تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820457774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بلایی که عربستان سر آمریکا آورد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بلایی که عربستان سر آمریکا آورد


آژانس بین‌المللی انرژی، در گزارشی اعلام کرد آمریکا تاوان ارزان فروشی نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و در راس آنها عربستان را پرداخت خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آژانس بین‌المللی انرژی، نهادی 28 عضوی از کشورهای توسعه یافته جهان، مستقر در پاریس که نقش خط مشی دهی به کشورهای عضو در زمینه امنیت انرژی و استفاده از انرژی‌های برگشت‌پذیر را ایفا می کند و در همین راستا، نوسانات بازار نفتی را نیز پیش بینی می کند، در گزارشی اعلام کرد تولید نفت آمریکا از سال 2016 به علت ادامه کاهش قیمت نفت دربازار جهانی کاهش خواهد یافت.
علت ادامه کاهش قیمت نفت نیز تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت در عرضه فراوان نفت به بازار است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، آژانس بین‌المللی انرژی، سازمانی بین‌المللی که سازمان همکاری توسعه اقتصادی آن را بنیان نهاده و به خاطر انتشار گزارش سالانه‌اش موسوم به «چشم‌انداز جهانی انرژی» معروف است، در این گزارش خود تصریح می‌کند، با کاهش تولید نفت در آمریکا ، تقاضا برای نفت شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.
بازوی انرژی کشورهای توسعه یافته اعلام کرد تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک سال آینده آنچنان کاهش خواهد یافت که چنین کاهشی از 24 سال پیش تاکنون در این بخش بی سابقه بوده است .   بر اساس این گزارش، میزان تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک سال آینده با 500 هزار بشکه کاهش به 57 میلیون و 700 هزار بشکه خواهد رسید که البته 400 هزار بشکه از این کاهش مربوط به کاهش تولید نفت رسی در آمریکا خواهد بود.
ایگل فورد Eagle Ford کارشناس نفتی در این نهاد مستقر در پاریس در همین باره می گوید کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ،باعث شده است تولید نفت رسی که نفت پرهزینه ای است از بسیاری از میادین نفتی از تگزاس گرفته تا روسیه و دریای شمال متوقف شود. وی افزود کاهش قیمت حتی اجرای برخی طرح های نفتی در منطقه اوپک را نیز تهدید می کند.
آژانس بین‌المللی انرژی که از آن به عنوان بازوی انرژی کشورهای توسعه یافته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نام برده می شود در بخش دیگر از گزارش خود تصریح می کند قیمت نفت از ماه ژوئن سال 2014تاکنون بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است و حتی در دوره ای(آخر ماه اوت) بهای هر بشکه نفت خام در بازار نفتی نیویورک به زیر 40 دلار رسید. در این میان تولید نفت آمریکا قرار است تاوان سنگین ارزان فروشی نفت را پرداخت کند. با این توضیح که میزان تولید نفت آمریکا سال آینده از 12 میلیون و 720 هزار بشکه در روز بی 12 میلیون و 530 هزار بشکه خواهد رسید.هرچند که آمریکا همچنان بزرگترین تولید کننده نفت قبل از عربستان سعودی است.
آژانس بین‌المللی انرژی که کشورهای توسعه یافته مصرف کننده نفت را در جهان نمایندگی می‌کند در پیوند با همین موضوع تصریح می کند علاوه بر نگرانی هایی که درباره سلامت ساختار چین وجود دارد، کشوری که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است ،افزایش عرضه نفت به بازار جهانی توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در کاهش قیمت نفت تاثیر گذار بوده است. اوپک این کار را برای حفظ بازار های خود و جلوگیری از توسعه صنعت نفت رسی آمریکا انجام می دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی در همین گزارش گوشزد می‌کند راهبرد اوپک که عربستان سعودی هدایت آن را برعهده گرفته است یعنی افزایش عرضه نفت به بازار جهانی با هدف حفظ بازارها و متوقف کردن تولید نفت رسی به نظر می رسد اکنون به بار نشسته باشد. چون اکنون معلوم شده است با این وضع تولید نفت رسی در آمریکا زیاد مقرون به صرفه نیست.
بر اساس این گزارش 12 عضو اوپک که یک سوم نفت جهان را تولید می کند با بیشترین ظرفیت نفت تولید می کنند . نتیجه آنکه میزان تولید این کارتل نفتی اکنون از 30میلیون بشکه در روز که سقف تعیین شده برای تولید نفت آن است به 31 میلیون و 570 هزار بشکه رسیده است. پیش بینی می شود میزان تولید نفت اوپک در طول سال 2016 نیز بیشتر از 31 میلیون بشکه در روز باشد. با این وضع کل تولید جهانی نفت در ماه گذشته به 96 میلیون و 300 هزار بشکه رسید که نسبت به ماه ژوییه 600هزار بشکه کمتر است اما نسبت به سال گذشته دو میلیون و 400 هزار بشکه بیشتر است.
اما این وضع،یعنی افزایش عرضه نفت به بازار جهانی، موقعیت اقتصادی و مالی برخی از کشورهای بسیار آسیب پذیر اوپک مانند ونزوئلا، نیجریه و آنگولا را شکننده کرده است. این کشورها نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس مقاومت کمتری برابر کاهش قیمت نفت دارند، چون بخش زیادی از درآمدهای ارزی و منابع تامین مالی بودجه این کشورها از فروش نفت تامین می شود.
این نهاد فعال در ارزیابی بازار نفت و گاز در ادامه به پیشنهاد ونزوئلا برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک برای چاره اندیشی درباره قیمت نفت پرداخت و گفت در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد که عربستان بخواهد راهبرد خود را دربازار نفتی تغییر دهد.
آژانس بین المللی انرژی که نوسانات بازار نفتی را پیش بینی می کند در ادامه گزارش خودتصریح می کند تقاضا برای نفت نیز در سال 2016 افزایش خواهد یافت اما میزان افزایش تقاضا به حدی نخواهد بود میزان افزایش عرضه نفت را جذب کند.
این نهاد در توضیح اینکه چرا تقاضا برای نفت امسال افزایش یافت و قرار است سال آینده نیز افزایش یابد اعلام کرد ارزان بودن قیمت نفت ، بهبود کلی شرایط اقتصادی، سرد تر بودن دمای هوا در اروپا در امسال نسبت به سال گذشته معجون پر قدرتی را برای افزایش تقاضا برای نفت فراهم کرده است. بدین ترتیب این نهاد مستقر در پاریس با بازنگری در پیش بینی های قبلی خود اعلام کرد میزان تقاضای برای نفت امسال به 94 میلیون و 400 خواهد رسید.این درحالی است که قبلا رقم 94 میلیون و 200 هزار بشکه اعلام شده بود.   این رقم نسبت به سال گذشته یک میلیون و 700 هزار بشکه بیشتر است، این میزان افزایش تقاضا برای نفت از پنج سال پیش تاکنون سابقه نداشته است.


جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن