واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تدوینگر ایتالیایی فیلم محمد رسول الله(ص): حضور در فیلم محمد رسول الله(ص) برایم افتخار است تهران- ایرنا- تدوینگر ایتالیایی فیلم محمد رسول الله(ص) از حضور در فیلم محمد رسول الله (ص) ابراز رضایت کرد و گفت: به همکاری در این فیلم افتخار می کنم.
ساعت از 10 شب گذشته است. جشنواره فیلم نوجوان در شهر همدان به روزهای پایانی نزدیک می شود. طبق معمول این چند روز، بعد از صرف شام به همراه برخی از همکارها به جلوی در هتل باباطاهر می رویم. دیدن روبرتو پرپینانی در حال کشیدن سیگار ابتدا ما را به شک می اندازد که این همان تدوینگر فیلم محمد رسول الله(ص) است. خیلی زمان نمی برد که مطمئن می شویم، بله همان پرپینانی معروف است. او برای اکران ویژه فیلم محمد رسول الله(ص) در جشنواره فیلم نوجوان به همراه آی آر رحمان آهنگساز اسکاری این فیلم به همدان آمده اند. فکر انجام یک مصاحبه هر چند کوتاه با او به سرعت به سرم می زند. هر چند کمی شک داشتم که بپذیرد، اما به سرعت به سراغ دوستان مترجم می روم و از آنها می خواهم که درخواست مصاحبه من را با او درمیان بگذارند. پُک نهایی را به سیگارش می زند و در عین حال که خسته به نظر می رسید، می پذیرد و با من به لابی هتل برای انجام مصاحبه می آید. پرپینانی بدون شک یکی از مشهورترین عوامل پشت صحنه فیلم محمد رسول الله(ص) است. او که اهل ایتالیا ست، از دهه شصت میلادی در سینما فعال بوده و با بزرگان سینما مثل برناردو برتولوچی، برادران تاویانی، مارکو بلوکیو و کریستف زانوسی همکاری کرده است. پرپینانی از تدوین فیلم محمد رسول الله(ص) به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات زندگیش یاد می کند و می گوید؛ «من پس از تدوین این فیلم خیلی چیزها یاد گرفتم.» آنچه در ادامه می آید حاصل گفت و گوی نیم ساعته من با روبرتو پرپینانی، تدوینگر فیلم محمد رسول الله(ص) است که از نظر شما نیز می گذرد آنچه با وی گفتیم و شنیدیم. **س : آقای پرپینانی قبل از اینکه در پروژه سینمایی محمد رسول الله(ص) با آقای مجیدی همکار شوید چقدر با ایران و سینمای کشور ما آشنا بودید؟-اصلا سینمای ایران را نمی شناختم و تنها برخی از فیلم های ایرانی را دیده بودم. اما از نزدیک و به طور دقیق با سینمای ایران آشنا نبودم.**س : با آقای مجیدی کارگردان فیلم چقدر آشنا بودید؟ با توجه به اینکه چند بار فیلم های او از طرف ایران به اکادمی اسکار معرفی شده بود.-نه با مجیدی هم مثل سینمای ایران آشنا نبودم و از طریق ویتوریو استورارو که فیلمبردار فیلم محمد رسول الله(ص) بود به مجیدی معرفی شدم. بعد از چند جلسه گفت و گو با او به درک مشترک درباره فیلم رسیدیم و تصمیم گرفتم با این پروژه همکاری کنم.**س : بعد از پایان کار تدوین و اکران آن چقدر از فیلم راضی بودید؟-نه تنها راضی بودم بلکه افتخار کردم که تدوینگر فیلم بودم چون چیزهای زیادی از آن آموختم. اینکه چهره پیامبر در فیلم نشان داده نمی شد و باید با هاله ای از نور تدوین می شد برای من بسیار جذاب بود.**س : منظورتان از اینکه چیزهای زیادی از فیلم یاد گرفتید، در زمینه حرفه خود یعنی تدوین است یا خیر درباره دین اسلام؟-بله همانطور که شما می گویید منظورم دین اسلام است. چیزهایی که درباره دین اسلام و در کنار همکاری با این فیلم یاد گرفتم بدون شک در حالت عادی هرگز نمی توانستم با آن آشنا شوم. غیر از این، آنچه که از همه بیشتر برای من اهمیت دارد این است که این فیلم می تواند نگاه بسیاری از مردم دنیا درباره دین اسلام را تغییر دهد. متاسفانه نگاه و تصور درستی از اسلام در دنیا وجود ندارد و من خوشحالم که در تغییر این نوع نگاه سهمی داشته ام. **س : فیلم محمد رسول الله(ص) به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است به نظر شما این فیلم می تواند در آنجا توفیقی به دست بیاورد. - اسکار شوخی نیست. شرایط و قوانین سخت خاص خودش را دارد اما من احساس می کنم فیلم مجیدی شرایط آن را دارد که جایزه اسکار بگیرد. **س : اهالی سینما معتقدند روی میز تدوین، فیلم می تواند دوباره ساخته شود. چقدر به این جمله اعتقاد دارید؟-بله، ببینید اولین کات فیلم 5 ساعت طول کشید و ما مجبور شدیم آن را دوباره تولید و تدوین کنیم. در کار تدوین شما اول می پرسید که می خواهید چه چیزی تولید کنید و این از هر چیز دیگر اهمیت بیشتری دارد.**س : از همکاری با آقای مجیدی کارگردان فیلم بگویید. اختلاف سلیقه و مشکلی در کار نداشتید؟-نه مجیدی دست من را باز گذاشته بود و هیچ چیز را به من دیکته نمی کرد. عادت کاری ام این است که همکاری کنم و آنچه که مجیدی از من می خواست اینکه کمی برای او توضیح بدهم. حس همکاری بین من و کارگردان بسیار خوب بود که تجربه جذابی را هم برای من به جا گذاشت. **س : به نظر شما سینمای ایران این قابلیت را دارد که پروژه هایی عظیمی مثل فیلم محمد رسول الله(ص) را با همکاری عوامل حرفه ای خارجی بسازد؟-بله من فکر می کنم این ظرفیت در سینمای ایران وجود دارد. سینما یک هنر مشترک بین همه کشورها، اقوام و ملت ها است. در هر فرهنگی شما می توانید چیزی که متعلق به خودتان است را جذب کنید و ما برای اینکه سینما را متحول کنیم باید با یکدیگر همکاری کنیم. همانطور که می دانید هر تغییر و انقلابی نیاز به همکاری دارد.**س : تدوین کدام سکانس در فیلم برای شما سخت تر بود؟-واقعا پاسخ دادن به این سوال برایم سخت است. جدا کردن تنها یک سکانس دشوار در این فیلم برایم آسان نیست چون سراسر تدوین این کار برایم سخت بود مخصوصاً زمانی که قرار بود دیالوگ ها تنظیم کنیم.**س : شما با تماشاگران ایران فیلم را دیده اید. نظر و عکس العمل ایرانی ها بعد از دین فیلم چگونه بود؟-واقعا مردم مثل خود من جذب این فیلم شده بودند. فیلم را به زبان فارسی دیدم و زبان فارسی هم من را آنقدر جذب کرد که دوست داشتم فارسی صحبت کنم.**س : فارسی می توانید صحبت کنید یا یک جمله ای بگویید؟-نه متاسفانه در زمان همکاری با مجیدی یک چیز هایی یاد گرفته بودم اما الان فراموش کرده ام.**س : مردم ایران را چگونه دیدید؟-اصلا در این باره نمی توانم احساسم را بگویم. فقط دوست دارم بیشتر در ایران بمانم تا بهتر ایرانیان را بفهمم. **س : نظرتان قبل و بعد از حضور در ایران و همکاری با فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) درباره اسلام چگونه بود؟-من فکر می کنم الان دین اسلام را خیلی بهتر می فهمم. قبلاٌ هیچ چیزی درباره اسلام نمی دانستم اما هیچ نظری هم نداشتم چون اصلا مطالعه ای در این زمینه نکرده بودم. ارتباط میان فرهنگ شرق و غرب برای خیلی سخت بود. **س : به نظر شما یک مخاطب خارجی که الان فیلم را ببیند چه اطلاعاتی درباره اسلام به او داده می شود؟-اگر یک فرد خارجی یا ایتالیایی این فیلم را ببینید می تواند ارتباط خوبی با دین اسلام برقرار کند و دین اسلام را بشناسد. یعنی در واقع می تواند به خوبی تفاوت فرهنگ غربی با اسلام را احساس کند. **س : سوال پایانی را درباره سینماگران ایتالیایی و هموطنانتان می پرسم. شما سابقه همکاری با کارگردانان بزرگ ایتالیا مثل برناردو برتولوچی، مارکو بلوکیو، کریستف زانوسی و برادران تاویانی را داشته اید کدام یک از آنها رو بیشتر دوست دارید؟ -در این مدت فعالیت کاری ام با کارگردانان بسیاری کار کرده ام و هر کدام برایم تجربه هایی را به همراه داشته است. اما با برادران تاویانی سابقه همکاری بیش از 70 فیلم را داشته ام. این باعث می شود آنها برایم جذاب تر باشند.فراهنگ**9246**1569
07/07/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]