واضح آرشیو وب فارسی:فارس: داوران بخش نواحی از جشنواره موسیقی جوان گفتند
شکارچی: موسیقی نواحی ما هرگز از بین نمیرود/ اسحاقی: صدا و سیما باید کمک کند تا فرهنگ شفاهی ما زنده بماند
علی اکبر شکارچی گفت: موسیقی سنتی و موسیقی نواحی ما و حتی سازهای شان دارای روح و جان و قداستی هستند که هرگز از بین نمی روند؛ چرا که همچنان کارکرد بسیار مهمی در زندگی آدمها دارد.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، دور روز آخر نهمین دوره جشنواره موسقی جوان به بخش نواحی که برای اولین بار به این جشنواره اضافه شده، اختصاص داشت. علی اکبر شکارچی عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز کمانچه لرستان در این باره گفت: قبل از انقلاب کمانچه نوازی موسیقی سنتی به مویی بند بود. برای مثال در زمینه کمانچه نوازی موسیقی شهری ما استاد بهاری مانده بود یا در حوزه موسیقی خارج از ایران زنده یاد هابیل علی اف فعالیت می کرد؛ در برخی از نواحی کشورمان نیز انگشت شمار نوازندگانی بر اساس موسیقی منطقه خودشان کمانچه نوازی می کردند؛ اما با این همه فعالیت جدی و باور قلبی عده ای خاص به این ساز دوباره حیات داد و مطمئن باشید که بعد از این نیز کمانچه از بین نخواهد رفت. این کمانچه نواز در ادامه افزود: موسیقی سنتی و موسیقی نواحی ما و حتی سازهای شان دارای روح و جان و قداستی هستند که هرگز از بین نمی روند؛ امروز اگر یک موسیقی کارکرد خودش را از دست بدهد کنار می رود و تنها در آرشیوها می ماند؛ اما موسیقی ما همچنان کارکرد بسیار مهمی در زندگی آدمها دارد. وی همچنین عنوان کرد: بخش مهمی از رپرتوار موسیقی ما مربوط به عزا و عروسی و جشن ها و مراسم مختلف زندگی مردم است و تا زمانی که انسان وجود داشته باشد این موسیقی نیز ادامه خواهد داشت؛ امروز نسل جوان توجه بیشتری نسبت به گذشته به موسیقی ایرانی و نواحی نشان می دهند که واقعا جای خوشحالی و امیدواری دارد. این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز کمانچه لرستان گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد این است که برای شرکت کنندگان موسیقی سنتی و کلاسیک رپرتوار دقیقی برای اجراشان در جشنواره موسیقی جوان مشخص شده و بهتر است در زمینه موسیقی نواحی نیز همین رویه در پیش گرفته شود تا شاهد رقابت بهتر و مشخص تری بین شرکت کنندگان این بخش هم باشیم. علی اکبر شکارچی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه ویژه شود مسئله اطلاع رسانی بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان است. همانطور که می دانید لرستان مهد کمانچه نوازی است اما به دلیل اینکه بسیاری از کمانچه نوازان لرستانی از این بخش جشنواره موسیقی جوان مطلع نشده بودند ما شاهد حضور آنها نیستیم. به هر حال امیدواریم سال به سال روند برگزاری جشنواره موسیقی جوان بهتر و بهتر شود. صدا و سیما باید کمک کند تا فرهنگ شفاهی ما زنده بماند محمدرضا اسحاقی عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز دوتار مازندران گفت: دو نفر از شرکت کنندگان بخش دوتار مازندران از سطح خوبی برخوردار بودند و اجرای مناسبی داشتند که جای خوشحالی دارد؛ هر چند که این بخش می توانست شرکت کنندگان بیشتری داشته باشد. این دوتار نواز مازندرانی در ادامه افزود: متاسفانه با ورود انواع و اقسام موسیقی های غیر بومی و رواج آن در بین جوانان، دیگر مانند گذشته به دوتار این منطقه توجهی نمی شود و آرام آرام این بخش از موسیقی نواحی کشورمان در حال فراموشی است. نسل جوانی هم که کمی علاقه نشان می دهند آشنایی زیادی با بخش مهمی از موسیقی مازنداران ندارند و نمی توانند آثار مقامی و یا آثار بلند آوازی را اجرا کنند. وی همچنین عنوان کرد: با تمامی این شرایطی که توضیح دادم اخیر شاهد علاقمندی بخشی از جوانان به ویژه قشر تحصیلکردها به دوتار مازندران هستیم که این موضوع تا حدود امید را در دل ما زنده کرده است. به هر حال دوتار یک ساز خنیاگری است که با آن می توان نقالی کرد داستان سرایی انجام داد و حتی موسیقی های مذهبی را اجرا کرد که تمام این ویژگی ها بسیار مهم و کاربردی است. این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز دوتار مازندران گفت: امروزه رسانه ای مانند تلویزیون بسیار تاثیرگذار است و باید کمک کند تا فرهنگ شفاهی ما زنده بماند؛ یعنی صدا و سیما باید بخشی از فعالیت هایش را به مسئله هویت و فرهنگ شفاهی که در موسیقی مناطق و نواحی نهفته است اختصاص بدهد. این دوتارنواز ادامه داد: وقتی نسل جوان در رقابت سالم قرار می گیرند انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا می کنند به ویژه اینکه اگر چنین رقابتی در عرصه بزرگتری مانند جشنواره اتفاق بیفتد و نفرات برتر مورد تشویق قرار بگیرند قطعا اثرات مهمی تری بر روی نسل جوان خواهد داشت. جشنواره جوان بین نوازندگان سازهای نواحی ایجاد انگیزه میکند عاشیق ایمران حیدری داور بخش موسیقی نواحی در بخش ساز قوپوز در خصوص اجراهای نوازندگان این بخش گفت: اجراها خوب ولی تعداد شرکت کنندگان کم بود که به نظرم اگر رقابت فشرده تر باشد بهتر خواهد شد. وی با اشاره به تعداد قابل توجه نوازندگان قوپوز در کشور افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم تعداد این نوازندگان اندک نیست در واقع در این سطح نوازندگانی که در این جشنواره شرکت کردند در منطقه آذربایجان زیاد هستند اما اطلاع رسانی زیادی نشده و قطعا مطلع نبودند ولی به طور کلی همین تعداد نیز از نظر کیفیت اجرایی در سطح خوبی بودند و می توانم بگوییم این نسل خیلی بهتر از دوران جوانی ما ساز می زنند. حیدری با اشاره به اینکه نوازندگان جوان قوپوز در مرحله تقلید از استاد هستند، بیان داشت: شخصیت هنری این نوازندگان هنوز به صورت کامل شکل نگرفته بر این اساس قضاوت درباره آنها مشکل است . وی افزود: این نوازندگان سن کمی دارند و طبیعتا به مرور زمان از مرحله تقلید عبور می کنند و برای خود دارای سبک و نظری می شوند و به یک شخصیت هنری دیگری می رسند. این داور بخش موسیقی نواحی نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز قوپوز در خاتمه در خصوص اضافه شدن بخش نواحی به جشنواره موسیقی جوان گفت:این اتفاق تاثیر خیلی مثبتی خواهد داشت و باعث ایجاد انگیزه بین نوازندگان سازهای مقامی می شود به نظر من این قبیل جشنواره ها که بر روی موسیقی نواحی تمرکز می کنند مطمئنا باعث پیشرفت کیفی و کمی نوازندگان می شود. فضای آموزشی مناسب تار آذری در تبریز شهریار صدیق داور بخش نواحی نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار آذری با بیان اینکه اجراهای نوازندگان این بخش خوب بود ، گفت: تداوم این جشنواره ها بازدهی خوبی بین جوانان خواهد داشت به طوری که هوس و تلاطمی بین آنها شروع می شود تا بتوانند در سالهای آتی با حضور حداکثری بهترین کیفیت اجرایشان را ارائه دهند. وی ادامه داد: ما دو سال پیاپی جشنواره موسیقی مقامی را در تبریز برگزار کردیم و تجربه ایجاد این شور و شوق را بین هنرجویان از نزدیک دیدیم.در واقع هدف همه ما این است نسل جوان در زمینه سازهای محلی و موسیقی مقامی کار کنند. صدیق با اشاره به آموزش خوب ساز تار آذری در تبریز بیان داشت: رشته تار اذری خوشبختانه در کنار پیشکسوتان ، استادان جوانتری هم دارد که جوانترها را آموزش می دهند . درواقع می توان گفت فضای آموزشی خوبی در این زمینه وجود دارد . این داور جشنواره نهم پیشنهاد داد در سالهای آتی رده سنی ج نیز به بخش موسیقی نواحی اضافه شود تا نوازندگان سن بالاتر نیز بتوانند حضور یابند. موسیقی نواحی آذربایجان ضبط و ثبت شده است امیراحمد راستبد داور بخش موسیقی نواحی نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز کمانچه آذری گفت: اجراها نسبتا خوب بود ولی چیزی که مرا خیلی خوشحال کرد حضور یک خانم کمانچه نواز بود که خیلی اجرای قابل قبولی را ارائه داد که امیدوارم در این روند بتواند به جایگاه بالا در این ساز برسد. وی ادامه داد: در موسیقی آذربایجان با فوت راویان این هنر همه چیز از بین نرفته است . سرآمد کمانچه نوازان هابیل علی اف بود که تمام نوازندگان کمانچه دنیا مدیون ایشان هستند چون ساز کمانچه را به همه دنیا شناساند. این کمانچه نواز آذری بیان داشت: از آنجایی که موسیقی آذربایجان بشود خیلی زود به صورت آکادمیک و علمی تدریس شود همه نغمات این موسیقی ضبط شده و این طور نیست که با فوت شدن هنرمندی بخش عظمیی از این موسیقی از بین برود که این جای خوشحالی است. راستبد در خاتمه خاطر نشان کرد: امروزه به خاطر عدم تبلیغات مناسب موسیقی نواحی؛ خیلی از جوانان و مردم سازهای این ژانر را نمی شناسد. انتهای پیام/
94/06/19 - 13:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]