تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838053168
رازگشایی از چشمان کاملا بسته
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
رازگشایی از چشمان کاملا بسته
کمتر کسی است که به سینما علاقه مند باشد و فیلم «چشمان باز بسته» (Eyes Wide Shut) آخرین ساخته «استنلی کوبریک» (Stanley Kubrick) را ندیده باشد.
مجله روشن - محسن ظهوری: کمتر کسی است که به سینما علاقه مند باشد و فیلم «چشمان باز بسته» (Eyes Wide Shut) آخرین ساخته «استنلی کوبریک» (Stanley Kubrick) را ندیده باشد. تعریف ها و تمجیدها از فیلم بسیار است؛ عده ای آن را شروع دوباره ای در درام پردازی سینما دانسته اند و بسیاری هم معانی و مفاهیم بسیاری از آن استخراج کرده اند اما با وجود این همه نقد و بررسی، هنوز بسیاری از رازهای این فیلم [حداقل در ایران] باز نشده باقی مانده.
مثلا نام فیلم دلالت بر چه چیز دارد؟ «چشمان باز بسته» یعنی چه؟ چطور یک درام خانوادگی با گسستی ناگهانی در قصه، به صحنه ای غریب و غیرمتعارف یعنی میهمانی پیوند می خورد و از دل این پیوند چه مفهومی قرار است استخراج شود؟
چرا بعضی صحنه ها در فیلم زیادی به نظر می رسد؟ مثلا با حذف صحنه تنه خوردن «بیل» - با بازی تام کروز - از چند جوان در خیابان، چه لطمه ای به قصه فیلم می خورد؟
واقعیت این است که نقدها و نظرهای بسیاری در پاسخ به این سوال ها تاکنون مطرح شده که بسیاری از آنها را خوانده ایم. مثلا کسی «چشمان باز بسته» را رسمی در انجمن های فراماسونری دانسته و کسی دیگر آن را «چشمان کاملا بسته» ترجمه کرده تا مشکل حل شود اما تنوع این پاسخ ها نشان می دهد که جواب باید در جای دیگری باشد.
پیشنهاد من این است که به منبع کار رجوع کنیم؛ به داستانی که کوبریک آن را دستمایه فیلمش قرار داده و اتفاقا به فارسی هم ترجمه شده است؛ کتاب «بازی در سپیده دم و رویا» نوشته «آرتور شنیتسلر» و با ترجمه «علی اصغر حدادی» که نشر نیلوفر آن را منتشر کرده.
این کتاب ترجمه دو داستان مهم از شنیتسلر، دکتر، داستان نویس و نمایشنامه نویس شهیر آلمان در اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم میلادی است که داستان «رویا»ی او با نام «چشمان باز بسته» توسط کوبریک به فیلم تبدیل شد.
اگر واقعا علاقمند به دانستن جواب سوال های بالا هستید، باور کنید که با خواندن همین داستان، به راحتی به جواب همه این سوال ها خواهید رسید.
با هم مروری تیتروار بر قصه این کتاب و چیزی که کوبریک از آن استخراج کرده می اندازیم تا موضوع بهتر دست تان بیاید.
پیش به سوی مرگ
داستان «رویا»، صحنه میهمانی اول فیلم کوبریک را ندارد. قصه از شب اعتراف «آلبرتینه» شروع می شود؛ همان کسی که در فیلم کوبریک با نام «آلیس» او را می شناسیم و «نیکول کیدمن» نقش اش را بازی می کند.
او همچون فیلم، به شوهرش «فریدولین» که همان «بیل» فیلم کوبریک باشد اعتراف می کند که در تعطیلات دانمارک مجذوب مرد دیگری بوده. البته فریدولین هم اعتراف می کند که در همان سفر و در کنار ساحل، مجذوب دختری 15 ساله شده است؛ نکته ای که در فیلم نیست.
آلبرتینه شنیتسلر برخلاف آلیس کوبریک، اعتراف دیگری هم می کند؛ این که می توانسته جای فریدولین هر کس دیگری برای ازدواج با او باشد و تنها یک اتفاق یعنی حضور فریدولین در باغ و زیر پنجره باعث شده تا این ازدواج صورت گیرد. این کار فریدولین در اصل به نوعی همان نمای نمادین و آغازین فیلم کوبریک است که آلیس پشت به دوربین عریان می شود.
فریدولین شنیتسلر هم همچون بیل کوبریک، به شدت از اعتراف همسرش ناراحت می شود و مانند فیلم به بستر مرد مرده ای می رود و همچون فیلم با اعتراف عاشقانه دختر مرد مرده به خودش مواجه می شود.
او از خانه که بیرون می آید و پیش از آن که درست مانند بیل کوبریک از جوانان تنه بخورد، به مرگ می اندیشد. نکته درست همین جاست؛ در همین فکر به مرگ.
در فیلم، بیل از جوانان تنه می خورد و به راه خود می رود اما در کتاب، پیش از تنه خوردن، او از زنده بودن خود خوشحال است و با خود فکر می کند که با توجه به قرائن (چون پزشک است) مدت زیاد دیگری هم زنده خواهد ماند. اینجاست که وقتی تنه می خورد و از دعوا با آنها اجتناب می کند، با خودش اینطور می گوید که احتمال داشته در درگیری، جایی از بدنش ناکار می شده و حتی به مرگ او ختم می شده.
پس از حاضر شدن بر بالین مرد مرده، این دومین بار است که او پس از اعتراف همسرش با مرگ روبرو می شود؛ چیزی که به هیچ وجه در فیلم مشخص نیست و کوبریک نتوانسته آن را به مخاطب نشان دهد.
روند حرکت فریدولین به سوی مرگ، مانند فیلم است. برخورد با دختر فاحشه ای که بیماری مقاربتی دارد، رفتن به میهمانی اشراف زاده ها و محاکمه اش توسط اعضای آن میهمانی، دنبال کردن قضیه میهمانی و سپس اعترافش به همسر، که پایان بخش و نجات دهنده اوست. اما چرا اعتراف نجات دهنده اوست؟ باید پیش از این، روی میهمانی اشراف زاده ها بیشتر تأمل کنیم.
میهمانی مرگ
فریدولین یا همان بیل، آدرس و رمز عبور میهمانی را از دوست قدیمی اش می گیرد. «ناختیگال» در داستان شنیتسلر، مانند «نیک» در فیلم کوبریک، از دوستان دوران دانشجویی اوست؛ کسی که خلاف فیلم با آن شخصیت حرف گوش کن و آرامش، جوانی است شاد و پر جنب و جوش که در دانشگاه هم آرام و قرار نداشته و در دوران دانشجویی اش با مشت به صورت رییس دانشگاه زده.
اینجاست که فرق بین شخصیت پردازی فیلم و داستان کاملا نمود پیدا می کند. واقعا هم رفتن به چنین میهمانی های عجیبی، کار شخصیتی جسور است نه آرام و متین.
به هر صورت، فریدولین به میهمانی می رود، البته نه میهمانی عجیبی که بیل در فیلم کوبریک می رود. جایی می رود که زنان نقاب زده در وسط صحنه می رقصند و مردان با ردا و نقاب پس از تماشا، ناگهان به سوی آنها حمله ور می شوند. نه خبر از ورد و دعا هست و نه خبری از انجمن فراماسوسنری. میهمانی داستان «رویا» به تمام معنا میهمانی شهوت است نه مراسمی با آیین های عجیب.
نکته دوم چگونگی اقتباس کوبریک از داستان، در همین بخش نهفته است. فریدولین برای آن که اعتراف همسرش را جبران کند، می خواهد با خیانت به او، انتقام بگیرد؛ برای همین هم وارد خانه فاحشه می شود و به همین دلیل هم به میهمانی می آید اما در فیلم به چه دلیل می آید؟ آیا حرفی از انتقام زده می شود؟ به نظر می آید کوبریک این مسئله را هم ناگفته گذاشته و تنها با استعاره و نماد آن را بیان کرده است نه با قصه پردازی.
به نمونه های دیگری بپردازیم و بعد خواندن و جواب گرفتن را به خودتان وامی گذارم. نام رمز ورود به خانه در داستان شنیتسلر، «دانمارک» است و در فیلم کوبریک «فیلدلیو». دانمارک از قضا همانجایی است که زن در اعتراف خود به آن اشاره کرده اما نام «فیدلیو» یادآور اپرای مشهور بتهوون است در رثای آزادی زندانیان سیاسی؛ این اپرا از فداکاری یک زن برای فراری دادن شوهرش از زندان می گوید و احتمالا در فیلم اشاره است به اعتراف آلیس برای شروع یک زندگی بهتر.
مردانی که در لباسفروشی قصد عشق بازی با دختر لباس فروش را دارند، در کتاب لباس قاضی ها را بر تن دارند که نشانه ای است از محاکمه ای که در انتظار فریدولین است اما در فیلم زن نما و گریم شده اند که احتمالا باز هم بر صحنه میهمانی عجیب و غریب فیلم کوبریک دلالت دارد.
در فیلم کوبریک، پس از لو رفتن بیل در میهمانی، او را به اتاقی راهنمایی می کنند و آنجا دادگاهی برپا می شود اما در داستان سنیتسلر، درست در وسط مهمانی و ناگهانی او را گیر می اندازند و تمام شرکت کنندگان در جشن دورش را می گیرند و دادگاه شروع می شود؛ انگار بازی تازه ای پیدا کرده اند.
در کتاب، پس از بخشیدن فریدولین، او را در خیابانی رها می کنند و مردی با دیدن او وحشت زده می گریزد. فریدولین متوجه می شود که هنوز ردا را بر تن و نقاب بر صورت دارد و شبیه مرگ شده است. این استعاره زیبایی است از مفهوم اصلی داستان که رفتن تدریجی فریدولین به سوی مرگ است؛ صحنه ای که در فیلم نیست.
خوابی که آلیس درباره بیل می بیند با خوابی که آلبرتینه درباره فریدولین می بیند، تفاوت های بسیاری دارد. در خواب آلیس فیلم کوبریک، تنها موضوع خیانت به بیل مطرح می شود و رفتن به یک میهمانی غریب، اما در خواب آلبرتینه شنیتسلر، تا مرگ فریدولین پیش می رویم که تم اصلی داستان است.
ماجرای زنی که در میهمانی خود را فدای فریدولین یا همان بیل می کند هم بسیار خواندنی است. در فیلم، این زن ناگهان ظاهر می شود و بیل را نجات می دهد و سپس بیل ناگهان به مرگش پی می برد. در داستان شنیتسلر اما، زن از خونی که قبلا در این میهمانی ریخته شده می گوید و این که دوست ندارد دوباره تکرار شود. پیدا کردن جنازه او توسط فریدولین هم به خاطر شباهتی است که فریدولین از نحوه ورود و خروج او به هتل در روزنامه می خواند و درست شبیه همان چیزی است که در هتلی دیگر در باره دوستش ناختیگال یا همان نیک فیلم شنیده اما در فیلم مشخص نیست که چرا بیل ناگهان درمی یابد که این زن کشته شده همان زن ناجی می تواند باشد.
صحنه اعتراف به همسر و شنیدن حرف های آلبرتینه، آخرین بخش های داستان و فیلم است. داستان شنیتسلر با جمله «روز نو آغاز شد» تمام می شود و فیلم با خرید کریسمس که نماد رسیدن به سال نوست.
داستان شنیتسلر، گریزهایی هم به رمان «مادام بواری» نوشته «گوستاو فلوبر» دارد؛ داستانی از همسر یک دکتر که در جستجوی عشق به خیانت روی می آورد و به دلیل عدم جرأت در اعتراف و لو رفتن خیانت هایش، خود را می کشد؛ کاری که آلبرتینه و آلیس در ابتدا انجام می دهند و فریدولین و بیل در انتها جرأت آن را پیدا می کنند.
هنوز احتمالا سوال های زیادی درباره فیلم از خود دارید. مثلا چرایی وجود صحنه میهمانی اول در فیلم کوبریک که در داستان نیست. همانجایی که پیش از اعتراف همسر، بیل زنی را از مرگ نجات می دهد و اتفاقا نکته دوباره در همین مرگ است.
از این دست موارد برای کشف زیاد است و باید خودتان حتما داستان را بخوانید و بدانید چرا مثلا اعتراف به همسر تنها راه نجات فریدولین و بیل از این مخمصه بوده است.
اما برسیم به نام فیلم؛ «چشمان باز بسته». با خواندن داستان کاملا روشن است که چشمان باز بسته یعنی خواب دیدن. یعنی رویا؛ که نام داستان است. به خصوص که فریدولین در انتها به همسرش می گوید که اصلا نمی تواند بداند که همه این ماجراها خواب بوده یا او واقعا آنها را از سر گذرانده. راست هم می گوید؛ هیچ یک از کسانی که با او بوده اند وجود ندارند تا به واقعیت داشتن آن شهادت دهند. درست خلاف فیلم که صاحب میهمانی اول فیلم یعنی دوست بیل، به او تمام جریان را می گوید و کاملا مشخص می شود که رویایی در کار نبوده.
بنابراین اصل مهم دیگر قصه شنیتسلر یعنی رویا هم در فیلم کوبریک نیست. آیا کوبریک اقتباس خوبی از داستان شنیتسلر انجام داده؟ این را باید بعد از خواندن داستان، خودتان دریابید.
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
ارسال بستههای سینمایی به مراکز سینمایی و فرهنگی کشورها
از سوی بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفت ارسال بستههای سینمایی به مراکز سینمایی و فرهنگی کشورها همزمان با روز ملی سینما بستههای فرهنگی حاوی منتخبی از انتشارات و محصولات مکتوب بنیاد سینمایی فارابی موزه سینما و DVD فیلمهای موسسه رسانههای تصویری به مخاطبان هدف سینما ارسال شد بهارسال بسته های سینمایی به مراکز سینمایی و فرهنگی کشورهای فارسی زبان
ارسال بسته های سینمایی به مراکز سینمایی و فرهنگی کشورهای فارسی زبان خبرگزاری پانا همزمان با روز ملی سینما بسته های فرهنگی حاوی منتخبی از انتشارات و محصولات مکتوب بنیاد سینمایی فارابی موزه سینما و DVD فیلم های موسسه رسانه های تصویری به مخاطبان هدف سینما ارسال شد ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲پرونده «رادیو هفت» بسته شد/ «صد برگ» را از 11 مهر ورق بزنید
پرونده رادیو هفت بسته شد صد برگ را از 11 مهر ورق بزنیدبرنامه تلویزیونی صد برگ با توجه به موضوعات فرهنگی از 11 مهر ماه روی آنتن شبکه چهار سیما می رود به گزارش خبرگزاری فارس برنامه تلویزیونى صد برگ به تهیه کنندگى و کارگردانى مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفى از یازدهم مهرماه هرارسال بستههای سینمایی به مراکز فرهنگی افغانستان و تاجیکستان
ارسال بستههای سینمایی به مراکز فرهنگی افغانستان و تاجیکستان شناسهٔ خبر 2913992 - یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۰ هنر > سینمای ایران بسته های فرهنگی حاوی منتخبی از انتشارات و محصولات مکتوب بنیاد سینمایی فارابی موزه سینما و DVD فیلم های موسسه رسانه های تصویری برای مخاطبان هدف سدفتر جشنواره نهم فرهنگ اقوام ایران زمین بسته شد
دفتر جشنواره نهم فرهنگ اقوام ایران زمین بسته شد گرگان - ایرنا - نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین که با حضور 194 هنرمند در گرگان درحال برگزاری بود جمعه شب با معرفی گروه های برتر در بخش های مختلف به پایان رسید به گزارش ایرنا این جشنواره از روز سه شنبه با حضور 28 استان در بخشسه هزار و 600 بسته اقلام آموزشی و تحصیلی بین اقشار کم درآمد توزیع شد
سه هزار و 600 بسته اقلام آموزشی و تحصیلی بین اقشار کم درآمد توزیع شد تهران - ایرنا - معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران از توزیع سه هزار و 600 بسته اقلام آموزشی و تحصیلی اقشار کم درآمد در راستای اجرای طرح ملی مهر تحصیلی خبر داد به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلاپرونده این برنامه محبوب تلویزیونی بسته شد!
برنامه تلویزیونی صد برگ با توجه به موضوعات فرهنگی از ۱۱ مهر ماه به جای برنامه رادیو هفت روی آنتن شبکه چهار سیما میرود رادیو هفتبرنامه تلویزیونى صد برگ به تهیه کنندگى و کارگردانى مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفى از یازدهم مهرماه هر شب روى آنتن شبکه چهار سیما خواهد رفت در االناز حبیبی با ظاهری کاملا متفاوت در کنار آقای کارگردان [عکس]
الناز حبیبی با ظاهری کاملا متفاوت در کنار آقای کارگردان عکس الناز حبیبی با انتشار عکس زیر نوشت من و آقاى اخلاقى كارگردان دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 15 00روزنامه «بهار» به حزب و ارگانی وابسته نیست
روزنامه بهار به حزب و ارگانی وابسته نیست مدیرمسوول بهار با اعلام پایان توقف یک سال و نیمه انتشار روزنامهاش و اینکه از هفته آینده قرار است این روزنامه روی پیشخوان بیاید تاکید کرد روزنامه بهار سعی میکند در فضای رسانهای کشور به طور شفاف به وظیفه اصلی خود که اطلاعرسانی صحیحمجموعه آثار رسول صدرعاملی در یک بسته رونمایی میشود
به همت موسسه رسانه های تصویری مجموعه آثار رسول صدرعاملی در یک بسته رونمایی میشود شناسهٔ خبر 2918903 - شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۹ هنر > سینمای ایران مجموعه آثار رسول صدرعاملی شامل ۱۳ فیلم به همت موسسه رسانههای تصویری تهیه شده و در روز دوشنبه ۳۰ شهریور در موزه سینما رونمایی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها