واضح آرشیو وب فارسی:فارس: داوران بخش تار از جشنواره موسیقی جوان میگویند
ظریف: استعدادهای خوب در نسل جدید تارنوازان وجود دارد/ علیزاده: بخش تارنوازی جشنواره جوان از دورههای قبل بهتر است
حسین علیزاده گفت: کسانی که برای اولین بار در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردهاند، جدیت بیشتری دارند و برآورد من این است که کلیت بخش تارنوازی از دورههای قبل که من از نزدیک دیدهام بهتر است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته بخش تار جشنواره موسیقی جوان روی صحنه رفت. حسین علیزاده عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار گفت: چیزی که مهم است این است که هر پدیدهای که تداوم داشته باشد به نتایج خوبی میرسد و باید حرکت در این جشنواره به گونهای باشد که اگر امروز میگوییم نهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی جوان است روزی هم بگوییم سی امین دوره آن است. حسین علیزاده در ادامه افزود: طی این سه دورهای که من در جشنواره موسیقی جوان بودهام این دوره بهتر و کم نقص بوده است. البته همیشه میتوان ایراد گرفت و البته کمبودهایی وجود دارد که بر اثر تکرار درست خواهد شد. مطمئن باشید وقتی جشنواره تداوم پیدا میکند جدیتی در کار میآید که به واسطه آن بسیاری از کمبودها و نقص ها نیز حل میشود. وی همچنین عنوان کرد: من احساس میکنم تداوم جشنواره باعث شده برخورد جدیتری با آن صورت گیرد و خانوادهها بیشتر راغب باشند فرزندشان در چنین جشنوارهای شرکت کنند. در عین حال بچه ها به صرف شرکت در جشنواره به آن نگاه نمیکنند بلکه شوق و شوری نیز دارند که می خواهند بیایند و با دوستان و همکلاسی هایشان، خودشان را محکی بزنند. حسین علیزاده گفت: بسیار برای من عجیب است که خیلی از این بچهها با اینکه سنی ندارند به راحتی قبول می کنند که رفیقشان از آنها بهتر است. این نکته مهمی است که باید آن را یاد بگیریم و خیلی از بزرگترها این را نمیدانند. بچهها باید از این سنین یاد بگیرند که اگر کسی خوب است تلاش کنند تا به ملاک خوبی او برسند و او را نفی نکنند. به نظرم این نوعی فرهنگ سازی در بین جوانها و نوجوانها است که ملاک و معیار را فقط خودشان نگیرند و باید اگر کسی بهتر است او را پذیرفت و تلاش کرد تا از او بهتر شوند. این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار گفت: به نظر من کسانی که برای اولین بار در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردهاند جدیت بیشتری دارند و برآورد من این است که کلیت بخش تارنوازی از دورههای قبل که من از نزدیک دیدهام بهتر است. این موسیقیدان و نوازنده تار ادامه داد: درست است که بسیاری از دوستان میگویند در شهرستانها امکانات کم است اما می دانیم در دانشگاههای تهران درصد بسیار کمی از دانشجویان را خود تهرانیها تشکیل میدهند و خیلیها از شهرستانهای دیگر به تهران میآیند و پس از انجام تحصیلات به شهرشان باز میگردند و تدریس میکنند. از این روست که به نظر میرسد در موسیقی هم این اتفاق افتاده و وقتی جشنواره موسیقی جوان را با سالهای قبل مقایسه میکنیم کیفیت کار شهرستان ها بالاتر رفته است. وی همچنین عنوان کرد: در بخش تار از میان کسانی که به بخش نهایی راه پیدا کرده اند تعداد تهرانیها کمتر از شهرستانیها است. جالب اینکه این نوازندگانی که از شهرستانهای مختلف شرکت کردهاند از مناطق مختلف و با کیف کاری خوبی هستند. حسین علیزاده با اشاره به نگاه رقابتی که در جشنواره موسیقی جوان وجود دارد گفت: به طور کلی مسئله رقابت در کل زندگی وجود دارد و این خانواده ها و بچهها هستند که تصمیم میگیرند در رقابتی شرکت کنند یا نه. خود من هرگز دوست نداشتم در رقابتی شرکت کنم ولی معلوم نیست که من حتما کار خوبی کردهام یا نه؛ شاید هم جرات و جسارت بسیاری از این بچهها را نداشتهام. عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار در ادامه سخنانش افزود: در مورد رقابت نمیشود مطلق صحبت کرد به هر حال این در کل دنیا تجربه می شود و در زندگی و خصوصا هنر جای رقابت سالم است. شما اگر شاعر باشید میخواهید بهترین شعر را برای بهترین ملت دنیا بگویید؛ اگر این بهتر و بهتر وجود داشته باشد در واقع به مردم خدمت کردهایم. این آهنگساز همچنین عنوان کرد: این حس رقابت فقط برای این نیست که این بچهها یکدیگر را پس بزنند برای این است که اینجا جراتشان و اعتماد به نفس شان بیشتر میشود. اجرای صحنهای کار بسیار مشکلی است و مراحل خاصی دارد. آن زمانی که ما هنرستان موسیقی میرفتیم ماهی یکبار می بایست در مقابل تمام مدیران هنرستان و خانوادههای شاگردان کنسرت میدادیم. این کار برای ما خیلی سخت بود اما جزو اصولی بود که میبایست آنها را یاد میگرفتیم. این بچهها نیز اگر استعدادهای درخشانی داشته باشند در نهایت باید از همین صحنه ها یاد بگیرند و باید در چنین رقابت هایی شرکت کنند. هوشنگ ظریف عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار گفت: تمام کسانی که در مرحله نهایی بخش تار در جشنواره موسیقی جوان نواختند از قبل توسط یک هیئت انتخاب گزینش شده بودند و با توجه به اجراهایی که من از این شرکت کنندگان دیدم می گویم انتخاب هایشان درست بوده است. هوشنگ ظریف استاد تارنوازی کشورمان در ادامه افزود: خدا را شاهد می گیرم وقتی این بچه ها به روی سن می آمدند و به زیبایی شروع به اجرا می کردند دلم برایشان می سوخت که آیا از این استعدادها در آینده حمایت می شود یا اینکه اینها نیز باید بعد از چند صباحی شغل دیگری در پیش بگیرند. وی همچنین عنوان کرد: این افرادی که من در مرحله نهایی تارنوازی دیدم واقعا همه شان عالی بودند. نحوی مضراب زدن، دست روان، ردیف نوازی، اجرای ضربی ها، بداهه نوازی و بسیاری از نکات مثبت را داشتند و واقعا خوب بودند. این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار ادامه داد: بسیاری از کسانی که در هنرستان موسیقی قبل از انقلاب شاگرد من بودند بعدها جزو بزرگان موسیقی ما شدند که برای نمونه می توانم به حسین علیزاده اشاره کنم. در این نسل جدید هم استعدادهای خوبی می بینم و امیدوارم اینها هم بتوانند راه شان را به خوبی ادامه بدهند. هوشنگ ظریف گفت: خاطرم هست وقتی خودم در کلاس دهم هنرستان موسیقی تحصیل می کردم هر وقت مهمان خارجی داشتند استاد روح الله خالقی به من می گفتند برایشان می نواختم؛ یک روز فردی فرانسوی به هنرستان آمد و اجرای من را ضبط کرد؛ وقتی سالها بعد به فرانسه رفتم پشت ویترین مغازه ای یک صفحه موسیقی با عکس من و استاد کسایی و استاد بهاری دیدم. این صفحه را خریدم و دیدم همان اجرای هنرستان است که در کلاس دهم هنرستان اجرا کرده بودم. این استاد تارنوازی ادامه داد: در زمان ما برای امثال من ارزش قائل شدند تا موفق شدیم راهی را طی کنیم امیدوارم به این بچه ها نیز کمک شود و برایشان ارزش قائل شوند تا آینده را بسازند.
94/06/16 - 11:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]