تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805422952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی جامعه شناسانه به فیلم «علی ملاقلی پور»


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: محسن سلیمانی فاخر/ داعیه «قندون جهیزیه» فرهنگ‌ جمع‌گرا و برابری‌خواهی است در جامعه ای که فرهنگ‌های فردگرایی و فردمحوری در تمام ابعاد زندگی غلبه دارد. بازگشت اعمال فریبکارانه مرد در کارهای خدماتی بر خودش تاکید بر این مهم دارد که عدالت، در هماهنگی و همکاری اجزا با دیدی کارکردگرایانه و اندام‌واره، تجلی می یابد
قندون جهیزیهفیلم «قندون جهیزیه» ساخته کم نقص علی ملاقلی پور مبین این نکته است که تمایز چندان روشنی بین عدالت و عدالت اجتماعی نیست، چرا که از دیدگاه فلسفه سیاسی، عدالت صفت نهادهای اجتماعی است نه صفت انسان و اعمال او، منظور از عادلانه بودن نهاد اجتماعی این است که حقوق و مسئولیت‌ها، قدرت و اختیارات، مزایا و فرصت‌های وابسته عادلانه توزیع شود، عدالتی که گاه با تساوی ظهور می کند.مناقشات در عدالت اجتماعی نیز همانند مناقشات در عدالت است؛ به گونه ای که عدالت اجتماعی ذاتاً نسبی و جنجالی است تا جایی که قهرمان داستان در قالب تعمیرکار وسایل خانگی ،قطعه تقلبی را به افراد مرفه و بورژوا غالب کردن را عین حق و عدالت می داند!داعیه «قندون جهیزیه» فرهنگ‌ جمع‌گرا و برابری‌خواهی  است در جامعه ای که فرهنگ‌های فردگرایی و فردمحوری در تمام ابعاد زندگی غلبه دارد. نتیجه گیری انتهایی فیلم و بازگشت اعمال فریبکارانه مرد در کارهای خدماتی بر خودش تاکید بر این مهم دارد که عدالت، در هماهنگی و همکاری اجزا با دیدی کارکردگرایانه و اندام‌واره، تجلی می یابد تا قرار گرفتن هر چیز و هر کس در جای خود تجلی یابد.«عطا» در تنگنای زندگی ،عدالت را تفسیر به رأی خویش می کند، او خواهان عدالت توزیعی است، می خواهد توزیع دارایی‌ها و ثروت و امتیازات اجتماعی در بین او و دیگر افراد جامعه تقسیم ‌شود.فیلم می خواهد یک نظم اجتماعی پا به عرصه وجود بگذارد که به جای فردگرایی افراطی بورژوایی، یک نظم اجتماعی مساوات‌طلب قدعلم کند، اما بی خبر از آن جهانی است که این نظم از عهده یک جامعه قشربندی شده برنمی‌آید. همانگونه که مارکس معتقد بود بعد از گذر از کمون اولیه و در جوامعی که برده داری، فئودالیسم و یا کاپیتالیسم حاکم است، هیچگونه عدالتی نمی‌تواند وجود داشته باشد.در جامعه ای که هرکس بیش از اندازه توانش کار می‌کند و هرکس فراتر از نیازش برداشت می‌کند، نمی‌توان شاهد اجرای عدالت بود و تقسیم کار به دستیابی عدالت منجر نخواهد شد . در این شرایط است که مرد قهرمان فیلم برای داشتن یک زندگی حداقلی به هر کاری تن در می دهد؛ حتی در مسیر رفت و آمدش مسافر کشی می کند و به ناچار علیرغم مخالفت همسرش تن به کرایه  خانه اجاره ای اش می دهد تا کف آسایش را بدست آورد . برای او درمانی نیست که چرا مالک یک وجب جا نیست و بدینسان آزادی اش را  باید تحت الشعاع قرار ‌دهد، باید برای به دست آوردن حقوق ابتدایی اش منت تمام همسایگانش را بکشد، همجوارانی که نماد جامعه انسانی در اطراف اویند.«قندون جهزیه »به درستی اصرار می کند که تشکیلات مقتدر و تمرکزیافته، وسیله پیشگیری از اجحافات و بی‌عدالتی‌های جامعه است و نتیجه این می شود که افراد برای تحقق منافع فردی خود گام بردارند و قانون  تنها برای ایجاد وضعیتی است که انسان‌ها در آن بتوانند ترجیحات خود را متجلی سازند.فیلم معتقد است  که فقر و نابرابری اجتماعی یا بیکاری، خود به خود موضوع عدالت نیست؛ این عدالت بیشتر به نگرش منفعت‌طلبانه می‌انجامد. «راولز» عدالت را حذف امتیازات بی‌وجه و ایجاد تعادلی واقعی در میان خواسته‌های متعارض انسان‌ها، در ساختار یک نهاد «اجتماعی» می‌داند. وی معتقد است عدالت را نباید تصوری حاکی از جمیع اوصاف یک جامعه خوب انگاشت. او در نظریهٔ عدالت می‌نویسد: «عدالت اولین فضیلت برای نهاد اجتماعی است، همچنان که حقیقت برای نظام تفکر».عدالت از نظر وی مقدم بر خوشبختی است.وقتی که گروه فیلمبرداری برای به دست آوردن لوکیشن فیلم به هر حربه ای متوسل می شوند و وقتی مشاور املاک برای سود بیشتر به هر نوعی انسانیت را زیر قد م هایش له می کند، آن وقت کارکرد عدالت شکل ابزارهای اجتماعی  به خود می گیرد  و مردمانی را حاصل می شود که در پی نفع خود هستند؛ لیکن منفعت حکم می کند که روابط بهتری با هم داشته باشند.  همچون مستاجر گربه باز تنها، که در تقابل با مرد قهرمان داستان است و جایی که نفعش در آن است با او به مذاکره می نشیند.برای جمع بندی محتوای فیلم قندون جهیزیه به سخنی از افلاطون رجوع کنیم که می گوید: «ما که قانونگذاران شما هستیم می گوییم نه تنها دارایی شما، بلکه خود شما نیز از آن خودتان نیستید بلکه متعلق به کسانی هستید که خانواده شما را تشکیل می‌دهند»در این مصداق، مرد قهرمان تمام دغدغه اش آن است که زنش را خوشبخت کند، برادرش را سرو سامان دهد.فیلم  جامعه و بانیان دولتی را نقد می‌کند و مشکلات اقتصادی را به رخ می‌کشد و سهم جامعه را در به وجود آمدن این وضعیت در نظر می‌گیردفیلم روی لبه تیغ عدالت اجتماعی حرکت می کند و عدالت اجتماعی را با عدالت معبود تفکیک می کند، همسر مرد مستأجر به خوبی مرز عدالت را می شناسد و حلاجی می کند و در مقابل همسری  که معتقد است همه حق او را خورده اند با موضوع پذیرفته شده برخورد می کند.«قندون جهیزیه» نقد شرایط اقتصادی جامعه به دور از سیاه نمایی است  و با نگرشی جامعه شناسانه، بررسی تأثیر معضلات اقتصادی و فقر و تنگ دستی در زندگی انسانها و نگرش و مواجه نسل جوان با مشکلات زندگی را به شکلی رئال عنوان می کند.سینماپرساخبار مرتبط :نگار جواهریان و پدرش در اکران مردمی قندون جهیزیه!+تصاویرصابر ابر در مراسم دیدار با عوامل فیلم قندون جهیزیه+تصاویر


دوشنبه 23 شهریور 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن