واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سيد رضا صائمي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا علت افت كيفيت مجموعههاي تلويزيوني ماه رمضان را گرايش سازندگان و مديران شبكهها به توليد آثاري در حوزه مسايل معنوي و ماورايي دانست. اين روزنامه نگار ادامه داد: متاسفانه هنگامي كه يك مجموعه در يك قالب و موضوع خاص در جذب مخاطب موفق عمل ميكند، ديگر سازندگان نيز به اين قالب روي ميآورند كه تكرار آن سبب بيخاصيت شدن موضوع ميشود. صائمي يادآور شد: القاي مسايل اخلاقي، معنوي و ارزشهاي ديني با شيوههاي نادرست و به طور افراطي نتيجه عكس ميدهد و حتي ممكن است بيننده را از آثار ساخته شده دلزده كند. اين منتقد حوزه سينما و تلويزيون يادآورشد: در دورهاي شبكههاي مختلف سيما به توليد آثار طنز براي ماه مبارك رمضان روي آورده بودند كه اين رويكرد به دليل انتقاداتي كه برخي مجموعهها مانند بزنگاه وارد شد، سال به سال در سيما كمرنگ تر مي شود. صائمي افزود: برخي تصور مي كنند كه چون ماه رمضان، ماه روزهداري و خودسازي است، بايد صرفا به موضوع هاي معنوي و ماورايي نسبت به مضامين طنز و كمدي گرايش بيشتري داشت. در حالي كه زبان طنز، بهتر ميتواند مفاهيمي مانند ارزشهاي انساني و معنوي را به بيننده القا كند. وي با يادآوري اينكه در بسياري از مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك رمضان، مفاهيم معنوي و ماورايي به صورت غيرواقعي و در تضاد با واقعيتهاي روزمره زندگي انسانها به تصوير كشيده ميشود، گفت: اين شيوه سبب ميشود تا مخاطب نتواند با شخصيتها و داستان اثر همراه شود. اين نويسنده و منتقد سينما و تلويزيون تاكيد كرد: براي انتقال مفاهيم ديني و ارزشي ميتوان از ژانرهاي واقعگرايانه -رئاليستي-، اجتماعي -درام - و طنز نيز بهره گرفت و لزومي ندارد كه با كمك جلوههاي ويژه فضايي مجازي و غيرواقعي را براي بينندگان پديد آورد. وي در اين رابطه به موفقيت مجموعه تلويزيوني ميوه ممنوعه اشاره كرد و گفت: اين اثر توانست مفاهيم ديني و ارزشي را در قالب يك داستان اجتماعي به خوبي به نمايش بگذارد و بيننده را تا پايان با خود همراه كند. صائمي به استفاده بيش از اندازه از جلوههاي ويژه و تكيه بر داستانهاي ماورايي در مجموعه مناسبتي ملكوت كه ماه رمضان سال گذشته روي آنتن رفت، اشاره كرد و گفت: اينگونه داستانها كه در عالم واقعيت قابل تحقق نيست و بيشتر به سمت تخيل و رويا پيش ميرود، مخاطب را از داستان زده ميكند. به عقيده اين منتقد تلويزيوني، چنين آثاري حتي ميتواند بيننده را از مسايل ديني دور كند زيرا محتواي اين اثر به مخاطب القا مي كند كه معنويت و دين امري دست نيافتني در زندگي عادي بوده و بايد از طريق ماورا و با يك واسطه به عالم معنويت وصل شد. صائمي در ادامه به تلاش برخي سازندگان مجموعه هاي تلويزيوني در استفاده بيرويه از جلوههاي ويژه براي آثار ماه مبارك رمضان اشاره كرد و گفت: آنان تصور ميكنند كه با استفاده از اين تكنيك براي مخاطب جذابيت ايجاد كنند. وي يادآور شد: در ساخت اثري كه قرار است مسايل ديني و ارزشهاي معنوي را به تصوير بكشد، استفاده زياد از جذابيتهاي تكنيكي تاثير عكس بر مخاطب دارد زيرا در بسياري از موارد جلوههاي ويژه به غيرواقعي بودن داستان كمك ميكند. اين روزنامهنگار تاكيد كرد: بين جلوههاي ويژه و تكنيكها با درون مايه اثر و پيام قصه بايد هماهنگي وجود داشته باشد. صائمي ادامه داد: اگر فيلمساز از روش مستقيم براي انتقال مفاهيم استفاده كند، كمتر به هدف ميرسد زيرا در اين شيوه مخاطب حس ميكند مورد نصيحت و حتي ملامت قرار گرفته است و به همين خاطر در برابر پيامي كه به او منتقل ميشود، مقاومت ميكند. وي تاكيد كرد: واقعيت اين است كه موضوع معنوي و ماورايي به خاطر تكرار موضوع و عمق نداشتن داستان در مجموعههاي تلويزيون به يك كليشه تبديل شدهاند. صائمي به توليد برخي آثار موفق در حوزه مفاهيم ديني اشاره كرد و گفت: فيلم هاي طلا و مس و خيلي دور، خيلي نزديك آثاري هستند كه به خاطر شخصيت پردازي و استفاده از يك داستان پر محتوا، جذاب و اثرگذار ظاهر شدند. اين نويسنده و منتقد سينما و تلويزيون افزود: اين آثار در زمان خود توانستند به دور از شعارزدگي، مفاهيمي چون ايمان به خدا و اخلاق عملي را به نمايش گذارند و به همين خاطر نيز مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند. صائمي در عين حال ادامه حركت شبكههاي مختلف سيما براي توليد آثار مناسبتي در ماه مبارك رمضان را رو به جلو دانست و يادآورشد: از آنجا كه در ماه مبارك رمضان اعضاي خانواده در زمان افطار دور هم جمع مي شوند، اين فرصتي مناسبي براي پخش مجموعههاي تلويزيوني است. فراهنگ 2025
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]