محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826003303
همه چیز در مورد مدرسه ملی سینما در گفتوگو با سیدروحالله حسینی مدرسۀ ملی سینما هیچ نمونه یا مابهازایی در خارج از ایران ندارد/قرار نیست برای مراکز دولتی نیرو تربیت کنیم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همه چیز در مورد مدرسه ملی سینما در گفتوگو با سیدروحالله حسینی
مدرسۀ ملی سینما هیچ نمونه یا مابهازایی در خارج از ایران ندارد/قرار نیست برای مراکز دولتی نیرو تربیت کنیم
مدیر اجرایی مدرسه ملی سینما گفت:درباره پیشداوری و قضاوتها درباره آقای ایوبی باید بگویم، نمیدانم این قضاوت بر چه اساس و از کجا آمده است. شاید،این تصور به خاطر گذشتۀ کاری و مطالعاتی ایشان است. مدرسۀ ملی سینمای ایران قطعا یک مدرسۀ بومی و ایرانی است و هیچ نمونه یا مابهازایی در خارج از ایران ندارد.
خبرگزاری فارس-احسان هوشیارگر:وقتی حجت الله ایوبی در حاشیه دیدار نوروزی اهالی سینما با مدیران سینما به میان خبرنگاران امد و در خصوص وضعیت مدرسه ملی سینما که چند ماه قبل در حکمی اعضای هیات امنای آن مشخص شده بودند، گفت:«کار ثبت مدرسه ملی سینما تمام شده است و از اردیبهشت ماه امسال کار مدرسه با برگزاری کارگاه آغاز میشود». همه در انتظار اتفاقی ویژه بودند. اتفاقی که همه اخبار آن در این مدت و حد فاصل دی ماه 93 تا شهریور 94 تنها حول محور صدور احکام بوده است و هنوز مدرسه ملی سینما که شاید پس از بازگشایی خانه سینما و تاسیس گروه هنر و تجربه بتوان سومین اقدام مهم ایوبی نامید،دارای مکان ثابتی نیست و مشخص نیست بالاخره از چه زمانی شاهد اجرای برنامههای آن بصورت عملیاتی خواهیم بود. به دلیل اهمیتی مدرسه ملی سینما و نقشی که قرار است در آینده حرفهای سینمای ایران ایفا کند، به سراغ دکتر سید روحالله حسینی مدیر اجرایی و دبیر شورای علمی مدرسه ملی سینما رفتیم. مدیری که با وجود عدم اختصاص مکان و حتی بودجه کافی معتقد است برنامههای مدرسه در فاز تحقیقاتی بدون توقف در جریان بوده است و به زودی شاهد آغاز فاز عملیاتی آن خواهیم بود. * تشکیل مدرسه ملی سینما با وجود اینکه همچنان نقاط مغفول فراوانی دارد اما از جهاتی باعث امیدواری است از جمله اینکه ما تصمیم گرفتیم مدلی از سینمای ملی را آموزش دهیم که شاید تکمیلکننده همه آن چیزی باشد که در سیستم آکادمیک ما آموزش داده میشود چون سیستم آکادمیک آموزشی ما مدلی از سینمای غربی و کلاسیک آموزشی است. روزهایی که این بحث مطرح شد خیلیها هم عنوان کردند که میخواهیم «علی حاتمی»های جدیدی پرورش دهیم و .... شبیه همان مدرسه سینمای باغفردوس که همان تعبیر را داشتند. شما به عنوان رئیس مدرسه ملی سینما همین تعبیر را میتوانید در مورد مدرسه ملی قبول کنید و قرار است نهضت باغ فردوس جدیدی باشد که سینماگران زیادی تربیت شدند مثل ابراهیم حاتمیکیا، کمال تبریزی، مجتبی راعی و... یا مدل، مدل دیگری است؟ اجازه دهید صحبتهای شما را به این شکل تصحیح کنم که آنچه گفتید بخش مهمی از طرح مدرسه ملی سینمای ایران است ولی تمام آن نیست. در واقع در آن نگاه ملی که در این مدرسه به سینمای ایران مطرح است، قطعاً ویژگیها و مختصات فرهنگی، بومی و ملی ما در سینما جاری و ساری خواهد شد. لیکن فقط بحث سینمای ملی نیست بلکه بحث مدرسه ملی سینمای ایران است. پس ما قرار است با یک نگاه کلان و جامع به سینما بپردازیم که بدون شک یکی از اجزاء و عناصر مهم آن، سینمای ملی است. مدرسه ملی سینمای ایران، آموزشهای کارگاهی دارد *در اینجا بحث تفاوت روش تدریس بهوجود میآید. ببینید! مدرسه ملی سینمای ایران با سه، چهار ویژگی عمده تعریف میشود که آن را از آموزشگاهها و دانشگاهها متمایز میکند که در حوزه دانش سینما کار میکنند. نخست اینکه مدرسه ملی سینمای ایران، آموزشهای کارگاهی دارد. در واقع مدرسه ملی فاصله بین تئوری و نظر در دانشگاه و عمل در بازار کار سینمای حرفهای را پر میکند. یعنی آنچه آموزش داده میشود و به دانش و به نظریههای سینمایی مربوط میشود را بنیان کار قرار میدهد اما با این نگاه که آنها را به کمک اساتید فن بومیسازی و برای تولید عملیاتی کند. به عبارت دیگر آنچه به نام تولید و فرآیند تولید از آن در سینما نام میبریم به واسطه و کمک مدرسه ملی به بنیانهای نظری و به دانشی که تلاش میشود بهروز باشد، پیوند میخورد. قرار نیست برای مراکز دولتی نیرویی تربیت کنیم * البته برخی تعابیر بدبینانه هم در مورد مدرسه ملی وجود دارد از جمله اینکه عده زیادی میگویند سیستم دولت قصد دارد که مدیریت دولتی و نیروی دولتی در سینما تربیت کند. نظر شما در این رابطه چیست؟ مدرسه ملی سینمای ایران اساساً قرار نیست برای مراکز دولتی نیرویی تربیت کند. اجازه دهید دو، سه ویژگی برای مدرسه ملی سینمای ایران مطرح است را بیان کنم که احتمالا جواب این سوال را بگیرید. الان همه کسانی که چه به شکل حرفهای و چه در حوزه آموزش و پژوهش در سینمای ایران فعال هستند، معتقدند که دانش سینمای ایران به روز نیست، معتقدند که در صنوف و حِرَف مختلف، سینمای ایران دارای نقایص و خلاءهایی هست و دانشِ موجود در بسیاری از شاخهها به روز نیست و نیاز است که آنچه در سینمای جهان چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ نظری میگذرد، به اینجا منتقل شود و البته از صافی ویژگیهای فرهنگی، بومی و ذاتی ایران بگذرد. آنچه قابل جذب است، جذب شود و آنچه قابل جذب نیست و با فرهنگ ما همخوانی ندارد، کنار گذاشته شود. *آیا ما صرفا میخواهیم بومیسازی کنیم یا میخواهیم دانش سینمای ایران را به جاهای مختلف صادر کنیم؟ شاید مدرسه ملی سینمای ایران را هم بتوان به عنوان آکادمی سینمای ایران هم نام برد. شما به دنبال انتقال تجربه سینمای ایران در بعد بینالمللی هم هستید؟ امیدواریم که بعلاوۀ به روز کردن دانش سینمای ایران، بتوانیم مسیر انتقال تجربههای ایران را به دیگر کشورها هموار کنیم. افغانستان و تاجیکستان جزو کشورهای هدف ما هستند *پس ما باید یک نقطه هدف داشته باشیم. یعنی بگوییم یک مدرسهای میخواهیم و راهاندازی کردهایم علاوه بر اینکه تعداد مشخصی جوان ایرانی را هر سال پذیرا میشویم که دورههای تکمیلی را میگذرانند این کشورها هم برای ما نقطه هدف هستند که میخواهیم هم سینمای خودمان را آنجا صادر کنیم و هم آنجا را طرح کادرسازی کنیم برای مدل سینمای ایرانی-اسلامی. الان در کجای این هدفگذاری هستیم؟ ما تقریبا مطمئنیم که این علاقه نهتنها در منطقه که فراتر از منطقه و در کشورهای خارج از منطقه وجود دارد. منتها هدف اصلی ما جذب استعدادهای داخلی کشور خودمان است و بدیهی است که اگر قرار باشد در حوزه بینالمللی کار کنیم در ابتدا سراغ کشورهایی برویم که به لحاظ زبانی و ویژگیهای فرهنگی به ما نزدیکتر هستند از جمله افغانستان و تاجیکستان. این مراوده بینالمللی عموما خارج از حیطۀ توان و شاید سیاستگذاریهای موسسات خصوصی و دانشگاهها است و می تواند یکی از کارهای ویژه مدرسه ملی باشد. در حال انتخاب اولویتهای مدرسه ملی سینما هستیم *چه زمانی این طرح عملیاتی میشود؟ در ابتدای کار، مدرسه ملی بهطور طبیعی باید پژوهشهایی علمی انجام دهد و اولویتها را احصاء نماید و بعد وارد حوزۀ آموزش شود. الان همچنان در حوزه پژوهش هستیم و درحال مشخص کردن سیاستها و اهدافمان هستیم و همزمان البته نشستهای جدی هم داشتهایم و از کسانی که در حوزه سینمای ایران تجربه ارزشمندی دارند، نظرخواهی کردهایم که به نظرشان اولویتهای مدرسه برای شروع چه مواردی باشد و نظرات مختلف را جمعآوری کرده، در حال تحلیل هستیم و امیدواریم که از میانشان بهترین انتخابها را انجام دهیم. تلاشمان این است که عملیات به معنای آموزش، از پاییز شروع شود *در واقع فاز عملیاتی مدرسه هنوز شروع نشده است، فاز عملیاتی از چه زمانی شروع خواهد شد؟ در واقع کار مدرسه ملی شروع شده و تمام تلاشمان این است که عملیات به معنای آموزش، از پاییز شروع شود. یعنی کارگاههای آموزشی ما با اولویت فیلمنامه. از شورای علمی و از دوستانی که مورد مشورت هستند، خواستهام که با فرض اینکه این شعار درست باشد که فیلمنامه مقدمه حرکت در سینما است و باید اول این حوزه سروسامان پیدا کند، به ترتیبی برنامههای آموزشی و پژوهشی را بچینند که اتفاقی موثر و عملی در این حوزه بیفتد. مدرسه ملی سینما هیچ نمونه یا مابهازایی در خارج از ایران ندارد *اگر بگوییم مدلی از یک آکادمی در سینمای ایران بهعنوان مرکزی برای صدور دانش سینمای ما باشد، پس ما باید یک کالج داشته باشیم که بتوانیم دانشجوی ایرانی و خارجی در آنجا بپذیریم. در ابتدا که این بحث مطرح شد برخی گفتند که آقای ایوبی بدون هیچ تعارفی شیفته مدل آموزشی سینمای فرانسه هستند و دوست دارند همان مدل را در مدرسه ملی سینما پیادهسازی کنند. البته آن سیستم آموزشی موفقی است و ما هم دوست داریم با بومیسازی بتوانیم این کار را انجام دهیم. ولی همان سیستم آموزشی فرانسه در قالب کالج عرضه میشود. یعنی دانشجو میپذیرد، مقیم در مرکز مشخصی میشوند که هزینه مشخصی هم پرداخت میکنند و بعد از پایان دوره به کشور خود باز میگردد. ما برای مدرسه ملی سینما به دنبال این کالج هستیم؟ ساختمان شکیل و زیبایی که هم در شأن سینمای ایران باشد و هم بتواند امکان اقامت و اسکان مناسب داشته باشد و بعد از پروسه آموزشی دانشجویان بتوانند به کشورهای خود برگردند، وجود دارد؟ درحال رایزنی با میراثفرهنگی و شهرداری هستیم و امیدواریم بتوانیم یک مکان مناسب و ترجیحاً تاریخی را برای مدرسه ملی سینمای ایران فراهم کنیم. البته درباره پیشداوری و قضاوتها درباره آقای ایوبی باید بگویم، نمیدانم این قضاوت بر چه اساس و از کجا آمده است. شاید، این تصور به خاطر گذشتۀ کاری و مطالعاتی ایشان است. مدرسۀ ملی سینمای ایران قطعا یک مدرسۀ بومی و ایرانی است و هیچ نمونه یا مابهازایی در خارج از ایران ندارد. مدرسه ملی سینمای ایران یک پژوهشکده عالی سینمایی هم هست ولی در مدارس دیگر در دنیا، بحث پژوهش به آن شکلی که در دانشگاههایشان مطرح است، عموما مطرح نیست. منتها به دلایلی که به مرور به آن رسیدهایم و آن اینکه پژوهشهای به روز و واقعی متاسفانه در دانشگاه و مرتبط با بازار سینما، انجام نمیشود، مدرسه ملی همزمان مجبور است یک پژوهشکده عالی سینمایی هم باشد. *صحبت از دارالفنون بوده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ خیر. *این موارد یک پروژه عملیاتی خیلی عظیم است. به همین خاطر باید در ابتدا مکان ثابت در اختیار شما قرار میدادند. پس یکی از نقاط ضعف این پروژه فراملی این است که شما بهعنوان متولی باید خیالتان از اصل کار که مکانی دارید، راحت باشد تا بتوانید این پروژه ملی را انجام دهید. وقتی بحث بینرشتهای مطرح میشود، بحث کرسیهای مختلف تدریس هم مطرح میشود؛ یعنی میگوییم کرسی ادبیات در مدرسه ملی سینما یا کرسی نمایشنامهنویسی و ارتباطش با سینما یا کرسی حقوق و سینما، کرسی اقتصاد و سینما که افراد ویژهای باید عهدهدار آن کرسی مخصوص باشند یا دپارتمان حقوق مدرسه ملی سینما را داشته باشند. آیا این افراد مشخص شدهاند؟ مسئول دپارتمانها یا کرسیهای مختلف مدرسه از حالا مشخص شدهاند؟ خیر، این همه نیاز به زمان دارد و درحال تعریف است. البته ما هیچ چیز را به آن زمانی که همه شرایط مهیا باشد، موکول نکردهایم. دنبال این هستیم که ایرانِ اسلامی در دل مدرسه نمود پیدا کند * وقتی تعریف به عنوان مدرسه یا تعریف بینالمللی به عنوان کالج میگذاریم، یک رنج سنی دارد و هم میتواند به عنوان دانشگاه و هم مقطع بین دانشگاه یا دوران دبیرستان باشد. عنوان درست ما مدرسه است. ببینید! School یک معنای ظریف در دل خود نهفته دارد و آنهم مکتب، نگاه و فکر است. ما دنبال این هستیم که ایرانِ اسلامی در دل مدرسه نمود پیدا کند و رشد کند و جلوهگر شود. مدرسه در تاریخ فرهنگی ما هم معنای خاصی دارد و ربط و پیوندی با مفهوم مکتب پیدا میکند. یعنی جایی که استاد و شاگرد به مباحثه میپردازند و این نظام استاد و شاگردی در دل مدرسه معنای عمیقتری دارد وگرنه در دل دانشگاه، یک استاد با مجموعهای از دانشجویان و مباحث نظری روبرو است و عموماً نمیشود گفت برای مثال فلان دانشجو در محضر فلان استاد درس دیده یا آن بحث را درک کرده است. اینکه کاربردی و کارگاهی بخواهیم کار کنیم در دل مدرسه معنا دارد. بنابراین اینکه مکتبسازی شود و نگاه ایرانی به جهان در سینمای ما مدون شود، مقدم است بر هر اتفاق دیگری. پس نامگذاری مدرسه به این دلیل بوده که میخواهیم نگاه ایرانی را به جهان در سینما تعریف و مدون کنیم. *پس ما برای مدرسهمان فارغالتحصیل هم داریم،آیا برای این فارغالتحصیلان معادلسازی مدرک هم شده است؟ ما خیلی مایل نیستیم نظام ترمی و واحدی داشته باشیم، بنابراین مدرک دانشگاهی هم نداریم. مدرسه ملی باید خودش بتواند اعتبار خودش را کسب و تثبیت کند. هر کسی که دانشآموخته مدرسه ملی میشود یک «گواهی» دریافت میکند. این گواهی نشاندهنده این است که او دانشآموخته مدرسه ملی است و معادل هیچ مدرک دانشگاهی نیست. *ولی به خودی خود باید اعتبار داشته باشد تا بتواند بگوید کسی که دانشآموخته مدرسه ملی است از خیلی از دانشگاههای دیگر بینیاز شده است و به عنوان یک متخصص شناخته شود. اینجا یک خلاء ایجاد میشود که نگاه بیرونی است. آیا در فکر پرکردن نگاه بیرونی هستید؟ کسی که این علم را میگیرد، دانشآموخته است با مدرک یا بی مدرک، اما تعامل است که تعیین میکند این مدرک تا چه اندازه معتبر است. ما امیدواریم وقتی کسی از اینجا فارغ التحصیل شد، بگویند که از مدرسه ملی آمده و حتما یک نیروی کارآمد است. *مشکل خیلی از دانشآموختگان سیستم دانشگاهی ما این است که مدرکمان اعتبار چندانی ندارد و در خارج از مرزها که واقعا چنین چیزی نیست غیر از چند دانشگاه خاص به همین دلیل میخواهیم ببینیم چون نگاه فراملی هم دارید و دنبال جذب نیرو از کشورهای مختلف هستید، آنقدر مدرسه ملی سینما باید اعتبار بینالمللی داشته باشد که برفرض اگر در رزومهشان به عنوان یکی از افتخاراتشان دانشآموختگی مدرسه ملی سینمای ایران را درج کنند. این باید یک زمینهسازی مناسب برایش انجام شود. این در عمل و در طول زمان شکل خواهد گرفت. اگر مدرسه ملی موفق نباشد، مدرکش هم به درد نخواهد خورد و اگر موفق باشد مدرکش قطعا اعتبار دارد. مهم نیست که نام مدرک لیسانس یا هر چیز دیگری باشد، مهم این است که آن مدرک در دل این مدرسه کسب شود. مراقب هستیم که کیفیت را فدای کمیت نکنیم *زمینه موفقیتش هم جذب همین نیروهای حرفهای در بازار کار سینمای ایران است. نقطه متمایزش همین میتواند باشد که تفاوتی پیدا کند بین کسی که در مدرسه ملی سینماست و کسی که در سیستم دانشگاهی است و بداند که بازار کاری برایش متصور است. قاعده این است که اگر با تعاریف ما، کسی دانشآموخته شود و بیرون بیاید باید جذب بازار کار شود ولی عوامل دیگری هم قطعا دخیل هستند. فقط ما مراقب هستیم که کیفیت را فدای کمیت نکنیم و در نهایت برایمان کیفیت مهم است و نه کمیت. *چه تعدادی در هر سال درنظر دارید؟ نظام ما کارگاهی است و بنابر برگزاری دورههای کوتاهمدت است. دورهها برای اینکه بتواند کاربردی و عملی باشند، خیلی کوتاه تعریف میشوند تا موثر باشند. و البته یک دوره اصلی خواهیم داشت که زمانی بلندتر از کارگاههای کوتاهمدت دارند. یک نکتۀ دیگر اینکه، مدرسه ملی سینمای ایران به اعتبار اینکه ملی است، میخواهد بیشتر استعدادها را در شهرستان و نقاط دور از پایتخت جستجو و شرایطی برای ورود آنها به عرصۀ حرفهای و بینالملل فراهم کند. *خیلی از دانشجویان هنر که مثلا دانشآموخته دانشکده فیلمسازی دانشکده صداوسیما یا دانشکده هنر یا دانشگاه تهران هستند احساس میکنند یک دوره چهارساله در دانشگاه خواندهاند که برایشان هیچ فایدهای نداشته است چون بازار کار ندارند، این موضوع در مورد مدرسه ملی که تکرار نخواهد شد؟ من فکر میکنم اتفاقا برای این گروه یک دوره کوتاه مدت مدرسه ملی موثر خواهد بود. *آیا از اینکه مدرسه ملی سینما، رقیب سیستم آموزشی شناخته شود، هراس ندارید؟ سیستم ما کاملا متفاوت است؛ نه ترمی است و نه دانشگاهی. وارد کار عملی شدهایم. میخواهیم اتفاقا آنچه در دانشگاهها بدان پرداخته نمیشود را مدنظر قرار دهیم و رابطی باشیم میان دانشگاه و صنعت سینما. *بحث همین است؛ طبق همین تعریفی که در همین مصاحبه با هم داریم به لحاظ شیوههای ارائه مطالب آنقدر جذاب است که شاید ترجیح یک دانشجو این باشد که وارد سیستم آکادمیک نشود. البته پیشنهاداتی هم برای دانشگاه داریم. اتفاقا میخواهیم برای نظام آموزشی دانشگاه هم پیشنهاد تهیه کنیم که با استفاده از اساتید دانشگاهها باشد که در این رصدخانه بیایند و نقاط ضعف دانشگاه را شناسایی و حل و فصل کنند. * یک محدوده نفراتی میگذارید و در دورههای خاص خودش (مقدماتی، پیشمقدماتی، پیشرفته و عالی) به عنوان دانشجویان نخبه آن عرصه که مثلا در دورههای پیشرفته و عالی میتوانید تعداد محدودی از دانشآموختگان هنر یا صداوسیما با هماهنگی معرفی شوند. این حداقل سوءتفاهم احتمالی را میتواند برطرف کند. حتما، من به مدیران آموزشگاهها و دانشکدههای مربوطه هم گفتهام شعار مدرسه ملی سینمای ایران این است که وارد حوزه دیگرانی که در آن فعالیت میکنند و توانمند هم هستند، نخواهد شد. ما میخواهیم چیزی به حوزه آموزشی و پژوهشی اضافه کنیم بنابراین اصلاً رقیب نخواهیم بود. اتفاقا میخواهیم کمکشان کنیم و میخواهیم آنهایی که استعداد هستند و از این جور مراکز فارغالتحصیل میشوند و میخواهند یک دوره عالیتر را ببینند و کارآزمودهتر شوند به مدرسه ملی بیایند. یعنی مدرسه ملی یک سکوی پرتاب است برای فارغالتحصیل دانشگاه و مراکز خصوصی. *کف نیاز برای حضور در مدرسه عالی سینما چیست؟ آیا صرف علاقه یا آزمون ورودی هم دارد؟ پرونده بررسی و مصاحبه خواهد شد. قطعا اگر قرار است زمان و سرمایهای مصروف کسی شود، حتما باید سنجیده باشد. چون الان یک مشکل اساسی که در آموزشها و دانشگاهها وجود دارد این است که انتخابها درست نیست و انتخابهایی که درست نباشد، هزینه و وقت استاد صرف میشود. پس قطعا باید انتخاب شود منتها این انتخاب، انتخابی خواهد بود که در ذیل لفظ ملی تعریف میشود. یعنی نگاه در مدرسه ملی کلا ملی خواهد بود در همه جوانب. به همین دلیل است که میگویم احتمال دارد یک اولویتی برای کسی که از جنوب ایران اقدام میکند نسبت به کسی که در مرکز است، وجود داشته باشد. ولی قطعا آن چیزی که اولویت اول خواهد بود، استعداد و توان او و اینکه بتواند در آن حوزه خوب فعالیت کند، است. *پس میتوانیم به این نتیجه برسیم که میخواهید آزمون ورودی داشته باشید؟ آزمون ورودی نه به معنای دانشگاهی و کنکوری بلکه تعیین سطحی که ویژگیهای خاص خودش را خواهد داشت. یعنی تست و نوشتن به این شکلی که داریم، نیست و در واقع تعیینسطح عملی است. احتمالا پرونده و مضمونی به دانشجو داده میشود و از او خواسته میشود که براساس آن مضمون، فکر کند یا کار تفسیری انجام دهد. *فرمودید اگر قرار باشد مدرسه ملی سینما از پاییز راهاندازی شود،اولین باید بحث فیلمنامه خواهد بود. در حوزه فیلمنامه، بحث آسیبشناسی اول مطرح است و بر این اساس کارگاههایی تشکیل میشود. دوم اینکه میخواهیم دیگران را کمک کنیم، مثلا ممکن است با دانشگاه تهران یک پروژه در حوزه فیلمنامه داشته باشیم که فیلمهای در حال اکران را با محوریت فیلمنامه نقد کنیم. منتها با حضور اساتیدی که از حوزه جامعهشناسی و حقوق یا ادبیات و روانشناسی، بسته به موضوع فیلم وارد بحث نقد میشوند. اگر این پروژه به خوبی و درست اجرا شود، بحث بودجه اصلا مهم نیست *همه اینها بستگی به یک نکته خیلی ظریف و مهمی دارد و آن بحث شیرین بودجه است. فکر میکنم چیزی که لازم و ضروری است، نخست «مکان» است که تاکنون مهیا نشده، بحث تدوین شیوههای تدریس که در حال انجام است و بحث دیگری که اصلا نباید دغدغه مدیر باشد، بحث بودجه است. من شخصا معتقدم که برنامهریزی خیلی مهمتر از بودجه است. *اما وقتی بودجه نداشته باشید برنامهریزی عملیاتی هم نمیتوانید داشته باشید! من فکر میکنم اگر این پروژه ما به خوبی و درست اجرا شود، اتفاقا بحث بودجه اصلا مهم نیست. فکر میکنم مرحله پایانیِ کار خوب و درست، بودجه است و در سالهایی که در حوزه اجرا کار کردهام این را تجربه کردهام و مدرسه ملی حتی با بودجهای کمتر از بودجه یک فیلم متوسط میتواند به درستی خیلی از مسائل سینمای ایران را حل کند. *آیا صرفا قرار است مدرسه ملی سینما برای کادرسازی هزینه کند یا نیرویی که میآید باید هزینهای در مقابل آموزشی که میگیرد، پرداخت کند؟ بستگی دارد. کسانی که در کارگاههای ما شرکت میکنند، برای مثال برای دانشافزایی میخواهند دانششان در یک موضوع بیشتر شود حتما باید هزینههایش را تقبل کنند ولی آنجایی که ما میخواهیم استعدادهایی را از شهرستانها پیدا کنیم و بر رویشان سرمایهگذاری کنیم، نه. *با فرض اینکه استعداد پیدا شد و دوره مقدماتی را هم گذراند، برای دورههای پیشرفته و عالی چطور؟ این دورهها را شما الان خودتان تعریف کردید! اینکه میگویید مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی تعریف شماست. بودجه مدرسه ملی لااقل امسال چیزی بیشتر از تولید یک فیلم متوسط در سینمای ایران نیست *آیا در تمام این دو سال سازمان سینمایی که الان برای خیلی از هزینههای جاری خود با مشکل مواجه است و البته دست سازمان هم نیست که بگوییم پول دارد ولی هزینه نمیکند، آیا میتوانیم بگوئیم در طی این دو سال بفرموده شما هزینههای تمام و کمال فرد دانشجو یا دانشآموز شما را بدهد؟ به شکلی که ما تعریف میکنیم و در هر شکل ممکنی که فکر کنید، بودجه مدرسه ملی لااقل امسال چیزی بیشتر از تولید یک فیلم متوسط در سینمای ایران نیست. ولی نتایج این اتفاق خیلی ارزندهتر از بودجه دهها فیلم در سینمای ایران است. *چند تجربه در این زمینه داشتهایم؛ بخصوص فیلم محمد(ص) پای خیلی از زبدهها و سینماگران خارجی را باز کرد. حضور آقای مجیدی که در واقع پل ارتباطی آن افراد با سینمای ایران بود و میتوانیم امیدوار باشیم مثلا با حضور استرارو یک کارگاه فشرده و پیشرفته را در زمینه فیلمبرداری در سینمای ایران داشته باشیم. حتما، مدرسه ملی سینمای ایران برای همین تاسیس شده است که این تجارب که برایش خرج میکنیم بیاید و یک جایی بماند و ضبط و ثبت و منتقل شود. امیدواریم از پروژه فیلم محمد (ص) خیلی کارگاهها برگزار شود و تجربیات زیادی منتقل شود و خیلیها آموزش ببینند. انتهای پیام/
94/06/24 - 00:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
سایت خبری «سینماسینما» در روز ملی سینما متولد شد
به صاحب امتیازی کیوان کثیریان سایت خبری سینماسینما در روز ملی سینما متولد شد شناسهٔ خبر 2913069 - شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۶ فرهنگ > رسانه همزمان با روز ملی سینما پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی کیوان کثیریان فعالیت خود را آغاز کرد به گزارشهم زمان با روز ملی سینما پخش می شود خاطرات انتظامی و کشاورز از سینما روی آنتن رادیو ایران
هم زمان با روز ملی سینما پخش می شودخاطرات انتظامی و کشاورز از سینما روی آنتن رادیو ایرانبرنامه رادیویی حوض نقره به مناسبت روز ملی سینما گفت و گو با عزت الله انتظامی و محمدعلی کشاورز را تدارک دیده است ریحانه یزدان دوست تهیه کننده برنامه حوض نقره در گفت و گو با خبرنگار رادیو وروز ملی سینما تمام ایران مهمان انجمن سینمای جوانان ایران
