تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804491710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد کرم خراط از هشدار تا بحران/ نابودی 90 درصدی باغات گردوی خراسان جنوبی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
کرم خراط از هشدار تا بحران/ نابودی 90 درصدی باغات گردوی خراسان جنوبی
عدم توجه به هشدارهای چندین ساله کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی و همچنین افزایش شدت خشکسالی‌ها، سبب شده تا آفت کرم خراط وضعیت درختان گردوی خراسان جنوبی را در مرز بحران قرار دهد.

خبرگزاری فارس: کرم خراط از هشدار تا بحران/ نابودی 90 درصدی باغات گردوی خراسان جنوبی



به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سفر دو روز قبل رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از باغات آلوده به آفت کرم سرشاخه‌خوار در روستاهای گستج، بیدسکان، باغستان و منطقه گاوبیلی شهرستان فردوس نتایج ارزشمندی برای کشاورزان منطقه داشت. مهم‌ترین نتیجه این سفر اعلام بحرانی خواندن وضعیت باغداران این مناطق به‌خصوص صاحبان درختان گردو از سوی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بود. این سفر مصداق کامل این ضرب‌المثل بود که "شنیدن کی بود مانند دیدن". محمدعلی باغستانی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این سفر شاید اصلاً باورش نمی‌شد آنچه را که قبل‌ها در ذهنش بود و یا به او گفته بودند. وقتی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور وارد گوشه‌گوشه باغات شهرستان فردوس و درختان آلوده به آفت کرم شاخه‌خوار می‌شد احساس می‌کردی گویا قرار است این بار او با توپ پر به تهران برگردد.

باغستانی در این بازدیدها گفت: وضعیت هجوم این آفات به باغات شهرستان‌های فردوس، سرایان و دیگر شهرهای خراسان جنوبی بسیار نگران‌کننده است و باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. وضعیت بحرانی درختان باغستانی را مجبور کرد تا جلسه‌ای با استاندار خراسان جنوبی در مرکز استان داشته باشد. او پس از بازدید میدانی از مناطق آلوده به آفت اعلام کرد در جلسه‌ای کارشناسی با حضور استاندار خراسان جنوبی مشکلات را بررسی و خبرهایی برای کشاورزان خواهم داشت. آلودگی 80 درصد باغات شهرستان فردوس به آفت کرم سرشاخه‌خوار و کرم خراط البته گزارش رئیس جهاد کشاورزی فردوس به باغستانی نیز قابل تأمل بود و اینکه مسئولان باید با فوریت مشکلات را بررسی کنند. رئیس جهاد کشاورزی فردوس با اشاره به وجود 12 هزار و 64 هکتار سطح زیر کشت باغات هسته‌دار در خراسان جنوبی و نیز هزار و 350 هکتار باغات هسته‌دار در شهرستان فردوس، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 80 درصد باغات شهرستان فردوس به آفت کرم سرشاخه‌خوار و کرم خراط آلوده است که باید اقدامات لازم برای مبارزه با این آفات انجام شود.

وی مبارزه همگانی با آفات کرم شاخه‌خوار و کرم خراط را از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری بیشتر از این دو آفت اعلام کرد و گفت: همه کشاورزان باید شاخه‌های آلوده به آفت را جمع‌آوری و پس از انتقال به خارج از باغات نسبت به سوزاندن آن اقدام کنند. هشداری که در سال 92 جدی گرفته شد اما این آمارها در حالی بود که دو سال قبل تنها 60 هکتار باغ گردوی شهرستان فردوس به آفت کرم خراط آلوده شده بود. در آن زمان رئیس وقت جهاد کشاورزی فردوس هشدار داده بود که آفت کرم خراط، آفتی است که درختان گردو و برخی از درختان غیر مثمر را مورد هدف قرار می‌‌دهد و کم‌کم سبب از بین رفتن درختان و خشک شدن آن‌ها می‌شود.

آن روزها کمتر به این هشدار توجه شد و امروز که اعلام می‌شود بیش از 80 درصد باغات شهرستان فردوس آلوده شده‌اند شاید کمی دیر شده باشد اما همچنان باید به کشاورزان با برنامه‌ریزی جدی امید داد. دو سال قبل عباسعلی غلامی رئیس جهاد کشاورزی فردوس گفته بود آفات چوب‌خوار مانند کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار درختان تشنه، ضعیف و رهاشده را دوست دارند بنابراین باید با تقویت درختان با کودهای مناسب، از حمله این آفات جلوگیری کرد. اقداماتی که باید برای مقابله با کرم خراط می‌شد رئیس وقت جهاد کشاورزی فردوس معتقد بود: هرس سرشاخه‌‌های تازه‌ آلوده‌ شده و سوزاندن آن، روش مناسبی برای جلوگیری از نفوذ لارو به شاخه‌‌های قطور و در نتیجه حذف آفت است. وی تصریح کرد: کشاورزان باید در صورت مشاهده لکه‌‌های چرب یا خاک به صورت پودر شده در مزارع با کارشناسان کشاورزی مشورت کنند و همچنین اگر آب چاه یا قنات شور است آن را آزمایش و مطمئن شوند که چه محصول زراعی با آن بیشتر رشد می‌‌کند.

وی با اشاره به اینکه لارو کرم خراط درون چوب مخفی می‌شود، تصریح کرد: سم‌پاشی برای مقابله با این آفت مؤثر واقع نمی‌‌شود و باید با فرو بردن سیم مفتولی آغشته به سم در داخل دالان‌های فعال و بستن دالان، لارو را از بین برد. ولی پور: کرم خراط بیداد می‌کند اما با گذشت دو سال خردادماه 94 به نوعی بحرانی بودن وضعیت آفت کرم خراط اعلام شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان با اشاره به شیوع بالای آفت کرم خراط در مزارع استان گفت: این آفت بسیاری از درختان کهنسال سیب و گردو را خشک کرده است. هاشم ولی‌پور مطلق اظهار کرد: هم‌اکنون کرم خراط در مزارع کشاورزی خراسان‌جنوبی بیداد کرده و یکی از عوامل اساسی این آفت، خشکسالی است. وی بیان کرد: در همین راستا از کارگروه آفات گیاهی استان درخواست داریم تا در این حوزه طرحی ارائه دهند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، آسیب‌پذیری را یکی از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: اینکه بگوییم خشکسالی، کشاورزی استان را نابود کرده، درست نیست اما ضرر و زیان وارده به این بخش انکارناپذیر است. کرم خراط چیست و برای مقابله با آن چه کنیم؟ البته از دو روز قبل موضوع مقابله با کرم خراط شاید بحث اول جهاد کشاورزی شده است. تأکید معاون وزیر جهاد کشاورزی از یک‌سو و پیگیری رسانه‌ها از سویی دیگر می‌تواند امید را در دل باغداران زنده کند. به‌عنوان مصداق یکی از خبرگزاری‌ها دو روز قبل با جواد اصغری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد اینکه کرم خراط چیست و برای مقابله با آنچه باید کرد گفت‌‌وگویی کرده است.

اصغری می‌گوید: هم‌اکنون کرم خراط در مزارع کشاورزی خراسان جنوبی بیداد کرده و یکی از عوامل اساسی این آفت، خشکسالی است. وی با بیان اینکه کرم خراط پروانه‌ای است که عرض آن با بال‌های باز حدود 7-4 سانتی‌متر است، گفت: بال‏ها و بدن حشره سفیدرنگ و همراه با لکه‌های متعدد آبی متمایل به سیاه‌رنگ است. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: لارو کامل در پایان رشد خود به 60-55 میلی‌متر می‌رسد، رنگ آن زرد روشن و بدن لارو پوشیده از تعداد زیادی نقطه‌های تیره است. اصغری اظهار کرد: زمستان‌گذرانی این آفت به‌صورت لارو سنین مختلف در داخل دالان‌های لاروی ایجاد شده در تنه و شاخه است. وی تصریح کرد: لاروهای این حشره چوب‌خوار بوده و در شاخه و تنه درخت دالان‏های طولی در عمق چوب ایجاد کرده و سبب ضعف شدید درخت می‌شود و در صورت شدت آلودگی درخت میزبان را به‌راحتی می‌خشکاند. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: دالان‌هایی که در تمام ماه‌های سال به‌وسیله لارو این آفت در داخل چوب به وجود می‌آید، مستقیم و در حدود 30 تا 40 سانتی‌متر است. اصغری گفت: خسارت این آفت از رگبرگ‏ها و دمبرگ‌ها و شاخه‏‌های نازک آغاز و به تدریج به شاخه‏‌های بزرگ‌تر و تنه درخت انتقال می‌یابد، در واقع لاروهای سن اول از نازک‌ترین عضو خشبی یعنی رگبرگ‌ها تا شاخه‌ها‌یی به قطر هشت میلی‌متر را مورد حمله قرار می‌دهند. تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی عضو هیئت علمی پردیس ابوریحان و مدیر قطب به‌نژادی دانشگاه تهران هم پیش از این گفته بود: کرم خراط جزو آفت‌های ثانویه گردو است و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است. کوروش وحدتی افزود: کرم خراط دوست دارد، شاخه‌های خشکیده گردو را بخورد و اگر با آبیاری مناسب و کود حیوانی به آن رسیدگی شود در نتیجه با زنده نگه‌داشتن بوته خیلی سریع می‌توان با این آفت مبارزه کرد. عضو هیئت علمی پردیس ابوریحان تصریح کرد: کشاورزان توجه داشته باشند که در هنگام آبیاری درخت باید به شکلی در مرکز جزیره‌ای قرار گیرد تا آب با تنه برخورد نکند و در همان شیارهایی که در اطراف درخت ایجاد می‌شود، کود حیوانی در گودال‌هایی به عمق نیم متر قرار گیرد. این دانشیار باغبانی گفت: اگر این اقدامات دیر آغاز شده و درخت به کرم خراط آلوده شده باید شاخه‌های خشکیده هرس و سوزانده شوند و کرم‌های موجود در سوراخ‌های درخت به‌وسیله سیم کشته و محفظه‌ها با خمیر آنتی تارلو پر شوند. اما حالا باید منتظر بود و دید آیا مسئولان به داد باغداری که در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار فارس گفته از 700 درخت گردو باغش فقط 80 درخت سالم هستند خواهند رسید یا خیر؟ آیا کشاورزی که این روزها دو هکتار از باغاتش در مرز خشک شدن هستند می‌تواند به وعده‌های معاون وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری استاندار و مسئولان جهاد کشاورزی امیدوار باشد یا خیر.؟

در هر صورت باغداران خراسان جنوبی چشم‌انتظار اعتبارات سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور هم همان‌طور که معاون وزیر جهاد کشاورزی می‌گویند خواهند بود و البته سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی. البته آنان خطاب به وزیر جهاد کشاورزی می‌گویند آقای وزیر ما را دریابید قبل از اینکه با دیده پر اشک میزبان شما باشیم. --------------------------- گزارش از احسان مداح --------------------------- انتهای پیام/2248/و40

94/06/11 - 09:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن