تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826122104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگردان سینما: داستان پردازی بهترین روش بازنمایی فیلم دینی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارگردان سینما: داستان پردازی بهترین روش بازنمایی فیلم دینی است تهران-ایرنا - کارگردان فیلم سینمایی سر به مهر گفت: داستان به عنوان بهترین روش و اثرگذارترین راه برای پرداختن به شعائر و مفاهیم دینی در فیلم های سینمایی و تلویزیونی است.


به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، هادی مقدم دوست در نشست ضرورت ها و دشواری‏ های ساخت فیلم درباره مضامین دینی افزود: اگر بخواهیم فیلمی جذاب و اثرگذار در حوزه دینی تولید کنیم، چیزی کارآمدتر از داستان وجود ندارد که این موضوع نیز ارتباط مستقیم با آموزش هنرجویان فیلم و سینما دارد.وی اضافه کرد: هنرمندان در کارگاه های داستان نویسی مسائل مشترک را می آموزند و در فضای آموزشی با بهره گیری از تاریخ ادبیات، می توان با روش های آموزش داستان گویی مبانی داستان پردازی را زمینه فیلمنامه نویسی قرار داد.فیلمنامه نویس مجموعه وضعیت سفید اظهار کرد: داستان می تواند افراد را مشتاق به شعائر دینی کند و تماشاچی را تحت تاثیر عاطفی فیلم قرار دهد. یعنی روش بیان مسائل دینی به صورت غیرمستقیم و نتیجه گیری تماشاچی از داستان فیلم باعث می شود تا از کلیت فیلم تاثیر بپذیرد.وی داستان را عالی ترین سطحی دانست که می تواند مخاطب را جذب کند و با اشاره به میزان تاثیرگذاری فیلم های داستانی دینی گفت: چنین فیلم هایی می تواند محبت تماشاچی را به شعائر دینی افزایش دهد و یا نسبت به یک موضوع بغض پیدا کند و اگر بیننده اهل تفکر باشد، به مفاهیم و گزاره های بیشتری در فیلم خواهد رسید. این کارگردان سینما افزود: اگر مفاهیم و شعائر دینی در ارکان و عناصر داستان قرار گیرد، آن قصه به شعائر پرداخته است ولی حوزه دین فقط به طرح شعائر دینی ختم نمی شود بلکه مفاهیم نیز جایگاه ویژه ای دارد. بنابر این وقتی یک راننده تاکسی برای تامین پول خرد به بانک مراجعه می کند تا به مسافران بقیه کرایه آنها را پرداخت کند تا مبادا پول شبهه دار و حرام وارد زندگی اش شود، این نیز یک فیلم دینی است. وی افزود: چنین موضوع هایی با داستان مشخص می شود و در عناصر این داستان ها پشتوانه هایی مانند اصول دین وجود دارد تا توحید در عناصر داستان وارد شده و نویسنده که درکی صحیح از شکل نقش آفرینی خدا در هستی ارائه می دهد، به گونه ای داستان را تنظیم می کند که خواننده سبب ساز بودن خدا را درک کند. * سینمای دینی فقط فیلم های خلسه ای نیست مقدم دوست که معتقد است در تعاریف برخی مفاهیم دینی در دنیای سینما ایراداتی وجود دارد، اظهار داشت: ما فکر می کنیم دین باید ما را به حالت خلسه منتقل کند لذا در بسیاری از فیلم ها مه زیاد دیده می شود و گاهی اینگونه تصور می کنیم که نمازی مقبول درگاه الهی است که انسان هیچ صدایی را نشنود و این تعریف محدودی از دین است که باعث شده تا فیلم دینی محدود شود. وی با اشاره به مشکلات فیلم های خلسه ای گفت: فیلمی که زنده و بیدار و همانند داستان هایی باشد که در زندگی روزمره افراد اتفاق می افتد، می تواند موضوع داستان فیلم های دینی باشد و به طور کلی فیلم دینی می تواند درباره اقتصاد، سیاست، پزشکی،دفاع مقدس و حتی روانشناسی باشد. کارگردان فیلم سینمایی سر به مهر افزود: همانگونه که در یک فیلم نیاز انسان به پول را به تصویر می کشیم، نیاز انسان به مناجات و عبادت را نیز می توان نشان داد. یعنی همانگونه که افراد دغدغه مالی دارند، می توانند دغدغه دینی هم داشته باشند. وی ضمن بیان یکی از مشکلات ساخت داستان گفت: برخی معتقدند تعریف داستان محدود به قصه های شدید و غلیظ می شود و فکر می کنیم هر چه موضوعی عجیب تر باشد، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت در حالی که داستان عبارت از شخصیتی است که درگیر موقعیتی باشد. مقدم دوست همچنین گفت: وقتی یک داستان عجیب و غریب ساخته می شود، معیارهای دینی کمتری در آن دیده می شود در حالی که مسائل دینی در زندگی روزمره افراد جریان دارد و به راحتی می توان به فیلم تبدیل کرد ولی باید فیلم هایی ساخت که کارآمد و به روز باشد. وی یکی از نکات مهم در داستان نویسی را مقوله کشف مساله و حل مساله دانست و گفت: این موضوع یک مساله نظری است که باید مهارت های آن را در داستان پیدا کنیم. * یک نقشه هوایی برای سینمای دینی ترسیم کنیم مقدم دوست که معتقد است مشکلات سینما را می توان به روش های نوبتی و موازی حل کرد، اظهار کرد: وقتی یک مشکل در روش نوبتی حل می شود به مشکل بعدی می پردازند ولی در روش موازی تمام مسائل از بالا دیده می شود به گونه ای که تمام بخش ها لحاظ می شود به گونه ای که اگر یک بخش تعطیل شود، نتیجه آن تعطیلی سایر بخش ها خواهد بود. وی خواستار یک نگاه پژوهشی و علمی برای سینمای دینی شد تا بر اساس آن یک نقشه هوایی ترسیم شده و وضعیت هر بخش مشخص شود. این فیلمنامه نویس سینما گفت : برخی مشکلات سینما مانند بودجه بر اساس فریادهایی که از سوی برخی افراد مطرح می شود، مورد رسیدگی قرار می گیرد ولی صداهای نهفته ای نیز وجود دارد که کمتر شنیده می شود. مانند صدای هنرجویان سینما که درباره فضای آموزشی حرف دارند. وی در ادامه از زبان سینما سخن گفت که قابل تغییر نیست و افزود: وقتی با زبان سینما حرف می زنیم، باید اصول و قواعد آن را رعایت کنیم. بنابراین گاهی تصور می کنیم برای ساخت فیلم دینی باید زبان سینما به شکلی جدید تبیین شود درحالی که زبان سینما مثل هر زبان دیگری اصول و قواعد خود را دارد و قابل تغییر نیست. این کارگردان سینما گفت: سینما زبان خود را به دلیل وجود هیچ دغدغه ای تغییر نمی دهد و عدم تسلط ما به این زبان دلیل آن است و زمانی که می بینیم پیام منتقل نشده، فکر می کنیم ایراد از زبان ماست ولی واقعیت این است که زبان سینما را به اندازه لازم و کافی یاد نگرفته ایم. وی در ادامه شاهد مثالی از آموزشگاه های زبان آورد و گفت: تمام آموزشگاه های زبان برای تدریس از یک اصول و روش هایی استفاده می کنند ولی در آموزشگاه های سینما اینگونه نیست و حتی درباره مبانی و ظرفیت های اصلی سینما توافقی وجود ندارد. مقدم دوست همچنین گفت: سطح برداشت برخی افراد از زبان تصویر به اندازه لفظ بصری است و می گویند سینما زبان تصویر است در حالی که منظور آنان جلوه های بصری است و تصویر توانسته تحولی در سینما ایجاد کند ولی سینما جنبه های دیگری نیز دارد. * دبیرستان سینما راه اندازی شود مقدم دوست گفت: هنرجویان سینما مبانی و تئوری های سینما را به صورت خام فرامی گیرند و اینگونه تصور می کنند که این مبانی را به صورت کامل یاد گرفته اند و لذا بر اساس دانش خود اقدام به فیلمسازی می کنند و چون به بلوغ کافی درباره مبانی سینما نرسیده اند، در آینده به مشکل برخورد می کنند، به گونه ای که دسته بندی هایی از همین آموزش ها آغاز و پی ریزی شده است. وی افزود: بخش آموزش و نظریه پردازی در مبانی سینما نه به عنوان یک مشکل داخل پژوهشگاهی، که باید به شکل وسیع تری فکر شود و این وضعیت یک وضعیت واقعا نگران کننده ای است و به اندازه هر مساله دیگری که انسان ها را نگران می کند، برای آینده سینما نگران کننده است. این نویسنده سینما از همه دست اندرکاران و مسوولان هنر هفتم خواست تا درباره این موضوع کار کنند و افزود: حل چنین مشکلی در 20 سال آینده ممکن نیست. چون این مبانی به طور کامل در هنرجویان شکل گرفته و نمی توان آن را تغییر داد. وی اضافه کرد: نسل جوان در سال های اخیر آموزش می بینند و افرادی به عنوان نیروی انسانی سینما و تلویزیون وارد این عرصه می شوند تا در دستگاه فیلمسازی کشور فعال شوند و صنعت سینمای کشور با همین آموزش ها، مسوولیت فیلمسازی کشور را به عهده می گیرند و آن وقت می گویند چرا اتفاق خوبی نمی افتد! مقدم دوست در ادامه گفت: ممکن است در زمینه امکانات و بودجه و تجهیزات برای فیلمبرداری کمک هایی صورت گیرد ولی نمی توانند در زمینه فیلمنامه نویسی نظر بدهند و می گویند که ما می توانیم در ساخت فیلم کمک کنیم. وی این نوع کمک ها را در زمینه سخت افزاری تعریف کرد و گفت: سازمان های مربوطه باید این نگرانی را در زمینه نرم افزاری ایجاد کنند تا همزمان با کمک سخت افزاری و سرعت بخشیدن در تولید فیلم، افراد آموزش دیده جریانی را تولید کنند که دیگران به این موضوع توجه کنند. این کارگردان سینما پیشنهاد کرد تا با راه اندازی یک دبیرستان سینما چنین جریانی ایجاد شود و در ادامه گفت: صدا و سیما یک دبیرستان و دانشگاه ایجاد کرده و در این ساختار بزرگ همه چیز پیش بینی شده است. وی افزود: همانگونه که برای تامین گرافیست دبیرستان های گرافیک ایجاد شده و در زمینه بسیاری از مسائل فنی دبیرستان های تخصصی ایجاد شده، مسوولان برای راه اندازی چنین دبیرستانی تلاش کنند. مقدم دوست اضافه کرد: دانش آموزان نوجوان در دوره راهنمایی یک دوره مهمی را به عنوان استعدادیابی طی می کنند و به عبارتی این دوره که اکنون نام آن تغییر کرده، نقطه شروع تربیت نیروی انسانی برای دستگاه صنعت فیلمسازی است ولی متاسفانه در بخش های مختلف سینما دغدغه ای برای تربیت این افراد وجود ندارد. * گزارشی از نشست های دین و سینما چهارمین نشست از سلسله نشست های تخصصی «دین و سینما» با موضوع «ضرورت ها و دشواری‏ های ساخت فیلم درباره مضامین دینی» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان اولین نشست با حضور هادی مقدم دوست به عنوان یکی از عوامل دست اندرکار در تولید فیلم برگزار شد و در نشست های قبلی برخی کارشناسان مباحثی را در ارتباط با سینمای دینی مطرح کردند. در اولین نشست با عنوان «بایدها و نبایدهای ساخت فیلم دینی» حجت الاسلام سیدکاظم علوی طباطبایی به طرح مباحثی همچون «رسالت و مسوولیت سینما و سینماگران درباره دین»، «دشواری های تبدیل محتوای دینی به فرم در سینما»، «مساله تکنیک سینمایی در تصویرگری تاریخ و چهره معصومان» و «دیدگاه های دینی درباره تصویرگری چهره معصومان» پرداخت. علیرضا مؤذن استاد دانشگاه در دومین نشست درباره «ضرورت ها و دشواری‏ های ساخت فیلم درباره معصومان و مقدسان؛ نقدی بر فیلم رستاخیز» مطالبی را مطرح کرد و سومین نشست نیز با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری با موضوع «ضرورت ها و دشواری‏ های ساخت فیلم درباره معصومان و مقدسان» برگزار شد. وی در این نشست به عنوان نویسنده و پژوهشگر دینی و فرهنگی با اشاره به ضرورت پرداختن به تاریخ مقدس در قاب‏ های هنری و رسانه ‏ای، به بررسی ظرفیت تاریخ مقدس و قابلیت عرضه آن در رسانه پرداخت. فراهنگ**1003**1027



18/06/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن