تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820068615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاهم نامه های سازمان میراث فرهنگی با سایر دستگاه های دولتی ضمانت اجرایی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ایزی تراول:
تفاهم نامه های سازمان میراث فرهنگی با سایر دستگاه های دولتی ضمانت اجرایی دارد
تفاهم نامه های سازمان میراث فرهنگی با سایر دستگاه های دولتی ضمانت اجرایی دارد اجرایی شدن تفاهم نامه ها میان سازمان میراث فرهنگی با سایر دستگاهها را با تعیین دوره زمانی سه ساله تضمین می کنیم.
علیرضا تابش مدیرکل حوزه‌ ریاست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با رادیو فرهنگ با بیان این مطلب افزود: ما نمی خواهیم این تفاهم نامه ها فقط نظری و یا نمایشی باشند به همین دلیل سال گذشته برای اجرایی شدن آن دبیرخانه ای در حوزه ریاست سازمان تشکیل شد که به طور خاص، عملیاتی شدن تفاهم نامه ها را پیگیری می کند؛ از سوی دیگر بر اساس یکی از بندهای تفاهم نامه، کارگروهی در سازمان میراف فرهنگی و سازمان مقابل تشکیل خواهد شد و معاونان و نمایندگان هر دو طرف که هر ماه یا سه ماه یک بار جلسه دارند در آن حضور خواهند داشت.
تابش تاکید کرد: به دلیل تنوع فعالیت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه های مختلف و همکاری با سایر دستگاه های دولتی تعداد تفاهم نامه ها زیاد است.
وی در خصوص تعامل سازمان با شهرداری ها برای حفاظت از بافت های تاریخی گفت: خوشبختانه در مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت راه و شهر سازی تعامل خوبی بین سازمان و شورای عالی معماری و شهرسازی وجود دارد و سازمان میراث فرهنگی در بیشتر دستور کارهای شورای عالی فعالانه عمل و شورا نیز با دقت تمام نظرات کارشناسی سازمان را دنبال می کند.
تابش افزود: این موضوع می تواند موضع حفاظتی و قانون گرای سازمان میراث فرهنگی را در سراسر کشور تقویت کند.
وی در پاسخ به این سوال که موضع سازمان در قبال حوادث یزد و شیراز چه بود گفت: موضع  قانونی سازمان اعلام و حتی در بخش های حقوقی سازمان شکایت هایی انجام شد؛ اما تلاش سازمان بر این است که با  همه بخش ها تعامل و هم اندیشی داشته باشیم؛ در این خصوص بسیاری از شهرداری ها مثل کاشان و یا نراق حامی میراث فرهنگی هستند و از بافت های  تاریخی محافظت می کنند.
مدیرکل حوزه‌ ریاست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری درباره کاربرد واژه بافت تاریخی به جای بافت فرسوده نیز گفت: سعی ما این است که این تفکر یا نام گذاری با عنوان “بافت فرسوده” که موجب می شود به بافت تاریخی لطمه وارد کند، اصلاح شود.
وی عنوان کرد:اخیرا تفاهم نامه ای میان معاونت میراث فرهنگی  سازمان و شرکت عمران و بهسازی و شهرسازی کشور امضا شده که تاکید آن بر جایگزینی بافت تاریخی به جای بافت فرسوده است تا با عنوان بافت فرسوده به بافت های ارزشمند و تاریخی لطمه وارد نشود.
تابش با بیان اینکه در تلاشیم که این پیشرفت ها با تفاهم و تعامل ایجاد شود افزود: البته فقط شهرداری یا بخش دولتی نیست که حافظ میراث فرهنگی هستند بلکه در رده های مختلف مردم نیز نقش مهمی دارند، چرا که مردم، این کشور و بناهای تاریخی اش را طی قرن ها و سده ها  ساختند و بالطبع آن ها محافظ و پاسبان آن هستند.
تابش در ادامه به همکاری سازمان و استانداری ها اشاره کرد و گفت: استانداران سراسر کشور به عنوان روسای کارگروه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در هر استان و به عنوان بالاترین مقام اجرایی  هر استان نسبت به مسایل و مشکلات سازمان اشراف کامل دارند.
وی افزود: طی جلساتی که معاونان سازمان با استانداری ها داشتند قرا شد تفاهم نامه همکاری منعقد شود به همین منظور پیش نویس آن در یک پروسه ۴تا ۵ماهه آماده شد.
مدیرکل حوزه‌ ریاست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: به زودی شاهد امضای تفاهم نامه بین رییس سازمان و استاندار کرمانشاه و خوزستان هستیم و این موضوع در سایر استان ها هم اجرا خواهد شد.
تابش در خصوص امضای تفاهم نامه بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش گفت: اهداف مشترکی بین سازمان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش در راستای الگو سازی و آموزش کودکان و نوجوانان کشوردر حوزه شناخت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی، ترویج هنرهای سنتی صنایع دستی و توسعه صنعت گردشگری  وجود دارد.
وی افزود: بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه ای  با موضوع توجه به زمینه ها ی همکاری مشترک در بخش آموزش،  پرورش ، فرهنگ ، پژوهش و برنامه ریزی  به امضا رسید.
علیرضاتابش درباره اهداف کلی این تفاهم نامه گفت: تعمیق ارزش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صیانت از آثار ارزشمند فرهنگی، تاریخی، طبیعی و معنوی بین کودکان و نوجوانان، فرهنگ سازی برای گسترش و توسعه صنایع دستی ایرانی، ترویج  فرهنگ و اخلاق گردشگری با رویکرد توسعه پایدار گردشگری و و زمینه سازی استفاده بهینه از ظرفیت های سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش از اهداف اصلی تفاهم نامه است.
وی تصریح کرد: با امضا و اجرایی شدن تفاهم نامه،  همگرایی و صرفه جویی اقتصادی در اجرای برنامه ها به وجود می آید.
تابش در بخش دیگری از سخنانش به تعامل سازمان و رسانه ها اشاره کرد و گفت: با تغییر مدیریت در دولت تدبیر و امید در این حوزه هم مثل سایر حوزه ها تغییرات چشمگیری رخ داده است؛ بیش از ۵۰ شکایت از روزنامه ها و رسانه ها  از سوی مدیران دولت قبلی وجود داشت که ما این شکایت ها را پس گرفتیم.
وی افزود: تلاش سازمان این بوده که تعاملی سازنده با رسانه ها و خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی  داشته باشد، ارتباط خوبی هم با صدا و سیما شروع کردیم در این راستا نشست هایی با رییس سازمان صدا و سیما و در حوزه استانی داشتیم.
تابش تاکید کرد: می توان از ظرفیت  رسانه ها برای تعامل بیشتر با مردم و  افکار عمومی استفاده کرد.
مدیرکل حوزه‌ ریاست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری همچنین به طرح های حمایتی از هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: حدود ۴ تفاهم نامه در حوزه صنایع دستی با سازمان های مختلف از جمله صندوق مهر امام رضا منعقد کردیم، در این تفاهم نامه تلاش شده از تولید انبوه، توسعه و اشتغال توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که واجد شرایط بوده و از سوی سازمان میراث فرهنگی معرفی می شوند، در قالب ارایه تسهیلات حمایت هایی انجام شود.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر تسهیلات چشم گیری در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار نگرفته بود افزود: با تلاش سازمان و صندوق مهر امام رضا در سال جاری برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته  30 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان و فعالان صنایع دستی  پرداخت شد و کسانی که واجد شرایط بودند به صندوق مهر امام رضا معرفی شدند.
تابش اعلام کرد: سازمان از هنرمندان صنایع دستی برای راه اندازی کسب و کارها بخصوص در مناطق روستایی، محیط های خانگی و در چارچوب خوشه ها، شبکه ها و زنجیره های تولید، بسته بندی و توزیع با رویکرد صادرات حمایت خواهد کرد.
وی در خصوص همکاری سازمان با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور گفت: متاسفانه در سال های گذشته به فعالیت علمی و پژوهشی کمتر توجه شده است به خصوص با جابجایی پژوهشگاه و معاونت صنایع دستی به شیراز و اصفهان آسیب های جدی به بدنه انسانی این بخش ها، تجهیزات و امکانات رخ داد.
علیرضا تابش در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر نگاه جدی تری در بخش آموزش و پژوهش  و فعالیت های علمی در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد و فعالیت های پژوهشگاه سازمان با تلاش مضاعف همکاران رونق خواهد گرفت.
وی افزود: در این بخش  با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تاسیس کانون های هماهنگی و دانش صنایع دستی، گسترش فعالیت های صندوق حمایت از نوآوران و شرکت های دانش بنیاد همکاری خواهیم کرد.
علیرضا تابش همچنین به همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما در قالب کمیته ملی طبیعت گردی با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع  همکاری و در نظر داریم سند ملی طبیعت گردی را تدوین کنیم .
وی ابراز امیدواری کرد: با تدوین سند طبیعت گردی به عنوان  یک سند ملی، برای کسانی که به طبیعت گردی در ایران علاقمند هستند چشم انداز جدیدی در حوزه گردشگری ایجاد شود.
تابش افزود: با همکاری سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع  کلاس های خوبی برای کارشناسان طبیعت گردی در سطح استان ها برگزار کردیم و امیدوارم بتوانیم در قالب تورهای  طبیعت گردی مسافرت های گروهی را به مناطق تحت حفاظت  محیط زیست تشویق و ترغیب کنیم .
همکاری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر مواردی بود که علیرضا تابش به آن اشاره کرد و گفت: یکی از تفاهم نامه های سازمان با  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است  که با هدف استفاده  از ظرفیت  هنرهای سنتی ،صنایع دستی و میراث فرهنگی منعقد شده است.
وی افزود: امیدواریم در تعامل با این سازمان بتوانیم هفته های فرهنگی درکشورهای هدف گردشگری و نمایشگاه های فرهنگی و هنری، جشنواره های هنری های سنتی ایران در کشورهای هدف جمهوری اسلامی را برگزار کنیم.
وی سپس به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه های خارج از کشور اشاره کرد و گفت: آثار هنرمندان کشورمان ماه جاری در نمایشگاه صنایع دستی برلین به نمایش درآمد که مورد  استقبال قرار گرفت در همین راستا آذرماه نیز در نمایشگاه ایتالیا و دی ماه در نمایشگاه صنایع دستی چین شرکت خواهیم کرد.
علیرضا تابش درباره اقدامات سازمان برای جلب گردشگران و سرمایه گذاران خارجی گفت: امسال تعداد گردشگران در شهرهای مختلف کشور از جمله اصفهان، کاشان، یزد، تبریز، مشهد و حتی تهران افزایش پیدا کرد؛ در بخش سرمایه گذاری خارجی هم نظر دولت مساعد است.
وی اعلام کرد: طی چند ماه گذشته با گروه های مختلف سرمایه گذاری از کشورهای مختلف  مذاکراتی شده است و بیشتر آنها علاقمند به ساخت هتل، بازارچه های صنایع دستی، کمپ ها، تاسیسات و زیرساخت های  گردشگری در شهرهای مختلف   هستند.
تابش افزود: سفارت خانه های ایران در خارج از کشور در تعامل با بخش خصوصی سرمایه گذاران خارجی را  برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری ترغیب می کنند؛ امیدوارم در تعامل با سرمایه گذاران داخلی و خارجی زمینه ای فراهم شود تا بتوانیم وضع موجود را در بخش زیرساخت های گردشگری ارتقا دهیم.
وی درباره بازدید گردشگران از تپه ازبکی واقع در شهرستان نظرآباد استان البرز گفت: اوایل سال جاری رییس سازمان از تپه ازبکی بازدید داشته و شرایط آن را مورد بررسی قرار دادند؛ کاوش های خوبی در این منطقه انجام شده است از این رو این اثر تاریخی برای گردشگران  جالب خواهد بود.
تابش گفت: این تپه تاریخی نزدیک ملک  یک کشاورز  قرار دارد که در حال تعامل با مالک آن هستیم  وامیدوارم به زودی شرایط برای بازدید گردشگران مهیا شود.
وی سپس به ارتباط سازمان میراث فرهنگی و اوقاف اشاره کرد و گفت: بیشتر بنا های اوقافی ارزش تاریخی- مذهبی دارند و معماری و سبک ساخت بناها ارزشمند است در این خصوص همکاری میراث فرهنگی با سازمان اوقاف و هیات امنای بناهای تاریخی که اوقافی هستند خوب و طی تفاهی مقرر شده است مرمت، توسعه  و فعالیت های هنری در امامزاده ها  و اماکن مذهبی تحت پوشش سازمان اوقاف وبا ضوابط سازمان انجام شود. منبع: خبرگزاری میراث آریا




۹۴/۶/۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ایزی تراول]
[مشاهده در: www.iraneasytravel.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن