تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827902129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگی در قاب دوربین


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سینما در سیما
زندگی در قاب دوربین

تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 شهریور 1394 ساعت 04:30 | شماره خبر : 2086533389462672083 تعداد بازدید: 0
پ پ









لحظه‌های جاودانه (با نام اصلی لحظه‌های جاودانه زندگی ماریا) فیلمی در ژانر بیوگرافی و درام، ساخته فیلمساز معروف سوئدی، یان تروئل در سال 2008 است. کم نیستند فیلم‌هایی که هر سال با موضوع زندگی‌نامه شخصیت‌های گوناگون ساخته می‌شوند و اتفاقا جوایزی را از جشنواره‌های مختلف هنری و سینمایی کسب می‌کنند. لحظه‌های جاودانه زندگی ماریا را هم باید جزو نمونه‌های درخشان این ژانر طبقه‌بندی کرد؛ ملودرامی قوی و تاثیرگذار که مخاطب را تا لحظه آخر پای داستان می‌نشاند و زندگی شخصیت اصلی فیلم را در طول چند سال به تصویر می‌کشد.


فیلم که در سال‌های اولیه قرن بیستم روایت می‌شود، داستان زندگی واقعی ماریا لارسون، مادربزرگ همسر تروئل است که با شوهری دائم‌الخمر و چند فرزند، زندگی ساده‌ای را سپری می‌کند و بار اصلی زندگی را ‌ از طریق خیاطی و خدمتکاری برای طبقه مرفه‌تر جامعه سوئد به دوش می‌کشد. ماریا که اوایل ازدواجش یک دوربین عکاسی از طریق مسابقه بخت‌آزمایی برنده شده، به فکر فروش دوربین برای تامین مخارج زندگی‌ می‌افتد، اما توسط آقای پدرسون، صاحب آتلیه عکاسی شهر (با بازی جاسپر کریستن‌سن) به نگه داشتن دوربین و استفاده از آن ترغیب می‌شود و در ادامه، بسیاری از وقایع و لحظه‌های زندگی خود و مردم شهرش را به طریقی هنرمندانه و بدیع به تصویر می‌کشد. یان تروئل، کارگردان فیلم که در مجامع هنری گوناگون از چهره‌های شناخته شده است و دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد، در این فیلم‌ توانسته روایتی بی‌نقص و بدیع را از زندگی بانویی که اولین عکاس زن کشور سوئد شناخته می‌شود به نمایش بگذارد؛ فیلم تنها به روایت زندگی شخصی ماریا محدود نمی‌ماند و کارگردان در بستر داستان، بخشی از تاریخ اجتماعی پشت‌سر گذاشته شده کشورش را به نمایش در آورده است؛ از تاثیر تفکرات سوسیالیستی بر طبقه کارگر جامعه سوئد گرفته تا اعتصاب‌ها و حتی بحران کمبود غذای ناشی از جنگ جهانی اول که همه به شکلی هنرمندانه در بطن روایت قصه به تصویر کشیده شده و تاثیر آن را به شکل مستقیم بر زندگی این خانواده پرجمعیت می‌بینیم. برگ برنده اصلی فیلم و دلیل موفقیت‌های آن نه کارگردانی درخشان تروئل که قطعا در بازی به یاد ماندنی بازیگر زن نقش اول آن است؛ ماریا هایسکنن، بازیگر 45 ساله‌ای که لحظه‌های جاودانه، مهم‌ترین فیلم شناخته شده کارنامه کاری‌اش هست و توانسته نقش زنی رنج‌کشیده، اما قوی و مستحکم را از خود به نمایش بگذارد. صلابت او در لحظات اداره کردن زندگی یا مواجهه با همسر بی‌قید و مسئولیتش درست به اندازه معدود لحظه‌های احساسی فیلم تاثیرگذار است. به همین مناسبت بیراه نیست اگر بگوییم تروئل بهترین انتخاب را برای این نقش انجام داده و حتی در مواقعی از فیلم که ریتم قصه ضعیف‌تر شده یا داستان به حاشیه می‌رود، نقش‌آفرینی قوی ماریا همچنان جبران‌کننده این کاستی‌هاست. نمی‌توان به فیلمی با موضوع عکاسی و در ستایش آن اشاره کرد و حرفی از قاب‌بندی‌ چشم‌نواز آن به میان نیاورد. اتفاقی که در لحظه‌های جاودانه زندگی ماریا هم رخ داده و در کنار طراحی خوب صحنه و لباس و رنگ‌پردازی‌ هنرمندانه فیلم، قاب‌هایی برای دوربین انتخاب شده که هر یک خود به تابلوی نقاشی می‌مانند؛ نگاه کنید به لحظات پایانی فیلم و گردش دسته‌جمعی اعضای خانواده در دل طبیعت که با استفاده از رنگ‌های زنده و قاب‌بندی ماهرانه چطور خوشبختی دوباره خانواده، تحت تاثیر سر به راه شدن پدر به نمایش در می‌آید و گویی مخاطب را به دل شادی کوچکشان می‌برد یا حتی پر پر زدن پروانه کوچک در قاب پنجره، هنگامی که ماریا تصمیم می‌گیرد آخرین عکس دوربینش را از خودش بگیرد. از این قبیل لحظات در فیلم کم نیستند و احتمالا تا مدت‌ها بعد از پایان فیلم همچنان در خاطرتان خواهند ماند. زهرا غفاری جام جم



تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 شهریور 1394 ساعت 04:30 | شماره خبر : 2086533389462672083 تعداد بازدید: 0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن