واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مهمترین نقد وارده بر نمایش "نفال" پارادوکس بین متن و اجر است سنندج-ایرنا- یک منتقد هنری گفت: پارادوکس و تضاد بین متن و اجرا، از مهمترین نقدهای وارده بر نمایش "نفال" است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید مراد ویسی در برنامه نقد این نمایش که روز دوشنبه در بخش مسابقه دوازدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز به نمایش درآمد، افزود: باید کارگردان در حین اجرا به متن و نویسنده وفادار باشد.این فارغ التحصیل رشته کارگردانی نمایش دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه این کار به عنوان یک اثر آموزشی که دارای طراحی صحنه زیبا است می تواند قابل قبول باشد، اضافه کرد: پارادوکس بین صحنه و اجرا نیز از دیگر نقدهای پیرامون این اثر است.صلاح محمدی از نویسندگان ومنتقدان حوزه نمایش نیز اظهار کرد: مشخص نبودن جایگاه بازیگران و اجرای ضعیف و منسجم نبودن ارائه از مهمترین مشکلات و نقدهایی است که بر این نمایش می توان وارد کرد.فرزاد حسن میرزایی از کارگردانان این اثر با بیان اینکه هنوز در بحث نمایش، هنرآموز هستم و با اذعان به اینکه به متن نمایش وفادار نبوده ام اظهار کرد: حرکت از تکینک روایی به حسی و حسی به روایی از مهمترین ایده هایم برای به تصویر کشیدن فاجعه کشتار 180 هزار نفر توسط رژیم بعثی عراق در سال های 1988 تا 1989 میلادی با عنوان انفال بوده است.سامان مهران از دیگر کارگردانان این نمایش نیز بیان کرد: تمام تلاشمان همراهمی تمامی بازیگران با یکدیگر در جهت هم افزایی و ارائه تصویر و فضایی روشن از بحث انفال بوده است.سامان سید ابراهیمی از کارگردانان تئاتر صحنه ای هم بر این عقیده است که این اثر یک نمایش روایی است که یک حادثه یا فاجعه ای را به سبکی جدید و تجربه ای نو روایت می کند.***بازیگری حس است نه فریادادریس دلارامی از بازیگران عرصه تئاتر نیز بر این باور است که بازیگران شروع مناسبی در اجرا نداشتند و مخاطبان را درگیر نکردند و به جای نشان دادن درد، درد را فریاد زدند در صورتی که بازیگری حس است نه فریاد. وی این کار را نوعی کار برشتی با تکنیک فاصله گذاری عنوان و یادآورشد: کارگردان باید از تمام 14 عنصر نمایش جهت ارائه اثری مناسب برای مخاطبان تلاش و از جلوه های بصری، شنیداری و سایر عوامل در اختیار برای ارائه اثر خلاقانه تلاش می کرد. او با اشاره به اینکه دراثر ارائه شده با تکرار کلمات، نور و صحنه مواجه بودیم بیان کرد: کارگردان همواره باید به دنبال تزریق نوآوری و خلاقیت باشد و از تکرار که برای مخاطب کسالت آور است بپرهیزد.وی در باره بازیگری، فقط نقش یک بازیگر را مناسب عنوان و درباره طراحی صحنه نیز اظهار کرد: طراحی صحنه فقط پردازش نور بود. دوازدهمین جشنواره تئاتر کردی از روز 15 شهریور ماه در شهر سقز آغاز شده و روز 19 این ماه به کار خود پایان خواهد داد. سقز در 190 کیلومتری شمال غربی مرکز استان سنندج واقع شده است. ک/27249/6108
16/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]