واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ارزیابی رقابت سنتورنوازان جشنواره موسیقی جوان
مضراب ارغنوننوازان خسته به میدان آمد
تکنیک ضعیف، عدم نمایش خلاقیت، ضعف در حفظ ریتم، تقسیمات ناهمگون مضرابهای دودست، عدم القاء حس نوازندگی، عدم دانش کافی از شناخت و بکارگیری میزانهای مختلف و ضعف شدید در بداهه نوازی، از مهمترین ضعفهای نوازندگان بخش سنتورنوازی بود.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، جمعه روز رقابت سنتورنوازان در جشنواره موسیقی جوان با اجرای گروههای سنی الف، ب و ج همراه بود که در مجموع در سطحی نسبتا ضعیف بودند. مجید کیانی از سنتورنوازان بهنام و محقق و پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران و دانشگاه هنر، رضا شفیعیان نوازنده سنتور و مدرس موسیقی و مینا افتاده نوازنده و مدرس موسیقی، داوری بخش سنتورنوازی جشنواره موسیقی جوان را برعهده داشتند. زهرا منفردخصال، سیدنیما جمال، مهسا سیدخاوری، رضا هاشمی، نیایش طالبی، عارف شاهدی، محمد حاجیرحیمی، فربد حناچی، همیرعلی خلیلی تهرانی، آرمان مهدیه، نیما حیدرینسب، حمیدرضا امینی، سهیل دیاری، محمدحسین فلاح، محمدصدرا پیشدادی، محمدصدیق موحد، ویدا رضایی، پویا حملهور، علیرضا حاجیعلیشیر، فرهاد امینملکی، محمدامین احمدی و کیوان یزدانی نفرات شرکت کننده در سه گروه الف، ب و ج رقابت سنتونوازی بودند. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه تعریف کرده است از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیمهای بسیاری است و به وسیله دو مضراب چوبی نواخته میشود. سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت میدهند که مانند بربط، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج بردهشد.برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمانهای بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفتهاست، چنان که امروزه نیز گونههای مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته میشود. علیرغم اظهارات برخی کارشناسانِ مرحله انتخابی و راهیابی اولیه به این جشنواره در مورد سطح بالا و تکنیکی و قوی سنتورنوازان شرکت کننده در این رقابتها، سطح عمومی نوازندگان پایین بود و اغلب شرکت کنندگان از حداقل تواناییهای لازم نوازندگی برخوردار نبودند. تکنیک ضعیف، عدم نمایش خلاقیت، ضعف در حفظ ریتم، تقسیمات ناهمگون مضرابهای دودست، عدم القاء حس نوازندگی، عدم دانش کافی از شناخت و بکارگیری میزانهای مختلف و عدم توانایی تمپوی ریتم و ضعف شدید در بداهه نوازی، از مهمترین و ملموسترین ضعفهای نوازندگان شرکت کننده در بخش سنتورنوازی بود. در جشنوارهها و رقابتهای سالهای گذشته به مراتب نوازندگان با تکنیک و خلاقیت دیده میشد و با این حال از سوی کارشناسان همیشه تاکید بر این بود که نوازندگان سنتور صرفا به دنبال تکنیک و اجرای قطعات سرعتی در این ساز نروند و طی این چند سال انتظار میرفت سطح عمومی سنتور نوازی بین جوانان به سوی جهتی متمایل شود که ترکیبی باشد از تکنیک و حس توامان و در بخش بدههنوازی نیز نظارهگر پیشرفتهایی باشیم اما متاسفانه در این جشنواره تقریبا هیچ انتظاری برآورده نشد و نوازندگان از حداقل لوازم سنتورنوازی نیز برخوردار نبودند هرچند شرکت کنندگان در این جشنواره را نمیتوان بر تمام پیکره جوانان سنتورنواز تعمیم داد لیکن در این جشنواره منتظر شنیدن کارهایی به مراتب قویتر ازین بودیم. رقابت بخش سنتورنوازی شامل اجرای آوازی در ماهور و راستپنجگاه بود و پس از آن ریتمی به نوازنده گفته میشد که آنرا اجرا کند و بخش آخر نیز از رقابت کننده خواسته میشد که قطعهای ضربی را بصورت بداهه بنوازد. هرچند این سه بخش تشکیل دهنده آزمون این رقابت بود اما با اجرای آواز اول مشخص میشد که نوازنده قطعا توانایی اجرای بخش بداهه را نخواهد داشت و این مورد تقریبا در تمام شرکت کنندگان مشهود بود. از موارد قابل ذکر این رقابت میتوان به حضور بانوان در این بخش یاد کرد و یکی دیگر از ویژگیهای بخش سنتورنوازی این بود که تقریبا نیمی از نوازندگان، برنامه خود را با مضراب بدون نمد اجرا کردند و این مسئله ازین لحاظ دارای اهمیت است که بسیاری از نوازندگان امروزی به نواختن با مضراب نمددار تمایل دارند و کمتر به نوازندگی بدون نمد با مضراب لُخت پرداخته میشود و این رشدِ تقریبا پستمدرن مدیون کسی نیست جز استاد مسلم این شیوه سنتورنوازی استاد مجید کیانی که در این راه سالیان متمادی به تحقیق و پژوهش پرداخته و در راستای ارتقاء و نمایش جنبههای صوتی، تکنیکی و زیباییشناختی این شیوه سنتور نوازی در راستای اعتلای فرهنگ موسیقایی ایران زمین گامهایی بلند برداشته است. گزارش از: علیرضا سپهوند انتهای پیام/
94/06/15 - 15:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]