورم فقط با خود می‌گفتم خدایا این فیلم تمام شود و در میانه راه باز نماند. بروید بپرسید دوسال است که دنبال اکران فیلم هستم.‌ای کاش تهیه کننده فیلم در اینجا حضور داشت و از خود دفاع می‌کرد. وی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود چرا باید آنقدر کار قبول کند که به بخشی از کار‌هایش نرسد. دوستان به من گفتند تهیه کننده معرفی کنید من هم منوچهر محمدی و سید جمال ساداتیان که گفتند که ما با این‌ها کار نمی‌کنیم. در ‌‌نهایت محمدرضا شرف الدین برآوردی را ارائه داد که مورد پسند دوستان بود این در شرایطی است که من گفته بودم اگر بازیگر چهره بیاورید قطعاً این مبلغ اعلام شده کم است. شب اول می‌گویم کرین را بگذارید در جواب می‌گویند کرین نداریم. خوب در این شرایط من چه کار باید انجام دهم. نگذارید وارد این بحث‌ها شویم. _البته این بحث مهم است چون نهاد‌هایی که بودجه دولتی هم دارند در ‌‌نهایت نمی‌توانند آثار خوبی را تولید کنند. چرا باید بر سر یک فیلم دفاع مقدسی که کتابش بسیار خوب است چنین اتفاقاتی بیفتد که در‌‌نهایت شما از نویسندگی ایراد بگیرد بگویید گریم خوب نیست و یا تهیه کننده نتوانسته کارش را انجام دهد. تا کی ما باید فیلم‌هایی بسازیم که حامی مالی فیلم حاضر نیست از آن دفاعی کند. مشخصاً حامی مالی فیلم کجا است؟ روایت فتح و بنیاد سینمایی فارابی بوده است. _البته که در بخش‌هایی به لحاظ مالی روایت فتح بیش از آنچه که طی شده بود کمک کرد. من کاری به آن بخش‌هایش ندارم. ببینید من با تدوینپگر خوبمان جناب خرقه پوش صحبت کردم فکر می‌کردم دیگر با وی عقد قرار داد شده است. فیلمبرداری تمام شد هنوز فیلمهای آرشیوی به دستمان نرسیده بود. تماسی گرفتم با خرقه پوش متوجه ناراحتی وی شدم او هم گفت: هنوز قراردادی بامن نوشته نشده است. من تعجب کردم و گفتم که به بنده گفتند قرار داد نوشته شده است و بیانه داده‌ایم. او گفت: گور بابای پول با من یک قرار داد بنویسید هنوز آن را رسمی نکرده‌اید من نمی‌توانم به راش‌های شما دست بزنم. من از خرقه پوش تشکر می‌کنم که بسیار همکاری کرد. در کجای دنیا تهیه کننده پای میز تدوین می‌رود و حذف و اضافه می‌کند. در این بخش از گفتگو محمد رضا شرف الدین با گذشت زمانی 50 دقیقه‌ای از جلسه خود را می‌رساند و وارد بحث می‌شود که ادامه آن را در بخش دوم گفتگو که منتشر می‌شود خواهید خواند. گفتگو: علی‌اکبر دهبان و محمدآهویی انتهای پیام/ج

94/07/11 - 11:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن