تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850769661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اظهار نظر همایون اسعدیان درمورد سینمای دینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اظهار نظر همایون اسعدیان درمورد سینمای دینی تهران- ایرنا- کارگردان سینمای ایران گفت: نام گذاری و تقسیم بندی ها به عنوان سینمای دینی، معناگرا و ماورایی و ...، تنها افراد را در برابر هم قرار می دهد و به هیچ وجه به نفع سینما نیست.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، همایون اسعدیان روز سه شنبه درنشست سینما و معنویت که در پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از دشواری های تصویرگری معنویت در سینما گفت. وی با چراناپذیر دانستن امر مقدس، اظهار کرد: در امر مقدس امکان اما و اگر وجود ندارد، اما در درام با چون و چرا سر و کار داریم. قهرمان در درام کسی است که تردید می کند، اما امر مقدس تردیدناپذیر است. حسین بن علی (ع) تردید نمی کند، اما قهرمانِ درام تردید می کند که بماند و کشته شود، یا برود و جان سالم به در برد.اسعدیان افزود: برای همین است که نمی توانیم از شخصیت های مقدس درام بسازیم، پس می رویم سراغِ همراهانٍ مقدسان و درام را با آن ها می سازیم؛ به جای امیرالمؤمنین (ع)، درامِ سریال امام علی (ع) را با مالک اشتر می سازیم. پس باید بپذیریم که شخصیت های مقدس، قهرمان، به معنای قهرمان درام نیستند. وی ادامه داد: در درام، قهرمان کسی است که در برابر چالش قرار می گیرد و تردید می کند و دست به انتخاب می زند و همین تردید و انتخاب کردن است که قهرمان را پیش می برد و موجب می شود دست به عملِ قهرمانانه بزند و ما نیز چون ویژگی هایی از خودمان را در این قهرمانِ تردید کننده می بینیم، با او همذات پنداری می کنیم. اما معصومان (ع)، چون خطایی نمی کنند و تردید ندارند، نمی توانند قهرمانِ درام باشند.کارگردان بوسیدن روی ماه گفت: در دفاع مقدس هم چون ما افراد را مقدس نشان داده ایم، نمی توانیم از آن ها قهرمان بسازیم، چون قهرمان باید تردید کند و تردید از ویژگی های اصلی قهرمان است. در واقع قهرمانِ درامِ جنگی باید بین زندگی و جذابیت ها؛ و مرگِ آرمان گرایانه تردید کند و یکی را انتخاب نماید و هرچه چالش بر سر این انتخاب سخت تر باشد، قهرمان قوی تر خواهد بود. ** برای تصویر کردنِ معصومان باید به سراغ اطرافیان آن ها رفتاین کارگردان درباره بازنمایی چهره معصومان (ع) گفت: نباید سراغِ به تصویر کشیدن چهره معصومان برویم، چراکه چهره ایشان در روایات و حدیث ها بسیار جذّاب است و از آنجایی که در درام، شخصیت هایی که ضعف هایی دارند و غیرقابل پیش بینی هستند، جذاب خواهند بود، نمی توان شخصیت امامانِ معصوم (ع) که تردیدی نداشته اند را تصویر کرد. پس برای پرداختن به آن ها باید سراغ اطرافیانشان برویم؛ البته اگر می خواهیم این اطرافیان را هم قهرمان درام قرار دهیم، نباید آن ها را مقدس کنیم؛ چرا که قهرمانِ درام ضعف هایی دارد و تردید می کند و این ضعف و تردید، نسبتی با شخص مقدس ندارد. ** روحانی ماورایی را کسی باور نمی کنداسعدیان با تعمیم این بحث به روحانی ها گفت: فرد روحانی را هم اگر می خواهیم در سینما به تصویر بکشیم، نباید مقدسش کنیم. وقتی طلا و مس ساخته شد، از حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و خانواده اش خواستم بیایند و فیلم را ببینند. وی وقتی فیلم را دید، گفت چرا طلبه وقتی زن جوان به خانه اش می آید، دچار وسوسه نمی شود. گفتم از ترس ممیزی. سید حسن گفت که جذابیتش به این بود که او دچار وسوسه شود و بتواند بر این وسوسه غلبه کند.اسعدیان ادامه داد: جذابیت فیلم زیر نور ماهِ میرکریمی هم در تردیدِ آن طلبه برای گذاشتن یا نگذاشتن عمامه است. پس اگر در درام بخواهیم روحانی را به گونه یی تصویر کنیم که او مثل همه ی آدم ها درگیر مسائل روزانه و رندگی اش نباشد، وی را در سینما تبدیل به موجودی بی مزه کرده ایم که مخاطب نه تنها از او خوشش نمی آید، بلکه از او بدش خواهد آمد، زیرا این روحانی را فردی شبیه به خود، با همه ی مقتضاهای زندگی مادی، نمی بیند.وی افزود: اما اگر این روحانی مثلِ مخاطب تصویر شود و در این حال و شرایطِ باورپذیر دست به عملی قهرمانانه بزند، به مخاطب القا می شود که او هم می تواند دست به این عمل قهرمانانه بزند. اما اگر قهرمان را ماورایی و فرازمینی تصویر کنیم، مخاطب از او دور خواهد شد.این کارگردان با اشاره به تمایل شدید ایرانیان به مقدس کردنِ پدیده ها گفت: ما در ایران هر چیزی را مقدس می کنیم و دیگر به تبعاتِ آن فکر نمی کنیم. ما هم قانون های اجتماعی دارم و هم قانون های الهی؛ هر که قانون های اجتماعی را نقض کند، جرم مرتکب شده، اما هر که قانون های الهی را زیرپا بگذارد، مرتکب گناه شده است و بین گناه و جرم تفاوت است. اما با گسترش تقدس به قانون های اجتماعی، موجب می شود که اعتماد به نفس افراد از بین برود. اما تسری دادنِ آن به فرهنگ و هنر، اشتباهی بزرگ تر است؛ چراکه در آن صورت، روحانیی که ما مقدسش کرده ایم اگر خلافی مرتکب شود، مجبور خواهیم بود که وی را پنهان کنیم.** چیزی به نام سینمای دینی نمی شناسمکارگردان طلا و مس با تکرار دیدگاه خود درباره ی عبارت سینمای دینی، گفت: بارها گفته ام که چیزی به نام سینمای دینی نمی شناسم. اصلاً سینمای دینی یعنی چه؟ ما سینمای کمدی داریم که در برابرش، تراژدی است، آیا در برابر سینمای دینی هم سینمای بی دینی داریم؟ اگر منظورمان از سینمای دینی، فیلم هایی است که به تاریخ دین می پردازد، که باید گفت این ها جزو سینمای تاریخی است.وی ادامه داد: آیا هر فیلمی که اصول اخلاقی را طرح کند، می شود سینمای دینی؟ پس از این منظر جدایی نادر از سیمین را هم باید فیلمی دینی دانست، زیرا در پایان فیلم، شخصیت زن حاضر نمی شود اخلاق را زیر پا نهد و دست روی قرآن بگذارد. حتی در فیلم فارسی های تجاری مبتذل هم تشخصِ فلان شخصیتِ جاهل به این بود که می گفت به نامحرم نگاه نمی کند و هیچ کدام از شخصیت های فیلم فارسی هم نمی گفتند تجاوز، خوب است. «قیصر» راه می افتد برای انتقام از سه متجاوز؛ پس آیا می توان گفت که این فیلم ها، سینمای دینی است؟اسعدیان ادامه داد: به نظر من این نام گذاری ها و تقسیم بندی ها به سینمای دینی و معناگرا و ماورایی و...، تنها افراد را در برابر هم قرار می دهد و به هیچ وجه به نفع سینما نیست.** تشکر رهبریاین کارگردان گفت: ما جامعه یی هستیم پُر از اشکال، اما به شدت علاقه مندیم خود را منزه نشان دهیم. پدر و مادری که بدترین حرف ها را جلو بچه ی خود می زنند، به محض اینکه ناسزایی در فیلمی گفته می شود، اعتراض می کنند که بدآموزی دارد. از همین دست است اعتراض های پزشکان و استادان دانشگاه و دیگر صنف ها و همه ی این ها به تحمل ناپذیری جامعه ی ما برمی گردد. اسعدیان افزود: سر فیلم طلا و مس، یکی از روحانی های بانفوذ، با سخنرانی هایش می خواست پنبه ی فیلم را بزند و مدام می گفت این فیلم ضدّ روحانیت است. اما روزی از دفتر رهبری به بنده زنگ زدند و گفتند که رهبری فیلم را دیده اند و خواسته اند از شما تشکر کنند.** می شود با ارزش ترین مفهوم ها را در ساده ترین فیلم ها نشان داداسعدیان در بخش دیگری گفت: در سینمای ما جا افتاده که وقتی می خواهیم بین فیزیک و متافیزیک پیوند برقرار کنیم، سراغ چیزهای خارق العاده می رویم و همین به تمامی فیلم و مسئله اش را غیرقابل باور می کند. اما این اتفاق های خارق العاده شاید در عرصه ادبیات، مثلاً در کتاب تذکرۀ الاولیای عطار، باورپذیر باشد، اما در تصویر و سینما امکان برقراری ارتباط با آن وجود ندارد.وی افزود: ارسطو می گوید که به شیوه فیلسوفان فکر کنیم و به طرز عوام صحبت کنیم؛ اما ما می خواهیم مثل فیلسوفان حرف بزنیم. از این رو فکر می کنیم هرچه ماورایی تر تصویر کنیم، فیلممان معناگراتر خواهد بود!اسعدیان کرد: در جهان امروز برای تصویر کردن مفهوم معنوی، نباید به سراغ ابزارهای موجود در کتابی چون تذکرۀ الاولیا رفت. آمریکایی ها درباره ی روح طوری فیلم می سازند که همه آن را باور می کنند. چراکه آن ها مفهوم روح را در قالب عشق بیان می کنند و می شود با ارزش ترین مفهوم ها را گاه در فیلم هایی بسیار ساده و کودکانه، همچون خانه دوست کجاستِ کیارستمی، تصویر کرد.** همه ی نهادها کم کاری های خود را به گردن سینما می اندازنداسعدیان ادامه داد: در ایران، آموزش و پرورش کم کاری های خود را به عهده سینما می گذارد. روحانیان با آن همه تریبون، کم کاری های آموزشی را به گردن سینما می اندازند؛ راهنمایی و رانندگی و وزارت بهداشت و... هم همین طور. اما باید گفت که سینما وظیفه ی آموزش ندارد؛ سینما تنها قرار است که در مخاطب حسّ چیزی را ایجاد کند. در واقع سینما باید مخاطب را تحت تأثیر عاطفی قرار دهد.فراهنگ**3067**1027



07/07/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن