تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830434394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی: مسافت معراج پیامبر (ص) چقدر بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی:
مسافت معراج پیامبر (ص) چقدر بود
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: انسان به حکم ظل‌اللهی می‌تواند به مقام قرب الهی دست یابد. معراج پیامبر (ص) به اندازه حرکت یک چفت درب صورت گرفت اما مسافتی که پیامبر (ص) در معراج طی کرد، بسیار زیاد بود با وجود اینکه ایشان حتی از منزلش هم دور نشد!

خبرگزاری فارس: مسافت معراج پیامبر (ص) چقدر بود



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت (شبکه چهارم سیما) با موضوع اندیشه‌های حاج ملاهادی سبزواری عنوان کرد: ظل الله یعنی سایه خدا، اما خداوند که جسم نیست تا سایه داشته باشد، پس منظور از این سایه چیست؟ بحث ظل الله بودن مرتبط به وحدت خداوند است. وی در ادامه افزود: خداوند واحد است و همه اهل توحید به وحدانیت خداوند اعتقاد دارند اما این یکی بودن یکِ عددی نیست بلکه وحدت حقه حقیقیه خداوند است و این وحدت عرضی نیست و اینطور نیست که بگوییم یک موجودی بوده و الان واحد شده است، پس خداوند عین وحدت است. ابراهیمی‌دینانی با اشاره به اینکه انسان موجودی است که ظلّ خداوند است و این ظلّ یعنی نمونه حق تعالی است، توضیح داد: انسان وحدتش هم وحدت عددی نیست چرا که هر انسانی یک حقیقت است و نیروی تعقل، توهم، تخیل و احساسات دارد و هیچ یک از اینها هم یکی ـ دو تا نیست. چهره ماندگار فلسفه ایران با بیان اینکه همه عالم هستی معقول است یعنی در سلطه عقل قرار دارد، گفت: حیوانات هم از خود درک دارند اما درکشان مفهوم نیست، یعنی نمی‌توانند از صغری و کبری به نتیجه برسند و مفاهیم را با هم ارتباط بدهند و تنها یک حالت است و این حالت با مفهوم متفاوت است بنابراین هیچ موجودی مفهوم و منطق ندارد به جز انسان! وی همچنین گفت: هر حالتی برای انسان یک حالت اختصاصی است چرا که این حالت برای ما است و حالت هر کسی خاص آن شخص است اما مفهوم اختصاص به انسان ندارد، عام همه جا هست و بحث این است که ما چقدر بدان برسیم. انسان به دلیل داشتن حس و خیال و عقل و احساسات باز هم یک نوع است که همه چیز را در خود دارد، چیزی در این عالم نیست مگر اینکه نمونه آن در انسان وجود داشته باشد. ابراهیمی‌دینانی با تأکید بر اینکه انسان فهرست عالم هستی و ظلّ حق تعالی است، اظهار داشت: انسان به حکم ظل اللهی به بالاترین مقام آفرینش و قرب حضرت حق می‌رسد، معراج پیغمبر (ص) را می‌گویند که به اندازه یک چفت در که حرکت می‌کرد، فاصله داشت با این که خیلی مسافت را ایشان طی کرده بودند اما از منزلش دور نشده بود. بنابراین خداوند همه جا هست و در هیچ کجا محصور نمی‌شود. وی تأکید کرد: انسان برزخی بین دو عالم است اما از آن عالم غافل است چرا که وصل به این دنیای خاکی است. دینانی با بیان اینکه صفات خداوند از ذات او خبر می‌دهد، گفت: هر صفتی برای هر موجودی از ذات او خبر می‌دهد البته ما به ذات اشیاء راه نداریم ما صفات اشیاء را می‌بینیم. حقیقت رحمت، رحمان، قدرت، علم و ... اسم خداوند است اما کلمه عالم، رحیم، رحمان اسمِ اسم است پس الفاظ اسم نیستند بلکه اسمِ اسم هستند خود حقایق اسم هستند و این نکته را حاجی ملاهادی سبزواری تأکید می‌کند. انتهای پیام/

94/07/11 - 11:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن