تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 11 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809081723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نياز به منابع مالي گسترده براي مهار ريزگردهاي درياچه اروميه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۳۱ب.ظ)
نياز به منابع مالي گسترده براي مهار ريزگردهاي درياچه اروميه موج-معاون طرح و برنامه سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور گفت: چنانچه درياچه اروميه خشک شود، بايد منابع مالي بسياري را براي مهار ريزگردهاي آن اختصاص داد.
به گزارش خبرگزاري موج، راضيه لک، معاون طرح و برنامه سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور در نشست تشريح تجربيات سفر به آمريکا، اظهار داشت: چاره‌اي جز احياي درياچه اروميه و يا حداقل حفظ وضع موجود درياچه وجود ندارد و بايد آب‌گرفته شده از درياچه را به آن پس داد.
وي به همراه 10 نفر از متخصصان حوزه احياي درياچه اروميه به تازگي به دعوت يکي از دانشگاه‌هاي آمريکا به اين کشور رفته بود و از چهار درياچه سالتون سي، مونو ليک، آونزليک در ايالت کاليفرنيا و گريت سالت ليک در ايالت يوتا بازديد داشت.
رئيس کميته زمين‌شناسي در ستاد احياي درياچه اروميه، افزود: انتقال آب از محل ديگر به عنوان راهکاري براي احياي درياچه نيست و بايد آب را در حوضه آبريز مديريت کرد.
وي اضافه کرد: متخصصان ميزبان هيات ايراني در اين سفر پيشنهاد دادند که جمهوري اسلامي ايران از طريق ايجاد کارخانه‌هاي استحصال املاح معدني در اطراف درياچه اروميه باعث ايجاد اشتغال‌زايي و سوق دادن مردم از کشاورزي به فعاليت در اين عرصه شوند.
به گفته لک، احياي درياچه اروميه به منابع آبي کافي نياز دارد و نمي‌توان اين ميزان آب را مصرف کرد و با همين روش‌ها پيش برويم و اجازه ورود آب درياچه را به شهرهاي مختلف بدهيم و انتظار احياي آن را هم داشت.
وي اضافه کرد: چنانچه براي درياچه اروميه اقدامي نشود، ظرف يک سال بعد وضعيت درياچه بدتر خواهد شد و تا 2 سال ديگر درياچه خشک شده و فقط 2 لکه از آن باقي مي‌ماند که وسعت آن در فصول مختلف بزرگ و کوچک خواهد شد.
به گفته اين مقام مسوول، اکنون هيچ فرصتي براي از دست دادن آن نداريم و براي تثبيت وضعيت فعلي درياچه اروميه به منابع آبي نياز است.
رئيس کميته زمين‌شناسي در ستاد احياي درياچه اروميه، افزود: دولت توجه بسياري به احياي درياچه اروميه دارد و منابع مالي خوبي براي اين امر اختصاص داده، بنابراين اکنون‌که دولت توانسته اعتبارات مناسبي را در نظر بگيرد، بايد از اين منابع بهترين استفاده را به عمل آورد و چاره آ ي جز احيا و يا حداقل حفظ وضع موجود براي درياچه اروميه وجود ندارد.
وي پيشنهاد داد که از ايرانيان مقيم آمريکا که تجربيات خوبي در زمينه مقابله با پديده خشکي درياچه‌ها دارند، استفاده شود و براي اجراي طرح‌هاي کنترل ريزگرد، شيوه بهره‌برداري صنعتي از نمک‌ها در جهت کمک به درياچه، روش پياده‌سازي برنامه‌هاي احياي درياچه و نحوه برنامه‌ريزي به منظور کاهش سطح تبخير، افزايش عمق و ايجاد تالاب‌هاي مصنوعي از آن‌ها کمک گرفت.
لک گفت: چنانچه از متخصصان يادشده که از تجربيات لازم در اين بخش برخوردارند، استفاده شود پديده آزمون‌وخطا را انجام نمي‌دهيم و از منابع به شکل هدفمند استفاده خواهد شد.
پيش از اين اعلام شد؛ وضعيت درياچه اروميه بيش از هر چيز متأثر از فعاليت‌هاي انساني صورت گرفته از سال 1377 به بعد است که عمده آن‌ها مربوط به سدسازي در مسير رودخانه و ذخيره آب رودها در پشت سدها مي‌شود.
درياچه اروميه بزرگ‌ترين درياچه شور جهان است و چنانچه سدهاي مزبور ساخته نمي‌شد، اين درياچه از خطر خشک‌سالي مصون مي‌ماند.
کاهش حجم آب درياچه اروميه سبب افزايش شوري آب آن شده و افزايش شوري خود سبب افزايش سرعت ته نشست رسوبات تبخيري در بستر درياچه مي‌شود.
لازم است تعادل مناسبي بين نياز درياچه اروميه به سهم آب از هر رود و نياز مردم منطقه به سدها برقرار شود تا از خشک شدن درياچه اروميه جلوگيري به عمل آيد.
پروفسور پرويز کردواني پدر علم کويرشناسي ايران پيش از اين گفته بود: ديگر نمي‌توان کاري براي درياچه اروميه انجام داد و اين درياچه در گذشته داراي 102 جزيره بود که در يک جزيره آن انسان‌ها و در جزيره ديگر حيوانات مي‌زيستند.
وي حفر چاه‌ها در پيرامون درياچه اروميه را مورد انتقاد قرار داده بود که اين اقدام سبب فروکش آب مي‌شوند.
کردواني با بيان اين که شوري آب در حوزه درياچه اروميه موجب تخليه 50 روستا شد و نمي‌شود کاري براي احياي درياچه اروميه انجام داد، گفت: نمک درياچه اروميه ريزگرد ندارد؛ زيرا نمک آن بلور است و به هيچ عنوان ريزگرد توليد نمي‌کند و در عين حال نمک درياچه اروميه به درد تغذيه نمي‌خورد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن