تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814790922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعيت کنوني درياها نگران کننده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۷:۴۱ب.ظ)
وضعيت کنوني درياها نگران کننده است موج - ابتکار گفت: وضعيت کنوني درياها نگران کننده است و از همين رو بند در چهاردهم از اهداف 17‌گانه توسعه پايدار که در مجمع عمومي سازمان ملل تصويب رسيد به درياها اشاره شده است.
به گزارش خبرگزاري موجموج، مراسم گراميداشت روز دريانوردي، ايمني و حفاظت محيط زيست دريايي پروين فرشيچي، معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: اين براي اولين بار است که مسائل دريايي و صنعت دريا در کشور با توجه به دريا محور بودن کشور به طور اخص مورد توجه قرار گرفته است و براي اولين بار شاهد سند توسعه فناوري و صنايع دريايي و سند محيط زيست دريايي هستيم به گونه‌اي که براي برنامه ششم توسعه راه خود را باز مي‌کند.
فرشچي افزود: ايران از جمله اولين کشورهايي است که به موضوع دريانوردي اهميت ويژه‌اي داده است و از گذشته در ايران باستان نيز دهم مرداد به عنوان روز دريا مطرح بوده است.
وي با اشاره به پيشينه تاريخي دريانوردي در ايران، گفت: در يک دوره‌اي درياها را به غفلت سپرديم اما هم اکنون جاي خوشبختي دارد که يک روزنه اميد باز شده است تا بتوانيم برنامه‌هاي کلان اجرايي را داشته باشيم.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست اظهار کرد: ما اعتقاد داريم با عزم ملي و فراملي در راستاي حفاظت از محيط زيست درياها و سواحل مي‌توانيم توسعه سواحل دريايي را به عنوان راهکاري براي رسيدن به توسعه پايدار مطرح کنيم و اميدواريم سال آينده اين روند با سرعت بيشتري ادامه داشته باشد.
معصومه ابتکار نيز در اين مراسم گفت: درياها علاوه بر اينکه از ذخاير ارزشمند کره زمين محسوب مي‌شوند، اقليم را مديريت مي‌کنند و توليد اکسيژن را بر عهده دارند.
وي ادامه داد: علاوه بر جابه‌جايي ميليون‌ها نفر تغذيه جمعيت زيادي را نيز بر عهده دارند و منزل هزاران گونه خارق‌العاده دريايي هستند و خدمات فوق‌العاده‌اي را براي بشر عرضه مي‌کنند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اما متأسفانه درياها وضعيت مناسبي ندارند و حالشان خوب نيست، مي‌توان براي آنها به صدا درآمده است. اين مناسبت‌ها فرصتي براي تجديد نظر در مديريت منابع آب و سواحل و ورودي فاضلاب‌ها و پساب‌ها به داخل درياها است.
ابتکار افزود: وضعيت کنوني درياها انسان را نگران مي‌کند و آنقدر نگران‌ شده‌ايم که يکي از اهداف 17‌گانه توسعه پايدار که در مجمع عمومي سازمان ملل تصويب رسيد در بند 14 اين سند به درياها اشاره شده است و تصريح مي‌کند که حفاظت و استفاده پايدار از درياها و منابع دريايي از جمله راهکارهاي رسيدن به توسعه پايدار است و اين نشان دهنده اهميت درياها است.
وي خاطرنشان کرد: به اين منظور بايد برنامه‌ريزي‌هاي فرابخشي با نگاهي جامع و آينده‌نگر داشته باشيم و انتظار داريم در برنامه ششم توسعه اين راهکارها ديده شود تا بتوانيم همپاي کنوانسيون‌هاي جهاني مانند کنوانسيون کويت و کنوانسيون تهران بتوانيم حضور مناسبي براي کاهش آسيب‌ها و‌ آلودگي درياها داشته باشيم.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:‌ اگر درياها آسيب ببينند جمعيتي که در سواحل درياها زندگي مي‌کنند معيشت، سلامت و زندگي‌اشان که به اين درياها بسته است به خطر مي‌افتد و اين موضوع آسيب اجتماعي و اقتصادي به دنبال دارد.
ابتکار افزود: اخيراً مطالعه‌اي انجام شده است که در اقيانوس هند غربي فقط خدمات اکوسيستمي بالغ بر 25 ميليارد دلار تخمين زده شده است که شايد اگر اين خدمات را در منطقه خليج فارس تخمين بزنيم چندين برابر اين مبلغ باشد، بنا بر اين لازمه آن برنامه‌ريزي جدي است که در بحث مديريت سواحل و کاهش ميزان آلاينده‌هايي که وارد درياها مي‌شود دولت يازدهم اقدامات خوبي را در اين زمينه انجام داده است.
ابتکار افزود: اميدواريم به زودي بتوانيم نتايج اين اقدامات را اعلام کنيم. از جمله برنامه‌هاي مشخص اين سازمان ارزيابي زيست محيطي است که رصد و پايش و برنامه‌‌ريزي براي مديريت اين سواحل بسيار مهم است.
وي خاطرنشان کرد:‌ مديريت مناطق حفاظت شده از نظر ما از اهميت بسياري برخوردار است و تقريبا در تمام استان‌ها تفاهم‌نامه اجرايي براي حفاظت از درياها امضا شده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:‌ بر اساس برنامه‌ريزي‌ها بايد تا سال 2020، 10 درصد از سواحل ساحلي خودمان را تحت حفاظت قرار دهيم که تا کنون تنها 3 تا 4 درصد را تحت حفاظت قرار داده‌ايم و بايد بحث ارزيابي کمي مناطق حفاظت شده در بلندمدت در دستور کار قرار گيرد.
وي در پايان يادآور شد: به تازگي چندين پروتکل و آيين‌نامه اجرايي را تصويب کرده‌ايم و تلاش مان اين است که بتوانيم مشکلات محيط زيست دريايي را به بهترين شکل ممکن حل کنيم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن