واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: عبدالهی- مدت هاست از یاد برده ایم خاطرات آن سال ها را که با قصه های مادربزرگ، چشمانمان گرم می شد و خوابمان می برد. از یاد برده ایم قصه های شب رادیو و داستان های دنباله دارش را که مونس شب هایمان بود و بدون شنیدن آن خواب به چشمانمان راهی نداشت. از یاد رفته ها بسیار است اما هنوز هم در گوشه ای از ذهنمان رد پایی از آن روزها و خاطرات قصه های دلنشین مادربزرگ دیده می شود و اگر غبار فراموشی را از آن بزداییم، طراوت و زیبایی اش دوباره خاطراتمان را زنده می کند....این که مردم هنوز هم به روایت قصه های قدیمی دلبسته اند، ادعا نیست بلکه حقیقتی روشن است و دلایل اثباتش بسیار. یکی از این دلایل اجرای سال گذشته نمایش «علیمردان خان» در شهر مشهد بود که در شب های اجرا، بیش از 14 هزار تماشاچی را به سالن نمایش هلال احمر کشاند تا قدیمی ترین سالن تئاتر این شهر، شب های به یادماندنی و خاطره انگیزی را برایمان ثبت کند. اجرای موفق این نمایش و استقبال عموم مردم مشهد از آن، عوامل «علیمردان خان» را بر آن داشت تا امسال هم تحفه ای را برای مردم هنردوست شهرشان بیاورند و آن ها را به روایت یک قصه قدیمی دیگر دعوت کنند: قصه «حسن کچل».به مناسبت اجراهای این نمایش که این روزها مشهدی ها را با قصه های قدیمی و فولکلور آشتی داده است، با «منصور جهانبخش» کارگردان و «عباس جانفدا» بازنویس نمایشنامه و سرپرست گروه تئاتر هامش به گفت و گو پرداختیم. چه شد که داستان «حسن کچل» را برای اجرا انتخاب کردید؟ جانفدا: اواسط اجرای علیمردان خان بود که تصمیم گرفتیم دوباره یک قصه ایرانی را انتخاب کنیم. ایرانی بودن و خاطره انگیز بودن قصه ها برایمان خیلی مهم بود و مهم تر از آن، این که می خواستیم قصه ای را انتخاب کنیم که بسیاری از مردم آن را شنیده باشند. قصه های زیادی را بررسی کردیم و در نهایت به داستان «حسن کچل» رسیدیم. البته 4 قصه به نام «حسن کچل» وجود داشت که ما یکی از آن ها را انتخاب کردیم. داستانی به قلم زنده یاد علی حاتمی که با دریافت اجازه نامه کتبی از خانواده آن هنرمند فقید، بازنویسی شد و حالا روی صحنه نمایش است. اجرای موفق کار قبلی شما و استقبال مخاطبان نشان داد که فعالیت های فرهنگی و هنری می تواند بازده مثبت اقتصادی هم داشته باشد. تجربه خوب نمایش علیمردان خان سبب شد که مسئولان وزارت ارشاد هم در همایش اقتصاد فرهنگ و هنر از آن به عنوان یک نمونه موفق نام ببرند. فکر می کنید همچنان می توانید این راه را دنبال کنید؟ جهانبخش: اگر یک نمایش دارای قصه باشد و مردم از تماشای آن لذت ببرند حتما فروش خوبی هم خواهد داشت و ما این اتفاق را در نمایش علیمردان خان تجربه کردیم. این که فکر کنیم مردم به تماشای تئاتر علاقه ندارند و فقط یک قشر خاص علاقه مند به هنر، مخاطب ثابت نمایش ها هستند، تصور اشتباهی است. برای نمایش خوب همیشه تماشاچی هست و طبیعتا حضور تماشاچی هم باعث چرخیدن چرخ اقتصاد هنر می شود. برخی از اهالی تئاتر می گویند این سبک نمایش ها که در ظاهر بیشتر جنبه سرگرم کردن تماشاچی را دارد، در شان تئاتر نیست. نظرتان در این باره چیست؟ جانفدا: بسیاری از هنرمندان و تماشاچیان حرفه ای تئاتر اجرای نمایش هایی که عموم مردم را جذب می کند تایید می کنند و نگاه مثبتی به این رویکرد دارند؛ اما برخی از دوستان تئاتری هم ما را به خیلی چیزها متهم کردند و گزنده ترین جمله آن ها این بود که ما با این سبک نمایش ها تئاتر مشهد را به قهقرا می بریم. غافل از این که تئاتر مشهد در خوشبینانه ترین حالت حدود 2 هزار نفر تماشاچی ثابت دارد. ما می خواستیم این ظرفیت تماشاچی را به طور چشمگیری افزایش دهیم و در این کار هم موفق شدیم؛ اما رسیدن به این تعداد تماشاچی آن هم از همه طیف ها و سلیقه ها، تنها این گونه ممکن بود که ما تئاتری ها کمی سلیقه خودمان را پایین بیاوریم و به بدنه جامعه نزدیک تر کنیم تا به سطح سلیقه عموم جامعه نزدیک شویم. اما قطعا بعد از این مرحله است که می توانیم با جذب مخاطب گسترده، آن ها را پله پله با خودمان بالا بیاوریم و سلیقه هنری شان را تقویت کنیم. این هدفی است که ما در نمایش هایمان دنبال می کنیم. شما توانستید با نمایش علیمردان خان 14 هزار تماشاچی را به سالن نمایش بکشانید. حفظ این گروه مخاطب اتفاق مهمی بود که به نظر می رسد به خوبی انجام نشد و حالا باید دوباره برای جذب آن ها تلاش کنید. چرا این اتفاق افتاد؟ جهانبخش: طبیعتا توان گروه تئاتر ما محدود است و نمی توانیم به طور مداوم کارهای جدید ارائه کنیم. به نظرم باید بعد از نمایش علیمردان خان، نمایش دیگری در همین سبک و سیاق در مشهد روی صحنه می رفت تا این گروه مخاطب از تئاتر فاصله نگیرند و دوباره به سالن ها بیایند. همه دوستان تئاتری ما باید از این ظرفیت تماشاچیان مشهد استفاده کنند نه این که اجرای نمایش های نزدیک به سلیقه عامه مردم را در شان خود ندانند. حالا ما دوباره برای جذب این مخاطبان همه تلاشمان را می کنیم، اما بقیه اهالی تئاتر مشهد هم باید کمک کنند تا بعد از اجراهای حسن کچل، دوباره برای کشاندن این قشر بزرگ مخاطبان به سالن های نمایش با وقفه ای یک ساله مواجه نشویم. اجرا های ویژه یک نمایش نمایش حسن کچل همچون علیمردان خان تاکنون میزبان میهمانان ویژه ای بوده است. از بچه های بی سرپرست گلستان علی(ع) گرفته تا بچه های معلول گروه تئاتر باران. حضور این گروه از مخاطبان برای اهالی این نمایش بسیار دلنشین و مهم است و عباس جانفدا در این باره خاطره ای را روایت می کند که بازگو کردنش هم بغضش را می شکند: در یکی از شب های اجرای علیمردان خان، تعدادی از کارتن خواب ها را به تماشای نمایش دعوت کردیم. نمایش که به پایان رسید، مثل هر شب به روی سن رفتم تا اجرای آن شب را به گروهی از مخاطبان تقدیم کنم و آن شب نوبت کارتن خواب های شهرمان بود... . در راهروی سالن در حال خوش و بش کردن با تماشاگران بودیم که صدای گریه یکی از کارتن خواب ها ما را به سوی او کشاند. دلیلش را که جویا شدیم پاسخش این بود: شما نمایش امشب را به ما تقدیم کردید، فکرش را نمی کردیم که کسی برای ما ارزش قائل باشد... .نمایش حسن کچل تا 17 مهرماه در سالن نمایش هلال احمر مشهد واقع در خیابان امام خمینی(ره) هر شب به روی صحنه می رود و علاقه مندان به تماشای این قصه قدیمی می توانند علاوه بر مراجعه حضوری، بلیت نمایش را از سایت mashhad-gisheh.ir تهیه کنند.
چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]