روز ملی سینما تمام ایران مهمان انجمن سینمای جوانان ایران21 شهریورماه به مناسب روز ملی سینما دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در 31 استان کشور میزبان مردم خواهند بود به گزارش خبرگزاری فارس همزمان با فرارسیدن روز ملی سینما در 21 شهریورماه انجمن سینمای جوانان ایران در 31 استان کشوراز جشن روز ملی سینما تا جدیدترین اظهارات درویش
از جشن روز ملی سینما تا جدیدترین اظهارات درویش جشن روز ملی سینما با حضور اهالی سینما و مسئولان فرهنگی در کاخ سعدآباد برگزار شد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در هفته ای که گذشت فروش فیلم تاریخی و ارزشمند محمد رسول الله از مرزعکس: چهره ها در جشن روز ملی سینما (2)
عکس چهره ها در جشن روز ملی سینما 2 تصاویری از بازیگران در جشن روز ملی سینما در سال 94 را مشاهده می کنید campec ir تصاویری از بازیگران در جشن روز ملی سینما در سال 94 را مشاهده می کنید تاریخ انتشار ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۱جشن روز ملی سینما در تویسرکان برگزار شد
جشن روز ملی سینما در تویسرکان برگزار شد تویسرکان - ایرنا - جشن روز ملی سینما با حضور فیلمسازان نوجوان المپیاد فیلمسازی استان همدان فعالان حوزه فرهنگ و هنر و دوستداران سینما در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی تویسرکان برگزار شد به گزارش ایرنا مدیر انجمن سینمای جوانان دفتر تویسرکان روبزرگان و پیشکسوتان بازیگری در روز ملی سینما چه گفتند؟
عزتالله انتظامی محمدعلی کشاورز جمشید مشایخی داود رشیدی و علی نصیریان پنج بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در روز ملی سینما مقابل دوربین نیستند اما همچنان سرشار از عشق و امید به کارشان هستند پیشکسوتان بازیگریدر روز ملی سینما در تماس تلفنی با بزرگان بازیگری سینما ضمن تبریک این روزگزارش بزرگداشت روز ملی سینما در آبادان؛سینما بیش از مسئول هنری، به هنرمند نیاز دارد
گزارش بزرگداشت روز ملی سینما در آبادان سینما بیش از مسئول هنری به هنرمند نیاز دارد آبادان -ایرنا- سخنران آیین بزرگداشت روز ملی سینما در آبادان گفت سینما هنری است که هموراه بیشتر از زمان خود ماندگاری داشته است برای داشتن سینما و هنر سینما نیاز به هنرمند است نه مسئولان هنری به مجشنی که سهم سينمای ملی، آهنگ تايتانيك بود
جشنی که سهم سينمای ملی آهنگ تايتانيك بود پنجشنبه شب مجموعه سعدآباد ميزبان جشن روز ملي سينما بود مراسمي كه پررنگترين وجههاش اجراي موسيقي آهنگهاي فيلمهاي مشهور خارجي چون تايتانيك و پرداختن بيش از حد به گروه هنر و تجربه بود به گزارش فرهنگ نیوز پنجشنبه شب مجموعه سعدآباوعدهای که رئیس سازمان سینمایی داد اما عملی نشد مشکلات و عدم توجه به خواستههای موسسات شبکه نمایش خانگی/اولویت
وعدهای که رئیس سازمان سینمایی داد اما عملی نشدمشکلات و عدم توجه به خواستههای موسسات شبکه نمایش خانگی اولویت سازمان سینمایی مدیر ندارد مجموع مشکلات و عدم توجه به خواسته موسسههای فعال شبکه نمایش خانگی در امر ساماندهی و عرضه محصولات در این شبکه در درازمدت سبب عدم سرمایه گذاری بخش-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها