تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849905063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«انار فارس» با فیلمنامه‌ای نارس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گاهی به فیلمی که به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است
«انار فارس» با فیلمنامه‌ای نارس

تاریخ انتشار : یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 14:26 | شماره خبر : 2101108597333565504 تعداد بازدید: 0
پ پ









«انارهای نارس» اولین تجربه مجیدرضا مصطفوی فیلمی است درباره زوج جوانی که درگیر فقر و آرزوهای دوست‌داشتنی خود هستند.


زمان قید شده در پشت جلد 79 دقیقه است که در همان گام اول نشانه‌ای است برای یک قصه کوتاه و فاقد داستانک‌های فرعی که با شروع یک سوم ابتدایی کاملا به چشم می‌آید. همان قصه کمرنگ هم آن‌قدر دیر شروع می‌شود (تقریبا دقیقه 25) که مخاطب با فیلم همراه نمی‌شود. اما چرا قصه دیر شروع می‌شود؟‌ اصلی‌ترین دلیل شاید کلیشه‌ای بودن ذات داستان و تلاش نویسنده برای متفاوت کردن آن است که نافرجام می‌ماند. شاید اولین نکته انتخاب بازیگر نقش انسی است که به نظر نگارنده و با وجود گرفتن جایزه از یک جشن خصوصی سینمایی و تلاش قابل احترام آنا نعمتی انتخابی اشتباه است. چهره و نوع بیان این بازیگر توانمند هرگز در قالب یک زن فقیر قرار نمی‌گیرد و حتی لنگیدن پا هم کمکی به این موضوع نمی‌کند که البته در یکی دو صحنه هم این موضوع راکورد دارد و جای دو پا با هم عوض می‌شود! نکته دوم و مهم دیگر که خود شامل دو اشکال اساسی دیگر است: اول این‌که به دلیل چند صحنه و دیالوگ مشخص مانند صحبت‌های مهران رجبی درباره ارتفاع بلند ساختمان محل کار ذبیح و حرف‌های کارگران در سکانس ایستگاه مینی‌بوس، بیننده از حادثه‌ای که برای ذبیح اتفاق می‌افتد غافلگیر نمی‌شود و کاملا منتظر آن است و بنابر‌این حادثه فوق عامل پیش برنده‌ای در روایت اصلی محسوب نمی‌شود. دوم این‌که حضور یک پیرزن در خانه‌ای با وسعت زیاد در حالی که نسبت مشخصی با صاحبخانه مقروض و خارج‌نشین ندارد هیچ حس همدلی به‌وجود نمی‌آورد و این سوال پیش می‌آید که چرا در مقابل فقر زوج جوان باید به طوبی سادات برای این‌که در این عمارت بنشیند و آهنگ‌های قدیمی گوش کند حق داد؟‌ همین دو عامل کلیدی باعث همراهی نشدن و سکون قصه می‌شود. نکته بعد سکانس‌ها و صحنه‌هایی است که به‌طور مستقل زیبا و آرتیستیک است، اما پیوندی با کلیت قصه پیدا نمی‌کند. برای مثال صحنه سرازیر شدن آب ماشین لباسشویی اگر هم در ذهن مولف اثر مفهوم مشخصی داشته، در اجرا به دلیل ناپیوستگی با کل قصه کمکی به فضای اثر نمی‌کند. از این دست صحنه‌ها در فیلم به تناوب تکرار می‌شود و به دلیل ناتوانی قصه در حرکت پویا به‌سمت جلو صرفا در حد چند پلان یا سکانس چشمنواز باقی می‌ماند. این نکته در مورد شخصیت‌ها هم اتفاق می‌افتد. برای نمونه پسر صاحبخانه یا مادرش کاربردشان در قصه چیست؟‌ مهران رجبی که در یک سوم میانی حضور فعالی دارد به ناگاه ناپدید می‌شود و کارکردش را از دست می‌دهد. این منفرد بودن سکانس‌ها و حتی شخصیت‌ها باعث می‌شود این عناصر به یک وحدت موضوعی و تماتیک مشخص نرسند و تمام پیش‌بینی‌های مخاطب درست باشد و اساسا غافلگیری اتفاق نیفتد. اما شاید زیر بنای تمام بحث‌های اشاره شده در سطور بالا ریتم و ضرباهنگ فیلم است. توجه کنیم که با وجود کوتاه بودن زمان نسبی نسبت به آثار سینمایی استاندارد باز هم فیلم ریتم کندی دارد و در برخی صحنه‌ها دلیل این کشدار بودن پلان‌ها نامشخص است. صحنه‌های بیمارستان کاملا نمونه خوبی برای این طولانی بودن بی‌دلیل است که تکرار آن در تماشای اثر خسته‌کننده می‌نماید. این ریتم کند و زمان طولانی برخی پلان‌ها شاید اگر نبود فیلم در نهایت در زمانی 50 دقیقه‌ای می‌توانست به پایان برسد که آن وقت یک قصه فرعی مشخص برای استحکام فیلم الزامی می‌نمود. بجز این یکسری سوالات در فیلم وجود دارد که پاسخی برای آن پیدا نمی‌شود. این‌که دکتر مهربان به یکباره چطور وارد قصه می‌شود و این‌قدر راحت با انسی درد دل می‌کند و بعد ناپدید می‌شود، دستکش کودکی‌های ذبیح چه کاربردی دارد؟‌ چرا پدر و مادر ذبیح متوجه حادثه برای پسرشان نمی‌شوند؟‌ طوبی سادات و کامران چه نسبتی با هم دارند و قصه آنها چیست؟‌ استفاده از کبوتر، تخم یا پرلک‌لک صرفا برای رساندن خبر حاملگی انسی است که دلیل بی‌رغبتی او برای بارداری نیز نامشخص است. این بی‌پاسخ ماندن ابهامات به ماهیت ضد قصه بودن اثر بر‌می‌گردد که نه از روی عمد، بلکه به دلیل ابتر ماندن فیلمنامه است. اولین تجربه سینمایی مجیدرضا مصطفوی فیلمبرداری زیبا و قابل تاملی دارد که نوید حضور یک استعداد جوان در حوزه تصویر را می‌دهد. بهرنگ ملک‌محمدی - قاب کوچک


تاریخ انتشار : یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 14:26 | شماره خبر : 2101108597333565504 تعداد بازدید: 0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن