تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834861255
ستارههای عروسکی در رسانه ملی/ چرا آنها را دوست داریم؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
ستارههای عروسکی در رسانه ملی/ چرا آنها را دوست داریم؟ فرهنگ > تلویزیون - جام جم نوشت:
در جسم پارچهای و اسفنجی آنها از رگ و پی و خون خبری نیست، اما تا دلتان بخواهد احساس دارند و دوستداشتنی هستند عروسکهای تلویزیونی گاهی تا چند دهه ما را به تماشا نشاندهاند و با چند نسل همراه شدهاند. عروسکهایی مانند کلاهقرمزی و دوستان، سنجد، پنگول و جنابخان به اندازه ستارههای سینما محبوب هستند و طرفداران بسیار برای خودشان دست و پا کردهاند. آنها که با وجود ظاهر پارچهای و اسفنجی در نگاه مخاطب روح و احساس دارند، مخلوق ذوق و خلاقیت طراحان، نویسندگان،عروسکگردانها، صداپیشهها و کارگردانها هستند و سرمایههای تلویزیون محسوب میشوند؛ سرمایهای که شاید بتوان بیشتر از چند برنامه تلویزیونی از حضور و محبوبیتشان بهره گرفت. خارج از قاب عروسکهای تلویزیونی میتوانند بهعنوان ستاره در عرصههای دیگر نیز بدرخشند و از محبوبیتی که نزد مخاطبان کسب کردهاند برای تاثیرگذاری فرهنگی بهره بگیرند. پروین شمشکی، تهیهکننده با سابقه تلویزیون و نگار استخر عروسکساز، عروسکگردان و بازیگر، تاثیرگذاری عروسکهای تلویزیونی بر مخاطب را که عمدتا کودک و نوجوان هستند فرصت مغتنمی برای ترویج برخی امور فرهنگی میدانند. هر دو نفر انتشار کتابهای داستان از این عروسکها را پیشنهاد میکنند. شمشکی میگوید: کسانی که دست به قلم دارند، میتوانند با الهام از این عروسکها برای بچهها قصه بنویسند و تاثیرات فرهنگی آنها را به حوزه آثار مکتوب نیز بکشانند. طراحی بازیهای رایانهای در کنار انواع اسباببازیهایی که از این شخصیتها در بازار وجود دارد و برنامههای متنوع در شبکه نمایش خانگی از دیگر راههای افزایش تاثیرگذاری عروسکهای محبوب تلویزیون است. این تهیهکننده برنامههای کودک، عروسکهای محبوب تلویزیون را یکی از بهترین ابزارها برای آموزش به کودکان میداند و معتقد است آنها بهواسطه همین محدودیت و ویژگیهای شخصیتی خاص خودشان میتوانند در انتقال و تفهیم موضوعات اخلاقی و تربیتی نقش فوقالعادهای داشته باشند. نگار استخر استفاده از تصویر عروسکهای محبوب تلویزیون را یک امکان قابل توجه برای تولیدکنندگان انواع لوازم مورد نیاز بچهها میداند و تاکید میکند: به جز لوازم تحریر، وسایل زیادی مانند کلاه، تیشرت و آباژور میتواند از تصاویر عروسکهای محبوب تلویزیون بهره بگیرد، اما مهمتر از همه، استفاده از وجه آموزشی عروسکهای تلویزیونی است. عروسکی مانند سنجد در شرایط مختلف کنار بچهها بوده است: در جشنوارههای مرتبط با کودکان، نمایشگاههای مختلف و در رویدادهای مهم فرهنگی و هنری، بچهها سنجد را از نزدیک دیدهاند و باورش کردهاند. همین نکته باعث میشود او بتواند رفتارهای اجتماعی و مهارتهای زندگی را به کودکان آموزش بدهد و حتی در مواردی فرهنگسازی کند. سفیران فرهنگی اواخر دهه 70 عروسک سنجد به عنوان یک کودک در برنامه واکسیناسیون فلج اطفال شرکت کرد و براساس آمارهای رسیده از وزارت بهداشت و درمان در آن سال، آمار کودکانی که واکسن فلج اطفال دریافت کردند، در مقایسه با سالهای قبل، رشد چشمگیری داشت. این نمونه و البته با استناد به قابلیت تاثیرگذاری عروسکهای تلویزیونی بر مخاطب کودک و حتی بزرگسال میتوان گفت عروسکها به عنوان ستارههای تلویزیونی میتوانند پیشگامان جریانهای مهم فرهنگی باشند. از نظر نگار استخر، همراهی با جریانهای فرهنگی یا ایجاد کمپینهای اجتماعی میتواند به کمک عروسکهای محبوب انجام شود. البته به این شرط که اگر عروسکی محبوب کودکان است، در امور قابل درک برای بچهها همکاری و رهبری داشته باشد. وی درباره عملکرد فرهنگی عروسکهای محبوب کودکان توضیح میدهد: عروسکهای محبوب بچهها میتوانند در برنامههای فرهنگی اجتماعی مرتبط با محیطزیست مانند آب و هوا و حتی حیاتوحش یا ترویج فرهنگ خوب زندگی کردن، مهربانی با آدمها یا حیوانات، رعایت قانون و مواردی از این قبیل مشارکت داشته باشند. این عروسکگردان بر نگاه فرهنگی به عروسکها تاکید دارد و معتقد است باید مراقب بود به ابزار تبدیل نشوند. در کنار عروسکهایی مانند سنجد که همواره مخاطبش کودکان بودهاند، عروسکهایی مانند فامیل دور یا جنابخان نیز جزو شخصیتهای محبوب تلویزیون هستند که بیشتر نظر بزرگسالان را به خود جلب کردهاند و در نتیجه آنها نیز میتوانند پیشگامان یکی از رفتارهای درست فرهنگی باشند و طرفداران خود را به یک جریان مهم فرهنگی دعوت کنند. تاثیرگذاری عروسکها به نظر میرسد عروسکهای محبوب تلویزیون، یکی از ما هستند؛ شهروندانی متفاوت که از جنسی دیگرند، اما به واسطه خالقان خود از هویت ملی و ایرانی برآمدهاند. اردشیر انتظاری، جامعهشناس و پژوهشگر اجتماعی، عروسکهای محبوب تلویزیون را از جمله آثار «گروه مرجعی» توصیف میکند که میتوانند در ایجاد گرایشها یا فعالیتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و ورزشی تاثیرگذار باشند. وی در این باره توضیح میدهد: تمام ستارگان سینما، موسیقی، تئاتر یا تلویزیون صرف نظر از این که واقعی هستند یا کارتونی یا عروسکی، نقش «گروه مرجع» را دارند و بسته به نوع بهرهبرداری رسانهها از این شخصیتها میتوانند در جریانات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی تاثیر داشته باشند. بر اساس توضیحات انتظاری، یک فرد هم میتواند نقش «گروه مرجعی» داشته باشد و بخشی از جامعه او را مرجع فعالیتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری خود قرار دهند. این جامعهشناس عروسکهای محبوب تلویزیونی را معیار قضاوتها و داوریهای مخاطبان میداند و تاکید میکند: آنها میتوانند بر سبک زندگی یا فعالیتهای طرفداران خود تاثیر بگذارند و در نظرات، دیدگاهها و رویکردهایشان نقش داشته باشند که البته تاثیرگذاری عروسکها به شیوه بهرهبرداری از آنها بستگی دارد. دکتر انتظاری درباره نحوه بهرهبرداری از این ویژگیها و خصوصیات عروسکهای تلویزیونی میگوید: ارتباط این عروسکها با هویت ملی برقرار است و آنها بر خلاف عروسکهای غربی با مسائل و موضوعاتی مواجه هستند که برای مخاطبان هم آشنا و قابل درک است. بنابراین میتوان میزان حضور و تاثیر این عروسکها را به وجوه مختلف زندگی مخاطبان گسترش داد. شاد، واقعی، موثر پنگول و جنابخان هر دو به آوازها و شیرینزبانیهایشان شهرهاند؛ سنجد و کلاهقرمزی هر دو کنجکاوند، اما هر کدام شیوههای خودشان را برای کنجکاوی دارند؛ هیچ کدام از عروسکهای محبوب تلویزیون که حرفشان هم ردخور ندارد، بیعیب و نقص نیستند. به اعتقاد پروین شمشکی، هر قدر عروسکها به شخصیتهای واقعی نزدیکتر میشوند، محبوبیت بیشتری پیدا میکنند. علی شهجویی، آهنگساز برنامه رنگینکمان، عروسکهای تلویزیونی را به معلمانی تشبیه میکند که از شیوههای شاد و متنوع برای آموزش استفاده میکنند و توضیح میدهد: عروسکها میتوانند در ارائه پیامهای مهم فرهنگی نقش بسزایی داشته باشند زیرا آنها پیامها را در خلال ماجراهای شاد و شیرین و با آواز و موسیقی در قالب بازی و تفریح، ارائه میکنند. اگر در طراحی برنامههای عروسکی از نظر مشاوران، روانشناسان و متخصصان کودک نیز استفاده شود، حتما آنها پیامها را بهتر منتقل خواهند کرد و تاثیرات بیشتری خواهند داشت. این آهنگساز فضای شاد و سرگرمکننده عروسکها را مهمترین دلیل تاثیرگذاری آنها میداند و معتقد است: فضای مفرح در برنامههای عروسکی تاثیر قابل توجهی در ارتباط مخاطبان با عروسکها و میزان انتقال پیام دارد. اردشیر انتظاری ضمن تاکید بر نحوه بهرهبرداری تلویزیون از عروسکها، ویژگیهای شخصیتی و خصوصیات آنها را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذاری برمخاطب میداند و البته تاکید میکند: اگر این عروسکها هنرمندانه طراحی نشده باشد، به آن درجه از محبوبیت نمیرسند که در زمره «گروه مرجع» قرار بگیرند. این جامعهشناس عروسکهای محبوب تلویزیون را هم از لحاظ ظاهری و هم شخصیتی دارای ویژگیهایی میداند که برای مخاطب جذاب و البته باورکردنی هستند و تاکید میکند: حتما در طراحی شخصیت و ظاهر این عروسکها به گروه مخاطبان و نیازهای این گروه هم توجه شده وگرنه ارتباطی ایجاد نمیشد. به عنوان نمونه مخاطب باید مسائل و نیازهای خودش را از زبان عروسک بشود و در قصهها و ماجراهای او ببیند تا دوستش داشته باشد. ستارههای زمینی عروسکهای تلویزیونی بهعنوان ستاره برای مخاطبان خود که بیشتر کودک هستند، مرجع قرار میگیرند، اما گویی قرار نیست بیعیب و نقص باشند. براساس توضیحات دکتر انتظاری لازم است با همان مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند که گروههای مخاطب هم درگیرشان هستند. این پژوهشگر درباره ویژگیهای شخصیتی عروسکهای تلویزیونی با قابلیت «گروه مرجعی» میگوید: اگر این عروسکها به لحاظ شخصیتی کاملا بیعیب، آرمانی و ایدهآل طراحی شوند، مخاطب با آنها ارتباط برقرار نمیکند. واقعی و باور پذیربودن شخصیتها پیششرط برقراری ارتباط بین مخاطب و عروسک و ایجاد حس همذاتپنداری است. دکتر انتظاری ارائه تصویری آرمانی و بیعیب از شخصیتهای گروههای مرجع را مهمترین و اصلیترین چالش برنامههای نمایشی تلویزیون توصیف میکند و هشدار میدهد: شخصیتها یا گروههای مرجع غیرقابل باور میتواند تاثیرات مخرب داشته باشد. گویی قرار نیست شخصیتپردازی عروسکهای محبوب تلویزیون و حتی آن دسته از عروسکهایی که برای برنامههای کودکان و خردسالان ساخته میشود با شخصیتپردازی در دیگر آثار نمایشی ازجمله سریالهای تلویزیون چندان تفاوتی داشته باشد. دکتر انتظاری تاکید میکند: اگر شخصیتهای گروه مرجع از جمله عروسکها، کامل باشند به این معناست که آنها دستنیافتنی هستند و مردم نمیتوانند پا جا پای آنها بگذارند. عروسکها در افقهای دور بر اساس توضیحات ارائه شده درباره عملکرد و ویژگی عروسکهای تلویزیونی، به نظر میرسد برنامهریزی و سیاستگذاری و طراحی عملکردهای مهمتر و جدیتر برای هر کدام از آنها ضروری به نظر میرسد. عروسکهای محبوب یا همان ستارههای عروسکی بر خلاف ستارههای واقعی، قابل کنترل هستند و میتوان رخدادها و ماجراهایی در زندگی آنها طراحی و اجرا کرد که برای گروه مخاطبان قابل تامل باشد و به ایجاد جریانهای مهم سیاسی، فرهنگی واجتماعی منجر شود. همچنین بسیاری از عروسکهای محبوب تلویزیون به دنیای کودکان تعلق دارند و برنامهریزی و سیاستگذاری جدیتر با در نظر گرفتن قابلیت «گروه مرجعی» این عروسکها، میتواند زمینه را برای تربیت وجوه اجتماعی و فرهنگی نسلهای بعدی فراهم کند.
۵۷۲۴۴
کلید واژه ها: مجموعه تلویزیونی خندوانه - تلویزیون -
دوشنبه 23 شهریور 1394 - 09:49:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
ستارههای عروسکی در رسانه ملی
ستارههای عروسکی در رسانه ملی تاریخ انتشار دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 04 30 | شماره خبر 2092655073474430100 تعداد بازدید 0 پ پ در جسم پارچهای و اسفنجی آنها از رگ و پی و خون خبری نیست اما تا دلتان بخواهد احساس دارند و دوستداشتنی هستند عروسکهای تلویزیونی گاهی تا چند دهه ماچرا «خندوانه» را دوست داريم؟
چرا خندوانه را دوست داريم سيدصادق غفوريان در روزنامه خراسان درباره برنامه خندوانه نوشت امروز سخن گفتن از کم و کيف خندوانه نسبت به يک سال گذشته امري دشوارتر به نظر مي آيد سيدصادق غفوريان در روزنامه خراسان درباره برنامه خندوانه نوشت امروز سخن گفتن از کم و کيف خندوانه نسبتگربه رقصانیهای صاحبان پول برای رسانه ملی؟!
گربه رقصانیهای صاحبان پول برای رسانه ملی در این مقال مصمم هستیم به جایگاه اسپانسر در برنامههای مختلف تلویزیونی اشاره کنیم و این بار از زاویهای دیگر به طرح این چند سوال بپردازیم که اسپانسر باید چه توقعی از تلویزیون و اثر پشتیبانی شده متصور باشد وب سایت بانی فیلم - مجتبی احمدچرا «خندوانه» را دوست داریم؟
به گزارش پایتخت امروز سخن گفتن از کم و کیف خندوانه نسبت به یک سال گذشته امری دشوارتر به نظر می آید اگر سال قبل یا روزها و ماه های آغازین این برنامه تلویزیونی صحبتی درباره آن به میان می آمد شاید بسیاری هنوز خندوانه را نمی شناختند اما طبیعت زندگی و روزگار چنین رقم می زند که همستند باید در رسانه ملی احیا شود
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱ ۱۲ رئیس سازمان صداوسیما در مراسم تجلیل از مستندسازان برجسته که این تجلیل در قالب فیلم مستند و در فضای مجازی برگزار شد خود را تنها مجری این مراسم خطاب کرد و در سخنانی گفت مستند باید با همه انواع آن در رسانه ملی احیا شود به گزارش خبرنگار تلویزیون و رادسرمربی شهرداری سمنان: دوست داریم استقلال با ملی پوشانش به میدان بیاید/ حتما حضور پروپیچ قانونی است
سرمربی شهرداری سمنان دوست داریم استقلال با ملی پوشانش به میدان بیاید حتما حضور پروپیچ قانونی استسرمربی تیم فوتبال شهرداری سمنان گفت دوست دارم فردا تیم استقلال با ملیپوشان خود به میدان بیاید به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس علی اکبر مختاری در نشست مطبوعاتی پیش از دیدار تیترویج مفاهیم و تعالیم قرآن کریم ، بنیادی ترین راهبرد رسانه ملی
ترویج مفاهیم و تعالیم قرآن کریم بنیادی ترین راهبرد رسانه ملی رئیس سازمان صدا و سیما در پیامی به مراسم اختتامیه طرح قرآنی ۱۴۴۹ ترویج مفاهیم قرآن کریم و تعالیم عالیه آن را بنیادی ترین راهبرد رسانه ملی دانست به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر محمد سرافراز در پیامی به مراسم اخاهتمام جدی رسانه ملی به موضوع غدیر
اهتمام جدی رسانه ملی به موضوع غدیر تاریخ انتشار شنبه 21 شهریور 1394 ساعت 08 47 | شماره خبر 2090566704974440247 تعداد بازدید 1 پ پ معاون امور مجلس و استانهای صدا و سیما گفت سازمان صداوسیما در بازه زمانی دهه امامت و ولایت اهتمام جدی در پرداختن به موضوع غدیر دارد به گزارشحمایت رسانه ملی از جامعه نخبگان کشور
دکتر سرافراز تأکید کرد حمایت رسانه ملی از جامعه نخبگان کشور رئیس صداو سیما در دیدار اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تأکید بر حمایت رسانه ملی از جامعه نخبگان کشور بر بهرهگیری این رسانه از آثار و تولیدات پژوهشی این پژوهشگاه و نخبگان تأکید کرد به گزارشپخش مراسم دعای کمیل مدینه منوره از رسانه ملی
پخش مراسم دعای کمیل مدینه منوره از رسانه ملی شناسهٔ خبر 2912279 - پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۴ هنر > رادیو و تلویزیون مراسم دعای کمیل بینالحرمین مدینه پنجشنبه ۱۹ شهریور ماه از شبکههای سوم سیما رادیو معارف رادیو ایران و تلویزیون اینترنتی لبیک پخش میشود به گزارش خبرگزا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها