واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
7 ضعف اصلی جشنواره 900 میلیونی موسیقی جوان
هومان اسعدی دبیر جشنواره بارها تاکید کرده است که وظیفه جشنواره صرفا کشف استعداد است و جشنواره مسئولیتی در قبال برگزیدگانش ندارد! شناسایی و کشفی که محلی برای ظهور و بروز فراهم نکند دقیقا کارکردش چیست؟
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، این روزها نهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در تالار رودکی تهران برپاست. جشنوارهای که در نهمین دوره اش توانسته بسیار از اساتید موسیقی ایران را گردهم آورد و به همین جهت از نظر وزانت و جایگاه اعتبار هیات داورانش، طی سالهای گذشته بیسابقه بوده است. اما علیرغم حضور این اساتید و فرصتی که برای ظهور و بروز چهرههای جوان و موسیقی جوان کشور فراهم میشود، نمیتوان از ضعفهای اساسی و ساختاری آن که باعث میشود این جشنواره هیچ خروجی مشخصی داشته باشد، چشم پوشی کرد. بر همین اساس ضرورت ذکر چند نکته که متاسفانه غالبا توضیح واضحات و بدیهی به شمار میآید، ضروری به نظر میرسد: 1/ در نشست خبری نهمین دوره جشنواره جوان هومان اسعدی بیمهابا رسانهها و مطبوعات را از تیغ تند انتقاد گذراند و بخش اعظم دلیل مطرح نبودن نام جشنواره و مهجور ماندش را عدم توجه رسانهها به این جشنواره دانست. اما به گواه خبرنگارانی که طی روزهای گذشته در محل جشنواره موسیقی جوان حضور یافتهاند، مسئولان برگزاری اساسا هیچ جایگاهی و اهمیتی برای حضور اصحاب رسانه قائل نشدهاند. از بزرگترین و کوچکترین فستیوال جهان گرفته تا بسیاری از همین جشنوارههایی که در داخل کشور برگزار میشود، همواره برای حضور خبرنگاران و امکانات سختافزاری که برای ارسال و مخابره خبر ضروری است، تدابیری اندیشیده میشود. اما در جشنواره موسیقی جوان اساسا اصحاب رسانهها هیچ جایگاهی در چارت اجرایی جشنواره ندارند و حتی از وجود چند لپتاپ برای مخابره اخبار نیز دریغ شده است. علاوه بر عدم در اختیار گذاشتن امکانات اولیهای که خبرنگاران برای ارسال اخبار مربوط جشنواره دارند، حتی در برخی موارد مسولین اجرایی کوچکترین همکاری با اصحاب رسانه ندارند و در بسیاری از مواقع حتی اجازه مصاحبه هیات داوران نیز به خبرنگاران داده نمیشود. به هر روی شاید مسولان جشنواره و از جمله مدیر و دبیر جشنواره ترجیح میدهند تا با مدیران رسانهها تماس بگیرند و بر اساس ارتباطاتی که دارند بخواهند فلان خبر مربوط به جشنواره در رسانه مربوطه درج شود و فلان خبر حذف! قطعا حافظه تاریخی خبرنگاران حوزه موسیقی این بداخلاقیهای مسولین جشنواره موسیقی جوان را از یاد نخواهد برد. 2/ امروز بر کسی جایگاه تبلیغات در مباحث هنری پوشیده نیست. امروز تبلیغات و اطلاعرسانی جایگاه ویژه و غیر قابل انکاری در معرفی و شناساندن کالای فر هنگی به توده مردم را بازی میکنند. بخش قابل توجهی از بودجهای هم که برای جشنوارهها تعریف میشود، به مباحث تبلیغاتی اختصاص مییابد. چرا که اساسا هرچقدر هم اقدام مثبت و هدفمند و ارزشمند باشند، بدون شناسایی به توده مردم و حتی مدیران بالادستی، از دید پنهان میماند و به اقدامی خنثی و بیاهمیت تبدیل میشود، اما گویا مسولین و سیاستگذران جشنواره موسیقی جوان کوچکترین دریافتی از این مهم ندارند و اهمیت آن را درک نمیکنند که حتی در اطراف محل برگزاری جشنواره نیز به سختی میتوان یک بیلبورد تبلیغاتی از جشنواره موسیقی جوان یافت. عدم وجود تبلیغات و بیاهمیت جلوه شدن جشنواره موسیقی جوان، این سوال را در ذهن ایجاد میکند که دقیقا مسولین جشنواره 900 میلیون تومان بودجه جشنواره را به چه نحو خرج میکنند؟ 3/ اخبار نهمین دوره جشنواره جوان طی اقدامی عجیب از دو کانال منتشر میشود! دو کانالی که ظاهرا از وجود یکدیگر آگاه نیستند و اصحاب رسانه مدام شاهد موازی کاری در این زمینه هستند. هر دو کانال خبری جشنواره که معلوم نیست دقیقا چه توجیهی برای حضور هر دو وجود دارد، اخباری و گفتوگوهایی یکسان را برای رسانهها ارسال میکنند و نهایتا هم نمیتوان به یک جمعبندی قطعی رسید که کدام یک از این دو کانال خبری قابل استناد هستند! 4/ در نشست خبری جشنواره موسیقی جوان علی ترابی به اصرار خبرنگاران رقم بودجه جشنواره را اعلام کرد و گفت که بودجه جشنواره نسبت به دوره قبل که 600 میلیون در نظر گرفته شده بود، 50 درصد افزایش داشته است. یعنی نهمین دوره جشنواره موسیقی جوان 900 میلیون تومان بودجه دارد! بودجهای که به خاطر عدم شفافیت مدیرانش معلوم نیست به چه نحوی خرج میشود. تفره رفتن برگزار کنندگان جشنواره از شفاف سازی در مصرف این بودجه، این نکته را در ذهن متبادر میکند که آیا اقدامی مالی ناصوابی در جشنواره موسیقی جوان روی میدهد؟ وگرنه چرا نباید هزینهها و مصارف بودجه به طور شفاف اعلام شود. خوشبختانه دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن سخن از «دسترسی آزاد به اطلاعات» زده و همواره بر روی این نکته تاکید داشته است. اگر واقعا اقدام مشکوک مالی در این جشنواره رخ نمیدهد، مسولان برگزاری در جهت آگاهی و تنویر ذهن افکار عمومی باید، مصارف بودجه را به طور شفاف و مستند در اختیار اصحاب رسانه قرار دهند که تا لحظه درج این گزارش این اتفاق روی نداده است. 5/ هومان اسعدی دبیر جشنواره بارها تاکید کرده است که وظیفه جشنواره صرفا کشف استعداد است و جشنواره مسئولیتی در قبال برگزیدگانش ندارد! شناسایی و کشفی که محلی برای ظهور و بروز فراهم نکند دقیقا کارکردش چیست؟ شناسایی و کشف استعداد یعنی که یکی دو میلیون به نوزانده و یا خواننده جوانی که در جشنواره برگزیده میشود بدهیم و والسلام؟ شناسایی و کشف استعداد یعنی این که نوازنده جوانی را تشویق کنیم و در عین حال او را به حال خودش رها کنیم؟ اگر جشنوراه فرصتی برای دیده شدن و ادامه فعالیت استعدادهایش نداشته باشد، دقیقا چه ارزشی میتواند داشته باشد؟ 6/ ضعف اطلاعرسانی شاید مشهودترین و اساسیترین ایراد جشنواره موسیقی جوان باشد. بیترید بسیاری از نوازندگان و خوانندگان جوان که در گوشه و کنار کشور و مهجورانه فعالیت میکنند؛ اصلا از برگزاری این جشنواره مطلع نیستند چه برسد به این که بخواهند در ان شرکت هم بکنند. متاسفانه انجمنهای موسیقی و آموزشگاههای موسیقی کشور در این جشنواره مشارکتی ندارند و بسیاری از کسانی که در روستاها به ویژه در حوزه موسیقی نواحی فعالیت میکنند و دسترسی به روزی به رسانهها و فضای سایبری ندارند، از وجود چنین جشنوارهای اگاه نیستند. شاید اگر انجمنهای محلی موسیقی و به تبع آن آموزشگاههای محلی از جشنواره مطلع بودند، سطح کیفی جشنواره دو چندان میشد. 7/ جشنواره موسیقی جوان با وجود پشت سرگذاشتن نهمین دورهاش هنوز دبیرخانه ثابت ندارد و عملا بعد از پایان یافتن هر دوره فعالیتهایش تمام میشود. دبیرخانهای نیست که در طول سال با انجمنهای موسیقی محلی که در سطور بالا ذکر ان رفت، در ارتباط باشد و بتواند وظیفه اطلاعرسانی و هماهنگیهای مربوطه را انجام دهد یا پیگیر وضعیت برگزیدگانش باشد. ای کاش افق نگاه مدیران برگزیدگان جشنواره فصلی و ماهی نبود و ای کاش که 900 میلیون بودجه جشنواره هدفمند و با برنامهریزی خرج میشد تا واقعا منتج به اتفاقات مبارک و عملی که بشود در سطح کلان موسیقی کشور احساسش کرد، میشد. انتهای پیام/
94/06/13 - 02:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]