تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819411916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بهداشت در گفت و گو با فارس: سلاح‌هاي اورانيومي اشغالگران موجب بروز بيماري‌هاي بدخيم شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير بهداشت در گفت و گو با فارس: سلاح‌هاي اورانيومي اشغالگران موجب بروز بيماري‌هاي بدخيم شده است
خبرگزاري فارس: وزير بهداشت گفت: سلاحهاي اورانيومي كه اشغالگران غربي در منطقه عراق و افغانستان استفاده مي‌كنند، آثار سوئي از جمله بروز بيماري‌هاي بدخيم و عوارضي را براي سربازان، مردم و فرزندان آنان به وجود آورده است.


كامران باقري لنكراني در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس به تشريح دستاوردهاي سفر 5 روزه خود به اجلاس سالانه سازمان بهداشت جهاني در ژنو پرداخت و افزود: ويژگي مهم اين اجلاس اين بود كه در شصتمين سالگرد تاسيس اين سازمان برگزار شد و مقارن با سي‌امين سال بيانيه آلمااتا بود، در اين اجلاس بنده از بين بيش از 100 وزير كشورهاي حاضر در جلسه يازدهمين سخنران بودم.
وي گفت: من در سخنراني‌ام در اين اجلاس، به اهداف هزاره سوم در حوزه سلامت اشاره كردم و تاكيد كردم كه نگاه جامع‌نگر و سياست سلامت محوري بايد بر همه سياست‌هاي بهداشتي كشورها حاكم باشد.
وي افزود: تاكيد ما در سازمان بهداشت جهاني اين بود كه گر چه سازمان بهداشت جهاني به شاخصهاي سلامت از جمله مرگ و مير نوزادان و مادران حساس است اما در 5 سال گذشته بيش از يك ميليون غير نظامي به علت تهاجم قدرتهاي غربي به منطقه خاورميانه در عراق و افغانستان از بين رفته‌اند؛ بسياري از اين قربانيان زن و كودك بوده‌اند و نه بر اثر تيرخوردن بلكه به علت عوارض بهداشتي و شيوع بيماريهاي عفوني جان خود را از دست داده‌اند.
وي افزود: در اين سخنراني تاكيد كردم كه اكنون گزارش‌هاي مستندي وجود دارد كه سلاح‌هاي اورانيومي كه نيروهاي اشغالگر غربي در منطقه خاورميانه به كار برده‌اند، آثار سوئي بر سلامت مردم داشته است و حتي خود اشغالگران و فرزندان آنها را دچار بيماريهاي بدخيم مي‌كند و از سازمان بهداشت جهاني خواستيم كه اين مسئله را بررسي كند و براي مقابله با آن وارد عمل شود.
باقري لنكراني گفت: در بخش ديگري از گزارش ايران نيز به مسئله تهديد تغييرات آب و هوا و سيل در كشورها بر سلامت مردم و وضع نابساماني بهداشت فلسطين اشاره كردم.
وزير بهداشت افزود: در حاشيه اين اجلاس با 9 وزير بهداشت كشورهاي مختلف شامل وزير بهداشت چين، پاكستان، كوبا، مالزي، الجزاير، سودان، سوئيس، اندونزي و نيز مدير كل سازمان بهداشت جهاني و معاونان وي ديدار دو جانبه داشتيم.
وي گفت: در ديدار با وزير بهداشت چين حادثه زلزله اخير را به وي تسليت گفتيم و ايشان نيز از كمكهاي هلال احمر ايران قدرداني كرد، موافقنامه همكاري نيز با اين كشور امضا كرديم، در ديدار با وزير بهداشت پاكستان با اجراي قرارداد همكاري دوجانبه قبلي كه مشتمل بر همكاريهاي مرزي است تاكيد شد و با توجه به اهميت اين موضوع براي ايران ما هم در اين موضوع تاكيد كرديم.
باقري لنكراني افزود: ديداري نيز با وزير بهداشت كوبا داشتيم كه با توجه به اينكه كوبا اكنون رئيس جنبش كشورهاي غير متعهد است در اين ديدار بر نقش اين سازمان بر تامين سلامت اين كشورها تاكيد شد، در ديدار با وزير مالزيايي نيز دو طرف پيگير همكاريهاي بهداشتي-درماني دو جانبه بوديم و قرار شد وزير بهداشت اين كشور سفري به ايران داشته باشد.
وي گفت: در ديدار با وزير بهداشت الجزاير نيز بر گسترش سطح روابط دو كشور كه اكنون نيز در سطح مناسبي است تاكيد شد، صحبتي كه با وزير بهداشت سودان داشتيم نيز در مورد شرح زمانبندي اجراي تفاهمنامه دو طرفه و اولويت بندي آن بود.
وزير بهداشت افزود: كشور سوئيس وزير بهداشت ندارد و دفتري در اين كشور متولي امور سلامت است و رئيس اين دفتر نقش وزير بهداشت را دارد كه ديدار ما با رئيس اين دفتر بود، كه بر همكاريهاي دوجانبه تاكيد شد، در ديداري كه با وزير بهداشت اندونزي داشتيم به خصوص بحث بيماري آنفلوانزاي پرندگان كه اين كشور درگير آن است مطرح شد، نگراني آنها اين بود كه كشورهايي كه درصد توليد واكسن اين بيماري هستند و كمپاني هاي توليد كننده اين واكسن در آينده به خاطر ثروت اندوزي اين واكسن را در اختيار كشورهايي كه نياز بيشتري به اين واكسن دارند قرار ندهند.
وي گفت: علاوه بر آن به ابتكار كوبا نشست وزراي بهداشت كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد نيز در ژنو برگزار شد، كه از 2 موضوع مهم مورد بحث آن يكي اصلاح قانون مالكيت معنوي توليد كنندگان دارو و تجهيزات پزشكي بود كه كشورهاي غير توليد كننده را در دستيابي به توليدات جديد با مشكل مواجه مي‌كند، اين مسئله در قطعنامه اجلاس كشورهاي جنبش عدم تعهد منعكس شد و قرار شد اين كشورها موضوع را از طريق سازمان بهداشت جهاني پيگيري كنند.
باقري لنكراني افزود: موضوع ديگر بحث در اين جلسه مشكل تامين نيروي انساني به خصوص براي كشورهايي آفريقايي بود زيرا بسياري از نيروهاي متخصص اين كشورها پس از طي دوره تخصص از اين كشورها مهاجرت مي‌كنند به طوري كه 50 درصد اين نيروها ظرف مدت كوتاهي جذب بازارهاي خارجي مي‌شوند. بحران نيروي انساني اكنون مسئله اين كشورها است و قرار شد با اصلاح نحوه پذيرش دانشجو و اعتماد سازي در اين كشورها مشكل حل شود.
وي گفت: در حاشيه اجلاس سازمان بهداشت جهاني جلسه اختصاصي كنوانسيون جهاني مبارزه با دخانيات تشكيل شد و ايران و اروگوئه به عنوان پيشتازان اجراي اين كنوانسيون سخنراني كردند و تجربه ايران در تصويب قانون و آيين نامه مبارزه با دخانيات به عنوان يك تجربه موفق مطرح شد.
وي افزود: ديداري نيز با دكتر چان مدير كل سازمان بهداشت جهاني داشتيم، ايشان از پيشرفتهاي بهداشتي- درماني در ايران ابراز رضايت كرد و از ما خواست به خصوص با توجه به تجربه موفق ايران در كنترل بيماي آنفلوانزاي پرندگان براي ايجاد هماهنگي بين كشورها در اين زمينه فعال شويم كه قرار شد با همكاري وزارت امور خارجه اين موضوع پيگيري شود زيرا مبارزه با اين بيماري هم يك بحث تكنيكي و هم يك بحث حقوق بين‌المللي است.
وزير بهداشت گفت: قرار شد سازمان بهداشت جهاني كمكهاي فني لازم را براي گسترش توليد واكسن در ايران انجام دهد، همچنين قرار شد، مدير كل اين سازمان سفري به ايران داشته باشد كه برنامه ريزي آن انجام مي‌شود.
وي افزود: گزارشي نيز در مورد وضع بيماريهاي عفوني و غير واگير در ايران به دو معاون خانم چان در اين دو حوزه ارائه كرديم، از جمله نبود شيوع هيچ نوع بيماري عفوني در طوفان گونو سال گذشته در ايران و كاهش مصرف روغنهاي جامد و كاهش ترانس اين روغنها در ايران براي كاهش بيماريهاي غير واگير.
وي گفت: در ديدار ديگري كه با نماينده UNAIDS داشتيم، پوشش 20 برابري برنامه هاي كنترل بيماري ايدز با كاهش آسيب معتادان مورد توجه ‌آنان قرار گرفت و قرار شد ايران به عنوان عضو كميته اجرايي اين سازمان فعال‌تر شود.
وي ادامه داد: ديداري نيز با پزشكان ايراني كه برخي از آنها بيش از 30 دهه در شهر برن سوئيس زندگي مي كردند داشتيم،‌آنان خواستار اين بودند كه بتوانند به ايران رفت و آمد داشته باشند و خدمت كنند كه قرار شد زمينه رفت و آمد آنان به كشور را فراهم كنيم.
وزير بهداشت افزود: در بازديد از شهر برن از مراكز ترك اعتياد موفق اين شهر ديدن كرديم، در اين مراكز مدلهاي خوبي براي درمان اعتياد به هروئين بود كه قرار شد تيمي از دو طرف براي تبادل اطلاعات كارشناسي همكاري كنند.
وي همچنين از امضاي تفاهم‌نامه همكاري براي تبادل دانشجو از ايران با بيمارستانهاي دو هزار تختخوابي كانتون سوئيس خبر داد.
انتهاي پيام/ز
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن