تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801556685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افطاري با طعم تلويزيون


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: :تلويزيون عامه پسندترين سرگرمي و جلوه فرهنگي در عصر جديد است که از بيشترين ظرفيت و پتانسيل رسانه اي براي پاسخ به نياز اوقات فراغت برخوردار بوده و همچون جعبه جادويي ، آدمي را به پاي خويش ميخکوب مي کند. قدرت تلويزيون را از طريق نقش و سهم آن در زندگي انسان مدرن مي توان فهميد همين که مردم در نقاط مختلف کره زمين بيش از 3.5 ميليارد ساعت از وقت خود را به تماشاي تلويزيون اختصاص مي دهند کافي است تا به ابرقدرتي اين رسانه حتي در ميان گونه هاي ديگر رسانه اي ايمان بياوريم ! کارکردهاي آموزشي و انتقال ميراث فکري و فرهنگي را اگر به همه گير بودن اين ابررسانه بيفزاييم ، مي توانيم دامنه اثرگذاري ، الگوسازي و هدايت و مديريت رفتار و افکار مخاطبان به وسيله آن را ترسيم کنيم. توليد سريال هاي ويژه ماه رمضان و تبديل شدن آن به يک سنت رسانه اي که به همراه جذب طيف گسترده اي از مخاطبان بتدريج به يک خرده فرهنگ عامه بدل شده است از پذيرش و دروني کردن اين فناوري و دستاورد جذاب دنياي مدرن در فرهنگ خودي خبر مي دهد.پررنگ شدن نقش تلويزيون در ماه رمضان صرفا به واسطه ساخت و توليد سريال هاي مناسبتي نيست ؛ بلکه حاشيه هاي اجتماعي و معنوي پيرامون آن نيز به فربهي اين متن کمک مي کند و به قول «بودريو» آن را به حاد واقعيت ، بدل مي کند. بدين معني که روان شناس مخاطب و انگيزه هاي معنوي او در اين ماه متناسب با رويکرد، جهتگيري و اساسا روح حاکم بر اين سريال هاست و موجب سنخيت و همخواني بيشتر مولف و مخاطب مي شود. به عبارت ديگر مکانيسم رمزگذاري و رمزگشايي در بستر همسوتر و هماهنگ تري قرار مي گيرد و اثرگذاري رسانه اي به واسطه اين همپوشاني و يگانگي فرهنگي ، آسانتر حاصل مي شود. گويي کالاهاي فرهنگي توليد شده با المان ها و الگوهاي معنوي در بستر و فضايي پيراموني مخاطب ، همنوا مي شود و به مصرف عميق آن از سوي متقاضيان اين کالا منجر مي شود، هر چند نقدهاي جدي بر اين شيوه جاري است ! سريال هاي ماه رمضان را مبني بر سنت اين سالها مي توان به 3دسته عمده تقسيم کرد: 1- سريال هاي طنز و کميک 2- سريال هاي ماورايي و معناگرا 3- سريال هاي خانوادگي شايد اولين نوع سريال هايي که در ماه رمضان مورد توجه مخاطب قرار گرفت ، آنهايي بودند که بن مايه هاي طنز داشتند و مفاهيم و ارزشهاي اخلاقي و انساني را در بستر فضاي کميک و جاذبه ويژه آن مطرح مي کردند. مخاطب شناسي دهه اخير در ايران نشان مي دهد که ژانر طنز از شانس بيشتري براي جذب مخاطب برخوردار بوده و توانسته ارتباط گسترده اي با آنان برقرار کند. سريال هاي خانه به دوش و متهم گريخت به عنوان اولين مجموعه هاي طنز مناسبتي در حافظه هنري مخاطبان تثبيت شد و راه جديدي را در قالب طنز موقعيت براي ديگران گشود که در ادامه مجموعه «زيرزمين» و اينک «يک وجب خاک» در امتداد آن توليد شد. در اين مجموعه ها با خلق فضاهاي متضاد خوب و بد که بن مايه اصلي آن تضاد طبقاتي و چالشهاي آن بود به پيام رساني تلطيف شده اخلاقي و اصالت معرفت انساني توجه مي شود و با بهره گيري کميک از درون اين تضاد طبقاتي که در رفتارشناسي و پارادوکس هاي دوگانه آن برمي آيد به اثرگذاري بر مخاطب مي انجامد. پرطرفدارترين سريال هاي ماه رمضان را در اين سالها بايد در گونه طنزآلود آن جستجو کرد. مجموعه کمکم کن که به عالم روح و مفهوم مرگ مي پرداخت ، اولين مجموعه از اين ژانر بود که به دليل تازگي مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در سالهاي بعد اين گونه تازه در قالبهاي عيني تري ادامه يافت و صرفا به بازنمايي صوري مفاهيم ذهني و انتزاعي بسنده نشد. «او يک فرشته بود» با تجسم بخشيدن شيطان در چهره يک انسان و نقش مخرب آن بر زندگي انسان که با بهره گيري نسبي از جلوه هاي ويژه نيز همراه بود ، بشدت مورد توجه مخاطبان سيما قرار گرفت و هنوز نيز به عنوان برجسته ترين سريال ماورايي در ذهن مخاطب باقيمانده است. بعد از آن مجموعه آخرين گناه در همين راستا توليد شد که مفهوم چشم برزخي و آثار جسماني گناه را مورد توجه قرار مي داد اما از پردازش و قصه پردازي مناسبي برخوردار نبود و صرفا به جلوه هاي ويژه بسنده کرده بود. امسال نيز سريال «اغماء» از اين سري ساخته شده که باز به شکلي ديگر به تجسم شيطان در زندگي يک پزشک مومن مي پردازد که به دليل سابقه ذهني مخاطب از ماهيت اين شيوه سريال سازي ، خيلي زود خود را لو مي دهد و به نوعي در دايره تکرار گرفتار آمده است. نوع سوم از سريال هاي ماه رمضان به مناسبت هاي خانوادگي و روزمره و طرح مسائل و مشکلات آن با عنايت به مفاهيم و توصيه هاي اخلاقي و اثرات معنوي اين ماه اختصاص دارد و شايد نسبت به دو گونه قبلي ، کمتر مورد توجه مخاطب واقع شود. اساسا توليد سريال هاي مناسبتي از پيچيدگي ها و سختيهاي خاص خود برخوردار است و مستلزم مخاطب شناسي عميق تري نسبت به سريال هاي عادي تلويزيون است. در واقع مخاطب از قبل مي داند که تماشاگر برنامه اي است که قرار است متناسب با حال و هواي خاص ماه رمضان ارائه شود لذا جلب رضايت وي به طوري که احساس دلزدگي و خستگي نکند و با روح قصه همراه شود پاشنه آشيل سريال سازي هاي مناسبتي است و نيازمند جامعه شناسي فرهنگ عامه است. يکي از نکاتي که بويژه امسال در سريال هاي ماه رمضان مورد توجه قرار گرفته ، آسيب شناسي رفتار ديني و افراد مومني است که فريب ايمان خويش را مي خورند و اسير هواي نفس و شيطان مي شوند. ميوه ممنوعه ، اغماء و او يک فرشته بود از تاثير نفوذ شيطان و هواي نفس بر انسان هاي با ايمان مي گويد و به نقد دروني خودي دست مي زند تا بدمن و قهرمان داستان يکي شود و نزديکي کفر و ايمان به تصوير بيايد! آنچه نقطه ضعف برخي از سريال هاي مناسبتي است نه توجه به مفاهيم اخلاقي و ديني بلکه به نوع روايت و قصه پردازي مبني بر اين معاني است. چنانچه مولف در جهت ابلاغ پيام معنوي به عناصر و مولفه هاي قصه پردازي توجه نکند و فرم را در اصالت معني به فراموشي بسپارد. مفاهيم اخلاقي و ديني اگر در ذات داستان و مناسبات انساني آن نهفته باشد و به شکلي جذاب روايت شود ، از عميق و دامنه اثرگذاري بيشتري برخوردار است تا اين که بيرون از ساختار قصه برخي مفاهيم اخلاقي را به آن آويزان کنيم و به خورد مخاطب بدهيم. قصه پردازي قران که حول مفاهيم اخلاقي و ديني بنا شده است نمونه موفقي از داستان گويي ديني است که معني را در صدف فرم صيد مي کند.نگاهي به مجموعه سريال هاي ويژه ماه رمضان در سالهاي اخير به شناخت نقاط آسيب پذير آن کمک مي کند که از برآورد تحليل سه گانه فوق به دست مي آيد. يکي ساخت فوريتي و شتاب زده آن است به طوري که بسياري از آنها در حال پخش نيز همچنان در دست توليدند و لذا فرصتي براي ارزشيابي و ترميم نقاط ضعف ندارند. سفارشي بودن آنها نيز محدوديت هاي محتوايي خاصي ايجاد مي کند. دوم اين که مناسبتي و ويژه بودن آن نيز گاهي بر ساختار هنري قصه سنگيني مي کند و مانع از زايش دروني و طبيعي اثر مي شود. سوم اين که طرح برخي از مباحث اخلاقي و انساني در آن کليشه اي شده و براساس نگاهي سياه و سفيد تعريف مي شود يا شخصيتي خوب و بي نقص است يا سراسر بدي و شرارت. در اين تقسيم بندي نيز آدمهاي متمکن و ثروتمند بدجنس و سياه و انسان هاي فقير ، شريف و ارجمند تصوير مي شوند و درنهايت اين که عناصر منفي داستان در يک فرآيند فشرده معنوي به تحول اخلاقي زودهنگام و ناگهاني مواجه مي شوند که داراي هيچ منطق روان شناختي نيست ! با اين حال توليد سريال هاي مناسبتي در سالهاي اخير توانسته است به طور نسبي به ارتباط خوبي با مخاطبان دست يابد و طيف وسيعي از آنان را پاي سفره افطار بنشاند تا طعام معنوي روزه داران را نيز به واسطه توليد اين کالاهاي فرهنگي فراهم آورد و قطعا اين فرصت و ظرفيت مناسبي براي هنرمندان و مديران صدا و سيماست تا در اين ضيافت الهي ، به مخاطب پروري و اعتلاي معنوي او کمک کنند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 483]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن