واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در مراسم تقدیر از عوامل نمایش «تکههای سنگین سرب» مطرح شد
ارائه کارهای سطحی، آثار دفاع مقدس را تبدیل به اولویت آخر مخاطبان کرده است/ چمرانی را نشان میدهیم که لبریز از عشق و محبت است
ایوب آقاخانی کارگردان نمایش «تکههای سنگین سرب» گفت: فکر میکنم دلیل عدم استقبال مخاطبان از آثار دفاع مقدس، تولید آثاری شعارزده است به نحوی که تماشای آثار این ژانر به اولویت آخر مخاطبان تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، مراسم تقدیر از نمایش «تکههای سنگین سرب» توسط باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی و به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور عوامل نمایش شامگاه گذشته در محل تالار سایه مجموعه تئاترشهر برگزار شد. ایوب آقاخانی کارگردان نمایش در ارتباط با دلایل ساخت این نمایش و انتخاب زاویه عاشقانه برای اجرای آن گفت: من از سال 87 که نمایش «فصل خون» را در مجموعه تئاترشهر اجرا کردم، همیشه این احساس را داشتم که نسبت به این ژانر در زمینههای مختلف خیانت شده است. وی افزود: منظورم از خیانت این است که همواره فشار مسائل ایدئولوژیک به شکلی بوده است که از یک سو مسئولین را وادار کرده تا سیاستهای اشتباهی را برای تولید آثار این ژانر در پیش بگیرند و از سوی دیگر برخی از هنرمندان را وادار به تولید آثار سطحی و شعارزده کرده است. * ارائه کارهای سطحی، آثار دفاع مقدس را تبدیل به اولویت آخر مخاطبان کرده است نویسنده و کارگردان نمایش «تکههای سنگین سرب» با اشاره به اظهار کرد: موضوعی که در تمام دنیا باعث ارتقای سینما و تئاتر میشود، متاسفانه در کشور ما باعث تنزل آن شد. در حالی که در همین سالها هنوز هم آثاری در مورد جنگ جهانی دوم ساخته میشود و بسیار نیز مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد. آقاخانی اضافه کرد: پس چرا ما با اینکه جنگ بسیار ارزشمندتری نسبت به آنها داریم، ولی مخاطبان از آثار تولید شده در ژانر جنگ استقبال نمیکنند؟ من فکر میکنم دلیل اصلی این اتفاق ارائه کارهایی شعارزده به مخاطبان بود به نحوی که تماشای آثار این ژانر به اولویت آخر آنها تبدیل شده است. * نام ژانر «دفاع مقدس» باعث سوق دادن هنرمندان به سمت شعاردادن میشود وی با بیان دغدغههای خود برای تولید اثر در ژانر مقاومت گفت: در طول این سالها همواره سعی کردم که تنفسی تازه در عرصه تئاتر جنگ پدید بیاورم و به نظرم نباید نام این ژانر را تئاتر دفاع مقدس گذاشت، چون این نوع نامگذاری باعث کشیدن نوعی حصار پیرامون محتوای آثار این ژانر میشود که ناخواسته هنرمند را به سمت شعار دادن سوق میدهد. آقاخانی ادامه داد: این در حالی است که همواره دغدغه من بر این بوده است که وقتی مخاطبان به تماشای اثری در این ژانر مینشیند، به آنها ثابت کرد که میتوان در مورد جنگ صحبت کرد و در آن از عشق، اخلاق و وظیفه نیز سخن گفت. * تولید «تکههای سنگین سرب» ادای دین من به شخصیتهایی چون چمران است کارگردان نمایش «جنوب از شمال غربی» با اشاره به جایگاه بالای شخصیتهایی چون چمران بیان کرد: تمام تلاش من در این نمایش این بوده است که به مخاطبم نشان دهم افرادی همچون چمران ربات نبودند بلکه آنها نیز درگیر مسائلی چون زندگی، عشق و خانواده میشدند و مجبور شدند برای هدف خود از آنها بگذرند. وی افزود: اما این موقعیتی است که ایوب آقاخانی نمیتواند در آن چنین عملکردی داشته باشد به همین خاطر با همه وجودم برای این افراد احترام قائلم و تولید نمایش «تکههای سنگین سرب» ادای دین من به این اسطورههای بزرگ است. * چمران یک شخصیت ملی است و نباید او را از هنرمندان جدا کرد نویسنده نمایش «کابوس شب نیمه آذر» در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در مسیر تولید آثار این ژانر گفت: من با ساخت نمایش «تکههای سنگین سرب» ریسک بزرگی را انجام دادند، البته به همکارانم حق میدهم که برای عدم حضور در تولید چنین آثاری حاضر به ریسک نباشند. وی اضافه کرد: چون وقتی میخواهیم در مورد شخصیتی مثل شهید چمران صحبت کنیم متوجه میشویم افراد بسیاری هستند که فکر میکنند شهید چمران فقط برای آنهاست، در حالی که من معتقدم شهید چمران یک شخصیت ملی متعلق به همه مردم ایران است و نباید او را با این حواشی از هنرمندان جدا کرد. آقاخانی در ادامه با تقدیر از زحمات قادر آشنا مدیریت قبلی مرکز هنرهای نمایشی، بیان کرد: یکی از نکات حمایتی آقای آشنا از گروه ما این بود که به دیگران ثابت کرد ایوب آقاخانی نیز میتواند اثری در مورد شهید چمران بسازد چرا که متاسفانه در این فضا همواره تنها چند نفر ثابت هستند که برای ساخت آثاری با این موضوع مورد اعتماد هستند. *حضور برادر شهید چمران در پشت صحنه نمایش باعث دلگرمی گروه شد وی همچنین به حضور مهدی چمران در پشت صحنه این نمایش اشاره کرد و گفت: آقای چمران به عنوان برادر شهید مصطفی چمران با حضور در پشت صحنه این نمایش و بیان نکاتی در ارتباط با آن، باعث دلگرمی گروه سازنده ما از تایید محتوای نمایش توسط ایشان شد. کارگردان نمایش «مرگ در میزند» خاطرنشان کرد: نمایشی که شما در 65 دقیقه آن را دیدید حاصل یک سال و نیم تحقیقات من بود که در آن تمام منابع مرتبط با شخصیت شهید چمران را مطالعه کردم تا بتوانم با انتخاب یک زاویه مناسب برای روایت قصه این نمایش، نمایشنامهای قوی و قابل دفاع را بنویسم. * سعی کردم چمران این نمایش آمیزهای از شخصیت پیام دهکردی و مصطفی چمران باشد پیام دهکردی بازیگر نقش شهید چمران در نمایش «تکههای سنگین سرب» نیز طی سخنانی گفت: برای حضور در چنین نقشهایی باید همواره تابع متن بود و در مقابل مسئولیت پذیرفتن این نقش باید سعی کند تا نقشی یکدست را ارائه کند، چون این به مراتب بهتر از کاری است که فقط یک بازیگر در آن بدرخشد. وی افزود: تمام تلاش من بر این بوده است که علاوه بر نگرشی که به متن نمایشنامه داشتم، خوانش شخصی خودم را نیز به آن بیافزایم تا شخصیتی چون چمران به شکل آمیزهای از شخصیت من و شخصیت اصلی چمران به شکل «پیام چمران» بروز پیدا کند. * چمرانی را نشان میدهیم که لبریز از عشق و محبت است دهکردی با اشاره با زاویه دید متفاوت این نمایش به شخصیت شهید چمران به عنوان یک سطوره در تاریخ ایران اظهار کرد: در بسیاری از موارد نگاهی که نسبت به اسطورهها وجود داشته است، باعث شده تا آنها دستنیافتنی جلوه کنند و درگیر شدن آنها با مسائلی همچون عشق و خانواده را نشان داده نشده است. وی اضافه کرد: درحالی که در این نمایش با شخصیتی مواجه میشویم که وجوه حیرتانگیزی در تاریخ کشور ما دارد ولی پاهایش بر زمین است و سر در آسمان دارد. این بخش زمینی ماجرا نشان دهنده شخصیتی است که لبریز از عشق و محبت است. دهکردی خاطرنشان کرد: برای حضور در چنین نقشی باید به یک دیدگاه، غریزی و شهودی و حسی میرسیدم که بتوانم همچون دانستههایم در مورد شخصیت شهید چمران یک حجم عظیمی از عشق را در وجود خود داشت، در این نقش حضور پیدا کنم. * شخصیت «غاده» را جهانشمول نشان دادهایم عارفه لک بازیگر نقش همسر دوم شهید چمران در نمایش «تکههای سنگین سرب» نیز طی سخنانی کوتاه بیان کرد: حضور من در این نمایش با لطف و حمایت آقای آقاخانی و دهکردی بود که البته اصراری نداشتند که من دقیقا همچون شخصیت واقعی «غاده جابر» همسر شهید چمران باشم. وی افزود: ولی با کسب اجازه از آنها سعی کردم تحقیقاتی در مورد شخصیت غاده داشته باشم تا بتوان با نگاهی کاملتر به شخصیت او برسم. البته شخصیتی که در این نمایش نشان داده میشود، جهانشمول است و کلیت شخصیت غاده در این نمایش نشان داده شده است. در انتهای این مراسم ایوب آقاخانی با نامبردن از تمامی اعضای گروه «تئاتر پوشه» از تلاشهای آنها برای تولید این نمایش تقدیر کرد. انتهای پیام/
94/07/01 - 11:28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]