تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805011712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از مرگ تا احیاء؛ سرنوشت دریاچه ارومیه چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: از مرگ تا احیاء؛ سرنوشت دریاچه ارومیه چیست؟
بزرگترین دریاچه داخلی ایران که 14 سال است با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند به گفته عده ای مرده و احیاء نمی شود و عده ای دیگر در زنده کردنش مصمم اند.

از مرگ تا احیاء؛ سرنوشت دریاچه ارومیه چیست؟
به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان دومین دریاچه شور جهان که سال ها پیش به  دلیل ویژگی زیست بومی منحصر بفرد خود در یونسکو ثبت شده از سال 80 به تدریج رو به خشکسالی رفته و اکنون فقط 4/1 آن آب دارد، او بیمار شده و حال خوشی ندارد ولی سوال اینجاست آیا با گذشت 14 سال او دوباره زنده می شود یا خیر؟

**دریاچه ارومیه احیاء نمی شود

در حالی که سالهاست همه متخصصین امید به احیای این دریاچه دارند؛ پروسفور کردوانی سخت وقاطع می گوید دریاچه ارومیه احیاء نخواهد شد.

پرویز کردوانی در خصوص اقدامات دولت و متخصصین برای احیاء معتقد است دریاچه ارومیه به علت خشکسالی بیمار شده و دیگر احیاء نخواهد شد و تنها راه چاره جنگل کاری در دریاچه ارومیه است تا مانع تبعات چشم گیر منفی خشک شدن آن شویم.

کردوانی می گوید: کار از کار گذشته و با قدرنشناسی از این دریاچه او خشک شده اکنون با تبدبل کردنش به پارک گیاهی حیوانی آنقدر زیبا می شود که زیبایی قبل اش هم فراموش می شود.

**تبخیر آب و ماندگاریش تثبیت شده

با اینکه هرساله حدوداً 34 سانتی متر کاهش سطح آب در دریاچه ارومیه را گزارش داده بودند ولی امسال با انجام پروژه های ستاد احیای این دریاچه کاهش سطح آب 6 سانتی متر بوده است.

آراسته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در این باره می گوید:افزایش بارندگی و انجام برنامه های اجرایی توسط دستگاههای اجرایی آب منطقه ای و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و محیط زیست باعث شده تا به حالت تثبیت در تبخیر آب و ماندگاری آن در سطح دریاچه ارومیه برسیم.

آراسته می گوید: امسال خوشبختانه خلاف سالهای گذشته میزان کاهش سطح آب دریاچه کاهش پیدا کرده و به 6 سانتی متر رسیده است.

**ارومیه و اقدامات نجات بخش آن

سه استان کردستان و آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی استان های درگیر در اجرایی کردن برنامه های احیائی دریاچه ارومیه هستند که استان آذربایجان غربی با اقداماتی مستمر و قاطع توانسته گامی در جهت زنده کردن این دریاچه بردارد.

آراسته سرپرست اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی در این خصوص می گوید: آب منطقه ای استان با لایروبی آبهای زرینه رود و سیمینه رود را بهم وصل کرده تا آبهای این دو به دریاچه برسند.

جهاد کشاورزی با آبیاری نوین و آموزش کشاورزان مصرف آب کشاورزی تا 30 درصد کاهش داده و محیط زیست 40 هکتار اراضی داخل پارک ملی منطقه جبل را  نهال کاری(گز) حالت پاشی بیولوژیکی بصورت آزمایشی و برخورد با چاه های غیر مجاز را انجام داده است.

**عوامل بیماری دریاچه ارومیه

از سال 80کلید بیماری دریاچه ارومیه زده شده و دراین بیماری هم عوامل انسانی و هم عوامل طبیعی مقصر و موثر بوده است.

نرجس مقیمی کارشناسی ارشد حوزه محیط زیست در این خصوص معتقد است: خشکسالی کم آبی و کاهش نزولات، تغییر اراضی دیمی به اراضی آبی احداث برخی سدهای ناکارآمد، افزایش جمعیت اطراف دریاچه، برداشت غیر مجاز آبهای زیرزمینی و تغییر رژیم بارش از عوامل شایع و تأثیرگذار در خشکسالی دریاچه ارومیه است.

**با مرگش نابود می کند

از آنجایی که ارومیه دریاچه نمک است، همین نمک تبعات منفی بسیاری را باخشکسالی دریاچه به ارمغان خواهد آورد و هرسه استان همجوارش را به نابودی خواهد کشاند.

شفیعی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص خشکسالی دریاچه نمک می گوید:با خشکسالی دریاچه های نمک، آنها به مهمترین کانون ریزگردی تبدیل می شوند که با هر ورزشی ایجاد طوفان گردو خاک کرده و باعث ایجاد مشکلات تنفسی و پوستی برای اهالی مناطق می شوند و حتی با حرکت شوری از خود دریاچه به سمت اراضی و حوضه های آبخیز باعث نابودی مزارع کشاورزی می شوند.

آراسته سرپرست اداره کل حافظت محیط زیست استان آذربایجان غربی نیز می گوید: بارها شاهد طوفان گرد و خاک بوده ایم که دریاچه ارومیه باعث آن بوده است.

** طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه

برای احیای بزرگترین دریاچه داخلی ایران مسئولان دولتی و متخصصین این امر دست به اجرایی کردن طرح های انتقال آب به دریاچه زده اند.

ساعی دبیر ستاد اجرایی احیای دریاچه نمک در این باره می گوید:در طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه، انتقال آب زاب تصویب شده و دستگاه های حفاری آن در 35 کیلومتری دریاچه در حال انجام وظیفه هستند و دو طرح انتقال آب از ارس به شمال و شمال به شرق دریاچه و وان ترکیه در حال مطالعه و بررسی است و اما طرح انتقال آب از گرجستان و ارمنستان در حدپیشنهادی است که هنوز به مرحله مطالعه و بررسی نرسیده است.

**سرنوشت نامعلوم دریاچه بیمار ارومیه

دریاچه ای که از وسعت 5هزار کیلومترمربعی آن تنها 1000 کیلومتر مربع آن آب دارد از سال 90 ستاد احیای این دریاچه کلید خورده و با بودجه های میلیاردی و هزاران نخبه فعال محیط زیستی تاکنون اتفاق چشم گیری در بهبود و احیاء آن شکل نگرفته ولی همچنان این دریاچه و مردمان آن منتظرند تا گفته دولتمردان که تا 10 سال دیگر حتما احیا می شود را به چشم ببینند.

انتهای پیام/




اشتراک گذاری







۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن